Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2766 ggr
Supinesophie
2011-08-04 21:11
0

Broddan's Lancer

Broddan's Lancer, BAL d 21, flyttade hem till mig igår. Vi kom hem sent på kvällen och det har blivit en ganska orolig natt.

Lancer heter nu Pysen och är en riktig kelgris. Han bor i min säng för tillfället och ropar efter mig när jag lämnar rummet.

Hans "storebror" Oddie verkar inte särskilt imponerad av tillskottet än sålänge. Den enda fördelen han ser är kattungematen som han kan sno :)

De kan dock sova på varsin sida av mina ben, men Oddie har nära till fräs hela tiden. Pysen tar det ganska coolt och vill inte reta upp Oddie.

Ska bli spännande att se hur det utvecklas. Hoppas att Oddie börjar förstå vad Pysen är för något och börjar uppskatta hans sällskap som det är meningen att han ska göra! :P

Supinesophie
2011-08-04 21:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla plåstret <3

SacredSouls
2011-08-04 21:18
0

KyssKyss Gratulerer så mye med god gutten din.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

barkens
2011-08-04 21:25
0

Grattis, va kul att det blev en Broddans-katt ! Så fin! Rödmaskat är sååå vackert ! All lycka till er å en extra puss i pannan till Oddie förstås från mig ;)

kalindas
2011-08-04 21:52
0

Grattis till sötnosen!

/Elisa

GunillaSverkersson
2011-08-04 22:01
0

Härligt att se en bild , kattunge mat behövs nog till Oddie han är väl lite klenFlört

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

AmmiA
2011-08-04 22:10
0

Grattis till nykomlingen!

Broddans
2011-08-05 08:33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

KyssKyssKyss Pusssa gullungen från gammelmatte!

Supinesophie
2011-08-05 09:22
0

Tack alla, särskilt Emelie och Gunilla såklart! :) Han är helt underbar!

Fler bilder kommer snart.

amandahurtigh
2011-08-05 10:24
0

Grattis till sötnosen din !Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

hoffens
2011-08-05 12:37
0

Grattis till en vacker katt jag är svag för rött och creme.

Myzakatt
2011-08-05 12:53
0

Grattis till nya killen

Milamen`s
2011-08-05 19:26
0

GrattisSkrattande

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

[Cisco-Fidel]
2011-08-05 19:42
0

Grattis till godingen! :D

SE*Wishetens
2011-08-05 20:01
0

Grattis till en sötnos! Hoppas Oddie är nöjd med sin nya polare Glad

Har en fråga också: NÄR får vi se grabbarna på utställning?!?!?!! Skrattande

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Spotless
2011-08-05 21:49
0

Vilken gullunge han är. Grattis och lycka till!

[lisme]
2011-08-05 22:49
0

Grattis!

Supinesophie
2011-08-06 07:40
0

#14 Oddie har precis fått sitt EU-pass så han får fara till sverige nu :) Men för pysen är det många månader kvar innan han får lämna ön. (Eller ja, Finland får han ju fara till)

Supinesophie
2011-08-06 18:09
0

Pysen är lite ynklig han. Han har inte ätit idag, och har fortfarande inte gjort #2 på lådan. Fast hungrig verkar han vara, men inget duger. Jag har jobbat idag så han har varit hemma "själv" med Oddie och min pappa. Nu har vi haft en gosstund Glad Förhoppningsvis vill han äta när han vaknar. Han kyckling på kokning, det är det ända han har ätit hittils så jag får väl ge efter Oskyldig

Supinesophie
2011-08-06 18:10
0

Han somnade på min axel lilla plutten <3

Supinesophie
2011-08-06 18:11
0

För övrigt kan rapporteras att Oddie har tagit till sig lillen nu och min pappa säger att de till och med har sovit tillsammans idag, Pysen tryckt intill "storebror" :D

Broddans
2011-08-06 18:25
0

Nej vad söta bilder!!! (både misse och matte) :) Vad roligt att Oddie har tagit till sig lillebror, det tog inte lång tid :)

Knasigt att han inte har börjat äta än, ifall du vill muta honnom kan du köpa mjölkersättning och blanda i maten. Han är ju sådan mammagris så de kommer han nog falla för :)

Kyss

Supinesophie
2011-08-06 18:51
0

#21 Han har ju ätit, senast igår på förmiddagen, när han fick kyckling. Idag har han fått allt utom kyckling och det har han inte ätit. Nu har han smakat på lite nykokad kyckling med grädde som han förhoppningsvis äter upp. Men han har antagligen ont i magen när han inte har bajsat nåt kan jag tänka mig..  Finns det nåt man kan göra för att få igång magen?

