Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2343 ggr
Wikrita
2011-11-03 03:57
0

FW-tråden

Siden det de siste årene har dukket opp flere FW'er i våre land, er det kanskje greit å vite hvem de er, hvem de kommer fra, og hvem som eier dem.

Jeg kan begynne med min import fra 1999.

Hun het Felizaliente Chiquita, og var min første FW. Hennes sønn født i 2000, heter (N) WIkrita's No Doubt og bor hos meg, nå kastrat. Pappaen her var Liberho's Rally Kelley, SIA n

Hans døtre, (N)Wkrita's Wicked Winther bor hos Hanne Lund i fredrikstad mens hennes søster , (N) Wikrita's Total Disorder bodde hos meg, og fikk noen kull, før det ble slutt på avl på henne. Tale fikk en datter og en sønn i sitt siste kull, hvor hannen hun var parret med, fikk konstatert HCM etter parringen, da han ble syk og og døde 8 år gammel, her utviklet sønnen HCM, og døde av det 3 år gammel, han var egentlig forkatt, men det gikk jo selvsagt ikke da det ble oppdaget feil på hjertet. Hans søster, (N) Wikrita's Werisienne) blir scannet hvert år for dette, og regnes  som frisk. (N) Wikirtia's Wit, er hennes datter fra i fjor, er ennå ikke undrsøkt ned UL, og årsungen Michaela har også Werisienne som mamma. Jeg skal beholde Wit og Werisienne, mens Michaela kan få flytte.

Hannes Wicked Winthers datter (som jeg ikke hsker navnet på), bor i Stavanger hos Reidun Cecilie Filbert, denne jenta fikk et kull med 2 FW for ca et år siden, og jeg mener å huske at gutten ble solgt til Hamar, han skulle kastreres, mens jenta ble solgt til noen i Oslo.  Hun har OSH et stykke uti stamtavla, en liten arv fra pappaen, som er en søt og grei siameser, hans navn er Himmeltindens Jendor, SIA a.

Jeg er ganske sikker på at flere av dere som frekventerer SIAmesi fokus, kan fylle ut de manglende opplysningene, for min hukommelse sitter mest på papir, og ikke alltid jeg husker hvior papirer befinner seg…Rynkar på näsan

Så nå håper jeg at noen flere vil fortsette denne tråden og gripe tak i de, for å få interessante oppøysninger fram.

DEt er over leggetid, sent, med andre ord, så jeg får bre beklage feilskriving.

Fielie
2011-11-03 12:53
0

Jag köpte "Goofy" Edo Créma de Luxe och hans bror "Musse" Edo Café au Lait,när de var 5 månader gamla. Goofy är vit och Musse är brunmaskad. Det föll sig naturligt på nåt sätt att kastrera Musse, han har sternumkrok och restriktionen fanns hos sverak då att han i så fall bara skulle få träffa vita honor.

Goofy blir fyra år i sommar 6 juli och är fortfarande fertil.

Bröderna är efter Edo Rooibos(vit pappa) och Liberhos Tingeling (blåmaskad mamma)

Farfar är engelsk och heter Tempano Ido Honung

Följer man hans stamtavla så startar det med Orchid Lilias en vit britt som paras med Lisvane Lilac Domino, en lilamaskad siames. där föddes Mavlyn Hsi Chi, XSH w  som parades med Beaumanor Binko, SIA n, och där föddes den första fw Scintilla Ching Jen, SIA w 67 1965-01-22,

tappade räkningen ärligt talat med tror allt startade för 20 generationer sedan

Han har 2 kullar tillsammans med Jossan,där kan miss maven ta över sin historia om Goofybarn och barnbarn.

Vi har även samarbetat med Djärf´s katteri,där det misstänks väntas kattungarGlad, än så länge har ingen avkomma gått vidare i avel på den sidan.

Själv har jag tyvärr ingen hona åt honom, första siameshonan jag hade blev bara 6 månader gammal,avled i canser. och andra honan sprucken livmoderRynkar på näsan.

MissMaven
2011-11-03 13:32
0

Jag har velat ha en vit siames länge, sedan jag såg de vita skönheter som Dragana M., som har Love me tender uppfödningen haft. Men det fanns så få och de var redan bokade innan man kunde få köpa en.

Vi köpte en underbar lila siameskille, Leroy, som vi lånade ut 2007. Han fick en kull och vi köpte en lilamaskad dotter, Jossan, som var väldigt lik vår Leroy. Jossan är en siames med enbart SIA i stamtavlan långt bakom och det var svårt att hitta en passande kille till henne. Antigen tyckte vi inte att hanen passade bra eller så vägrade hon bli parad, trots att hon löpte som en galning! Vi tappade allt hopp om att hon kommer att få någon kull någon gång, men då hittade vi vita Goofy! Vi var överlyckliga; en frisk, trevlig, snygg katt med klassiska drag, och dessutom - vit, utan orientaler i stamtavlan! Och det var den första hanen som Jossan accepterade! (Jag vet inte om hon kommer att acceptera någon annan hane någon gång, om vi hittar någon som passar henne lika bra som Goofy gjorde).

