Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2394 ggr
[lisme]
0

Takk til de som

har meldt oss til Mattilsynet!

Endelig får vi noe konkret ut av snakkingen bak ryggen vår, og det setter vi STOR pris på!

Veterinær Teigland i Mattilsynet ringte meg i dag tidlig og informerte oss om at de hadde mottatt opplysninger om vårt kattehold som gjorde at de ville undersøke det nærmere. Det gjaldt at antallet katter som vi hadde var for høyt, at de ikke fikk det stellet de skulle ha, at de var veldig mye mer syk enn andres katter, og at vi ikke hadde kontroll over formeringen blant kattene. Dette er jo bare morsomt å bli stillet spørsmål om, vi har ingen problem med å svare ordentlig, fornuftig og i tråd med sannheten på disse spørsmålene. Vi synes spesielt at momentet med at vi ikke har kontroll over formeringen blant kattene er veldig gøy siden vi ikke har hatt noe "oppsann-kull" som de har hatt de som har meldt oss. Kanskje feie for egen dør først?

Vi har ingenting å skjule så enhver som bekymrer seg for hvordan kattene (og forsåvidt også hunden) har det er hjertelig velkommen på besøk for å se med egne øyne hvordan det er her! De kan få en kopp kaffe etter turen gjennom huset, sånn at de kan studere kattene (og hunden) i ro og mak. Men ring først sånn at vi kan være hjemme, det er synd om dere tar den lange turen hit og så er vi ikke hjemme Flört

Vi synes det er helt greit at Mattilsynet kommer hit, som jeg allerede har sagt. Jeg og Finn-Ove fikk vår første katt sammen rett før jul 2005, og vi fikk vårt første kull i januar 2008. Siden da har noen innen kattemiljøet spredt feilaktige "opplysninger" om oss og kattene våre. Det har til tider vært ganske tøft, og vi har mistet kattungekjøpere på grunn av det. Etterhvert som man lever med falske påstander og rykter blir man herdet, og heldigvis for det!! Nå har vi endelig mulighet til å bli sjekket ut av fagfolk, og jeg regner med at det blir laget et vedtak i saken og at vi får et eksemplar av det. Så kan "folk" slenge med leppa og være så hevngjerrige de bare vil, dette vedtaket vil kun være positivt for oss!

Lejdet
0

Tråkigt att läsa, det vore ju trevligare om vederbörande kunde ha sagt det personligen till er, är det anonymt anmält eller? Är mattilsynet detsamma som vår länsstyrelse i sverige eller?

Det är väl det som är baksidan tyvärr med att vara alltför öppen om sjukdomar och andra saker i sitt katteri, det är nog de som inte är öppna med hur de har det som oftast inte har riktigt rent mjöl i påsen. Inte vi som berättar om vardagen.

Även du och jag har ifrågasatt varandra ibland, men personligen skulle jag aldrig få för mig att anmäla någon för kontroll utan att isåfall först ha talat med vederbörande.

Hoppas att det ändå kommer nåt gott ur detta i slutänden!

oscarsine
0

Herre gud, har ikke folk noe annet å gjøre, enn å melde inn andre for Mattilsynet….. Noen tar dessverre enhver anledning for å finne dritt hos andre, men de glemmer å se på seg selv…..

Men som du sier, Lisbeth, så får dere ihvertfall papir på det etter besøket, som sier at alt er iorden hos dere:-))

Lykke til, dette går bra:-)

SacredSouls
0

Rynkar på näsan Veldig trist. Det måtte da ha vært en mye bedre løsning å snakket med deg personlig først og utrykt sin bekymring over kattene.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

ramithi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jeg sier bare herregud. At folk ikke har annet å styre med enn å gjøre slik ting. Men du kan være sikker på at det er sjalusi inn i bilde pga dere har nettopp kjøpt dere nye katter. Bruker å være slik. Jeg kunne godt tenkt meg ei nye jente selv men å gå så langt som å melde noen til mattilsynet det synes jeg er for smått. Lykke til Lisbeth og Finn-Ove.

Himmeltinden
0

Veldig trist, håper det ordner seg til det beste

Helenaf76
0

Så tråkigt :-(

marysiam
0

Hemskt tråkigt:( Men vad är det med folk?? Har de inget annat att göra????

Dalia
0

Kjempetrist å lese. Har også opplevd at en person har satt ut rykter og usannheter om meg og mine katter/kattehold for noen år siden. Synd noen ikke bedre ting å ta seg til enn å gjøre ting på denne måten!!

