Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 7170 ggr
Liljekatten
0

Märka nyfödda kattungar

Jag undrar hur ni brukar göra för att skilja kattungarna åt om de har samma färg och kön. Vi har ju nu en kull med sex siameskattungar och man kan ju omöjligt skilja den ena från den andra. Jag vill ju gärna väga dem och se så att de får i sig mat ordentligt. Jag har målar ett par klor med nagellack. En har på höger framtass, en annan på vänster osv. Detta fungerar bra eftersom lacken sitter länge, men jag tycker det luktar så starkt.

Något annat förslag?

/Lotta

Juliette-
0

Jag skulle säha precis de du gjort.. dock har jag inte de problemet som har skogkatt men jag har vänner som föder upp maskat och de målar även de klorna

Canoodles
0

Lite karamellfärg?

Liljekatten
0

Skulle tro att Stella tvättar bort det fortare än kvickt =o)

Celia
1

Läppstift :)

Liljekatten
0

Samma svar som i #3 Flört

Juliette-
0

silvertejp haha nej vad elakt :P men märkta blir dom å luktfria

Liljekatten
0

Ja, det var väl nåt att tänka på! Skrattande

Canoodles
0

Nagellack är väl det vanligaste och det luktar ju bara en liten stund så jag tror inte att det är någon fara att använda det.  Jag vet att en del klipper lite i pälsen.

Celia
1

Man kan klippa olika klor på varje unge, men då får man klippa eller fila ner den i princip dagligen (de växer som ogräs).

Luktfritt :)

twistnshout
0

#6 Jag får skrattkramp av Juliettes förslag om silvertejp
*wojne wojne*

Canoodles
0

#10 Det var ju åtminstone kreativt!Skrattande

Celia
0

När vi fick katt från Australien så kom hon tillsammans med en annan katt från samma katteri. Då fick vi besked om att vår hade en cerise sprayfläck mellan låren efter magen.

Denna sprayfläck fanns kvar i veckor och de sa att detta var en märkspray framtagen för djur. Jag har aldrig hört om något sådant i Sverige, men kanske använder djurparkerna sånt där för att skilja djur i transporter (?) Kanske finns det någon veterinär här som känner till detta?

Zeldtrix kanske kan svara på vad det är för något?

Canoodles
0

#12 Sån spray borde ju faktiskt gå att få tag på, verkar ju jättelistigt!

zeldtrix
0

# 12. Ja, det finns märksprayer för framförallt boskap och övriga lantbruksdjur som man brukar använda vid slakt. Kan tänka mig att det är sådana sprayer din uppfödare använt sig av.

Celia
0

#14 - slaktspray på avelskatt FörvånadFlört

Liljekatten
0

Ehhh…..jag tror jag håller fast vid mitt nagellack iaf…..

Attacks
1

Da jeg kastrerte et par katter for noen år tilbake,så brukte dyrlegen av alle ting noe som kalles blåspray. Fargen satt så godt fast at jeg syntes den var vanskelig å få bort etterpå. Nå skal det sies at ingen andre dyrleger før eller senere har brukt denne sprayen på kattene mine. Kanskje ikke så lurt om en planlegger utstilling i nær fremtid.Den første MCO katten våres var blå lilla i pelsen rundt rumpa i evigheter etterpå.

**Blå spray
**Til småskader hos hest, hund, katt, storfe og gris.
Et tynt lag Blå spray sprøytes på 1-2 ganger daglig inntil det dannes skorpe. Kortvarig svie forekommer ved påføring.  Dyr med større dypere sår skal behandles av dyrlege.
NB! Gir kraftig blåfarving.

http://www.zooworld.no/Default.aspx?center=shop/ProductGroup&pg=121&pg_pg=33

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Caelitus
0

Jeg bruker også neglelakk. Har prøvd andre ting, men det forsvant og da satt jeg der og kikket og prøvde å gjette….

zeldtrix
0

# 15. Ja, lite missvisande, hoppas ingen feltolkar märkningen Flört