Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1030 ggr
Uffe
0

Siamesen kallas.....

ju för gardinklättrare. Jag har inte någon erfarenhet av Siameser, så ibland undrar man om det verkligen är sant, att Siamesen är så livlig och mer eller mindre klättrar uppåt väggarna Skrattande

RolfH
0

Jag själv har inte den erfarenheten. Generellt är ju siamesen en väldigt aktiv och social katt, men jag tror att det är under siamesens "nivå" att klättra i gardiner, de är ju aristokrater.

Uffe
0

Då är kanske det en bland alla myter om  katter. Det sägs ju också att de skriker en hel del, men jag har varit på bussresa till Norge och kan garantera att Burmor är värre Skrattande

TacoBelle
0

Jag har aldrig hört att dom skulle vara gardinklättrare och jag har inte heller den erfarenheten. Jag brukar kalla min siames Gaphalsen eller Knäppkatten. För jo dom vrålar rätt mycket, att åka bil med en siames kräver stort tålamod Glad

Celia
0

Alla kattungar kan väl ibland få för sig att leka Tarzan i "lianerna"? Men jag har inga vuxna som ens försöker.

Jag tror att detta kan hända med vuxna katter som inte aktiveras och kanske får bo på en för liten yta.
En vuxen siames skulle nog inte dra sig för att visa sin frustration genom att klättra i gardinerna om den har riktigt, riktigt tråkigt.

Skriker gör de inte heller - de kommunicerar Glad

IngerJohanne
0

Mine voksne siamesere har aldri klatret noe særlig. Men abyssinerne derimot - de har det best når de er ca 20 cm under takhøyde. Da ligger de oppå eller inni skap, eller sitter på de høyeste hyllene de finner.

Jeg er enig i at siamesere kommuniserer. Men min hunn har nettopp hatt løpetid, og hun har holdt huset på bristepunktet med lave dyptpløyende magevræl. Totalt skrekkelig!

Inger Johanne

Celia
0

Någon ny här som har gardinklättrare?

PollyBoffin
0

Gud så ful min Avatar är!

Eh, gardinklättrare var det ja… Mina två busar klättrar inte, men de är gardintuggare och gardinklösare! vi har många diskussioner om gardinerna… Och ibland blir matte galen, men det hör ju till!Skrattande De är ändå inte lika vilda som min huskatt var när han var liten! De har inte ens försökt hoppa upp på diskbänken än!

De är dessutom små gaphalsar när det vankas gott (jag väntar mig besök av polisen vilken dag som helst, anklagad för barnmisshandel), annars är det bara småpratiga.Glad

Canoodles
0

Vi kan ju säga så här att jag inte längre har gardiner som går ända ner i golvet…..Fundersam De vuxna är det inget problem med men så fort det finns bebisar i huset gäller det att säkra alla gardiner!

Passar på att lägga in en liten varning om persiennsnören också, knyt upp dem ordentligt så att ingen fastnar i dem.

Håller absolut med Celia om att de inte skriker utan kommunicerar! Jag kommunicerade med en bebis från Nybro och större delen av resan till Skellefteå, sista 20 milen ungefär var det tyst och lugnt…  Han skrek faktiskt inte alls utan satt och småsnackade om ditten och datten och det var faktiskt riktigt mysigt iallafall de första 60 milen!

Anderssonskan
0

Näpp varken min OSH eller SIA är gardinklättrare!

Min SIA är den coolaste av dom när det är bilkörning och OSH är mera jamig och jagar upp sin brorsa.

Kan heller inte säja att dom är så jamiga heller utan dom komunicerar och jamandet blir nästan aldrig irriterande. DOm är egentligen väldigt tysta mina katter *funderar*

MEN att leka velodrom i sofforna är däremot skitkul….

Canoodles
0

Velodromen känner jag igen!!!