Sussi89
0

Mycket tråkigt! Vissa lever för att ställa till problem för andra!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Lejdet
0

#9 nu kanske man inte ska utgå från att vederbörande bara vill ställa till problem? Vi vet ju inte ens vem det är som har påkallat det hela?

Om man inte har nåt problem med sin uppfödning och vet att man följer alla regler kring avel/djurhållning så är det väl inte fel med en kontroll då och då? Jag tycker faktiskt att det var jättebra när jag hade kontroll från länsstyrelsen här, jag lärde mig en hel del nytt och kunde diskutera kring olika saker och tänkbara problem. Man måste ju inte alltid se alla tillsynsmyndigheter som nåt negativt?

Men som jag vidhåller så borde man ju kanske prata med uppfödaren först om man är bekymrad över nåt hos denne?

Sussi89
0

Jo det är väldigt bra att folk är uppmärksamma, det finns så många djur som far illa.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Annica-H
0

Bra att du kan se det positiva i det hela. Att få papper på att allt är ok, är ju bra.

Sen hoppas jag att den som anmält dig var uppriktigt orolig över katternas situation (oavsett hur felaktigt det är) och inte gjort detta för att göra livet surt för dig som person. Dessvärre är väl det senare vanligare än det första. Illvilliga människor finns överallt.

Hoppas det går bra och att skitsnacket upphör nu.

SE*Wishetens
0

Jättetråkigt att bli anmäld, men bra att du tar det positivt! Som du skriver, nu får ni ju papper på att allt står bra till i katteriet Glad Hoppas som #12 att skitsnacket upphör nu.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Attacks
0

Förvånad Jeg ble helt målløs her.

Dere er sterke og har alt på det rene,så jeg stemmer i, det må bli skjønt når dere kan vifte med papiret at alt er som det skal!!

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
0

Uppenbarligen är det någon som inte har ett eget liv, som är för feg för att konfrontera dig personligen. Kanske är det någon som inte ens varit hemma hos dig - som bildat sig en uppfattning på håll bakom sin dataskärm? Stå på dig!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Man må bare ta sånne ting på en positiv måte, ellers kan man bare gå å grave seg ned.

#10 Joda man kan godt gå ut fra at denne henvendelsen til Mattilsynet kun er for å forsøke å lage livet surt for oss. Det er ikke noe annet grunnlag enn det.  Det er ingen som har vært hos oss som har gjort dette, og det er heller ingen som kjenner oss godt, fordi de som kjenner oss vet hva vi står for og hvordan vi er. De som kjenner oss er ikke bekymret over hvordan kattene våre  har det, og hadde de vært det er de såpass smarte at de ville tatt det opp med oss. Dette er gjort av smålige og dumme mennesker som blir dritt sure om vår katt slår ut deres katt på utstilling. Eller blir sure når vi gratulerer det som er oppnevnt til å være "fienden".  Et sånt menneske som kan si "mine katter skal ikke på den utstillingen, så dra dere så får dere også litt premier, det er jo så gøy å få BIS".

Veterinærene og assistentene på Veterinærsenteret er sjokkert over dette og kan ikke skjønne at noen stiller spørsmålstegn ved vårt kattehold. Heldigvis har Teigland ringt til Veterinærsenteret i dag, og han har fått klar beskjed om hvordan de som jobber på Veterinærsenteret ser på oss som katteeiere og oppdrettere, og selvfølgelig også som hundeeiere. Det er en ting vi er dårlige på, dvs helt elendige, og det er å klippe klørne på hunden vår. Men vi sørger for at det blir gjort, og vi innrømmer glatt at det behersker vi ikke.

Det verste med hobbyen vår er all skittsnakket som florerer. Nå er det ikke spesielt for kattefolk, man finner det samme i andre miljø. Jeg er bare så facinert over at såkalte voksne mennesker absolutt skal heve seg selv med å tråkke på andre. Er det ikke sånn at vi voksne har fått utdelt en touch med vett, og har fått tilført mer av sorten etterhvert som årene går? Det er jo ikke akkurat dødelig å si noe positivt om andre…… Det kunne til og med bli smittsomt - ja kanskje en hel pandemi!!

Takk for støtten, det er alltid godt at noen tror på en. Dette er neppe siste gang vi opplever bakvaskelser, men heldigvis blir man mer tykkhudet etter hvert!

alltidsiames
0

Vad ska man säga. Det slår väl tillbaka på den som gjort det på något sätt. Kram till dig och Finn-Ove!

Milamen`s
0

Kjære Lisbeth og Finn Ove !

