Vårt 10. kull er født!
I dag fødte Puma 5 kattinger, og den foreløpige statusen er at det er 4 gutter og ei jente. Men vi har sett feil før på kjønn så muligheten for at vi gjlør det med dette kullet er så absolutt til sted.
Vi har for første gang ikke noe tema klart og i dag har vi bare dårlige alternativ så vi får bruke den tiden som er nødvendig for å finne noe bra.
Førstefødte er en gutt, OSH b var. Vi har bare bilder av den lille sammen med hans bror som også er OSH b var.

Grattis! Choklad som är så fint.

Grattis igen
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Grattis till de små underverken

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis grattis!! :)

Grattis! Vilka små praliner! :)
grattis

Grattis, härlig färgmix :)
Naaaaaaw!
Klem fr Malmö!!
Tusen takk alle sammen! Det er så gøy med orientalerkull der fargen er klar med en gang. Mamma Puma er kjempeflink med de små, og guttene er sterke og ivrige på puppen
Dessverre klarte ikke jenta seg, hun døde i 4-tiden i natt. Men vi har forsøkt og gjort vårt beste, og da kan man ikke mer. Hadde hun blitt født hjemme her ville hun ikke ha klart seg, marginene er små. Jeg håper inspirasjonen til å finne navn kommer og angriper meg i løpet av dagen
Det er jo høyst uvanlig at de ikke er på plass lenge før fødselen. Men det kan jo være forfriskende med litt forandringer
Grattis till sötnosarna!
Tråkigt med den lilla honan, men ni gjorde ert bästa, och det är ju tyvärr sånt som händer.
Også to sjokolader da. Grattis igjen med bebiser lisme. Så trist den ene ikke klarte seg.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ett helt lag med norska gutter, det är fantastiskt! De är så små! Och så söta! Och helt underbara! Grattis och tusen nospussar! Den lilla flickan vilar upp sig i himlen och så kommer hon tillbaka i en annan kull. 
Så hærlige
Så trist med den lille jenta,men heldigvis går det supert med de andre. Gratulerer :-)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#15 Jeg glemte jo å gratulerere bestemor.
Grattis bestemor med dine fine barnebarn.

Stort grattis och lycka till med bebbarna! 
#17 Tack :) Jag har nog tittat på bilderna i en kvart nu igen :-)

-Ja, såklart stort grattis även till farmor Pia!
-Lisme, de är helt ljuvliga!
Vad tråkigt med den lilla flickan men grattis till de andra bebisarna 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Tusen takk alle sammen! Det var selvfølgelig trist med den eneste jenta, men mirakler skjer ikke så ofte. Hun hadde oddsen mot seg, og det visste vi. Puma er en super mamma, og hun tar godt vare på sine små gutter. Vi har endelig funnet det riktige temaet for dette kullet og det er De tre musketerer og d`Artagnan.
Lilla gutt = (N)Bekmørtnans Aramis
Sjokoladegutt 1= (N)Bekmørtnans Porthos
Sjokoldegutt 2 = (N)Bekmørtnans Athos
Og den lille svarte er selvfølgelig d`Artagnan
Alle guttene vokser godt og har trillrunde mager. Ofte når vi titter på dem ligger de på mammas kropp, med helt utstrakte bein og nesa ned i pelsen hennes. d`Artagnan er en liten villbasse som klorer frenetisk på sidene av boksen for å komme seg opp til oss
Han står helt på tå og klorer som om livet avhang av at han kom seg opp av boksen. Han ligger også ofte på rygg ved mammas haletipp og ruller fra side til side. Både veterinæren og assistenten (som har drevet med oppdrett på hund) var både imponerte og overrasket over hvor sterke og vitale de var alle 5. De hadde ikke sett maken. Men det er jo sånn friske kattunger skal være 
De kommer med stor glädje till familjen de små musketörerna!
Ja de gjør det! Mamma Puma er kjempeflink, og til i går kveld så alt bra ut. I dag tidlig veide vi dem og da hadde ikke Porthos lagt på seg et eneste gram
Han virker vital og har rund, fin mage men ingen vektøkning. d`Artagnan har begynt å få hovne øyne, det er ingen tegn til at han skal åpne dem men de begynner å ligne på en ball
Så da braker det vel løs med elendighet igjen. Men det var deilig så lenge alt var rosenrødt 
Har dem lagt på seg mye hvert eneste døgn ellers? Det kan jo være bare at han ikke gikk opp et døgn,for så å ta det igjen til det neste. Det opplevde jeg med balinutten min Miu,jeg var vandt til 20-30g økning i døgnet,og da han ikke la på seg noe fikk jeg panikk uten grunn til å ha det.
Det med øynene trenger jo ikke være like skummelt som tidligere. Jeg hadde en i A kullet mitt som fikk betennele før han fikk opp øynene,og da omsider vi fikk dem opp,renset og gitt øyesalve i 1 uke,så gikk det bra. Ingen andre fikk før eller siden noe som helst annet.
Krysser fingrene for at det er alt som skjer.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
De har lagt på seg mellom 15 og 20 gram hvert døgn. Synes det er ganske tidlig at han skal stå stille vektmessig, han er jo bare noen få dager gammel. Men vi får se hva vekten hans viser i kveld, vi tar en ekstra veiing på han før natten.
På Flykullet måtte vi åpne øynene på 4 av 7 kattunger da de fikk kuler så store som fotballer (forholdsmessig). Og dette ser veldig likt ut……
Fina namn!
Hoppas det går bra med dem, i min senaste kull tyckte jag också de såg svullna ut under ögonen innan de öppnade ögonen, men det gick helt bra. Att kattungar stått still och ibland gått ner i vikt vid någon vägning har jag varit med om många gånger, och för det mesta så har det inte varit någon fara.
Tusen takk!
Du har helt sikkert rett Malin, jeg er bare en smule halvhysterisk
Jeg har vært så sikker på at det ikke kom til å gå bra med dette kullet, så jeg tolker alt på verst mulig måte.
Håller tummarna för dina små, Lisme. Så synd på honan som ikke klarade sig. Nu hoppas vi dina gutter växer sig starkare för var dag. Så fina namn du har valt. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Ja, även om man alltid ska tro på det bästa skadar det ju inte att vara beredd på det värsta. Därmed inte sagt att man ska måla fan på väggen, men ha en handlingsplan om något skulle gå fel.
Kolla i ögonspringorna om det ser ut som de är lite rinnigt/varigt. Kanske kan du tvätta dem förstiktigt med lite koksalt vid ögonen. En del ungar öppnar ju inte ögonen förrän de är en vecka gamla eller mer.
Porthos ble veid i dag tidlig og da hadde han gått ned 13 gram
Jeg ringte og vekket Line og etter praten med henne kjørte jeg til Veterinæren (tusen takk for hjelpa Line!). Satt der og ventet i 90 minutter før hun kom, og etter mye og intens prat klarte jeg å få henne til å skrive ut Dalacin til den lille. Jeg har valgt å gi alle 4 medisin, så får vi se hvordan det går.
Vi har prøvd å vaske opp øynene til d`Artagnan, men det har ikke vært vellykket ennå. Og fotballene er helt klart på plass
Men jeg håper at Dalacin skal hjelpe han også
Uff. Jeg krysser alt jeg har for at det går bra Lisbeth.
Så bra at du fikk kranglet deg til Dalacin. Helt utrolig at du må sitte der å vente så lenge når det er snakk om en så liten kattunge.
Hvordan er formen til den lille ? Er han slapp,surklelyder/klikkelyder i lungene?

Vi håller alla tummar för er och de söta små
Så bra att du fick Dalacin till dem. Håller tummarna att det går bra!
Ja jeg håper at det skal gå bra, men marginene er små på så unge kattunger. Jeg gjør så godt jeg kan, og noe mer kan jeg ikke gjøre.
Han var betydelig slappere da jeg kom hjem med medisinen og jeg hørte dessverre klikkelydene. Ikke så kraftige, men dog……. Mamma Puma har enten begynt å legge han vekk fra de andre, eller så er det den lille som kryper bort. Ltt ulogisk at han skal gjøre det, så jeg holder en knapp på Puma
Åh stackars liten. Se till att han håller sig varm, är han uttorkad tror du?
Jeg har akkurat vært nede hos dem, og nå har han gitt helt opp. Det er såvidt han puster, og han har sluttet å svelge. Kroppen hans er helt slapp og han er begynt å bli kald på bakbeina. Han er nok uttørket, men det er ikke noe å sette væske i, han er bare skinn og bein
Han har gått ytterligere 10 gram ned
#38 Så frukatnsvärt.
Lider med er för jag vet hur hemskt det är.
Förhoppningsvis går det bra med de andra.
#38 Så fælt,stakkars dere Lisbeth
Fy søren så vondt det gjør når det går sånn. Som vi har snakket om før også. Den ventetiden fra man forstår at det ikke går til de sovner inn.
Siden Puma ikke bryr seg så har det nok vært noe galt fra starten av og selvom det er liten trøst så har dere gjort alt dere kan.
Jeg håper alt går bra med de andre små.
Hjemme igjen etter et nytt veterinærbesøk. Lille Porthos fikk rundt 9 ml væske under huden, gitt i flere omganger over tid, men dessverre er han ikke bedre. Nå ligger han mellom forbeina til mamma Puma, og puster to til tre ganger i minuttet. Vi har prøvd, men det hjalp ikke 
Åh din stackare!
Vet inte vad jag ska säga, annat än hoppas på att det vänder och han blir frisk.
Å nei
Så fælt å komme hjem å lese dette. Håper det går bra med resten ihvertfall, det finnes grenser for hvor mye motgang.
Fortsett å gi dalacin du.

Vilka sorgliga nyheter! Ni har det inte lätt nu, stackars lille Porthos. Hoppas verkligen att de övriga ungarna klarar sig och får vara friska.
Åh nej
stackars liten och stackars er, vilken otur ni har. Hoppas att det vänder och att i alla fall de andra ungarna är friska och starka. Kanske finns en chans att Porthos klarar sig, jag håller tummarna.
Vad är det som händer? Jag fattar ingenting. Kram!
Lille Porthos døde for en time siden
Hans bror, d`Artagnan, er begynt å gå ned i vekt. Alle kattungene fikk Dalacin i dag da jeg kom hjem med den, og vi vil fortsette å gi de tre vi har nå. Håper på mirakler 
Åh nej. Vad är det för fel. Nån bakterie? Nu får det inte hända mer.
Helt forferdelig å høre Lisbeth. Jeg føler så med dere.
Vanlig dosering er hver 12 time 0,2-0,3 ml. Men gi d'Artagnan hver 6 time nå. (sånn tilfelle det er g strep) Det skader ikke prøve og fungerer det så merker du det raskt.
Jeg håper han kvikner til 
#49 Veterinæren steilet da jeg sa at dine fikk 0,2 - 0,3, hun regnet ut i forhold til det som står i Felleskatalogen og da skulle Pothos ha hatt 0,055 (han var da 125 gram). Alle 3 virker sterke og raske, og sier godt i fra når de blir løftet vekk fra mammas mage. Vi ga dem 0,2 nå i kveld, så får vi se om det snur for d`Artagnan
#50 Det er altfor lite.Man må iallefall gi 0,1ml + Om man regner om i forhold til antirobe som jo er på 25 mg så skal det stemme.Det er min veterinær som har gitt meg den dosen.(og også veterinæren før det)
Jeg håper det snur for lille fyren i løpet av natten.
Krysser fingrene,det er positivt at resten er så sterke. Er enig med Line om doseringen jeg også 
Ktysser fingrene vi også Lisbeth….håper resten greier seg
Klem Janne
Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no 
Hvordan går det Lisbeth?
Ved første øyekast i dag tidlig så det bra ut, alle 3 hang fast på Pumas mage. d`Artagnan har gått ned ytterligere 4 gram i løpet av natten, men det er mindre enn vi fryktet. Har det kanskje begynt å stoppe opp? Jeg må virkelig ta meg sammen for ikke å veie dem mer enn max to ganger i døgnet, men jeg blir bare mer stresset av å veie for ofte. Jeg vil heller ikke forstyrre mor & barn mer enn nødvendig. De har sterke stemmer alle 3 og det er ingen tvil om at de synes medisin er noe dr…. Den eneste forskjellen på d`Artagnan og de to andre er at han kjennes veldig slapp ut i kroppen, de andre to er mer spenstige og fastere.
#55 Har du nutridrops hemma som du kan ge honom? De har fungerat super här när jag haft ungar som varit lite slöare/slappare.
# 56 Nei det har jeg ikke. Hva er det og hvor har du kjøpt det?
Vi köpte det nog från England. Men det finns även att köpa i Sverige. Be-cats har också sålt dem tror jag.
Hittade också denna länk: http://www.swecat.com/nutri-drops-for-cats-30-ml
Annars kan du ge honom lite druvsocker, det är viktigt att blodsockret inte sjuker för mkt för då orkar de inte dia, vilket gör att de blir ännu mer uttmattade, uttorkade osv.
Känns han kall så håll koll på temperauten, det är farligt att mata kattunga som är nerkylda.
Han kjennes slapp ut i kroppen, som om det ikke er noe spenst i han. Men han virker ikke som om han er fysisk slapp, det er bare lite "hold" i han. De andre kattungene kjennes mer faste ut, når jeg har dem i hendene og klemmer litt er det motstand hos dem men ikke hos han
Han er god og varm og kommer en av brødrene og skal ha hans pupp, får de ikke slippe til.
Jeg skal sjekke om veterinæren kan ta inn Nutridrops, det er nok den kjappeste måten å få tak i det på

