Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1838 ggr
Juliette-
0

Blåa ögon

Eftersom jag aldrig hållt på med maskade katter så ställer jag frågan jag alltid varit lite nyfiken på.. Hur kommer de sig att maskade katter alltid har blå ögon? Är de endast aveln att man bara avlar på blå eller finns de nån annan faktor som gör de hela?

Seerath
0

Det är maskanlaget som gör ögonen blå.

Juliette-
0

Ok.. men i grunden hade alla blå redan från början?

Celia
0

Alla katter som bär mask (himalaya-anlaget) har blå ögon. Sen kan det säkert ske mutationer. Jag har aldrig tänkt på detta så djupt, men det är ju så inom andra raser också. Alla med mask har blå ögon. Sen är det ju ganska kass färg på många Birmor och colourpointperser (vet inte hur det är med rexar?) men det har troligen med det övriga avelsarbetet att göra.

Två huskatter kan få maskade avkommor om de bär på himalaya-anlaget och husisarna får då givetvis också blå ögon :)

Juliette-
0

Jo men de är ju de jag tänkt på alla med mask har ju blå ögon och nått speciellt måste de ju vara dock är väl SIA en av dom som håller bäst färg över lag på ögonen tror jag. De är mycket mer ofta man ser med kass ögonfärg på andra rasen är SIA

Celia
0

#4 - det beror säkerligen på att en siames alltid är maskad, men att t ex en Perser inte alltid är det. Det finns så många andra färger som är inblandade i en colourpoints stamtavla.

Birmorna var (är?) inavlade rejält på de flesta håll för inte allt för länge sedan (trots att rasen är större än SIA), men det var mer vanligt med matadorhanar inom SBI än hos SIA. Detta ledde bl a till många hjärtfel, dålig ögonfärg och sämre immun (många FIP-fall). Hur det har sett ut på den punkten de 3 senaste åren har jag dessvärre ingen kunskap om…

Canoodles
0

Men hallå där, jag har också alltid sagt att alla maskade katter har blå ögon men Burmor är ju maskade, eller?

Juliette-
0

#6 nej dom är inte vanligt maskade de är tookie eller vad 17 heter de maskade de är annat de haha

twistnshout
0

#7 Tonkanes är ordet du letar efter?

Juliette-
0

#8 *asg* Jag kom ju ihåg första bokstaven alltid nått hehe.. Tack för du rätta till min stora kunskap om burma haha (färgen finns även på rexarna)

LottaX
0

En burma är burmamaskad, en tonkanesmaskad har ett siamanlag och ett burmaanlag.

Juliette-
0

#10 hahaha.. Ok då har nån stackare lärt mig helt fel.. Många säger ju även om sina rexar att de är burma maskade hmm

LottaX
0

Nakenkissen i min numer pytelilla Avatar är burmamaskad

Canoodles
0

Ok! Nu har vi lärt oss något nytt, iallafall jag!!!

Juliette-
0

#13 Tar dig i hand Skrattande här går man och tror man vet nått men se där fick man hehe tur jag inte har maskade katter

Canoodles
0

#14 Nej, man ska aldrig vara för tvärsäker!!!

Celia
0

Men ni kan alltid skylla på den som inbillade er en osanning tidigare ;) Var det inte Canoodles som skrev något om att man alltid är oskyldig tills motsatsen kan bevisas? Det kör vi på :)

Det är alla andras fel! ;)

Canoodles
0

Vad lätt allting blir när man kan skylla ifrån sig och slippa ta ansvar själv! Jag känner mig som 5 år igenSkrattande

Juliette-
0

haha jag skyller på jag inte har nån maskad och troligen kommer de inte bli nån heller utan blir de så blir de OSH så jag uttalar mig bara om vad andra har förmedlat till mig så alltså var de inte jag som hade fel utan var en busbärare *hehe* de lät ju ganska bra Oskyldig

Undra hur mycket egentligen man tror man vet som egentligen inte alls stämmer de måste vara endel?

Celia
0

#18 - Skrattande Det vill vi inte veta…

PollyBoffin
0

Jag har precis haft en muntlig redovisning om siameser på engelskan och kollade i lite kattböcker efter fakta. Jag hittade en kattras som jag aldrig hört talas om och tyvärr inte kommer ihåg vad den hette, men jag har för mig att bilden de hade i boken var på en helsvart katt med "siamesblå" ögon… Jag ska hem och gräva i röran sen så kan jag lägga ut både bild och namn på rasen!

Celia
0

#20 - låter som om jag har den boken, minns bilden väldigt väl.

PollyBoffin
0

#21 Jag kommer ihåg den för jag tyckte rasen var väldigt snygg, tror den är amerikansk? Få se om jag får ut en bild i kväll…

PollyBoffin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade äntligen lite bilder och namn på rasen. Rasen heter Ojos azules, betyder "blå ögon" och de har inte riktigt samma djupa blå ögonfärg som siames men de är inte nödvändigtvis maskade. Tydligen en väldigt ovanlig ras…

Hittade en bild också som jag lägger upp!

Juliette-
0

#23 åh gud vad läckert till svart MUMS

Fast de finns ju skogkatter och MCO med blå ögon men ofta vita men även i andra färger så nog finns blåögda på andra raser med :)

PollyBoffin
0

#Jag hittade ingen bild på en svart Ojos azules, detta var den enda jag fann, tyvärr, men du har säkert rätt (du vet mer än mig om sådant). Men visst är den snygg?Glad

Celia
0

#25 - den svarte är mycket snyggare! Det såg helt konstigt ut på den här Ledsen

Jo det finns blå ögon på katter som inte är maskade - men de som bär mask, ska alltid ha blå Glad Det var väl det som var frågan? Fundersam

PollyBoffin
0

#26 Ville bara visa att det fanns andra katter som inte var maskade som hade lite mer djupblå ögon (vilket jag inte visste förrän jag snubblade över denna ras), men du har helt rätt det var inte det det var frågan om… Ähum, harkel, host hostOskyldig  

Måste bara hålla med om att det ser häftigare ut på en svart katt…

Celia
0

Skrattande