Dette synes jeg er aldeles forferdelig å høre !!!

Jeg har blitt kjent med dere gjennom å kjøpe Joker og Doc og

jeg vet at dere gjør alt for at kattene deres skal ha det bra, dere har også

bestandig hvært behjelpelig når vi har hatt spørsmål om dem og våres egne katter ,dette setter jeg og Henning stor pris på!

Du er en veldig åpen person og sier ofte det du mener,tror mange misforstår

deg.Jeg vet nemlig at hvis du /dere trenger hjelp noen gang så spør Lisbeth !

hun vil hjelpe dere hvis hun kan.

Ta imot mattilsynet du slik kan du kvitte deg med slarv som dette er !!

Klem Janne

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

[lisme]
0

Tusen takk Janne!

SacredSouls
0

Ja det er desverre slik at noen mennesker må hevde seg ved å tråkke på andre. Både i kattemiljøet og ellers i det dagligdagse livet.Å dømme andre uten å se på seg selv.

Skitsnakk i kattemiljøet er virkelig en av bakdelene ved oppdrett men som du sier Lisbeth. Man blir jo mer tykkhudet etterhvert. Lærer seg hvem man kan stole på og hvem man bør si så lite som mulig til.

Jeg synes nesten synd på de som har gjort det her.De kan ikke ha det godt med seg selv om de føler at livet dems blir så mye bedre av å gjøre andre vondt.

Hadde det vært en oppriktig bekymring for kattenes ve og vel så er det jo en ting.Men det ligger nok andre grunner bak enn som så.

Godt at mattilsynet fikk snakket med veterinæren deres. Han kjenner dere og deres kattehold godt og vet hvor mye dere står på og har stått på når det gjelder bekjempelse av sykdom.

Nilla
0

Skickar en styrkekram. Det behöver du idag - med Wen och allt. Gråter

MalinL
0

Så trist Lisbeth. Rynkar på näsan Vilka människor det finns.

Merlions
0

Jättetråkigt att höraRynkar på näsan men jag upphör aldrig att förvånas över vad människor kan göra mot varandra! Är det en anonym anmälan eller kan ni få veta vem som anmält er?

STOR KLEM!

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

marieirene
0

Så tråkigt! Men de blev ju iaf lång näsa för anmälaren som sagt, Och det är ju kanon! Kanske denne tänker sig för nästa gång om han/hon får för sig att anmäla ngn igen….

[lisme]
0

# 17 unnskyld at jeg glemte å ta deg med da jeg takket Janne! Hadde ikke hodet helt på riktig sted akkurat da….Tungan ute

#23 Tusen takk for klemmen! Dessverre er dette en anonym anmeldelse, det var iallfall det som ble sagt. Nå tror jeg ikke at det egentlig hadde vært til noen form for hjelp om vi hadde fått vite hvem som hadde gjort det.

#24 Ja det hadde vært veldig greit at vedkommende hadde stoppet opp og tenkt seg om før hun hadde gått til samme skritt en annen gang. Jeg har ikke hørt mer fra Mattilsynet siden samtalen i går morges, men hører jeg ingenting i morgen heller kommer jeg til å ta kontakt og be dem om å komme. Like greit det når vi er kommet så langt.

Lejonhjarta
0

Är det som i Sverige att man får betala för besöket åxå?

Fielie
0

Tråkigt att det ska behöva bli så, bättre att prata privat om man har funderingar.

Hoppas allt löser sig

[lisme]
0

# 26 Nei det skal vi ikke. Men dere i Sverige har mulighet til å bli godkjent av offentlige myndigheter, det har ikke vi i Norge. Skulle ønske at det var mulig å få en godkjenning, men det er bare kenneler og kattepensjonat som har det.

#27 Dette er helt sikkert gjort av et eller flere sure fruentimmer, vi har hatt endel episoder med det i løpet av den tiden vi har holdt på med katt. Det er ikke noe som er hentet fra virkeligheten av de momentene som veterinæren fra Mattilsynet spurte om. Han har kontaktet vårt veterinærsenter og lederen som han snakket med skjønte ikke at det skulle være noen fornuftig grunn til at noen har meldt oss. Tvert i mot, sa han. Siden jeg ikke har hørt noe mer fra Mattilsynet kan det jo hende at samtalen med meg og med veterinæren vår har gitt Mattilsynet nok informasjon. Time will show! De må nå endelig bare komme, jeg skal koke kaffe til dem etter den lange kjøreturen Tungan ute

Missannas
0

Måste säga att jag tycker du hanterar hela situationen så himla bra Glad hoppas allt löser sig.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[hakkapelitta]
0

Jag är mållös jag med.. tycker det är otroligt otrevligt att folk gör såhär.

[lisme]
0

# 29 Takk! Det hjelper med erfaring Tungan uteCool

#30 Ja det kan du si! Finn-Ove og jeg holder på med katteoppdrett på tross av og ikke på grunn av…..

[lisme]
1

Da har jeg hatt en lang prat med veterinær Teigland i Mattilsynet.

Han kunne fortelle at han har fått mange henvendelser fra "publikum" vedrørende MITT kattehold.  Bekymringsmeldingene hadde kommet fra hele Norge og Sverige! Du verden for en forferdelig katteeier JEG er!

Hva er så folk bekymret over?

Bekymringsmeldingene kom på bakgrunn av at JEG har for mange katter, JEG har ikke kontroll med kattene og avelen fordi de parrer uten at JEG har oversikt over hvem som parrer med hvem og når de forskjellige kattene parrer. Det fører selvfølgelig til at JEG ikke aner hvem som er foreldre til de forskjellige kattungene som blir fødther. Vi har hatt mange tette kull, og kattungene blir syke. Kattene våre er syke hele tiden, og det er en konsekvens av at de lever i et veldig stressende miljø siden de er så mange og det er flere hannkatter og det igjen fører til mye bråk og slåssing mellom kattene. Og som om dette ikke var nok, har VÅRE katter smittet ANDRES katter på utstilling. I tillegg er det flere som har meldt sin bekymring over Wens ulykke og vår håndtering av den. Og ikke nok med det, vi valgte å avlive henne på grunn av en skade på en fot! Visstnok var det flere som mente å vite at vi ikke hadde vært hos veterinær med henne etter ulykken.

Så tar vi en kjapp realitycheck og beskriver hvordan det EGENTLIG er her hjemme

Min mann er veldig involvert i kattene og det er faktisk han som gjør alt praktisk med kattene våre. Ikke fordi jeg er lat eller ikke ser at kattene trenger å få ny pellets i kattedoene osv, men fordi at jeg har et fysisk handicap og trenger hjelp til alt fra personlig hygiene, påkledning, matlaging og annet husarbeide.
Det er han som bader kattene og gjør dem klar til utstilling, og også han som
viser dem.

Han tar kattedoene HVER DAG, og vi har mange kattedo sånn at de har valgmuligheter når de skal bruke kattedo.

Mat og vannskåler blir rengjort hver dag

Kattene får kvalitetsfór

Huset blir støvsugd hver dag og vasket 2-3 ganger i uken

Vi har ennå ikke hatt noe OBS-kull, og siden vi ser rosa pupper på jentene
tidligere enn 21 dager ut i drektigheten skulle man vel tro at vi har en viss
formening om når parringene har skjedd. Det tidligste vi har sett rosa pupper,
er 11 dager etter parring. Vi har hatt 9 kull siden starten, det første ble født 15.01.2008, det ferskeste kullet vårt (som besto av en kattunge) ble født
27.04.2011. Jeg tror mange andre oppdrettere har hatt flere kull enn oss i
løpet av 3,5 år. Cool

Osv osv.

Vi har ei veldig harmonisk kattegruppe, og det har vi hatt ei stund. Våre 4
hannkatter er sammen med hunnkattene,, og det er ingen antydning til uvennskap mellom kattene, det er ingen som freser. Det hender dog at at noen knurrer, men det er når de får kokt kylling eller kalkun – det får fram villdyret i noen av dem sånn som lille Tigergutt som knurrer som en fullvoksen løve. Men de andre kattene reagereroverhodet ikke når han knurrer. Flört

Ja vi har hatt mange sykdomstilfeller, og det føles som om at det har gått i ett. En av eierne av Veterinærsenteret, som også er distriktsveterinær i et annet distrikt i tillegg, sier at han tror at vi har hatt mange sykdommer kommer av at vi har vært uheldige med nye katter og at vi har en veldig lav terskel for å få kattene undersøkt når vi ser at noe ikke er helt som det skal være. Vi skal heller ikke legge skjul på at v nok helt sikkert kunne unngått at hele kattegruppen må behandles når disse sykdommene kommer. Vi er helt elendig dårlig på å ha nye katter i karantene, og det er virkelig et felt vi kan bli bedre på. Et annet felt vi kan bli bedre på er å holde kattemor innestengt på et rom med kattungene sine. Vi har gjort det en gang, og ingen av kattungene i de andre kullene har vært så syke som de i kull 7 og 8 (de som var på eget rom). Men vi ser fordelene med å ha dem på eget rom, så de neste kullene blir nok nødt til å være på eget rom inntil de er 7-8 uker. Vi har begynt med tidligvaksinering av kattungene, de fr sin første vaksine når de er 6 uker gamle. Så får vi gjort oss noen nye erfaringer.

