Är varianter svårare att sälja?
Nyfiken fråga till er som avlar långhår/varianter. Är varianterna svårare att sälja till sällskapsköpare än "vanliga" korthår? Till andra uppfödare? Jag funderar litegrann på att skaffa en variant/para med långhår men har inte bestämt mig riktigt än.. 
For oss har det ikke vært noen forskjell på å selge varianter eller langhår, det har vært like vanskelig. Vi har hatt et korthårskull, og da forsvant kattungene kjapt. For oppdrettere bør varianter være interessant, spesielt om du kan få fram varianter med en sjelden stamtavle og god type

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi sålde våran variant kull (6st) lättare än långhåren(7st). Jag tror att till sällskapsköpare är det lättare med de korthåriga, jag tror att OLH och Balines är ganska okända raser. Siamesen är ju den mest välkända.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Nej jag upplever det inte som något större problem att sälja varianter till vanliga sällkspasköpare, för dem är det ju ointressant om det står Var i stamtavlan eller ej. Vissa perioder är svårare att sälja kattungar än andra, men det gäller även för de rena korthårsuppfödarna och har nog ingenting med eventuellt långhårsanlag i stamtavlan att göra.

Tror nog inte att varianter är svårare att sälja till sällskap, däremot till avel/utställning kanske. Många domare klagar ju på att varianterna har lite för mycket päls och inte så tätliggande som de riktigt korthåriga.
Sen har du ju däremot en annan grupp och det är vi långhårsuppfödare som gärna köper in en snygg variant med intressanta linjer för att använda i långhårsaveln. Fast vi är ju inte så många i Sverige..
Kul att höra att ni inte har några problem med att sälja varianter
Det är väl den där myten att de har sämre päls som jag funderade på. Plus att det kanske verkar konstigt för en icke insatt att det står "Var" i stamtavlan? Ungefär som om det vore någon slags blandras. Det kanske bara är jag som har fördomar mot sällskapsköpare 
Att långhårsuppfödare är intresserade av att köpa avelskatter kan jag tänka mig, men det finns ju som sagt inte så många jämfört med korthår. Och jag misstänker att korthårsuppfödare inte är så intresserade av att köpa en variant 
Jag ska fundera vidare. Kan tänka mig att föda upp långhår i framtiden. Tycker de är så vackra. Men maken har sagt inga fler långhår innan våra 2 pälsbollar har gått bort, så jag funderar på att mjukstarta med en variant 
#5 Klart du ska börja med långhår. 
Alla varianter har inte sämre pälskvalitet, har träffat flera rena korthår med längre päls än många varianter.
Ja, det är klart att jag ska det!
Men det blir nog längre fram i tiden.. Varianter kan maken gå med på
Funderar på att låna ut vår hane till en långhårsuppfödare (om någon är intresserad) och kanske få en avkomma den vägen. Men vi får se vad som händer 
Nu har jag ju inte sålt ngn kattunge alls då jag precis har min första kull till salu, men jag vet att det inte varit svårt att sälja dem i jämförelse med Balines och då det idag är tillåtet att para variant och ickebärare av långhår så det är givetvis en fördel och då skall ju inte skillnaden spela så stor roll egentligen…fast där får man respektera varandras åsikt att tycka olika
Min Hane Q är variant, men jag har aldrig haft ngn "klagan" på hans päls utan tvärtom har den blivit prisad och berömd, men jag vet att det förekommit att domare tyckt att pälsen varit lite "lång"…
#8 Jag tycker att det är jättebra att man får para varianter med korthår nu mer. Man kan ju trots allt dna-testa för långhår. Här i Danmark har det länge varit tillåtet att använda varianter i korthårsaveln.
Det där med pälskvaliteten är nog en myt. Långhår är ju recessivt och ska inte ha någon som helst påverkan i enkel upplaga. Det är nog så att det finns både varianter och "vanliga" korthår som har lite sämre päls men med varianterna så är det väl lätt att skylla på långhårsgenen..
#8 jag vet alldeles för lite märker jag.Är det i WCF eller Sverak som man kan para med varianter?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Det är sverak som godkänner det nu och vissa av WCF klubbarna. Dock inte SES.
/Elisa
#11 det är ju värdefullt material oavsett.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora