Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1365 ggr
ullisen
2011-10-15 22:27
0

Karantän/testa?

Vad kan/ska man göra för att i möjligaste mån undvika att få in smittor när man skaffar en ny katt? Kan ju vara så att individen bär på ngt som ej visat sig än hos vare sig den eller andra katter hos uppfödaren.

kalindas
2011-10-16 09:07
0

Nja. 
Du får väl köpa från ett testat katteri och hoppas att de inte för med sig något. Plus att kattungen ser sund och frisk ut.

Annars är det väl någon typ av karantän som gäller. Fast hur det funkar får de som gör så svara på.

Men för mej personligen så chansar jag nog hellre på att katten är frisk och sätter ihop den med övriga. Än låter en liten unge sitta ernsam i veckor.

Ska du köpa ny katt?
Vad blir det för någon?

/Elisa

hannele44
2011-10-16 09:21
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hämtade min lill kille i måndags och han släpptes ihop med mina andra katter i fredags. Han ser frisk och kry ut,avföringen är fast och fin samt att katteriet han kommer ifrån är testat mot de sjukdomar jag inte vill ha in (om möjligt ) Han testades för Giardia innan han kom. Det verkar funka bra och alla katter är pigga och krya ! Glad

Attacks
2011-10-16 17:29
2

Det er visse ting man kan og kanskje bør teste for i fremtiden :

Fiv,Felv,TF, Giardia og Ringorm ? Kommer ikke på fler akkurat nå jeg.

Men resten tja, har man karantene i et par uker,så kanksje der dukker opp noe mer,man slipper å få inn i hele kattegruppen. Feks nytt hjem kan bety stress,og man kattungen/katten kan via stress få calici og herpes til å blomstre opp. Løs mage og annet.

Calici og herpes tror jeg så godt som 90% kan ha,men noen ganger er kattene friske smittebærere,og er rett og slett ikke syke. Viruser dem kan ha fått med seg hjem fra utstillinger,hos dyrlegen eller ved kjøp av ny katt/parring hos annen oppdretter. Dette kan også kun testes om virusene er aktive,så det blir litt som å lete etter nålen i høystaken for å finne noe svar.

Hver og en katt har sin egen bagasje å komme med,alle oppdrett har ulike bakteriefloraer.

Ingen kan garantere enn 100% frisk katt,men man kan garantere den er 100% frisk ved flytt. Det spørs hva som skjuler seg i bagasjen.

Hastverk er lastverk, og karantene tja,ikke noe kjekt for den nye,særlig om den er bebis.Men man kan slippe mange kostnader og frustreringer senere dersom man klarer en karantene.

Alternativt,dersom man har flere katter,så kanskje en av kattene kan bo med den nye som selskap til alle tester er gjort. Finner man noe da som må medisinere/behandles, så er det bedre å medisinere 2 katter, enn feks 10. Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/