Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1043 ggr
kalindas
0

Silverfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Fick hem min lilla OSH flicka i går. Både jag och uppfödaren tror att hon är smoke (pappa är silver).
Men vi tycker att hennes silver strån sitter på ett så konstigt vis, plus att hon inte har någon vit botten.

Hennes mamma är tickad och precis som hennes syskon. Silverstråna sitter så hon ser just tickad ut.
Om man vet hur kaninrasen Svensk Päls ser ut, så vet ni hur denna lilla dam ser ut.

Min fråga är:
Är hon verkligen smoke? Man får ju lite grubbel om att hon skulle vara en svart katt med extremt mycket stickelhår.
Hon har en väldigt kort och tät päls. Men hon är bara bebis ännu så det ändrar väl sig.

Vacker är hon i allafall den lilla "Skatan"..Skrattande

/Elisa

Celia
0

Skatan Fot i munnnen thihi..

Nej jag är nog fel person att svara även om jag lyckades bra med att färgbestämma en hel silverkull en gång. Men jag tar mig friheten att svara ändå. För mig ser detta inte ut som en smoke. Vet du om hon har haft under- eller övertemp (t ex efter vaccinering eller väldigt tidigt i livet?) Ja jag vet att det är en svår fråga, själv springer jag inte och tempar mina katter om allt verkar ok Flört Jag får nämligen känslan av stickelhår. Har sett en som såg ut så här för många år sedan (en OSH n) och han hade haft undertemp.

Väldigt fin ser hon ut i alla fall Kyss

kalindas
0

Jo hon har varit sjuk och jag har varit inne på ungefär samma tanke som dej.
Vet att Siameser kan bli ljusa runt ögonen när de varit sjuka. Har dock för mig att detta ofta försvinner efter en fällning?
För annars blir det ju färgfel på den lilla damen och det är ju synd…:-(

/Elisa

Celia
0

#2 - jo det försvinner, men det kan ta lite tid.

Borsta/klappa med en gummikarda/vante om du har det. Då brukar de lossna så snart det är helt dött.

Helenaf76
0

Så stickelhår kan komma av att katten inte mår bra eller är det bara av över/undertemp? *nyfiken*

Vad söt hon är lilla "skatan". :-)

Celia
0

Ja en siames kan t ex tappa mycket av sin maskfärg över en natt. Vår Chami hade inte ens visat några symtom på sjukdom då hon kom en morgon och var helt grå på halva sidan av ansiktet. Hon hade lite, lite feber när jag kollade men sen hände inget mer. Det tog några månader, sen såg hon ut som vanligt igen. En del säger sig ha sett detta vid olika typer av medicineringar, men har man medicinerat så har ju katten varit sjuk av någon anledning och då har de oftast också haft över- eller undertemp.

kalindas
0

Hennes mamma hade avbitna spenar som varat sig.
Så när ungarna flyttade till uppfödaren var de väldigt sjuka.

Det konstiga (om det nu är detta som är orsaken) är att det kommer flera veckor efter sjuldom…

Hon kan ju som sagt även vara en lustigt tecknad silverkatt.

/Elisa

flis
0

Hon är jättefin, jag gillar hennes nos. Det är så snyggt när den rosa nosen bryter av mot det svart-vita.

Varför hade hennes mamma avbitna spenar?

kalindas
0

En del kattungar är lite väl våldsamma när de diar och kan bita av spenarna.
Mina sju gjorde det på sin mamma Nanna, men hon klarade sig från att infektera sina barn. Kanske för att jag tvättade henne varje dag.
Upptäcker man det inte i tid kan detta hända.
Jag har köp Skatan från den som tog hem kattungarna efter de blivit sjuka. Så föräldra djuren bor hos en annan person.

/Elisa

Celia
0

#6 - när du nu skriver det så minns jag… Det har jag också hört om katter som blivit brindle/fått stickelhår (att det ibland har kommit veckor efter sjukdom).

Helenaf76
0

#5 Jo, att siameser kan tappa masken det har jag märkt. Glad  Jag trodde att det var "mer platsbundet" än att det kunde komma lite varsom.  Ah, hoppas du förstår vad jag menar.

Så om jag förstått det rätt så kan Kålles ökande antal (hela 5 st nu Glad) stickelhår på hela kroppen bero på att han varit lite dålig i magen?

Celia
0

#10 - 5 st… Fundersam 
Njaej, det tror jag inte är pga av någon 'sjukdom' eller temp. Det är nog ganska vanligt att man hittar några vita/grå strån på helsvarta katter. Dessa brukar plockas bort innan utställning Hemlis

Helenaf76
0

Okej, blev lite fundersam nämligen för då hade alla svarta katter varit lite halvsjuka. Skrattande

twistnshout
0

Måste gratulera dig till en underbar liten skata! :o)
Jag ser fram emot fler bilder på henna.

kalindas
0

Helena
Vad jag förstått så får katter bara Fevercoat om de haft feber. Kålle har mig veteligen inte haft något.
Hade de fått de för lite magproblem så hade nog Spidde varit vit vi det här laget..;-)

tvistnshout
Självklart kommer jag skicka upp fler bilder på den unga damen. Här ovan är en till!