[Cisco-Fidel]
2011-08-06 19:38
0

Har du testat RC babycat? inte haft någon katt som vägrat den maten :P

kalindas
2011-08-06 19:42
0

Var bara försiktiga att blanda dör mycket till ny bebis. Smilla matvägrade som bebis och det blev ingen vacker syn till sist…

Har du ingen mat han är van vid?

Ge gärna kokt kyckling om han tycker om det. Men inte bara det för då är risken stor för kalkbrist.

Är han van att äta RC babycat, så kan du hälla lite kycklingspad och minibitar av kyckling i den maten och se om han börjar äta.

Verkar han hård i magen, pröva lite messmör.

/Elisa

Lillatassen
2011-08-06 19:46
0

Så söt liten raring Kyss

Supinesophie
2011-08-06 21:24
0

#24 Han har ätit flera olika kattunge-torrfoder hoos uppfödaren. Jag fick såklart med sådan mat hem, men den är han inte alls intresserad av. RC babycat torrfoder äter han inte. Är det burkarna du menar? Ska köpa det på måndag i så fall, om han inte har börjat äta kattmat då.

Han har ätit mer kyckling nu ikväll, vet att det inte innehåller allt han behöver, men han äter det i alla fall. Blandade i såndär "kattmjölk" från whiskas också. Det är väl mineraler och vitaminer i den?

GunillaSverkersson
2011-08-06 21:50
0

Du behöver inte oroa dig över att kycklingen inte inehåller allt, det är vid långvarig och ensidig kost , det kan uppkomma brister, han kommer säkert att äta allt får vi hoppas. Det man är orolig för är ju om de inte får i sig protein på ett par dagar, men det är det ju fullt av i kycklingen. Om han inte dricker ge honom med spruta eller sked, kolla så han inte blir uttorkad.

Jag vet att han var förtjust i fisk. men kyckling har varit favorit hos hela kullen.

Du kanske bara tycker att han äter lite jämfört med store Oddie. Vad bra att storebror är snäll mot Pysen, det gick ju ganska snabbt.Glad

Ett råd som inte är till dig Sophie. Man kan ju tvångtmata katter genom att lägga lite mat på mitten av tungan de har ju svårt att spotta ut. Detta kan vara lättare på lite större katteungar och vuxna. Och man behöver ju inte oroa sig för att spruta ner det i luftstrupen. Och om de gillar tex kyckling så är ju detta lättare än att finfördela och lägga i spruta.

Supinesophie
2011-08-07 08:02
0

Tack Gunilla! Ja, jag är glad att han äter nåt i alla fall. Ska höra med pappa om han inte kan ta fram lite fisk ur frysen att koka. Nu i morse slickade han i min talrik med flingor och mjölk, men ville inte veta av kycklingresterna från igår Skrikandes Vatten dricker han som han ska tycker jag :)

Men det som oroar mig mest är att han fortfarande inte har bajsat :(

Nu ska jag fara på jobb och hoppas att han går på lådan..

kalindas
2011-08-07 08:55
0

Köp hem lite messmör och ge honom ikväll. Så kanske bajsandet kommer igång.

/Elisa

Nilla
2011-08-07 10:14
0

Om han inte äter så mycket, blir det ingen bajs heller. Han håller sig säkert pg a den stressituation/trauma han just nu befinner sig i - flytten.

Var glad att han äter kyckling. Han kommer säkert att äta sin vanliga mat, när han funnit sig till rätta.

Man kan blöta upp RC kattungemat och stoppa de mjuka flingorna i munnen på honom - tvångsmatning. Då får han i sig både vätska och mat. Ja, det är viktigt att han inte blir uttorkad. Försök också med lite oemotståndlig blötmat för kattungar - typ RC Kitten på påse eller burk. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Supinesophie
2011-08-07 10:56
0

Tack för alla tipsen! Jag kan inte handla något förrän i morgon eftersom allt är stängt på söndagar. Men messmör tror jag att jag kan fixa. Det tar emot att tvångsmata, jag vill ju inte att han ska tappa förtroendet för mig :/

[lisme]
2011-08-07 11:17
0

Vi pleier å koke kylling til kattene, og da er kokevannet veldig populært. Kattene (og hunden) får vannet når det er avkjølt nok til at de kan drikke det. Vi pleier også å blæte opp tørrfór i dette kokevannet om vi  har noen som ikke vil spise. Jeg fryser ned ca halvparten av kokevannet sånn at jeg alltid har litt klart

FridaSkov
2011-08-07 11:23
0

#31 Det är vedervärdigt att tvångsmata, men ibland blir man tvungen tyvärr Gråter Har fått göra det ett par gånger själv.. Då har oftast ätandet kommit igång av sig själv några timmar efter tvångsmatningen. Håller tummarna för att din lille kille börjar äta snart Glad Han är jättesöt förresten Kyss

Supinesophie
2011-08-08 08:13
0

Igår kväll blev Pysen akut dålig med konstiga symtom. Vi fick fara in till jourveterinären som då var ute på annat uppdrag. I två timmar fick vi vänta medans Pysen såg typ döende ut. Det värsta jag varit med om.