Lille killen, håller tummarna för att han blir starkare! Bra att han håller sin tutte!
Det høres jo absolutt lovende ut at han vil suge 
Krysser fingrene for at han har gått opp noen gram til kvelden.
Der holder jeg med Malin. Druesukker er bare topp. Når jeg har kattunger får de noen dråper med druesukker en time eller to etter dem er født. Å jeg gir det til de voksne kattene når dem virker slappe og ikke vil drikke eller spise godt. Jeg bruker 1 ts druesukker i i kopp lunket vann. Kan også balnde litt druesukker i litt morsmelk tillegg også. Jeg må ha druesukker i huset pga min mann har diabetes og det kjøper jeg på apoteket men kjøp det i pulver ikke som tabletter.
Lykke til Lisbeth er det noe så vet du hvor du finner meg.
Tusen takk Randi!
d`Artagnan tusler sakte oppover vektskalaen
Jeg tar ikke sjansen på å erklære at faren er over for han, men så langt ser det ut til at Dalacin hjelper
Aramis har åpnet begge øynene, og Athos ser ut til å kanskje åpne sine i løpet av dagen. Det er ingen antydning til hovne øyne hos d`Artagnan nå, og vi håper at det vil holde seg sånn til han åpner dem. Også Puma viser de samme tendensene som vi har sett hos de andre mødrene våre - de favoriserer unger som har samme farge som dem
Aramis er en rund liten selunge og snart har han passert 200 gram
Porthos er sendt til Oslo for obduksjon, de skal være raskere der enn i Harstad så jeg er spent på hvor lang tid det vil ta før vi får resultatet av obduksjonen. Vi tenkte faktisk ikke på å obdusere den lilla jenta siden vi gikk ut fra at det var defekten hennes som var årsaken til at hun døde. Men i ettertid angrer jeg på den beslutningen, det er mange ting som kan være årsaken til at hun ikke klarte mer. Det er så usigelig lett å være etterpåklok!
I dag er gutta 1 uke, og vi ser fram til små trampende gutteføtter bortover parketten!
Det var väldigt sorgligt att läsa om dem små som inte klarade sig trots allt ni försökte. 
Jag hoppas så mycket att de tre pojkarna blir friska och starka och fortsätter växa som de ska. Håller tummarna.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Håller tummarna på att det går bra nu för de små
Vad bra att han verkar piggare!
Håller tummarna för alla de små!
Ja, nu går livet vidare och vi hoppas att krisen är över!
Så flott Lisbeth! Dette var gode nyheter 
Blev alldeles bestört när jag läste tråden. Har inte läst den på ett par dagar. Stackars er, vilken nervpress.
Håller tummarna stenhårt att det går åt rätt håll nu med dina små. Skickar en styrkekram!
Hur går det, Lisme? 
Tusen takk for kryssede fingre, styrkeklemmer og gode ønsker for de små guttene våre!
Det ser fortsatt bra ut, alle 3 hadde lagt på seg 14 gram fra i går kveld og til i dag tidlig. I løpet av dagen i dag hadde de bare lagt på seg 3 gram hver, men våre kattunger har en tendens til å enten legge på seg i løpet av natten, eller å legge på seg i løpet av dagen. Vi har ikke hatt kull der vektøkningen har vært jevn hele døgnet. Alle 3 har åpnet øynene sine, og øynene til d`Artagnan ser helt normale ut. Så da har vel kanskje Dalacinen hjulpet på øynene hans også? Alle tre er faste og fine i kroppen, og de spenner musklene når vi løfter dem opp. De er selvfølgelig blitt mer aktive og de beveger seg fort rundt i boksen.
Har vært i kontakt med Veterinærsenteret i dag for å informere om hvordan gutta har det. Også de (veterinærer og pleiere) ble glade når jeg fortalte om hvordan det gikk her hjemme. Det jeg sa ble notert i journalen, så nå håper vi at neste gang i opplever dette skal det være enklere å få medisin.
#71 Härligt att höra! 

Det var gode nyheter, Lisbeth:-)) Håper framgangen forsetter nå:-)))