Mina katter går ju inte runt och babblar för jämnan utan bara när de har något att påpeka! Ibland har de väldigt mycket att påpeka!

aijmer
0

Nej, någon gardinklättrare har jag inte. Men de är pratsamma av sig, väldigt trevligt tycker jag. Man behöver aldrig känna sig ensam. Deras aktivitet är det inte heller något fel på, men de sysselsätter varandra bra, utan att klättra i gardiner.!!!!

twistnshout
0

Här inkluderar velodromen förutom soffan även mattes säng. För att den absoluta höjdpunkten ska infinna sig måste matte gått och lagt sig för kvällen…

Inga av mina vuxna katter klättrar i gardinerna. Det har hänt vid något enstaka tilfälle hänt att en kattunge prövat sina "klättrarfärdigheter" men det verkade inte som de tyckte  att det var så kul.

Snusan
0

Vi har inte heller någon gardinklättrare och Diva skriker inte utan pratar med mig och diskuterar på sitt sätt vad hon vill ha sagt den lilla knarrhönan Skrattande

Canoodles
0

#12 Självklart blir det bättre med dig i sängen!

[viciousy]
0

Våra 2 första siames pojkar, älskade att hänga och klänga i gardinerna. Skrattande Men som tur är, så är våra oriental killar lite lungnare…

Attacks
0

Jeg har ikke gardiner i stuene lenger Skrattande Har noen litt korte gardiner i kjøkkenet,men Decibell klarte å komme seg opp i dem likevel,klatret opp i dem,over på gardinstengene og videre opp på toppen av innredningen i kjøkkenet. Hun sluttet med det da hun var 7 uker på vei med mange bebiser i magen. Virker som 2 av ungene har arvet dette klatrebehovet.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

maias
0

Mina skulle aldrig nedlåta sig till att klättra i gardinerna… de klättrar överhuvudtaget väldigt lite. Men att leka kurragömma bakom långa gardiner, duschdraperier, nedhängande sängkläder etc. är en höjdare! Fast det tror jag inte alls är rasspecifikt ;-)

Och det här med att skrika. Säger som många andra här, dom skriker inte - dom talar om att dom vill något OM dom vill något. För att få tyst på en siames som låter gäller det alltså att klura ut vad som inte är till förnöjelse. Är kattlådan smutsig? Är maten slut? Vill missarna ha nytt vatten? Skulle det vara gosigt att få sova under täcket? Sitter det en fluga i taket som matte inte plockat ner? Värst här hemma är det när mina två har hittat var sitt nattställe och båda röstar för att den andra ska komma över och sussa… då är BÅDA missnöjda och talar om det. Då får matte rycka in och välja ett tredje ställe så blir alla glada å nöjda. Det roliga är att man lär sig höra på ljuden vad det är som inte är bra! Jag hör tex på en gång på min Ebba att lådan är för lortig enligt henne (dvs. Märta har nyss varit där och städat dåligt efter sig), eller när hon vill ha mat, eller när hon är sugen på en munsbit. Det är underbart att känna sina katter!

Att åka bil med mina katter är inga problem heller nu för tiden sedan vi bytte bil till en skruttig saab 9000. Peugot går också bra. Men VE för alla volvomodeller!!!???? HAhaha!

Canoodles
0

#Vissa ska nog bara klättra och andra håller sig lite lägre. 7 veckor dräktig och uppe på köksskåpen, jag hade blivit jättenervös!

Attacks
0

Ville ikke hun skulle dette,men sånt nytter ikke diskutere med henne. 2 av hennes døtre har samme klatre behov,dem er som Jesus som gikk på vannet,bare disse går på tapetet….hihi.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Canoodles
0

Tyngdlagen gäller inte för siameser och orientaler!!!

Celia
0

Skrattande

Canoodles
0

#17 Angående bilmodeller så tror jag att mycket av tjoandet beror på sådana hög/lågfrekventa ljud som inte vi hör men väl katterna. Jag kan tänka mig att olika bilar ger ifrån sig olika ljud

Anderssonskan
0

Gillar dom där rävhoppen dom gör!

Ni vet så som vita rävar gör, lyssnar efter möss under snön och gör sedan ett jättehopp upp i luften o ner med nosen i snön o tar musen. Så gör mina katter, helgalna!

HeidiK
0

Her klatrer de heller ikke i gardinene.

Men snakker - DET gjør de! Skrattande  Man kan føre en lang samtale med en orientalsk katt - uten problemer.

Orientalske katter er temmelig avhengighetsskapende Skrattande

Men ingen regel uten unntak sier man :)