Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 862 ggr
Juliette-
0

Hane eller hona?

Ännu ett inlägg från mig hehe..

Jag måste be er om hjälp. Jag är ju i valet och kvalet hane eller hona?
Jag föder upp norsk skogkatt och har intresset för avel men jag vet ju inte om jag kommer fastna för OSH så mycket som jag tror.

Jag har 4 honor i avel och jag tänker inte söka despans så jag kommer ju då får välja bort nån hona eller hur de nu blir då 4 honor är de mesta du nästan kan ha i avel utan despansen..

Hur 17 ska jag göra.. om jag ska ha hane vill jag ju försöka hålla honom fertil då man kanske kan ta en avkomma av honom sen? men jag har en fertil skogishane och man vet ju inte hur de kommer fungera.. hmm

Hjälp mig tänka rätt

Jag har en hona och en hane jag väljer mellan med..

/Emelie som ni snart tycker är dryg här inne haha

Anderssonskan
0

Det blir ju svårt att hålla en fertil hane med så mångatjejer!

Då måste man nästan ha honom i ständig blöja om han inte ska para sig hej vilt eller i ett eget rum som antagligen blir nersprayat.

Jag skulle rent praktiskt skaffa en hona till OM jag skulle vilja ha en 5:e katt Flört

Juliette-
0

Jag har 2 fertila tjejer. En fertil hane och en kastrat huskatt. Så så många tjejer är de ju inte? Jag tror inte problemet ligger hos dom min hane är 2 och har varken blöja eller eget rum. Jag tror däremot de kan bli problem med hanen de är väl större risk? eller?

Juliette-
0

De 2 andra fertila jag har i min avel som nämts bor hos mamma tillsammans med vår andra avelshane så vi har de tillsammans fast jag är den som står för uppfödningen Glad

Biames
0

Om det är en OSH eller en siames du ska ha så bör du tänka på att både honorna och hanarna blir fertila väldigt tidigt, oftast vid 5-6 månaders ålder. Har ett par kompisar som har fertila hanar av nämda ras och det har alltid slutat med att de är tvugna att ha dem i ett enskilt rum då de går och strillar överallt eller så har de kastrerat dem. En fertil hona kan också vara jobbig då vissa har väldigt tät mellan sina löp. Uppfödaren till min padda har en hona som löper var 3:e vecka vilket är väldigt jobbigt om man inte ger dem p-piller. Hade jag varit som dig så hade jag nog tagit en hona oavsätt vilken ras du har då fertila hanar inte alltid går ihopa, går de inte ihopa så måste du ha möjligheten att ha dem delade och dessutom riskerar du att de börjar strilla för de känner lukten av varandra.

Lycka til i dit val

Ps, du är inte alls tjatig det är bara kul att kunna ev hjälpa andra samt att man ibland även får svar på de frågor man själv undrar över genom att andra lägger ut sina funderingar.

Micare
0

Jag vill bara tillägga att det också finns hanar som inte strilar, eller inte markerar fullt så mycket inom kat IV. Om du överväger en hane: ta reda på hur de fertila hanarna har varit bak hanen. Överväg vad du skulle göra om din hane börjar strila. Om du skall ha din skogis fertil parallellt, ta kontakt med någon uppfödare som har mer än 1 fertil hane och fråga hur det fungerar. Vad gäller honan kan du också ta reda på i vilken ålder honorna blivit könsmogna.  På min ena honkattslinje rör det sig om ca 9 månader, och på den andra 7-9 månader. Jag vill bara tillägga att p-piller kan påverka fertiliteten negativt och kan på sikt öka risk för juvertumörer. Något att beakta är risk för raskorsning då du har fetila katter av olika raser som ska leva tillsammans.

Lycka till!

Juliette-
0

Jag har noga kollat upp och hanen jag är sugen på är absolut inte efter nå strilande linjer. Pappa bror morbror osv är strilfria förutom vid ev parning å de är inge konstigt anser jag.

Mina honor går på p-piller då de inte går att ha fertil hane och honor som löper till som tätt så de är ett måste dock ser jag till så de får löpa minst en gång innan jag börjar.

Så jag tror inte hanen i fråga skall bli nå problem om jag ska vara ärlig. Å börjar han strila så "klipp klipp" sen vart han kullös hehe

Biames
0

"klipp klipp" sen vart han kullös hehe

Denna framtid ligger nära tillhands för min birma hane som är 8 mån då han är på min lilla padda och har lite sexuella anspelningar inblandade  och den lilla fattar ingenting och dessutom så kommer ju hon också bli fertil och här skall det min skäl inte bli något smyg mys i någon hörna när inte matte märker det för jag vill inte har några kattungar så har en siames kropp och en birmas päls *hm* detta borde kunna resultera i en balines *ha,ha* skämtade bara men det ska som sagt inte födas några basters i detta hus. Så som sagt "klipp klipp" så är den lilla gossen inte en riktig pojke länger.

Juliette-
0

Dock så över ju de flesta unghanar de gjorde min med dom slutar sen när de blivit riktigt könsmogna.. så länge de strilar och honan han inte över på löper är de väl ingen fara så länge de inte pågår väldigt länge

Celia
0

Skrattande