Jeg synes det er litt morsomt at vi blir beskyldt for at våre syke katter har smittet andres katter på utstilling. Morsomt fordi at vi ikke reiser noe sted bortsett fra til veterinæren når vi har syke katter. I 2010 hadde vi meldt på flere katter på forskjellige utstillinger, men vi fikk bare gjennomført noen få av dem. Vi trakk nemlig alle kattene fra utstillingene de var påmeldt etter at utstillingen i Harstad (5.og 6. juni 2010) var ferdig på grunn av at en av kattene som ikke har vært stillet ut hostet og mistet stemmen. Hvor mange av dere andre utstillere gjør det i samme situasjon? Ingen av våre katter har vært på utstilling i 2011, så hvordan i all verden kan noen andres katter ha blitt smittet av våre????????

Angående Wens ulykke kan jeg bare si at vi dro til veterinær med henne med det samme vi skjønte at vi ikke klarte å stoppe blødningen og for at hun hadde så store smerter. Det gikk under en time fra vi kom hjem og oppdaget at en av kattene var skadet, og til vi satt i bilen på tur til veterinær i Bodø. Vi hører ikke til Bodøs veterinærdistrikt, men siden den veterinæren som hadde vakt i vårt distrikt hadde vist sin manglende kompetanse på katt ved et tidligere tilfelle, valgte vi å kjøre nesten 10 mil en vei for å få hjelp til henne. Det var for øvrig 3. gangen den dagen at jeg kjørte til Bodø og hjem igjen, nærmere 20 mil pr gang. Og vi har ikke flotte motorveier å kjøre på, nei det er av en helt annen kvalitet. Når jeg har kjørt denne veien en gang, har jeg sterke smerter i flere dager etterpå, så da kan dere sikkert ved hjelp av fantasien forestille dere hvordan det var for meg å ta 3 Bodø-turer en dag. Jeg vil også legge til at Wen ikke var forsikret, men pengene var ikke et issue i denne situasjonen. Hun måtte ha hjelp og da måtte vi skaffe hjelp til henne, så enkelt var det. Wen var hos veterinær 5 ganger i forbindelse med uhellet sitt, og hun ble avlivet fordi veterinæren anbefalte det, og fordi vi også skjønte at det ikke var mulig å få henne frisk igjen. Vi hadde prøvd det som var mulig å prøve, og vi ville ikke utsette henne for mer smerte. Selvfølgelig ble det ganske mange tusen kroner vi brukte på Wen, bare det første veterinærbesøket kostet oss ca 5000 kr.

VeterinærTeigland har snakket med veterinær Trond ved Veterinærsenteret angående oss og våre katter og i følge både veterinær Teigland og veterinær Trond, har Trond fortalt at ingen av de 6 veterinærene ved Veterinærsenteret har noen gang hatt mistanke eller inntrykk av at vi ikke tok godt vare på kattene og hunden vår.

Teigland v/Mattilsynet hadde som sagt snakket med vet. Trond, som da hadde snakket for de andre veterinærene. Teigland kunne fortelle i dag at han ikke så noen grunn til å komme hit til oss på inspeksjon fordi han mente at han hadde et godt nok bilde av forholdene her hjemme etter å ha snakket med meg og med Trond. Jeg baom at han kom likevel, og det skulle han gjøre fordi jeg så gjerne ville det.

Jeg må til slutt i dette innlegget si at jeg er imponert over hvor mye folk “vet”
om hvordan kattene våre har det uten at de har vært her. Det er mye bedre for oss alle om dere i stedet for å sitte å synse om en sak dere ikke har peiling på i det hele tatt, kommer en tur på besøk. Da skal dere få gå gjennom huset og se hvordan det er her, og i tillegg skal dere få ei hyggelig stund sammen med oss, våre dyr og en kopp kaffe/te eller et glass brus. Dere kan også få se kvitteringene på regningene som vi har fått når vi har betalt for Wens behandling, og utskrift av journalen hennes. Er det så noe mer som er "mistenkelig" her hos oss, så ring en venn i stedet for å spre løgn om oss!

