Ang. lilla sjuka Caramell
Förstoppningen är borta och hon har fått vätskeersättning + b-vitamin två gånger.
Senast i onsdags då sista förstoppningen var.
Det som gäller nu är att få upp henne i ork så att hon klarar och får vilja att överleva.
Jag ger henne Hills a/d som jag matar henne med. Ibland slickar hon i sig lite frivilligt, men är väldigt matt…
Var även och köpte något som heter "Nurish UM" dyrt som skam men ska vara liknade som "Nutrical" vet inte om jag vågar överdosera den lite med tanke på alla socker arter i den.
Hon har fått pyttelite Diarsany eftersom den innehåller näring och kanske samtidigt hjälper tarmarna att jobba normalt igen.
Hon får svagt uppblandad KMR i förhoppning att hon ska dricka bättre.
Har även gett henne en svag dos cortison. Vet att man inte ska ge kattungar detta. Men i detta läget så behöver hon all hjälp hon kan få.
Var helt säker på att få avliva henne idag. Men så har hon bajsat och gör tendenser till att äta. Så jag klarar inte att ge upp ännu.
Mer hjälp hur/om jag kan få upp henne i näring tas tacksamt emot.
(För er som vill veta mer om vad som hänt Caramell gå in under Till Salu och läs där eller skicka ett PM)
/Elisa

¨vi håller tummarna och tänker på er några tips har jag tyvärr inte men jag hoppas verkligen lilltjejen piggnar på sig nu

Det som slår mig först är att det är viktigt att hålla igång när man är förstoppad. Inte alltid så lätt när man dessutom saknar full energi, men kanske kan du få henne att gå fram och tillbaka efter något kul i ett snöre. Bind snöret i din byxa eller runt ditt ben så följer hon kanske efter överallt (?). Då kommer tarmarna i rörelse och magen brukar komma igång så att tarmarna kan tömmas lättare.
Har veterinären kört någon form av kontraströntgen för att utesluta tarminvagination? Jag har förlorat ett par katter pga detta. Vi opererade även den ena men hon vaknade aldrig upp ur narkosen. Hon var bara 13 veckor och egentligen för liten för ett sådant ingrepp, men vi gav henne i alla fall chansen.
Din katts symtom stämmer väl överens med katterna som drabbats av invaginationer här, men det kan vara så mycket annat.
Jag håller tummarna för att allt ska gå bra. Pussa magen!
Caramell har inte förstoppning nu.
Förhoppningsvis har hon inte tarminvagination, men som det är nu så skulle hon inte ens överleva en kontraströntgen pga sin svaghet.
Så få henne att springa är dödfött för hon orkar knappt gå.
Just nu gäller hennes överlevande, sen får vi se.
Har hon tarminvagination så kommer det märkas när hon börjar äta mer fast föda. Men just nu går det lilla foder jag får i henne igen om tarmarna.
Som sagt, just nu gäller det det att få henne att orka leva…
/Elisa

I op-fallet körde de kontrast i spruta via ändan för att inte göra allt värre. Det är ju samma sak som att ge Microlax. Sen kan en katt i vissa fall få ut avföring även vid en invagination - en till två gånger, sen är den öppna delen av tarmen tömd. Tjejen som vi opererade bajsade kvällen innan på sjukhuset.
Jag skrev detta som ett råd och har inte sagt att det är en invagination. Ledsen om det verkade så. Man kan inte tänka på allt alltid och det är svårt att ge råd när man inte har sett hur illa däran en katt är. Därför är alla tips bra, även om det inte hjälper just nu. I framtiden kan det hjälpa någon annan :)

Vätska är viktigast nu.Du skulle kanske försöka åka in någonstans och få en kvadd Ringer-Acetat i nacken. Då får hon även i sig kalium och kalcium mm.
Jag tackar för rådet eftersom jag har just detta spökande i nacken att det kan vara detta.
På båda förstoppningsomgångarna har Microlax hjälpt. Själva förträngningen kan sitta långt ner i tarmen (om där nu är någon).
Misstänker Orijen som orsaken till Caramells problem.
/Elisa
Har mjölksyrad kalk hemma. Ska blanda det i nästa middagsmatning. Ger henne mat med spruta för hon orkar inte äta.
Som läget är så ligger allt på när/om jag ska ge upp henne…
/Elisa

Jag har just börjat ge Orijen till mina vuxna katter. Bara för att det är lite som GImetoden. Tänkte få ner dom i vikt.På hund är det iallafall så att det är lite för lite fett för en växande individ, så min unghund får även ett fett foder. Hon tappade för mycket i vikt nämligen.
Hur kattfodret är vet jag egentligen inte men min unga katt får iallafall än så länge ett annat mer energirikt foder.
Kattfodret funkar aldeles utmärkt på de öviga katterna. Men jag har märkt på Caramel att hon varit ganska hård i magen. Så det kan hända att det blev lite för starkt för henne..:-(
Fettmässigt är jag osäker på om det hjälper på. Min Spidde är fortfarande ganska fet. Men hans mage är bra.
/Elisa

Tja, jag vet ju inte än om kattmaten funkar som hundmaten, men där är iallafall den vanliga kolhydratkällan borta (spannmål) så därför går vikten ner.
Synd om det inte är så på kattmaten
På hunden kan jag märka att hon är hårdare i magen än förut så du kan nog ha rätt där.
Som sagt var; jag vet än så lite om Orijens kattmat. Hoppas ni får till det.