Synlig blinkhinna
Vi har i famljen en underbar liten siamesdam på 3 år. Hon har nu i cirka 6 månader haft en mindre del av blinhinnan fram i ögonen. Hon har blivit lite "gnälligare" och mer frusen, vill gärna bara ligga och leker mindre än tidigare. Vi har varit hos vetrinären flera gånger, tagit alla möjliga prov, sanerat tänderna (hon hade inflamerat tandkött) och använd olika ögon salvor och hon har fått smärtstillande en tid efter saneringen. Blinkahinnan är fortfarande kvar framme, hon har blivit lite piggare men inget annat. Har någon något förslag vad det kan vara?? Hon är normalt sett en pigg liten dam med två kattpolare, norsk skogisar och de gillar varandra mycket. Sover tätt ihop,leker och äter tillsammans. De två andra går ut emellanåt men en stannar alltid inne som hennes betjänt :-)
Mask ? (heter det ikke det på svensk) Men du har kanskje tatt ormkur allerede.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Ja, mask kan det mycket väl vara, speciellt som de andra katterna går ut och in. Annars är en synlig blinkhinna ett tecken på en inre obalans av något slag, hon mår inte bra. Men orsaken, ja det måste man undersöka närmare. En kvardröjande inflammation någonstans i kroppen? Njur- eller leverpåverkan?
Vår lilla prinsessa samt pollarna är avmaskad tre gånger med olika medel som veterinär rekomenderat, inget sådant har hjälpt. Inre obalans, njur och lever påverkan, vad kan jag hitta där. Det har tagit olka prover, om diabetes, urinprover för att se om det finns bakterier eller eventuella gifter, osv. men inget har dom hittat. Finns det något speciellt hos siameser som jag kan lyfta fram till veterinären? Eller jag läste om ögon som satt långt in, kan det ge mer tydliga blinkhinner.
Cleopatraär första men absolut inte sista siamesen vi har och ibland känns det som det inte är en katt
fast det vet väl ni alla, så därför undrar jag om det kan finnas annat jag kan prova, som veterinären inte har vetskap om. Kan mat ge denna effekten? Vi har använt samma foder hela tiden, men tja som ni kan förstå så vill jag att min bebis ska må bra. Tips, råd allt tas emot.

Man kan ta blodprov för att kolla njur- och leverfunktionen, men det kanske de redan har gjort?
För att stärka hennes hälsa kan du ge henne extra b-vitaminer (inte vattenlösliga som A och D), det kan ju vara immunförsvaret som är ansträngt efter tandproblemen. Du kan också ge henne probiotika. Vilket foder använder du? Rått kött av olika slag innehåller mycket bra näring, särskilt bra är kyckling (inte marinerat) och lamm. Kycklinghjärta innehåller mycket taurin, kycklingvingar är bra för tänderna, de ska vara råa och brutna i vecket så att inget stort kan fastna i halsen. Jag brukar klippa de råa kycklingbenen i bitar. Trög mage kan också vara orsaken till att hon inte mår bra. Du kan ju läsa mer i tråden om djupa ögon.
Tack för förslagen. Hon äter Pro plan, och det är för kastrerade katter. Hennes ena bror behöver det, har har problem med kristalisering i urinen. Han är en stor, 8,5 kg gamal herre på 9 år. Det är svårt att dela foder, de har de framme jämt och små äter, gärna tillsammans trots att det finns mat och vatten på tre olika ställen. Har du tips på annat foder tar jag gärna emot det. Jag ska köpa vitaminer och kycklinghjärtan. Så börjar jag där.
Vi vill väldigt gärna att det ska bli bra, innan vi skaffar en liten siames kille också. Cleopatra och jag skickar söta kort på olika små härliga kissar,
till mannen i huset, men först ska hon bli helt bra.
Testa ett foder med tranbär i (t.ex. Precept Plus, James wellbeloved el. Olivers), det kan fungera på kristalelrna också.
Blinkhinnor visar en del av mina katter pga att de har djupt liggande ögon. Men då har de gjort detta i hela sitt liv.
/Elisa

Som Rövardotter nämner här ovan #4, köp gärna probiotika som t ex Lactiplus (finns på hälsokosten). Det är bra för immunförsvaret och speciellt efter att man har maskat av katten. Öppna kapseln och strö det över maten.
Tack för alla tips! och vet ni den här sajten är livsfarlig om man bara så lite skulle vilja ha en liten söt siames till…så det blir nog en till snart
Det vi har erfart er at når noen av kattene er ekstra kosete, drar de "rullegardina" (blinkhinnene) fram. Spesielt Joker er "flink" til dette
Hej! Det är lite samma med min katt, jag tänkte pröva med Probiotica som ni tipsade om.
En morgon för två veckor sedan vaknade jag av att Harriet hade fällt för ögonen nästan helt. Jag hade aldrig sett henne så, hennes mor visar alltid ganska mycket hinna tror jag, men inte hon.
Jag avmaskade. Först då såg jag att hon blivit smal och hade ful päls. Det är tur att de små liven kan visa när det blir för mycket, jag var upptagen med mitt kaos just då :/.
Sedan dess har det gått upp och ner, olika timmar nästan bra sen dålig igen. Olika olika dagar. Men alltid ätit och druckit massor, varför jag avvaktat med veterinär.
Hon har astma (medicineras) och ev. latent herpes (hålls i schack med fodret), så visst kanske det är immunförsvaret som får jobba hårt? Just nu är hon "frisk" igen. Vad tror ni? Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar Lisa
#10 Synliga blinkhinnor, smal, ful päls, dricker mycket, mår lite sämre till och från… kan vara tecken på högt socker som en av mina hade för några veckor sedan. Hon åt också cortison och hade exakt dessa symtom. Äter hon prednisolon eller får hon pulmicort? hur hög är dosen? hur länge har hon ätit cortison?
Vill inte skrämmas, det kan ju röra sig om något enkelt och övergående men ett tips är att ta en tur till vet. för att kolla sockret så hon inte utvecklar diabetes.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Ojdå. Det skulle vara lite typiskt lilla stackars grodan, "extra allt". Ja det måste jag kolla upp.
Prednisolon 5 mg, en halv tablett varannan dag sedan augusti 2010. Jag har försökt ge henne mer sällan men då börjar hon hosta.
Det tycker jag låter mycket, det brukar gå bättre att ge en mindre dos snarare än att ge mer sällan. Men det kan du ju ta med din vet.
Försök göra detta så snart du kan, om det skulle vara högt socker, de kan försämras snabbt. Håller förstås tummarna för att det är något annat.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Kan mycket väl vara Diabetes som #11 säger ta ett sockerprov hos veterinären. Helst på fastande mage.
/Elisa
Jag ska göra det. Veterinären menade att kroppen hämtade sig emellan doserna, och att man ska försöka trappa ned hela tiden. Jag sa ju ifrån i början, för då blev hon sjuk av den höga dosen som han började med.
Tycker du ska se till att kolla njur- och levervärden. Att min siames blev njursjuk var inte så konstigt. Vi ultraljud visade det sig, att hans ena njure var förstörd och den andra inte utvecklad sedan födseln. Ingenting som märkes på honom de första åren.
Skulle kolla upp sådana saker först, innan jag prövade med annat foder eller egna kurer etc. Men tala med veterinären igen är förstås det viktigaste. Han eller hon måste ju kunna föreslå det som verkar vettigt i undersökningsväg.
Min katt fick dessutom forl, så det var en jobbig period.
Sen hoppas jag förstås att din lilla kan komma att må mycket bättre och det snart.