Tester
Hur långt tycker ni man ska gå med tester och krav på uppfödare, kattungeköpare och katter?
Var går gränsen och när tycker ni det blir för mycket/för lite?
Vilka tester kmmer du framöver kräva på dina egna katter och ev. kräva av de som köper katt av dej?
- FIV/FeLv
- HCM
- PRA
- TF
- Giardia
- Corona
- Höftledsröntgen
- Virus (herpes, calici, clamydia mm)
- Annat test?
Var går gränsen till att vi blir för hypokondriska med våra katter?
/Elisa
Märker själv att jag blir mer och mer hypokondrisk. Detta trots jag i de flesta lägen försöker tänka logiskt.
Sitter redan nu och funderar på vilka krav jag ska ställa av den uppfödare jag köper katt av. Samtidigt vill man ju inte ställa för höga krav, för då finns risken att jag istället sitter utan katt…
Sen som uppfödare. Vad vill jag att mina kattungeköpare ska bevisa för mig att de är bra och seriösa? När riskerar man gå till överdrift.
Jag vet ärligt inte i nuläget…
/Elisa

Jag håller med att det är viktigá frågor att tänka på
I dagsläget skulle jag nöja mig FIV/FELV +PRA + att ta reda på lite historik om katten och kattens släktigar. Jag skulle också lägga stor vikt vid personen som föder upp katterna. Precis som jag litar på min magkänsla vid kontakten med kattungeköpare.
Vad är HCM
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
HCM ett oftast medfött hjärtfel. Rexarna och Sphynx har krav på de testerna.
/Elisa
Selv om det er mange sykdommer man kan teste for, må man beholde beina på jorden og bruke sunn fornuft når man velger hva kattene skal/bør testes for. Vi tester våre katter for FIV/FeLV og PRA om ikke foreldrene er fritestet. Vi tester også for Herpes, Calici, Klamydia og Mykoplasma om vi ser symptomer hos en av kattene. Fram til i høst har vi vært dårlige på å holde nye katter i karantene, det har endret seg
Nå blir det karantene uansett hvor katten kommer fra og den vil bli testet for FIV/FeLV, Giardia og TF så fort som mulig etter at den har flyttet til oss.

#4 Samma för oss karantän och tester kommer det att bli här hemma om vi skaffar något nytt eller lämnar iväg på parning.
Det känns så svårt att sätta en liten kattunge i karantän ensam i kanske flera veckor. Det är väl en sak som gör att jag tvekar. Förstår fullkomligt nyttan med det, men skulle känna mig väldigt elak.
/Elisa
Så ni menar att man ska kräva att hankattsägaren har tagit alla dessa tester och att den honan som lämnas för parning ska visa friskintyg på de tester som nämns i # 4
Ska det inte längre räcka med FIV/FeLV PRA test.
Om man köper in en unge, ska den sitta ensam i ett rum i veckor inför svar på alla tester som tydligen bör göras. Isoleras och handteras som smittobärare.
Å ha karantene er det lureste man kan gjøre, det kan spare lommeboken for mange penger og seg selv for dårlig samvittighet. Det er ikke alle sykdommer som er like billigere å behandle, om hele flokken skulle bli syke
Og ikke alle sykdommer har like snille medisiner for katter heller.
For meg kommer karantene også an på hvem man får kattene fra,om man kjenner oppdretter og kattene deres veldig godt og har en åpen dialog om alt på godt og vondt. Milla hadde jeg ikke i karantene, ikke Omar eller Disco heller.
Men det jeg vil gjøre i fremtiden om jeg skal ta inn en ny bebis fra noen jeg har en 100% åpen dialog med,er å ha den sammen med en av de andre kattene her. Hvis da den har ekstra bagsje med seg,så er det bedre å behandle 2 katter,fremfor feks 10 (for dem som har det,tallet er bare et nummet jeg tok i luften). Samtidig da har den lille selskap og da er det ikke synd på den på noen som helst måte.
Hvis man låner ut/inn hannkatt må jo dette bli noe mellom hunn og hannkatt eier hva dem blir enige om. Vil den ene teste ulike saker utenom det vanlige og ikke den andre, nei da må man bare finne en annen å parre katten sin med. Det er jo ikke mer anderledes enn restriksjoner. Man har lov å si nei takk
Men skal man kreve mer "utenom det vanlige",så skal så klart begge parter ha helt ferske tester. Likt skal være likt. (syns jeg)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag kommer vara mycket noga med varifrån jag köper mina katter och vilka som kommer hem och parar.
Desto fler katter som finns i katteriet desto högre tryck med sjukdomar och infektioner och svårare/dyrare att få friska och fria
Hemma får det inte bo fler än fem katter idag bor det fyra
Isolera kattungar kommer jag inte göra då jag haft en kattunge som bott ensam i ett rum vilket var rena katastrofen för honom, han blev psykiskt knäckt!
