Tips på spännande inredning för katterna på altane
Klart katterna ska ha ett eget krypin på altanen! Så klart vi smällde upp nät och en dörr…..
MEN hur ska jag göra det roligt för katterna därinne?
I sommar så kommer taket vara klätt av vinrankan så det kommer skärma av solen från plastaket, och ur golvet där vinrankan kommer upp växer det upp en vinröd klematis också som täcker hela vinstocken!
Blomlådan på ben inne i rummet åker ut och stolen oxå. Tänkte köpa två rottingstolar, ganska nätta med enkla dynor på och har redan ett litet bord därinne. Vill kunna sitta därinne o fika.
Funderar på lite hyllor och ett kattholk till v om vinstocken!
Har en klösbräda och kattlåda därinne nu + mat o vattenskål, skit tråkigt!
Men vad skulle ni göra?

Väntar med spänning svaren du får, behöver lite idéer till min balkong nämligen!

#2 Då väntar du o jag med spänning då? Haha

Hyllor att ligga på är ett MÅSTE! både i framkant och kanske på väggen bakom. Katterna kommer säkert att uppskatta rottingstolarna men jag tror inte att du kommer att uppskatta vad katterna gör med dem
De är nämligen perfekta att kloa på!!
Ett fågelbord utanför kan också roa en hel del!

Canoodles
Jag tänkte sådana rottingstolar i konstrotting! Vad tror du om det?

Bara de inte är dyra så spelar det ju ingen roll!

Å så fiiint ni har gjort det! Hur funkar det, bär ni ut katterna dit eller kan de gå in och ut som de vill till huset?
Jag gjorde en gång ett jättefint klätterträd som skulle ha passat perfekt i er kattgård! Jag högg helt enkelt (!?) ner en liten björk med grenar som spretade ordentligt utåt så. Ett träd som hade ordentligt krokiga grenar alltså och som inte bara var som en rak stam. Jag fäste trädet i en gigantiskt betongfot till för stora parasoller. Trädet stod så stadigt att jag själv kunde klättra i det ;) Det blev snyggare (tycker jag personligen) än standardklätterträden som finns att köpa färdiga. Om man vill kan man ju klä stammen med hamparep också.
En sån grej kan ni ju göra om ni känner någon med mark där ni kan få lov att ta ett träd.

maias
Vad tror du om en krum och krokig Ek…?
Har en sådan på sommarstugetomten som kanske kan va nåt, kul idé!
Just nu så bär vi ut killarna, men om förhoppningsvis några veckor så kommer altanen ha dörr och fönster så dom själva kan springa till kattgården!

Anderssonskans! Det låter ju strålande tycker jag! Dom har lite skrovliga stammar också så slipper ni linda med rep. Man kan ju sätta fast hyllor på trädet också för att ligga å spana från. Eller så kan trädet leda till hyllor på väggen… Finns mycket kul att göra!

Förresten… ska ni verkligen hugga ner en ek från sommarstugetomten?? De som är så fina…….. och hur stor är den?? *föreställer mig en 100åring* 

100år hahaha då skulle den inte få plats! Nja den är på jaktmarken egentligen bredvid, och den är skadad så den har som en platt krona med lite grenar längre ner o inte så fin, jag ska kolla om den kan va nåt!

#11 Innan du ger dig på eken så kolla ordentligt, någonting pinglar i mitt huvud att de är fridlysta.

#11 & #12 - jag blev nyfiken för detta är något som jag måste veta innan vi röjer i trädgården. Jag kunde inte finna att eken är fridlyst idag, men att den har varit det (nästan åtminstone):
"För några hundra år sedan var det förbjudet för vanliga människor att hugga ner en ek, för de var reserverade för kungen för skeppsbygge." (hämtat från Wikipedia [Ek, träd])

#13 Det kanske är det som pinglar i mitt huvud! Ekar har ju haft en väldigt speciell plats bland träden, säkert för att de växer så förtvivlat långsamt och ger ett så starkt trä.
Eken är också väldigt viktig ur ett ekologiskt perspektiv, det finns vissa insektsarter som håller på att dö ut för att det inte finns tillräckligt med ekar kvar.

#14 - ja det är synd :( Då kanske vi ska fridlysa den här på Siames så att inga får sätta livet till för våra katters behov
Ut i skogen och leta upp gamla avblåsta tjocka grenar, jag har sett många efter årets stormar 

Jag har en hel jaktmark att leta i puh!!
Men gammla grenar är oftast bäst ur estetisk synvinkel så det är bara att vandra ut i naturen….
*mummlar* Canodles du ska få för gammla ekar! *skojar*

Jag är alltid oskyldig, åtminstone tills motsatsen är bevisad!
Nu får du dig en eller flera härliga skogspromenader istället!!!

Vi ska bygga kattrastgård i sommar så om ni har bilder får ni gärna lägga upp dom!

Jag byggde en rastgård till katterna i kolonistugan för några år sedan men tror ni katterna var intresserade… ?? Jag tyckte själv att den blev jättebra och att de skulle ligga där ute i solen om somrarna men de trivs bättre inne i stugan! Det blir sista sommaren för rastgården i år, om de inte ändrar inställning byggs den om till ett cykelförråd istället :-)

Hej
Katterna vill vara där vi människor är, ska man bygga en rastgård får man helst bygga in hela den "inredning" som vi själva använder. Vi har byggt in hela vår gård med ca 2 meter högt plank/staket. Vi var oroliga att katterna skulle ta sig över och sticka (innan vi hade provat att vara ute med dem). Men aldrig har någon endaste katt gjort ett sådant försök. Vi låter dem förstås inte vara ute utan tillsyn utan är med dem alternativt kollar genom fönstret när de är ute. Är det lite kyligt tar de bara en liten snabb inspektionstur på gården och går in igen. Om vi skulle bygga en separat inhängnad någon gång till katterna bör den vara tillräckligt stor och spännande (minst 20 Kvm), i alla fall om våra katter skulle vilja vara där. Med klätterträd, ömsom sol och ömsom skugga, liggplatser mm. Jag tror också det är nödvändigt att låta katterna ha valfriheten att kunna gå ut och in som de vill till en sådan rastgård, med hjälp av en kattlucka. Det är säkert också en vanesak, katterna kan säkert vänja sig att man bär dem ut och in men en optimal lösning är ändå att de får välja, det blir mer deras eget space på det sättet. Verandalösningen ser mysig ut men jag undrar om det inte går att bygga en nättunnel dit, så att de kan ta sig in och ut själva. Det tror jag skulle vara ett spännande inslag för dem. Denna nättunnel skulle kunna passera platsen där ni har ert fikabord med stolar. Om det hade varit jag som inrett er veranda för katter hade jag skaffat "nätfönster" till hela verandan istället för att ge katterna ett separat space, och en nätdörr ut i trädgården men det kanske inte fungerar med era barn?

Nej det funkar inte, våra barn kan inte ha koll så att katterna inte rymmer så det får bli ett avgränsat utrymme till katterna.
MEN vi har "glasat" in resten av altanen nu, snart klart i alla fall så att när vi alla är på altanen eller det inte är spring ut på tomten så kan katterna vara överallt på altanen.