#71 Härliga nyheter!
Supert!! Og sånn skal det fortsette for gutta.
Har ikke du en gang for lenge siden fått igjen noen G-strep på en obduksjon? Eller husker jeg feil? For alle katter har jo g-strep i seg,men noen ganger kommer der for mange og noen ganger på feil steder,så jeg er ikke forundret over at dalacin fungerer.
#75 Joda, det stemmer. Wens første kull på 3 (født i februar 2010) døde alle sammen i løpet av det 5.døgnet etter at de ble født. Obduksjonen viste Streptococcus Canis som hadde forårsaket blodforgiftning på alle 3. Etter mye om og men, og "intensivbehandling" av diverse veterinærer fikk jeg omsider skrevet ut resept på Antirobe. Alle kattene ble behandlet med Antirobe (som var et lite mareritt fordi den smaker pyton og er dermed veldig vanskelig å få dem til å svelge). Mischa fikk bare Antirobe i 2,5 døgn ford hun ble kjempedårlig av medisinen. Men de andre ble behandlet i 4 uker. Vi venter i spenning på obduksjonsresultatet av Athos (har byttet navn). Han er sendt til Oslo for obduksjon ford det skal gå raskere der enn i Harstad. Dessverre tenkte vi ikke obduksjon på den lille jenta, vi gikk glatt ut fra at hun døde på grunn av at hun hadde hele tarmen ute da hun ble født. Men det trenger slett ikke å være sånn. Men vi tok nå den avgjørelsen og da ble hun fryst ned og det er minimalt å hente på en obduksjon av henne.
Jeg er positivt overrasket over utseendet til gutta må jeg si. Synes de har brukbar ørebase og den lilla er veldig bred i hodet allerede. Gleder meg til å ta bilder av dem sånn at jeg kan begynne å sammenligne med de andre kattungene vi har hatt 
Den gang behandlet du nok feil. Ikke ta det ille opp 
Marva har skrevet 2 sider om G strep. Hvordan hun først gjorde det som ble feil, og så fant hun ut riktig måte. Først behandlet hun alle katter,men problemet fortsatte. Så behandlet hun kun den katt som ble parret og problemet forsvandt.
Dvs Gi antirobe under parring og slutten av drektighet til hunnkatt og noen dager etter fødsel. Siden også gi bebisene medisiner i noen dager. Hun snakker om injeksjoner av et eller annet,men det funker likefint å gi dalacin i 10 dager etter fødsel.
Blir spennende å se hvordan bebisene blir,sjokoladen er min favoritt. Håper fortsatt det går supert med dem alle :-))
Jeg vet at Marva har skrevet om G-strep, jeg har både lest det og hatt kontakt med henne i tiden etter at vi fikk vite at Wen hadde G-strep. Problemet vårt var for det første at vi ikke fant noen veterinærer som ville behandle G-strep, siden det er en opportunist og som man ikke kan bli kvitt, den er naturlig i kattens kropp. Når vi så etter mange, mange timer i telefon og etter å ha sendt mail til inn og utland, fikk en veterinær som var villig til å foreskrive Antirobe til alle kattene (som Marva anbefalte), var ikke denne veterinæren villig til å foreskrive noe mer enn en kur. Så hva gjør man da? Jeg var i kontakt med veterinærerer i nord-Sverige også for å forsøke å få hjelp, men det var resultatløst. Marva kunne skaffe Antirobe, men det er ingen vits i å prøve og sende medisiner via post fordi det er stor sannsynlighet for at tollen plukker dem ut. Derfor spurte Marva om jeg kjente noen som skulle til USA som kunne ta med medisiner til meg, men ingen av de jeg kjenner til har noen gang vært i USA ei heller planlagt noen tur, så da er det veldig vanskelig å gjøre noe med saken.
Det går ikke supert med Porthos dessverre. Han har gått ned vekt (-20 siste døgn). Han ligger på puppen og dier, men dessverre går han ned likevel. Jeg valgte å gi litt ekstra i går kveld og var oppe en tur i natt for å gi han KMR men det har tilsynelatende ikke hatt noen effekt. Jeg skriver tilsynelatende, ford jeg vet jo ikke hvor mye han hadde gått ned uten støttemating. Er akkurat kommet hjem etter veterinærbesøk der Porthos og d`Artagnan fikk væske under huden for sikkerhets skyld. Aramis ser ut som en bjørn i forhold til sine brødre så han fikk ikke væske. Så er det da å fortsette å støttemate og krysse fingrene - atter en gang.
Resultatet av obduksjonen er kommet, og akkurat sånn som vi tenkte døde Athos av blodforgiftning på grunn av Streptococcus Canis
Det var ingen overraskelse for meg, og heldigvis virker det som om vår "besetningsveterinær" er på gli i forhold til behandling rundt parring, på slutten av drektigheten og etter fødsel. Denne fødselen skjedde jo på klinikken og det var både en veldig erfaren veterinær og assistent som tok i mot kattungene og undersøkte dem. Dermed har de sett hvordan kattungene er når de blir født, og de har også sett hvor fort det snur fra helt frisk kattunge til en kattunge som er nesten død. Vi har ingen planlagte kull før etter nyttår og vår veterinær skulle ta tak i dette etter at hun var ferdig med neste ukes ferie. Jeg er litt optimistisk fordi hun var med på ressonementet mitt ang behandling. Alternativet er å gi opp hobbyen vår og "bare" ha kosekatter.

Vi håller tummarna för er , hemst sorgligt när de små söta liven blir sjuka. Styrkekramar från oss alla
Så godt at dere fikk et svar så dere vet hva som var problemet.
Jeg håper han lille klarer seg Lisbeth.Han får fortsatt medisiner ?
Tusen takk Gunilla!
Alle 3 får fortsatt medisin, og jeg har økt dosen
Jeg fortsetter med medisin noen dager til, iallfall fram til og med søndag. De er så rare disse små guttene, innimellom surkler det som fy i dem, men aldri når de er i nærheten av en veterinær. Veterinæren vår var innom idèen om å gi en annen type antibiotika i tillegg til Dalacin, men hun valgte å vente litt med det. I kveld hadde han gått ytterligere ned i vekt og begge øynene var gjenklistret. Jeg skal ringe til veterinær i morgen tidlig og fortelle om øynene hans, så får vi se om han skal ha noe mer. Nå veier Porthos 230 gram, d`Artagnan 280 gram og Aramis 300 gram. Har støttematet i dag og skal fortsette med det i morgen. Det er vanskelig å gjennomføre for kattungen skriker som om kniven sto i han og da skal mamma Puma ha han tilbake i boksen med en gang. Så jeg og Puma har våre diskusjoner nede på badet 
#82 Huff da. Det hørtes ikke helt bra ut.Lille Porthos burde kanskje få noe annet i tillegg også ja.
Ble det tatt resistens test ved obduksjonen?
Lykke til.

Tack själv Lisme , vi håller tummarna.
Vi är fortfarande väldigt nya innom kattvärlden och är tacksamma att du och många andra delar med dig så vi får lära oss mer. Tillsammans blir vi starkare och gladare.

