Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 2537 ggr
HeidiK
0

Hva koster en Fiv/Felv test hos dere?

Jeg skal teste min ene hunne siden hun skal i førstegangs avl nå i sommer forhåpentligvis. Og vil selvfølgelig teste for Fiv/Felv.

Ringte min dyrlege idag og hun sa at snabb-testen og en undersøkelse kom på ca 800-900 NOK inkl en generell undersøkelse etc.

Er dette vanlig pris for en slik test? Jeg mente en sånn hurtigtest (ELISA) var adskillig billigere?

Testen må jeg ha uansett, så prisen får bare være det den er. Men lurte på hva dere har betalt i Norge og Sverige :)

Rovardotters
0

Hej

Mellan 500 kr och 1500 kr, det beror på om testet skickas till ett laboratorium och i så fall vilket eller om veterinären har snabbtester. I Finland finns det laboratorium som är billigare än det svenska SVA, vår veterinär skickade dit proverna sist vi testade hos honom. Annars har vi också provat snabbtester hos andra veterinärer. Är man stamkund hos någon veterinär kan man få uppfödarrabatter på olika undersökningar men det finns ingen given taxa för alla åtgärder så att det kostar lika överallt.

tellasmar
0

Jag har betalat 240 kr för båda testen hos Genlab Niini, Finland. Därtill kommer avgiften hos veterinären, den kan ju variera.

yahtzeecats
0

400 kr för FeLV+FIV-test med analyssvar inom 15 minuter hos den veterinär i Stockholm där jag brukar göra mina.

HeidiK
0

Tusen takk for innspill.

Ser prisene varierer veldig. Har også fått tips om den lab'en i Finland, så skal sjekke med min vetrinær om det :)

Celia
0

En lösning är att köpa hem snabbtester själv. Du kan dela paketet med någon annan, eller så kanske någon veterinär i krokarna är intresserad av de andra? Här hittar du shop på nätet: SwevetLänken öppnas i nytt fönster

Sen betalar du bara för blodprovstagning och väljer då den klinik som är billigast :)

Micare
0

Här i Göteborg kan ett snabbtest som man genomför på klinik kosta allt från 600 till 1500. Det gäller att välja rätt ställe alltså. Generellt är det dyrare då man skickar iväg prover på analys på lab.

#5 Vad säger vetrinären/sköterskan då man drar upp ett test ur rockfickan vid besöket ;-).

Celia
0

#6 - det vet jag inte. Vi betalar inte mycket för FIV/FeLV-snabbtest hos vår vet efter rabatt, så jag har aldrig testat.

Men det verkar ju vara många som köper själva och tar med till sina veterinärer (om vi bortser från de som testar själv, vilket jag inte hade litat på), så de förvarnar kanske om detta när de bokar tid (?) Några vet. har ju inte ens snabbtester, så de borde ju bli glada om ägaren ordnar själv :)

Någon av medlemmarna som har haft med sig eget test vid vet.besök?

zeldtrix
0

# 7. Jag köper tester själv och testar även hemma ibland för min egen skull. Oftast åker jag till min vet såklart och hon har intyg liggandes.

Celia
1

#8 - det är skillnad på en som snart är veterinär och en klåpare som inte ens är vårdbiträde (obs, det är min högst privata åsikt och jag säger inte att andra ska tycka som mig) ;)

Kort och gott - jag hade godtagit ett hemmatest av utbildat folk.

Anderssonskan
0

En fråga, vad är dom vanligaste symtomerna på detta?

Canoodles
0

På SVAs hemsida (Statens veterinärmedicinska anstalt) finns mycket matnyttigt om olika sjukdomar. Enklast brukar vara att börja klicka på djurslag, katt och gå därifrån.

http://www.sva.se/

Celia
0

#10 - artiklar om FIV och FeLV finns här på Siames i Fokus. Dessa har vi fått låna av Ulrica på Hund & Katt - SVA :)

zeldtrix
0

# 9. Tack Generad! Jag testar enbart hemma när honkattägaren är närvarande för att inga missförstånd ska kunna uppstå.

Micare
0

#13 Finns det bestämmelser som reglerar huruvida man skall ha adekvat sjukvårdsutbildning för att ta blodprov på katt (& andra djur) i Sverige?

zeldtrix
1

# 14. Ja visst gör det det. Man ska ha gått en kurs som heter C 15, vara utbildad djursjukvårdare alternativt vara under utbildning till vet.

Kapusta
0

Haga veterinären utanför Malmö tar 450 kr inkl intyg och jag TROR att dessa är billigast i Malmötrakten i alla fall. Jag har ringt runt flera gånger och det är stor prisskillnad.

Fjonkan
0

Det är inte så ovanligt att man tar blodprov på djur som sen ägarna eller uppfödarna själva sänder. Ibland lämnas blanketter till kliniken som då postar det tillsammans med provet.Skrattande