Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 12538 ggr
Lejdet
2011-10-28 10:14
0

Klippa navelsträng..

.. eftersom jag är superförkyld så har jag tid för att sitta och fundera över sådana här lite konstiga frågor..

I allt man läser om kattfödslar så står det att man ska knyta två trådar eller sätta peang/klämma på navelsträngen om man ska hjälpa mammakatt att avnavla.

Mina honor har varit usla på att avnavla själv och ungarna har hängt och dinglat så att jag varit tvungen att avnavla med sax.

Nu funderade jag såhär.. mammakatt har ju knappast nån tråd eller klämma utan tuggar ju av navelsträngen, varför ska vi människor då behöva göra annorlunda? Huvudsaken måste väl vara att det har slutat att pulsera blod i strängen innan man klipper?

Hur gör ni?

kalindas
2011-10-28 10:59
0

Jag sätter piang och sax.
Men vet en uppfödare som skrapar av navelsträngen på bebisarna med nageln för det så mycket som möjligt ska likna mammans sätt. Det har fungerat jättebra! Glad

/Elisa

Eine
2011-10-28 11:09
1

Jag klämmer om strängen hårt i några sekunder,sedan klipper jag av mot moderkaksidan till och baddar ytterst på strängen med bakteriedödande. Har aldrig använt tråd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

timille
2011-10-28 11:43
1

Jag brukar vänta ett par minuter, och hålla moderkaka lite högre än kattungen så att det mesta blodet rinner in i kattungen. Sedan sliter jag av navelsträngen med naglarna, inga trådar, inga peanger, inget bakteriedödande (men renskrubbade händer och naglar såklart). Har aldrig haft problem med infekterade navlar.

MalinL
2011-10-28 13:49
1

Jag klipper navelsträngen med steriliserad sax och tvättar av stumpen med jod efteråt. Navelsträngen är ju en vanlig infektionsport, så jag vill vara så försiktig som möjligt med det.

Eine
2011-10-28 14:00
0

#3 har inte själv haft problem med infektioner,men jag vet uppfödare som haft,och förlorat kattungar.Det tar  inte många extra sekunder att badda för säkerhets skull.Och Susan Little förordar det..Flört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[lisme]
2011-10-28 15:54
1

Vi har nesten alltid gjort som #4, men i de tilfellene hvor vi ikke har brukt jod på navlestrengen etter avnavling har vi alltid mistet en eller flere kattunger. Så heretter blir vi å bruke jod på hver eneste navlestreng!

MissMaven
2011-10-28 16:05
0

Vi brukar klippa navelsträngar med steriliserad sax som vi tvättar med etanol innan och efter varje kattunge. Har aldrig haft problem med navelinfektion.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2011-10-28 16:36
0

#7 Vi har heller ikke hatt kattunger med infeksjon i navelen, men vi har til nå hatt flere kattunger som har dødd på grunn av E-coli og/eller G-Strep. Det er to "hovedinnganger" for bakterier - gjennom munnen og gjennom navelen. I de kullene hvor vi har brukt jod på navlestrengen har vi ikke mistet en eneste kattunge. Vi bruker selvfølgelig steril saks når vi kutter navlestrengen Cool

Lejdet
2011-10-28 18:53
0

Tack för alla tips!

[figgelina64]
2011-10-29 09:27
0

Oj, så skönt att Melli är duktig på att navla av själv, har aldrig behövt hjälpa henne:-)

MalinL
2011-10-29 15:23
0

#10 Det är mina honor också. Men jag är lite nojig och vill hellre navla av dem själv, men tanke på alla bakterier de har i munnen och så.Flört

[lisme]
2011-10-29 15:26
0

# 10 helt enig, og i tillegg vil jeg ikke at kattemødrene skal spise alle morkakene eller tygger av navlestrengen sånn at den blir for kort

Attacks
2011-10-29 16:35
0

Jeg hører til blandt dem som ønsker å blande meg minst mulig inn i en fødsel,dersom det ikke behøves.Jeg mener kattemors naturlige instinkter skal få lov å vise hva dem kan,og det er normalt også det beste ( når alt går på skinner) Må dem ha hjelp derimot,så gjør jeg jo det,og gjør det så sterilt jeg bare kan.Glad

Som regel er det mer enn nok å kun være tilstede å gi moralsk støtte,gi oppmuntrende ord og masse kjærlighet.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[figgelina64]
2011-10-29 20:15
0

13# Helt enig med dig, det bästa är att dem sköter det själva då det ju är helt naturligt och om det är många kattingar kanske dem inte skall äta upp alla moderkakorGlad