Igår försökte den lilla damen mörda min Siames Smilla genom att vråla skrika slå och bita när Smilla tittade på henne.
Först blev Smilla helt paff.
Men sen blev det att hålla en vild kattunge i ena handen och nackskinnet och en Siames som vrålade "döda bebisen" i andra handen…Skrattande

Man kan inte klaga på att den lilla damen är mesig iallafall.

/Elisa

Helenaf76
0

Jag hade lite hjärnsläpp bara… Generad

Denna kommentar har tagits bort.
Malin1
0

i ansiktet ser hon smoke ut! du får hm .. svårare på orientaler än skogisar *fniss*.. blåsa i pälsen! är hon VIT i botten då är hon smoke. annars inte.. :)

hon e verkligen fin , har spanat på henne :)

kalindas
0

Hon har så väldigt lite päls ännu så det är svårt att säga om den är vit i botten. Men jag tror inte att den är det…

/Elisa

Celia
0

#18 - jag tyckte också att det såg 'rökigt' ut i ansiktet, men misstänker att bilden är tagen med blixt och att pälsen är kort och lite tunnare just kring ögonen - man brukar kunna se huden på svarta katter i ansiktet om man fotar med blixt.

När hon har bott in sig lite, så kan du kanske ta en bild utan blixt och lägga upp här? Glad

kalindas
0

Här är en bild här utan blix. Men den är lite suddig.
Fler bilder kommer.

Ska ställa ut henne på Halalndskattens utställning. Får se hur hon ser ut då. Kanske gör en färgbedömming där.

/Elisa

Denna kommentar har tagits bort.
Celia
0

#20 - tog mig friheten att justera lite i din bild. Det behövs oftast när man inte har använt blixt. Här kommer den. Vilka stora öron du har - sa vargen -- och vilka gröna ögon! Skrattande

kalindas
0

Tack…:-)
Hon har verkligen knallgröna ögon och öron att flyga iväg med.
Svårt att ta bra bilder i min tvättstuga. Allt blir gult där inne.

/Elisa

Celia
0

#23 - ja för mycket gult hade det blivit.

Men vad jag har yrat inatt… Vadå 'sa vargen'? Det var väl Rödluvan som sa det där med öronen Fundersam

Nåja, lite hjärnsläpp får vi ha här inne Flört

kalindas
0

Rödluvan kanske hade stora öron och gröna ögon…*s*

/Elisa

Celia
0

Hehe ja inne på Hundar skriver de ju egna sagor och har hjärnsläpp dygnet runt, så vi ska väl inte vara sämre.

Rödluvan har STORA öron & GRÖNA ögon (på Siames då ja) Skrattande

Celia
0

Hur gick det med färgen?

kalindas
0

Tror att hon är svartvit. Hon har fått mer svart färg nu. Ska se va de säger på utställningen.

/Elisa

Celia
0

Vill se fler bilder ju… Skrattande

kalindas
0

Här kommer en ny bild på Skatan…:-)

/Elisa

Celia
0

Hon är en läckerbit! Jag tycker inte att det syns några grå hår här :)

kalindas
0

De har minskat. Nu är hon bara regält stickelhårig men blanksvart.
Jag vet inte vad domarna säger om stickelhår på en Bicolour. Men vi får väl se. Risken är att hon får KIB för att hon biter domaren *s*

/Elisa

Celia
0

#32 - tror du? Är hon tjurig? Om domarna inte visar sig rädda så kanske det går bra ändå Flört

Helenaf76
0

Du skulle höra henne genom telefonen ;-)

Låter som ett riktigt monster *skrattar*

kalindas
0

Vi får se om hon uppför sig..;-)
Jag tänkte att du Helena kan bära fram henne så låtsas jag att jag inte känner monstret..*s*

/Elisa

[hakkapelitta]
0

"stickelhåren" försvann med kattungepälsen på min svarteman :D

Helenaf76
0

#35 Du skulle må då va?! *skrattar*

kalindas
0

Nu är det grubbel om färgen igen.
En uppfödare som håller på mycket med silver säger att hon är smoke. Samtidigt gjorde jag en färgbedömning och ingen av de två domarna verkade anse att hon är silver…*suckar*
Just nu är hon ljus i hårbottnen vilket tyder på silver. Men hon har ännu inte fått sin vuxna päls. Så vi får se vad som händer.
Jämför jag med Spidde så är han blanksvart enda ner till huden. Skatan är ljus.

/Elisa

Celia
0

Hon blir vackrare och vackrare!

Liljekatten
0

Svart eller svartsmoke? Vacker är hon i vilket fall som helst! =o)