Goofy och Jossan fick två kullar. I A-kullen fick de Albert som var vit och sex maskade kattungar. Vi behöll Albert. Albert är blåmaskad 'under' sin vita pälsen. Goofy är brunmaskad. Albert är testad mot allt möjligt och är fullfrisk. I Sverige kan (och måste, på vita katter som ska användas i avel) man testa hörsel och det är gjort på både honom och hans pappa, de hör väl.

Albert fick två kullar innan han blev kastrat; en i Norge i Aceso katteri där föddes två vita och två maskade kattungar. En vit dotter, Arista är kvar i katteriet och Aslan, killen, är sällskapskatt.

Albert är pappa till en kull i Sverige också, i Viska's katteri. Tre vita kattungar blev det och två maskade. En vit tjej, Jellybell, är kvar i Viska's katteri, och killen och den andra vita tjejen är sällskapskatter.

Goofy och Jossan fick två vita och två maskade kattungar i B-kullen. Blanche, den vita tjejen är såld till Dragana M., som hade vilat med sin uppfödning ett tag (alla vita katter från Love Me Tender är kastrater, så vitt jag vet). Blanche ska gå i avel om allt går bra. Hennes vite bror är sällskapskatt.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Wikrita
2011-11-03 15:45
0

Hvis Dragana tenker å begynne med avl igjen, er jo det kjempebra!

Dette er så hyggelig lesing.Glad

Da jeg fikk tak i Chiquita, var det etter å ha sett en FW hos Runar Olafsen i Drammen, vi hadde planlagt at han skulle låne min brunmaskede hannkatt Kelley til henne, og ble det en FW-jente som kom ut, skulle jeg få henne. Dessverre døde hunnkatten innen hun rakk å bli gammel nok til å ha kull, hun ble ikke året engang. Det var da jeg fikk kontakt med Caroline Stoa som bodde i UK, og som fant en FW til meg, og tok den med seg til Norge.

Jeg hadde vel Chiquita med på utstillinger noen ganger, og møtte der en mann som het Svein….husker ikke resten nå, han hadde drevet oppdrett av FW i Norge tidligere, men var gått over til oppdrett av kampfisk, så på den tiden var jeg alene om å avle FW. Innen det første kullet kom i 2000, hadde pappaen dødd av kreft (cancer) i bukspyttkjertelen) og vi var bestemt på å finne en ny hannkatt  som kunne plassen etter pappaen sin.  Det tok jo selvsagt noen uker før vi kunne se hvem som ble masket og hvite, og det var 3 maskede og 3 hvite. Den ene hvite hannen var så inderlig vakker, og jeg ville at vi skulle beholde ham. Hunnkatten brydde jeg meg ikke mer om enn at jeg solgte henne som kosekatt. Hannkatten jeg ville at vi skulle beholde, døde 6 uker gammel, husker ikke hva som var galt, men vi fikk obdusert ham. Vi fikk chalmydia inn i katteriet omtrent samtidig, og alle 11 katter måtte ha medisiner hver dag i noen uker, derettter med noen ukers opphold, og den samme runden på nytt.  Da var det kun 1 hannkatt av de hvite igjen i kullet, og det var No Doubt, som ble kalt Noddy, etter min sambo's film-hukommelse på barneprogram.Da neste kull kom etter Chiquita, hadde jeg lånt hann av Jill Back, som var sendt med fly fra Stockholm til bergen, for å lage kattebarn med Double Diamond, min bruntabbymaskede siameser som ble Norges første Verdensvinner senere.Men hun gikk ikke i løp og Gino parret henne ikke, men da FW'en begynte å løpe, ringte jeg Jill for å høre om det var ok å bruke ham, så ikke hele reisen var forgjeeves. Jill var ikke vanskelig å be.

Her var det også flere hvite, og siden jeg minns så dårlig kan jeg ikke ramse opp hver eneste katt og eier, men ei jente som sammen med moren drev med oppdrett av alle raser i kat IV, fikk kjøpe ham, de ville lage hvite balinesere, noe hun klarte etter hvert. Men jeg tror han var den ene kattungen jeg fikk tilbake fra 1.eieren. Men Katrin Karlsson kjøpte iallefall (N) WIkrita's White Whistle, og avlet videre på henne, da hadde jeg nok innsett at jeg måtte ta bedre vare på avlsmaterialet som jeg forvaltet, og de aller fleste FW ble brukt i oppdrett om de var friske.

Noen av oss forsøkte å få til et salgs samarbeide om FW, med å lage en folder og fortelle folk som var interessert i FW , men vi var så få og klarte ikke helt å holde liv i det spinkle arbeidet som var gjort.Håper noen har initiativ til å ta tak i det en eller annen gang, og få til noe som kan gagne FW i framtida.

Wikrita
2011-11-03 18:15
0

Er for sent å rette opp teksten nå. men det skulle ikke stå salgs samarbeid, men slags samarbeid..Cool

SE*Wishetens
2011-11-03 18:23
0

Får jag fråga en sak? Ni som håller på med FW/Vita siameser, vilket begrepp använder ni? Säger ni Foreign White, eller Vit siames?

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Fielie
2011-11-03 18:46
0

många har frågat vad foreign white är,så jag förklarar med att säga att det är en vit siamesGlad

Wikrita
2011-11-03 21:51
0

Jweg bruker begge uttrykkene, spørs om jeg er muntlig eller skriftelig. Det er mye lettere å skrive FW enn hvit siameser…