NRR og PRA
I dag kom omsider svaret på min oppfordring til NRR. Dessverre skal NRR som vanlig ikke sjekke med andre forbund hvordan det ligger an og hva som er reelt, nei de skal finne opp hjulet på nytt igjen. Arroganse på høyt plan!!
Henvendelse vedrørende PRA i Kategori IV
Styret har hørt med HU ang dette.
_De gjør oppmerksom på at NRR ikke har samme type helseprogrammer
som SVERAK for visse lidelser.
Deres foreløpige undersøkelser v/ Norsk Veterinærhøgskole og
privatpraktiserende øyespesialist har ikke gitt holdepunkter for at PRA på
siam/oriental er et utalt problem.
Helseutvalget er derfor avventende ift å iverksette spesielle tiltak på dette
tidspunktet, spesielt sett i lys av at det ikke er spesielle tiltak for
Kategori III hvor PRA er en kjent lidelse._
Helseutvalget planlegger et prosjekt for å kartlegge forekomst av PRA i Kategori III og IV. I etterkant av en slik undersøkelse vi det bli naturlig å vurdere behovet for tiltak. Uavhengig av dette vil HU fortsette arbeidet med å få et generelt inntrykk av problemets omfang. De vil også prøve å få til en artikkel om PRA i Aristokatt.
Styret støtter HU i deres oppsummering og avventer deres videre oppfølging av dette fremover.
For NRRs styre
Hanne M Lund
Forbundssekretær
Jeg har forsøkt å redigere svaret men det var ikke mulig å få til 
Nei ut i fra svaret deres så ser jeg ikke noe problem ved det. Vil man vite så tester man. Selger man avlsdyr så tester man eller de man selger til ber om å få en test.
Så lenge man er åpen om at de er testet/ikke testet ser ikke jeg problemet.
Man trenger faktisk ikke lover og regler for alt her i verden…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det er dessverre ikke alle som klarer å tenke selv og være fornuftig…. dem bare skipper unna. Hadde der vært bittelitt strengere,så hadde man fått med seg disse også.
Jeg klarer meg fint uten regler, jeg ønsker å teste å avle slik at jeg ikke lager en masse homozygote. Men visse pekepinner kunne vært nødvendig for dem som ikke bryr seg.
Samtidig er jeg glad for det ikke er slik som i SVERAK, jeg syns homozygote i en overgang burde fått lov å brukes med en negativ motpart. Det er ikke forskjell på disse avkommene og andre som er testet som bærere.
Så jeg tror vi har mye å takke Sverige for likevel,for dem reagerte så kjapt,siden norske og svenske oppdrettere og ellers kattefolk har så mye med hverandre å gjøre.
Skulle ingen bry seg i noen land,så ville vi bare vært en håndfull merkelige oppdrettere som virket hysteriske - dem som testet 
Man får gå forran som en godt eksempel,og jo fler som gjør det, jo flere legger merke til dem som faktisk er seriøse,så kan dem som ikke bryr seg bare sitte med skjegget i postkassen - det slår tilbake på dem selv til slutt likevel.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Det är ju lite märkligt att de inte anser att PRA är något uttalat problem hos Kategori 4, när man gjorde den finska testet och fick till svar att upp till en tredjedel av katterna bar på ett eller två anlag (om jag nu inte minns fel) -- och Pawpeds har siffror på att 32,4% av katterna är bärare och 3,6% är drabbade (per den 24/8). Jag tycker nog att det är ett rätt uppenbart problem med tanke på de siffrorna…
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dette kan høres litt skarpt ut, men det er ikke noe forsøk på å provosere.
Men -det er fritt opp til enhver hvilken klubb/forbund man ønsker å tilhøre, så lenge man melder seg inn i en klubb i det forbundet som en mener passer en best. Trenger man mange regler å forholde seg til, finner man et forbund med stort regelverk. Ennå kan man bo i et annet land enn hvilket forbund man tilhører.
Testing av sykdommer gjør en vel først og fremst for sin egen del?..
#6 Thumbs up!
Nu finns det ju också andra riktiga forskningsresultat på PRA i kat.IV som inte har med Pawpeds att göra utan har mer vetenskaplig grund. Så småningom lär väl SVERAK kunna bidra med statistik också, iaf på avelskatter.