Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 4541 ggr
Zinnia122
0

Någon som har en blind katt?

Tänkte höra om någon här inne har en katt som är blind, och isåfall hur det funkar? Mår katten bra och klarar sig fint ändå?

Min älskade Saga är PRA affected och kommer alltså bli blind. Jag mår dåligt över det varje dag och undrar över hur det kommer bli den dagen hon inte ser nåt längre. Om hon fortfarande kommer vara den glada och lyckliga busunge hon är idag, eller om hon kommer må dåligt av att inte se något. Om hon kommer gå in i saker och inte hitta runt i lägenheten.. Om det kommer påverka hennes relation med dom andra katterna.

Min älskade lilla flicka som alltid sitter i fönstret och kollar på folk och bilar, som alltid ska vara med överallt och kolla vad man gör och undersöka precis allting. Tårarna är nära varje gång jag tänker på att hon snart inte kommer kunna göra allt det.. Så himla orättvist, min lilla fina älskling.. :(

Vore jättetacksam om någon som har eller har haft en blind katt kunde berätta lite.

hannele44
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad tråkigt att få ett sånt besked ! Jag kan ju inte veta hur ett sånt besked påverkar men jag tycker som såhär. Se till att vara glad och positiv så länge hon ser bra,sjukdomen kommer oftast inte förräns vid 6-7 års ålder om jag förstått rätt. Försök att inte tänka så långt framåt för hon känner på sig att du blir ledsen . Ta vara på dessa fina dagar . Hoppas du får råd av ngn som vet. Ha det fint ! 

MissMaven
0

Var inte ledsen! Hon kan ha ett fortsatt bra liv när hon blir blind! Det finns mycket värre saker och sjukdomar som en katt kan få.

Läs den här artikeln, jag hoppas att du blir mindre ledsen av den: http://www.textochtal.se/index.php?page=artikel-x

Kram.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annica-H
0

#2 Vilken bra artikel.

Zannia122, hoppas det går bra med lilla Saga. Det kan ju dröja många år än, och av vad jag förstått utvecklas PRA dessutom långsamt.

[nollottan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har inte haft en blind katt, men dock en blind hund i många år. Hon var blind i många år eftersom hon blev hela 17 år, men hon var alltid lika glad och pigg, sprang och lekte hemma varje dag. Man ska bara vara noga med att skjuta in stolar och inte möblera om. Min lilla hund hemma sprang slalom mellan kökstolarna. Och ute på promenad styrde vi henne med kopplet och hon litade på oss 100%.

Katter har så många andra strarka sinnen som inte vi har, tex lukt hörsel och känselhår. Visst blir det en period de behöver att lära om sig saker i början och kanske är lite fumliga, men sen är det ingen fara. När det gäller de andra katterna kan de hända att hon i sin vänjeperiod blir lite irriterande mot de andra katterna och lättskrämd, men det tror jag går över. Min hund blev ju även helt döv på slutet, men det märkte vi knappt av. Man ska inte gå och tänka för mycket. Jag var inte ledsen när min hund blev blind, men man fick tänka till några ggr ibland och framförallt hjälpa henne lite extra i början. Katten blir inte blind över en natt, därför hinner den ställa om sig ganska bra innan den blir helt blind och lära sig lita på sina andra sinnen. Så länge din katt mår bra och du älskar henne kommer det gå jättebra :-) massa kramar och lycka till. Det kan ju som sagt ta många år innan något händer, så gå inte och tänk på det och oroa dig.