Dem tester jag tar är Fiv/Felv och PRA om katten säljs till uppfödare skall köparen inte använda katten i avel finns ingen anledning att testa då bärarna inte bär på ngn sjukdom utan det är en gen
Jag tror uppfödare kommer göra olika och dem som haft smittor i sitt katteri tänker nog i helt andra banor, helt förståeligt
#9 Det er forskjell på karantene og isolasjon
Jeg vet oppdrettere som har nye katter i karantene, og det gjennomføres uten at katten blir psykisk syk - selvfølgelig!!! Den oppdretteren jeg har aller mest respekt for og som jeg ser opp til, har nye katter i karantene. Det har vedkommende gjort i lang tid, og jeg er helt sikker på at om vedkommende så tegn på at katten slet psykisk så ville vedkommende ikke hatt nye katter i karantene.
For oss har det vært umulig så langt å gjennomføre karantene, vi har vært for bløthjertet. Men etter våre runder med herpes, mykoplasma, giardia og nå TF er vi nødt til å tenke på en annen måte. Vi mener at vi ikke har rett til å påføre kattene våre enda mer sykdom, de har gått gjennom mer enn nok sånn som det er. Tenk om vi fikk en ny katt, og denne katten hadde TF en ingen symptomer på det, og vi introduserte den i flokken med en gang den kom til oss. Følgen av det kunne bli at en eller flere av våre katter ville blitt smittet med TF - igjen! Og måtte gjennomgå enda en behandling med medisin som er en stor belastning på kattene. Er det mer riktig enn å ha den nye katten i karantene til den er sjekket og funnet ok? Det er jo ikke snakk om å ha den i karantene over lang tid, bare så lenge det er nødvendig for å finne ut mest mulig og kan gjøre introduksjonen på en så sikker måte som mulig for alle kattene
Nei jeg ville ikke forlangt alle disse tester. Det jeg personlig ønsker å teste for hadde jeg gjort selv etter at kattungen var kommet.Jeg anser det som mitt ansvar og ikke noe jeg skal legge på en annen oppdretter.
Det går jo an å ha karantene på litt annen måte enn det blir beskrevet her. Høres jo nesten ut som om man slenger kattungen inn på et rom å lar den sitte der alene i flere uker.
Da vi hentet vår nye lille jente sov hun på soverommet vårt om natten.Om dagen var hun sammen med oss i resten av huset. De voksne pusene var på kjøkkenet om dagen og var i stua om natten. Det var snakk om en ukes tid bare og jeg passet på å lage litt ekstra god mat og ga dem masse oppmerksomhet og nye sengeplasser. Det fungerte super bra og den eneste ekstrajobben jeg hadde med det var at jeg vasket/dampet og støvsuget jo ekstra godt disse dagene,skiftet doer hver dag og var generellt nøye på hygiene.Samtidig så ble lille nye snuppa veldig trygg på oss og bundet til oss før hun da ble venner med resten av kattefamilien.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jeg glemte å skrive at så klart får mottaker av katten selv bekoste de tester utenom dem jeg velger å gjøre selv for egen interesse. Er der flere tester kjøper ønsker i forkant,så skal jeg gjerne teste i vei, men da får ny eier betale.
Det blir litt anderledes ved lån/utlån av parringer,men som jeg skrev i det andre innlegget blir jo begge parter enige om dette i forkant.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag menar att ev tester och karantän kommer att ske hemma hos mig inget jag skulle kräva av andra.
Om jag lämnar iväg på parning är det en risk jag tar.
Och om jag ska ta emot honor får jag ta ställning till från fall till fall, det kommer inte att bli lika självklart alla gånger.
Man kanske inte vill utsätta katterna för behandling med Ronidazol mer än en gång eftersom det är en stark medicin.
Detta är mina tankar just nu, de kan ju ändra sig
Jag kräver inga tester av kattungeköpare om inga särskilda skäl föreligger (vilket aldrig har hänt).
Jag testar mina katter mot PRA (vilket vi alla gör naturligtivs) samt FIV/FELV. Har även testat några mot giardia. Alla nya katter placeras i eget rum och testas mot FIV, FELV och giardia. Om de är lösa i magen även mot TF, för som sagt det är lite som att kasta pengar i sjön att testa katter med fast avföring mot TF.
Sedan så parar jag helst med egen hane och då jag har parat med andra hanar eller tagit emot honor här hemma så brukar jag undvika att de delar låda och övervakar alla parningar (eftersom jag har välidigt god effarenhet av detta och parningarna brukar lyckas bra på detta vis). Är försiktig att låna/låna ut hanar, även om det ibland givetvis är nödvändigt.