#82 Vad ledsen jag blir för er skull! Det skulle ju gå bra med de här tre pojkarna. Om det ändå är så pass illa att han tappar vikt och dessutom fått problem med ögonen nu så är det väl en bra idé att ge någon annan antibiotika också? Det känns inte som att ni har så mycket att förlora på det, bara att vinna. Lycka till, hoppas att ni orkar kämpa lite till med de små!
Jeg tror det er viktig å dele erfaringer med andre og jeg skulle ønske at flere valgte å gjøre det. Det er litt usannsynlig at en som har hatt oppdrett i flere tiår ikke har erfart sykdommer, defekter osv men det er ikke mange som stiller opp og deler kunnskapen de har med oss som er nye dessverre. Hvorfor skal "alle" måtte gå den samme tunge veien fram til forbedringer? Det er fryktelig trist å miste katter på grunn av sykdom, både store og små, men om jeg kan være med på å muliggjøre at andre oppdrettere klarer å berge livet på sin katt/kattunge, så er jeg nødt til å dele. Det slår dessverre ikke så heldig ut for oss på kort sikt, men på lang sikt tror jeg vi vil merke forskjell.
Det står slett ikke bra til i guttegjengen i dag. Lille Porthos er langt fra i form, og han klarer ikke å svelge. Han har gått ned ca 30 gram siden tirsdag, på tross av at jeg forsøker å støttemate. Lille d`Artagnan er også begynt å gå ned igjen, ikke så mye som Porthos men ned 5 gram det siste døgnet. Ideelt sett skulle han ha lagt på seg 15-20 gram i stedet
Det er greit at ingenting skal være enkelt og bare bli lagt opp i hendene våre, men nå synes jeg at vi snart kan få lov til å glede oss, ikke bare bekymre oss. Dette er ufattelig slitsomt! Har startet diskusjonen med veterinæren som er på jobb i dag som selvfølgelig ikke er den samme som var på jobb i går. Sukk……..
#83 Jeg glemte dessverre å spørre om det ble tatt resistenstest
Noe så åpenbart og så glemme det! Grrrrr…….
Så trist at det ikke går bedre 
Som regel sjekker de ikke etter resistens om man ikke ber spesiellt om det desverre. Men med tanke på at de ikke er bedre så er det nok lurt å sjekke om det nå skulle gå galt.
Men det kan jo såklart like gjerne være noe annet i tillegg som gjør at de ikke blir bedre.
Jeg håper virkelig det går bra med dem. Krysser det jeg har og at du får en annen antibiotika i tillegg.
Ingen annen antibiotika, det surkler veldig i brystet til Porthos og han sliter med å puste. Har vært hos veterinæren med han i over 3 timer i ettermiddag. Han fikk væske under huden og de prøvde å gi han tillegg men siden han ikke vil svelge er det håpløst. Jeg foreslo å sette ned en sonde og gi han mat rett i magen. Veterinæren var veldig skeptisk fordi det skulle være så vanskelig (hvordan klarer uskolerte oppdrettere å få det til da?!?) Hun gikk omsider med på å prøve og fant det minste kateteret. Problemet er at "slangen" er stiv, så den bøyer seg ikke. Hun prøvde to ganger så ga hun opp. Det surkler i de andre to også, men de er ikke like syke som Porthos - ennå……
Jeg fikk kopi av obduksjonsrapporten, de fant den omsider - i permen vår! Vi er visst de eneste med egen perm blant alle kundene de har. Og riktig nok, det var ikke gjort noen form for resistenstest…. Jeg har sagt det før om at de må be om å få det gjort, men glemte å minne dem på det denne gangen. Men nå får de snart en til å obdusere, og da skal jeg se på at de rekvirerer resistenstest. Det de også hadde funnet ved obduksjonen var at lungene til Athos ikke var modne, sånn som om han var for tidlig født. Han var ikke det, og det skjer visstnok ganske ofte på katt at lungene ikke er modne. Da er de jo helt klart svekket i utgangspunktet.
Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si jeg Lisbeth. Dette er bare for j….
Dere som jobber og står så på døgnet rundt for at de små skal bli friske.
Jeg synes fryktelig synd på dere nå.

Håller alla tummar jag har!

/Elisa
Akkurat nå skjønner jeg ikke hvorfor vi i all verden har valgt å drive med oppdrett 
Det er jo bare forferdelig å "lage" kattunger gang etter gang etter gang for at x antall i hvert kull skal dø på den ene forderdelige måten etter den andre. Sitte med den lille på brystet for å holde han varm mens han bruker hele kroppen for å trekke inn litt luft….. Det er jo egentlig dyreplageri 

Det är inte djurplågeri för det är inte er mening.
Ni gör erat bästa och allt ni kan för att det ska gå bra. Styrke kramar igen
#93 Stackars stackars er. 

Tänker på er och de små. Förfärligt ledsamt att höra detta. Uselt att en veterinär inte kan sondmata, tycker man. Men det hade kanske inte hjälpt ändå. Jag finner inte ord…
Vet hur det är. Jag valde den "enkla" vägen och lade min uppfödning på is.
Kanske börjar jag föda upp igen, då jag älskar planeringen av vilka hanar jag ska välja och vad det blir för avkomma.
Men jag älskar inte sjukdomarna och dödsfallen.
Kanske ni ska ta en paus på något år? Komma till ro med de katter ni har hemma nu och låta dem återhämta sig från eventuella smittor.
Om ett par år kan du ju testa att para Puma igen. Kanske blir det friska och pigga barn då?
/Elisa