4barnsmor
0

Jag är mållös - hur kan folk göra så här? Har de inget eget liv? Jag tycker ni har tagit det här på ett imponerande sätt. Stå på er och låt inte skitsnacket komma åt er!

MalinL
0

Jag är också målllös. Och nyfiken på vilka som anmält…Förvånad

Attacks
0

Jeg er skikkelig sint og sjokkert etter jeg har lest det nyeste jeg Förvånad

Mattilsynet skal vel egentlig sjekke opp i alle bekymringsmeldinger som kommer inn, og det er jo bra. Men det er også det eneste jeg syns det bra i alt dette kaoset.

Dette her er "takken" for at noen fremdeles orker å være åpen,både på det man lurer på,og det man deler med kattemiljøet.

Herliland!!! Hobbyen våres er levende dyr, ALLE kan bli syke,uansett om det er smittsomt eller enkelttilfeller/skader/ulykker.

Dette her er noe av det styggeste jeg har opplevd på som en på sidelinjen i kattemiljøet.

Det vil resultere i at man ikke tør å være åpen lenger,noen vil kanskje ikke tørre andre om å spørre om råd/hjelp. Eller å dele erfaringer.

Får jeg noen gang vite hvem som står bak dette,så tar jeg fullstendig avstand av vedkommende på flekken, for dette er rett og slett bare ondskapsfullt. Der er noen stygge fighter utenlands nå, som går åpent på Facebook,men jammen er der mange ufine mennesker tydligvis i Norge/Sverige også Rynkar på näsan

Å, nei, jeg vet mange som skiter i om dem har en eller flere syke katter,dem går på utstillinger som bare det. Og glemmer så klart å feie for sin egen dør først. Og når det finnes noen som faktisk holder seg hjemme og tar ansvar, så burde jo andre innen samme hobby være takknemlige,for disse ærlige sjelene vokser sannlig ikke på trær.

Skal kattemiljøet til slutt bare bestå av å vise frem bilder av kattene? Men ingen skal tørre å gi råd eller spørre om hjelp? Skal man bli straffet for åpenhet og ærlighet? Så lenge man gjør sitt aller beste for seg og sine?

Jeg er flau på  vegne av hele kattemiljøet,det blir tydligvis verre år for år.

Fy fy fy,siden nettettikekken egentlig ikke vil ha sterkere ord!!

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
0

Förvånad Ja her blir ord fattige Lisbeth.Dette var jo helt ekstremt.

Skadene Wen hadde var såpass alvorlige at jeg hadde definitift avlivet jeg også. Synes ikke dere gjorde noe som helst feil i forhold til hennes behandling. Det er jo grenser for hvor lenge man prøver før man sier stopp. Dessuten så har vi alle forskjellige grenser og gjør det som føles riktig for oss selv. Noen behandler feks en katt med kreft mens andre ikke ønsker å behandle. Uansett hvilken vei man velger så må det respekteres.

Skal man anmelde til mattilsynet så skal man være 100% sikker og man skal ha sett ting med egne øyne. Å gjøre sånne ting bare fordi dere nettopp tok inn to nye katter og fordi de tror diverse ting om dere og deres oppdrett er helt forkastelig.

Angående informasjon.Jeg så nå at du har åpen profil på facebook Lisbeth slik at hvem som helst kan gå inn å lese på veggen din. Det kan jo være at noen har vært der og lest og ikke fått med seg hele historien Rynkar på näsan

Uansett så synes jeg dette var fryktelig trist å høre og sikkert veldig vondt og vanskelig for dere.

#35 Veldig godt skrevet Veena og jeg er så enig i alt du skriver. At folk ikke passe sine egne saker og feie for egen dør først.

ramithi
0

Herregud Lisbeth jeg blir målløs og det er ikke ofte jeg blir det. At det går ann, men nå leser er at alt går visst ann. Jeg er glad jeg ikke er ofte på utstilling. Har vert på 1 og skal på 1 nå i helgen.

Dere har gjordt det dere kunne for Wen og for alle av deres katter.

Er så enig i det Veena skriver godt skrevet.

Jeg vil ønske dere lykke til vidre. Dere står det nok av som vi sier.

[lisme]
0

# 33 Tusen takk!

# 34 Jeg tillater meg ikke å spekulere over hvem som har gjort dette, det vil bare føre til at jeg aldri kan tørre å stole på et eneske menneske igjen. Og i tillegg ville jeg, om jeg hadde visst hvem disse menneskene er, hatt et STORT behov for å både sparke og slå! Skrikandes Disse menneskene er ikke verdt at jeg kaster bort et eneste sekund med å tenke på dem!