Jag är generellt emot testhets, bara för att. Jag tror att det viktigaste om man vill bedriva sund avel är att ha en tillräckligt bred avelsbas, inte att plocka så många djur som möjligt ur avel. Då menar jag alltså att man inte tar 10 kullar på varje djur och att man inte låter alla gå vidare i avel (utan det är bättre om uppfödare köper sina avelsdjur från olika uppfödare istället för att alla köper från samma uppfödare och från samma kull). Utan att man använder djur med olika stamtavlor i aveln, och att man inte tar för många kullar per individ, vilket är extra viktigt att tänka på för oss som avlar långhår. Går ingen ur en kull vidare till avel så bör man givetivs ta fler kullar för att inte förlora linjen.
Detta kan te sig irrelevant i förhållande till frågeställningen, men när man tänker hälsa och avel så måste man tänka ur ett mycket vidare perspektiv än vad många gör.
#11 Låter mycket klokt och det är en helt okej karantän av en kattunge
#14 Håller med, har oxå egen hane samt samarbetar med katteri som mina katter kommer ifrån och är försiktig i av utlån och egen hane användande på mina egna honor

Jag vet inte om jag skulle våga köpa en ny raskatt. Min oriental fick levercancer och dog hastigt innan 5 års ålder, min rex hade Hcm och dog innan 6 års ålder. Har två rexar och en oriental kvar. Båda rexarna har Forl och en har också allergi som jag försöker komma tillrätta med. Orientalen har tagit bort en godartad juvertumör men upptäckte häromdan att hon fått en ny.
Beror det på otur eller kan det vara immunförsvaret som gör att alla mina katter har något fel?
Att djur drabbas av olika sjukdomar när dom blir äldre är lättare att förstå än när det gäller unga djur. Det gör ont i hjärtat.
#16 Bara en fundering, har du testat dem mot Felv?
#14 Den ene av de 3 kattene som ble testet for TF hadde vanlig konsistens på avføringen, ikke bløt og ikke hard. Også hos denne katten var det rikelig forekomst av TF. Min veterinær sier at det er mye enklere å få et sikkert resultat av unge katter, og at det er viktigere enn at katten har symptomer.
#18 Ok.
Det finns säkerligen undantagsfall, men i regel och enligt Gookins rekomendationer så bör katterna ha lös avföring för ett tillförlitligt svar.

#19 Gäller det verkligen dna testet, borde ju gälla när man ser levande vid mikroskop test
#20 Ja enligt de studier jag läst är det så, det står t.ex om det här: https://secure.vlsstore.com/Media/PublicationsArticle/PV_31_08_374.pdf (kan vara knepig att öppna).
Dr Gookin har en sida om frågor och svar för TF testning via PCR metoden. Där står såhär bla:
What kind of fecal sample is best?
Feces must be diarrheic. Formed samples rarely test positive even if occult infection is present. http://www.cvm.ncsu.edu/docs/documents/pcr_facts.pdf
Som jag skrivit tidigare så tycker jag inte att man ska oroa sig för detta om man har katter som testats negativt mot TF och mår bra och är bra i magen. Eftersom testmetoderna och kunskapen om detta är såpass ny, det är hyfsat svårdiagnosticerat osv så tror jag inte att TF är något nytt alls. Jag tror helt enkelt att man nu har ett ord för dålig mage som vissa katter tycks lida av och har lidit av historiskt sett (och nu är det ju jättebra att det finns en botmedel för dessa). Som sagt så visar ju de flesta katter som bor i ett katteri där man konstaterat TF några symptom och mår inte dåligt.
Så länge katterna mår bra och är friska så tror jag man kan vara rätt lugn. Parasiter finns och kommer alltid finnas, så vi vill ju helst att våra katter ska ha ett bra imunförsvar och kunna hantera parasiter på ett bra sätt. Det är nog enklare om vi födar upp katter som kan hantera sjukdomar, virus (ex vis corona) än att lyckas hålla våra katter i en steril labbmiljö, särskilt med tanke på hur uppfödarmiljön ser ut. Vi åker på utställningar, vi köper in katter, vi parar med katter utifrån osv.
Så kattens allmäntillstånd säger mer om hur katten faktiskt mår än vad otaliga tester gör (tror jag).
Det är mycket tal om TF just nu, och öppenhet är bra, samtidigt som det ibland kan utvecklas till skräckpropaganda om det vill sig illa (nu menar jag absolut inte någon här). SVAs information gör ju dessvärre inte att man blir så uppåt. Där det verkar som att det inte finns någon bot, att har en katt en gång fått TF kan den aldrig mer användas i avel osv. Och eftersom TF förmodligen är rätt utbrett så skulle detta kanske t o m innebära döden för raskattavel, att folk skräms till att stoppa huvudet i sanden.
En svensk artikel om TF som inte känns så kul.
http://sva.eu/upload/Redesign2011/Pdf/Djurh%C3%A4lsa/Katt/Tritrichomonas_SvVetTidn_13_2010.pdf