Uff, Lisbeth, dette er trist å lese
Blir så lei meg på deres vegne
Dere fortjener virkelig ikke enda mere motgang, etter alt dere har vært igjennom siste tiden.
Hvordan går det med dere og de små ?
Takk for alle styrkeklemmer, lykkeønskninger og gode tanker!
Lille Porthos ble mer og mer tett utover natten, og da Finn-Ove forsøkte å gi han mat kl 5 i dag tidlig holdt det på å gå riktig galt. Porthos fikk ikke puste og han holdt på å kveles. Det var så nære på at han både tisset og bæsjet på seg den lille
Timene fram til det var mulig å få tak i veterinær (bortsett fra kudoktoren i nabokommunen) var laaaaaaange….. Porthos pustet 3 og 4 ganger i minuttet, og da måtte han bruke hele kroppen for å få det til. Vi orka ikke å veie han, det var bare snakk om å holde han varm. Jeg visste at den samme veterinæren som vi var hos i går, skulle ha vakta i dag på Veterinærsenteret. Og med erfaringen fra i går var det ikke spesielt fristende å dra til henne igjen. Vi var egentlig innforstått med at det var på tide å la han slippe, men jeg ville sjekke om det fantes veterinærer innen rimelighetens grenser når det gjelder avstand fra oss, som kunne legge ned sonde og kanskje hjelpe den lille skjønne gutten vår. Jeg fikk faktisk napp det første stedet jeg ringte til - Bodø Dyreklinikk. Der fikk jeg vite at flere av veterinærene der hadde lagt inn sonde på kattunger tidligere og de hadde den riktige størrelsen på sonden. De hadde riktignok ikke erfaring fra sånne små kattunger, men prinsippet blir jo akkurat det samme. Jeg og Finn-Ove var enige om at vi skulle forsøke å gi han mat via sonde, og be på våre knær om at han kunne få en annen antibiotika, alternativt en type i tillegg til Dalacin. Jeg kontaktet Hilde, vår "besetningsveterinær" som er på ferie, og spurte henne om hvilken antibotika hun hadde vurdert på de små da jeg var der med dem på onsdag. Hun ville gi Synulox og "bevæpnet" med sms´en fra henne, kopier av alle obduksjonsrapportene, nyttige linker osv kjørte vi avsted til Bodø. En kjøretur på rundt 90 minutter. Med Puma og hennes 3 små i buret. Vi var egentlig helt sikre på at Porthos ville være død når vi kom fram 
Da vi kom fram ble det full fart, Porthos pustet enda dårligere og var virkelig blitt kald. En rask sjekk på han, og så gikk de med han på bakrommet som er et stort rom der dyrene blir behandlet om det er såpass alvorlig at det ikke kan skje på et av undersøkelsesrommene. Det var kjemperart at de bare tok han med seg og vi fikk beskjed om at de skulle prøve å se om de kunne gjøre noe med han og vi skulle ikke være med? Det var fryktelig vanskelig å gå ut av klinikken……. Puma og de andre guttene fikk være på klinikken til vi skulle reise hjem. Vi skulle bli kontaktet om det skjedde noe, og så var det bare å finne på noe for å få tiden til å gå. Finn-Ove fikk en lenge etterlengtet tur på Flymuseet mens jeg satt i bilen og leste avisen 
Etter 4 lange timer ringte den ene veterinæren og ga oss en oppdatering. Porthos hadde fått lagt inn et venekateter i en av halsvenene, og der fikk han væske og antibiotika. Han lå med surstoff og pustet fortsatt veldig anstrengt. Vi ble enige om at de skulle legge inn en sonde som han kan ha i noen dager i det minste. For å få lagt den inn måtte han legges på gass og det var ikke sikkert at han ville tåle den påkjenningen. Heldigvis gjorde han det, og de fikk gitt han litt næring. I tillegg hadde de gitt han væske under huden. Siden han har både venekateter og sonde ville de ikke sende han hjem, og en av dyrepleierne hadde sagt seg villig til å ta han med seg hjem og fortsette behandlingen av han hjemme hos seg i helgen. De har egentlig ikke døgnåpen klinikk, men hun ville påta seg ansvaret for han iallfall fram til mandag.
Vi dro til klinikken for å hente Puma og de to guttene, og da hadde vi en lang samtale medden andre veterinæren som hadde behandlet han. Han sa også klart fra at prognosene var dårlige og han kunne ikke gi oss noen sannsynlighets % for om Porthos ville overleve eller dø. Hele tiden har det vært viktig for oss at Porthos ikke skal lide unødvendig, og at han ikke skal eksperimenteres med om det ikke er til hans fordel. Veterinæren sa at han hadde sakte kommet seg de timene han hadde vært hos dem, og på bakgrunn av det ville de gjerne gi han en sjanse til over helga.
Da vi kom inn på behandlingsrommet var det aller første vi så en bitteliten sjokogutt som lå med slanger, veneflon og med en lang ende av en sonde tapet fast på ryggen. Men han pustet nesten normalt! Han har en alvorlig lungebetennelse, og det var ingen problem i dag å høre at det surklet i han sånn som det har vært de andre dagene vi har vært hos veterinær. Puma og gutta lå i en kuvøse og koste seg, og alle var imponerte over hvor rolig Puma var. Hun fikk jo med seg alt som skjedde i rommet, men lå helt stille og lot de to små die selv om sjokogutten hennes ropte….. Flinke mamma Puma!
Veterinærene undersøkte mor & barn før vi tok dem med hjem, og det surklet i lungene på både Aramis og d`Artagnan….. Etter litt argumentering fikk vi resept på Keflex mikstur også til dem. Så nå er det bare å vente tålmodig og tviholde på håpet så lenge det går…….
Detta är för mycket att bära, hur kan det bara bli såhär? Jag fattar inte. Är det något Puma har eller något alla era katter har eller vad är det som händer?
#101 G-strep är tyvärr inte ovanligt och fler och fler drabbas av detta. Det finns artiklar om det här på SiF och runtom på nätet om du googlar, bla så finns Marwa Marrows artiklar om det här översatt till svenska.
G-strep (streptococcus canis) ger i regel inga symptom på vuxna katter men kan drabba små ungar allvarligt (ta död på hela kullar), i regel smittas de via förlossningskanalen (modern bär alltså detta i vagina, utan att det orsakar henne symptom). Förloppet går ofta snabbt och ungar kan gå ifrån pigga till döende på några få timmar. Även männiksor kan bära streptokocker i vagina symptomfritt (alltså vara en frisk smittbärare) och deras barn smittas av detta i samband med födseln och kan därmed få lunginflammation. I USA (tror jag det var) testas de gravida kvinnorna för detta och är de bärare så behandlar man profylaktiskt.
#100 Håller tummarna, härligt att Porthos andas bättre nu!
Så dramatisk
Stakkars lille Porthos og stakkars dere.
Sitter här och grinar när jag läste att veterinären skulle ta med honom hem över helgen. Stackars lille gutten… 
Men de verkar väl bra på den här kliniken! Kunniga och engagerade, eller? Kanske ska du gå dit i fortsättningen? Skapa en kontakt där?
Jag håller verkligen tummarna för den lille.
Ja jag också, jag kan inte glömma bilderna i huvudet av den lille. Det är ju mina första barnbarn, jag vill att de ska växa upp och må bra. Kram till er som kämpar och kastas mellan hopp och förtvivlan.
Det går sakte framover med Porthos! Han får mat via sonden annenhver time og litt væske og medisinen via veneflonen i tillegg. Han er veldig rolig og det surkler fortsatt i lungene hans så han er fortsatt veldig syk. Men han er bedre fordi han puster nesten ikke anstrengt lenger! Så håpet er styrket, mens vi har realiteten sittende på skulderen…
d`Artagnan er kvitt surklingen sin virker det som, og han dier med stor apetitt. Han har gått opp 19 gram det siste døgnet, og det må man være fornøyd med 
Aramis derimot….. det føles som om han surkler mer i dag enn i går og han har gått ned i vekt. Bare noen få gram men likevel. Vi er begynt å gi han tillegg og skal fortsette med det hver 4.time. Så får vi følge med utviklingen hans, krysser fingre og håper at han vil komme seg over krisen han også.
Bodø Dyreklinikk er en ren smådyrsklinikk, og noen av veterinærene har tatt videreutdanning innen forskjellige felt. Vi har brukt dem før men opplevde at det ikke var mulig å komme med innspill på behandlingsmetoder osv og spesielt en av veterinærene er veldig rigid. Men det er klart at når det gjelder spesielle tilfeller vil det være mulig å bruke dem. Vi får se hvordan kontakten med dem vil fortsette, det er to nye veterinærer der så det er muligheter for at ting vil bli endret. Nå tror jeg også at forholdet til Veterinærsenteret vil utvikle seg videre i positiv retning og det er deilig å ha kort vei til veterinær. Veterinærene på¨senteret ser jo at vi har rett i ganske mange ting etterhvert, og jeg er kjempeglad for at Pumas kattunger ble født der! For da så de hvor sterke og spreke de er når de er nyfødte, de har fått bevis for endel ting de siste ukene og kan ikke fortsette å avfeie det vi sier i samme grad som før.
Tusen takk for alle gode tanker, de hjelper oss og kattene!
Vi fikk et bilde i kveld av lille Porthos som er stabil, puster greit og har vært såpass i aktivitet at han har revet ut veneflonen
Han er litt bar på halsen der den satt, men hva gjør det?
Aramis surkler videre, og er det på samme viset i morgen skal jeg kontakte dyrepleieren som har Porthos hos seg og be henne spørre veterinæren hva vi skal/kan gjøre med Aramis.
Skönt att det är bättre nu