#35 Ja de skal jo sjekke, og det er jeg enig i. Vi har via media fått mange grusomme historier om hvor ille et menneske kan behandle dyrene sine. Jeg synes det er bedre at de skjekker en person for mye enn at man risikerer at en (eller flere) fortsetter sine grusomme handlingene mot dyr. MEN det er lov å tenke, og man bør kanskje ha sett hvordan dyrene virkelig har det i stedet for å dikte opp eventyr på denne måten.

Jeg vet at jeg tar en risiko når jeg er åpen om hva som skjer her hjemme med kattene, men jeg kan ikke tenke meg å sette meg ned på baken og lyve for kattungekjøpere og interessenter. Så kan man si at jeg burde ikke skrevet noe om sykdommer, skader osv i bloggen min og heller ikke på Facebook og spesielt ikke legge ut noen bilder av den type skade som Wen fikk. Det er greit, jeg ser den Flört Men jeg vet at min åpenhet har hjulpet andre oppdrettere, og ikke bare innom kat. IV. Jeg har fått mange mailer med bønn om hjelp fra oppdrettere som har "noe" i hjemmet sitt som gjør at kattene blir syke, men ikke har klart å finne ut av hva det er. Jeg har svart på mengder av spørsmål i disse mailene, og jeg er blitt oppringt med bønn om hjelp. Min historie om den ene katten vår som fikk Stomatitt som vi fikk dekket behandlingen av hos Agria, har ført til at en annen oppdretter har oppnådd det samme med sin katt.

#36 Takk Line! Det var viktig for oss at Wen ikke skulle ha smerter over tid. Sånn som hele frambeinet hennes så ut den siste dagen, er det ingen tvil om at hun hadde stor smerter. Veterinæren fortalte oss at han ikke hadde trodd at behandllingen av Wen ville være vellykket, men han hadde håpet det. Vi forsøkte det vi kunne men lille Wen, hoppetijenta vår, måtte få slippe å lide mer.

Jeg kjenner at jeg er sliten og litt matt, men heldigvis har vi mange som støtter oss og mannen min står ved siden min og kjemper han også. Jeg er sta og egen, og når jeg har bestemt meg for noe gjennomfører jeg det. Disse som er opptatt av meg og mitt kattehold skal ikke vinne denne kampen heller  - vi fortsetter med oppdrett!!! Og jeg kommer til å fortsette å være åpen og ærlig, fordi det kan hjelpe andre i samme situasjon. Jeg vet så altfor godt hvordan det er å stå i den situasjonen at en av kattene er syk, og at vi ikke vet helt hva det er. Det blir brukt MANGE penger på veterinærer for å undersøke kattene og få tatt tester som kan være ganske dyre. Og så kommer diskusjonen etter at resultatet foreligger - skal katten behandles? Skal bare den ene katten behandles eller skal alle det? Veterinærene står på sitt og jeg må jobbe i timesvis for å få gode argumenter som støtter mitt syn. Man er redd, oppgitt, frustrert, fortvilet og møkk lei argumentasjon men det viser seg at i de fleste tilfellene er behandingen vellykket. Og det er premien for jobben!

Forsåvidt er det jo fint for disse menneskene at de oppdager at det meste er elendig i hjemmet vårt når det kommer til kattene. Det krever både fantasi og til tider intensiv bruk av hjernen for å klare å servere noe sånt til et offentlig organ. Og siden hjernen populært er kalt en muskel, vet jeg jo at denne muskelen hos disse menneskene har fått mye trening i det siste Tungan ute

Det er lettere å se flisa i andres øyne enn å se bjelken i sitt eget Cool

Men jeg må innrømme at jeg gruer meg til diskusjonen som kommer når jeg forteller at Puma er drektig……  Det er andre oppdrettere i en lignende situasjon som vi er i med Puma, som velger å ikke bruke katten i avel fordi de ikke makter å stå i mot stormen.

Milamen`s
0

Jeg er helt måløs etter at jeg har lest dette her…..

Jeg er helt enig med det Veena og dere andre skriver !!!

Janne

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

Nilla
0

Den som anmäler någon annan - bör ha god grund för sina misstankar. Det räcker inte med att "läsa trådar" och anta att något förhåller sig på ett visst sätt.

Innan man anmäler, bör man ha sett "misären" med egna ögon - andrahandsinformation genom annan uppfödare eller vän ÄR inte tillförlitlig och inte grund nog. Vi vet alla hur snabbt en fjäder blir en höna.