#108 Vad söt han är och rund och fin mage
, kämpa på vi håller tummarna
Ja det måste bara gå bra nu!
Porthos døde i natt…..
#112 Nej!!! Lille vännen… 
Neeej…
inte en til…
Jo dessverre gikk det den veien. Det ser også ut til at brødrene hans vil følge etter om det ikke skjer et mirakel snart. Begge går ned i vekt på tross av støttemating, og begge surkler når de puster.

Så oerhört tråkigt… lider med er…
Så ledsamt, sänder en styrkekram till er och katterna.
Fryktelig trist.
Pass på at de tar resistens test også Lisbeth. Så får dere forhåpentlig et svar på hvorfor dette ikke har gått som det skulle.

#118 Jeg har gjentatt til det kjedsommelige at det skal tas resitenstest av Porthos, det samme skal det gjøres av Aramis og d`Artagnan når den tiden kommer. Jeg har også bedt om at Porthos blir sendt til Oslo for obduksjon fordi det er bedre kapasitet der enn i Harstad. Det er en god del billigere å sende til Harstad, men det spiller ingen rolle. Det som er viktig er å få svar så fort som mulig.
Tar det mye lenger tid å sende til oslo? jeg bare tenkte på postgangen jeg. Det er jo viktig at han kommer raskt frem 
Hvordan er det med de to andre nå i kveld?
Nei tiden er den samme, men frakten er mye høyere. Pakken blir jo sendt gjennom flere prissoner på tur til Oslo. Det er spesialpakke med kjøling som blir sendt over natten
De andre to surkler mye og går sakte ned i vekt
Huffamei.Skal dere inn med de to små i dag?
Det virker jo som om dere har blitt møtt bra på denne dyreklinikken.Forhåpentlig kan dere bygge opp et godt forhold til en veterinær der eller en av de nye på den vanlige klinikken dere bruker.

Nej, vilka sorgliga nyheter! Finns det något hopp för de två kvarvarande små?
Usch vad tråkigt, lisme! Stor kram till er!!
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Heldigvis samarbeider Bodø Dyreklinikk og Veterinærsenteret, og kanskje kan de sammen finne en løsning for videre avel. Time will show……
Det går ikke bra med d`Artagnan. Han har gått ned 10 gram i løpet av natten til tross for at han dier hos Puma og får ekstra hos oss. Han surkler bare mer og mer i brystet, og utgangen av dette vet vi allerede. Men han skal få lov til å være hos mamma Puma og sin bror Aramis helt til han begynner å få problemer med å puste, da skal han få slippe. Aramis har gått ned bare to gram, men han burde gått opp 10-15 gram som har vært normalt for han. Det er ikke noe mer vi kan gjøre for de to kattungene, enhver stein er snudd og alle teorier er testet. Porthos er obdusert i dag, og det vil bli tatt resistenstester. Problemet er at disse testene tar tid, opp til en uke, og da er både d`Artagnan og Aramis borte forlengst. Så nei, det er ikke noe håp for noen av dem
I morgen er de 3 uker gamle, og i morgen regner vi med at d`Artagnan er borte. Aramis får nok noen dager til sammen med mamma Puma…….

Beklagar

Så hemskt så hemskt….
Ni har gjort vad ni kunnat!
Kramar/Lisa

Skickar en styrkekram

Fy,så hemskt!!! Lider med er
Tusen takk alle!
Vi sitter i en vogn på en berg- og dalbane for tiden. Den går så altfor fort og vi rekker ikke å følge ordentlig med, vi blir bare slengt fram og tilbake i skarpe svinger og ned i dype daler - for så å kjøre opp på toppen igjen for en kort stund. Slitsomt, så uendelig slitsomt……
Jeg har ikke vært nede hos kattungene siden søndag kveld, Finn-Ove har vært der og tatt jobben alene. I kveld fikk jeg for meg at jeg skulle være med ned, og da ble det en stor overraskelse! I verste fall er den kortvarig, og siden veterinærene sier at vi har statistikken og logikken mot oss, tror vi på det og prøver å dempe gleden. Og årsaken til gleden vår som blir holdt i stramme tøyler er to små gutter som har helt åpne, nysgjerrige øyne uten antydning til noe puss i det hele tatt! Det er nesten ikke en surklelyd å høre hos dem, og lyden jeg hører er fra de øvre luftveiene, ikke lungene!!! Og gutta har gått opp - Aramis + 15 gram, d`Artagnan + 10 gram siden i morges! Etter å ha vært i kontakt med veterinærene i dag tidlig bestemte vi oss for å avslutte støttematingen av de små, og vi var forberedt på en tøff situasjon da vi åpnet døren til badet. Det som møtte oss var to livlige gutter som bråkte med mamma Puma og bet henne i ørene og potene!
Hoppas det vänder nu,hoppas,hoppas

Åh, tänk om de två kan få leva och bli stora starka pojkar! Nu håller jag tummarna hårt här hemma igen. De får väl fortfarande antibiotika?
Jeg tør ikke håpe ennå, bare nyter at de ser bra ut. Og de lekeslåss med hverandre 
De får fortsatt antibiotika og vi stopper ikke nå med den. Jeg har små merker etter kattungeklor på hendene 

Hoppas kram från oss
Hoppas hoppas hoppas!!!
Kram från oss
De hadde gått opp i vekt over natten også, bare 3 og 5 gram, men opp 
Jeg kommenterer ikke noe på det og tør ikke håpe men de hadde ikke gått ned
Ingen hadde puss i øynene, og det vi observerte i går kveld hørte Finn-Ove i dag tidlig også - det var nesten ingen surkling i dem……..
Finn-Ove tok et bilde med mobilen da han byttet på boksen og desinfiserte den. Den lille familien lå så fint på pleddet på gulvet 
#141 Vad fina de är alla tre
Fortsätt att kämpa på!
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Så söta. 
De måste bara få leva! Håller tummarna hårt.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Det finns hopp alltså! Jag är så glad!
Håller tummarna stenhårt. Gulleguttarna…
Jag håller tummarna såå hårt för att det vänder nu! Fina små gossarna och duktiga mamma Puma! 
Jeg har sittet her å lest om din og Finn Oves kamp for kattungene til Puma.
jeg synes det er vanskelig å finne riktige ord å bruke i alt det triste som
dere har måttet gå igjennom……..Derfor får dere dette sitatet av meg som jeg synes passet ( Siterte sitater )
Optimister skaper håp. Vi trenger mennesker som håper. Optimister skaper tro. Vi
trenger folk som tror at det går. Optimister skalper bevegelse mot det positive
Krysser fingrene for at guttene klarer seg 
Klem Janne
Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no 

Vi håller alla tummar och tår för de söta kissarna!!
Kram!!
- S*Broddan´s - www.broddans.se

Krysser alt jeg har for at det går bra!
Hur har det gått med dina små? Hoppas dom mår prima!!!!!
Hei.Nå lurer jeg mye hvordan det går med de små?Tenker jo mye på dere etter og ha lest og følgt med på det som skjer.
Jeg tør nesten ikke si det, men det går strålende for de små!! 
Jeg begynte å tvinge i dem fast føde tidligere i uka, og etter at de har begynt å få litt mat i seg har ikke vekten gått ned med et eneste gram hos noen av dem - nei de har økt, sakte men sikkert
Jeg bestemte meg for å avslutte medisineringen på tirsdag siden vi sto og stampet på samme sted med surkling i brystet på begge to. Nå er det ingen av dem som surkler, og vi håper at det skal fortsette sånn! Dessverre var det ingen gevinst med å sende Porthos til Oslo for obduksjon, det går pinlig sakte der nede denne gangen….. Hadde håpet å få et resultat ganske fort sånn at det ville være mulig å bytte medisin igjen, men sånn har det ikke blitt. Like greit forsåvidt siden de tilsynelatende er ok nå 
Vi har oppdaget både den erfarne fødselshjelperen på Veterinærsenteret, veterinæren, Finn-Ove og jeg har tatt feil når det gjelder kjønn 
Vi har en gutt og ei jente! Den lilla er ei jente
Så nå forsvant grunnlaget for temaet, det er jo ingen musketerer som er jenter. Dermed har vi valgt å kalle dem Bart og Honeybump. Bart og Honeybump er egentlig to bjørner som lever i fangenskap, men lever et veldig godt liv. Vi har fulgt dem i en serie på Animal Planet og forelsket oss fullstendig i dem. Og nå ble det mulighet for å bruke det temaet på et kull!

Vad skönt att höra

Så roligt att höra!!!! Hoppas att det fortsätter så
I går fikk vi det skriftlige resultatet av Porthos obduksjon. Og selvfølgelig står det ingenting om resistenstesting
Jeg kjenner at jeg blir inderlig forbannet over at det ikke er gjort, jeg vet ikke hvor mange ganger vi ga beskjed om at det skulle gjøres! Men hjelper det? Skal man være nødt til å reise med den døde kattungen og fotfølge laborantene for å få det gjort?!? Jeg dri… en lang marsj i at det er uvanlig å obdusere så små kattunger og resistensteste funnene, jeg betaler for å få det gjort og da skal det gjøres!!! Om jeg er den eneste i hele verden som vil at resistensen skal testes, så skal det gjøres!
Også kjønnet på denne lille klumpen var feil, det var ei jente og ikke en gutt
Jeg sa fra jeg så henne første gang at hun var så feminin at jeg ikke kunne skjønne at det var en gutt. Og det stemte….. Vi har hatt overvekt av jenter i 9 av 10 kull så dette kullet var kjønnsmessig helt på linje med de andre vi har hatt.
Dødsårsaken hennes var en svært alvorlig lungebetennelse, og den bakteriologiske undersøkelsen av lungene viste anaerobe Gram negative staver, altså ikke streptokokker. Så det er vel forklaringen på hvorfor medisinen ikke virket……