Lisbeth, du är så öppen i allt som händer i ditt katteri. Du delar med dig av dina erfarenheter till oss andra och är emottaglig för råd när katterna är sjuka. Vi vet alla att du och din man ser till att sjuka katter direkt får vård - ja, min erfarenhet av dig är att det ibland kan räcka med en "fis på tvären", för att ni ska sätta er i bilen och ge er av… Skrattande

Det känns jättetråkigt att flera anmält. Har svårt att se hur en svensk anmälare (och även norskor som inte varit i ditt hem) kan ha tillräcklig grund för sin anmälan. Du har flera norska kollegor här som håller dig om ryggen, Lisbeth.

Vi kan alla drabbas av sjukdom bland våra katter. Det finns fler än Lisme som haft Giardia t e x och vi har en artikel om behandlingstips här på forumet. Wens olycka var hemskt tragisk. Jag är fullständigt övertygad om att du och din veterinär tillsammans fattade rätt beslut. Jag var inte där och kan således inte avgöra i saken - det var inte heller anmälarna.

Jag hoppas innerligt att du fortsätter vara lika öppen som du är idag. Jag är övertygad om att de medlemmar som skriver och beklagar i dina trådar, verkligen är dina vänner. Den som anmält är med stor sannolikhet en anonym fegis, som sitter och förfasar sig bakom sin dataskärm, snackar ihop sig med uppfödarkollegan (som också sitter och fegar bakom sin dataskärm) och de bestämmer sig för att ge den där Lisme vad hon tål.

Jag tycker du agerar föredömligt i den här situationen, Lisme. Skickar en styrkeklem till dig!Glad

alltidsiames
0

Man vet inte vem som sticker kniven i ryggen på en, det gäller att vara stark. Jag är glad och stolt över att ha fått sälja en katt till er!

Kram från Pia.

oscarsine
0

Det er jo ille at man ikke kan fortelle om diverse sykdommer og skader som skjer i hjemmet, uten at man skal bli meldt til Mattilsynet!!!!!!!!

Det er levende dyr, og da kommer det før eller siden både sykdommer og skader. Jeg er faktisk veldig "mistenksom" overfor de oppdretterene som har holdt på i 25-30 år og "aldri" hatt en syk katt.

Jeg er veldig glad for at du forteller om dine erfaringer, både på godt og vondt, Lisbeth, for det hjalp meg masse da ene katten min fikk stomatittGlad

Ellers er jeg veldig enig i det som er skrevet her før, og dette tror jeg kan gjøre noen og enhver målløse…..

[lisme]
0

Tusen takk for støtten! Det hjelper med noen gode ord i rett tid Glad

#42 Ja ikke sant? Hadde jeg ikke skrevet om stomatitt og vår erfaring hadde du mest sannsynlig ikke fått dekket behandlingen av forsikringsselskapet som du hadde rett til å få! Og det er en viktig faktor i avgjørelsen om å være åpen og ærlig. Jeg synes det lukter av ønsketenkning når man hører om de godt erfarne oppdretterne som benekter at de har hatt syke katter.

Ja Nilla, vi er kjappe med å dra til veterinær - i følge veterinærene - litt for kjappe enkelte ganger Skäms Men heller en gang for mye enn en gang for lite Flört Og om noen skulle tro at vi har utømmelige økonomiske ressurser, så må jeg si at vi gjerne skulle hatt det for vår måte å drive oppdrett på er en VELDIG dyr måte! Det har vært endel ganger at vi har brukt alle pengene på katt og har vært nødt til  utsette betaling av regninger og leve på brød, ost og melk i ganske lang tid. Men har man ansvaret for et dyr så må man også ta det. Det er så lett å snakke om andre, men det er faktisk ikke så mange kattefolk  som har vært hos oss. En oppdretter og 3 kattungekjøpere har vært på besøk, that´s it! Og vi vet med sikkerhet at ingen av dem har kontaktet Mattilsynet.

Tusen takk Pia! Vi føler oss priviligerte som har fått kjøpe katt hos deg!

Jeg ventet besøk av Mattilsynet hele forrige uke, men jeg kunne ikke se noen Oskyldig Teigland sa at han skulle prøve å få tatt en tur hit siden jeg ønsket det, men han visste ikke om han fikk nok til til å kunne gjøre det. Dette var ingen sak han ville prioritere. Så da får vi se om han kommer eller ei. Time will show!

Spotless
0

Jag blir matt bara jag tänker på vad ni går igenom. Rynkar på näsan