Men sen kom veterinären och han sa att det var förstoppningen som gjorde honom dålig; han hade ont i magen och det tryckte mot lungorna så han andades tungt. Han fick parafin framifrån och bakifrån och så fick vi fara hem. Han blev bättre under natten, magsäcken tömdes antagligen ner i tarmen.

I morse hade han fortfarande inte bajsat så vi for in till vanliga veterinären i morse. Nu ligger han inne under dagen med dropp och mer parafinolja. Själv sitter jag på jobb och är helt utmattad efter natten, men det känns bra att han får vård nu i alla fall.

kalindas
2011-08-08 09:28
0

Det är ett helsike med matvägrande bebisar! Smilla matvägrade när hon flyttade till mej. Troligtvis hade hon ätit de hon tyckte var gott hos uppfödaren. Vet att hon fick sardiner. Sen hade hon bara diat mamman.
Jag visste inte bättre och tog hem henne.
Hon åt glatt burkmaten hon fick, men drack inte vatten. Efter ett par dagar såg hon ut som bilden nedan.
Uppsvullen, gasig, förstoppning och med förstorad lever (leverförfettning). Det senare fick hon pga att hon svutit sig.
Det som räddade Smillas liv, var att hon fick b-vitamin i uppvätskningen och att hon då kom igång att äta.

Bilden är inte vacker. Men nu tror jag Smilla var ett extremfall. Detta då jag är nästan säker på att hon även hade mask.

/Elisa

[Cisco-Fidel]
2011-08-08 09:44
0

#34 Nämen usch va tråkit! Stackars er :( :(

Hoppas han piggnar till snabbt!

GunillaSverkersson
2011-08-08 09:47
0

Oj stackar er , vi håller alla tassar och tummar för att han blir frisk.

prodigy
2011-08-08 10:07
0

Usch lilla gubben då! Hoppas magen kommer igång snart o att han får komma hem pigg o glad igen!

FridaSkov
2011-08-08 12:42
0

#34 Oj vad tråkigt Rynkar på näsan Hoppas han blir bra snart!!

Supinesophie
2011-08-08 12:47
0

Nu har veterinären ringt, och Pysen har bajsat!! Skrattande Ska hämta hem honom efter jobbet. Hoppas han kommer igång med ätandet nu då Glad

GunillaSverkersson
2011-08-08 12:57
0

Men gud vad tråkigt! Hoppas att Pysen kryar på sig och att han bajsar!!

#35 Oj vilken ballongmage!! Och vad tråkigt! Jag är iaf säker på att han dricker vatten och äter mat så är han avmaskad med.

GunillaSverkersson
2011-08-08 12:57
0

Men gud vad tråkigt! Hoppas att Pysen kryar på sig och att han bajsar!!

#35 Oj vilken ballongmage!! Och vad tråkigt! Jag är iaf säker på att han dricker vatten och äter mat så är han avmaskad med.

GunillaSverkersson
2011-08-08 13:00
0

Oj det är Emelie som skriver, jag var visst inloggad på mammas. Vad skönt att han har bajsat!! Vi håller tummarna för att han ska börja äta bättre! Som sagt häll lite mjölkersättning (RC eller annat märke) över maten för att muta, de kan du ju sluta med när han väl börjat äta.

kalindas
2011-08-08 13:27
0

Skönt att han bajsat. Då kommer han säkert igång fort. Glad
Smilla blev en ny katt bara efter ett par dagar när magen kom igång igen.

Ganska vanligt att småbebisar kan krångla när de flyttar hemifrån. Tack o lov så blir det sällan så illa som med Smilla.

/Elisa

Supinesophie
2011-08-08 15:53
0

Nu är vi hemma och kattungematen ligger i blöt. Vi ska ge små portioner ofta och mycket vätska ska han ha. Vi fick även med parafinolja hem som han ska få för säkerhets skull. Just nu leker han med en hårsnodd och har blivit grundligt tvättad av Oddie. Jag är ledig i morron så det ska bli skönt att vila en dag :)

kalindas
2011-08-08 15:58
0

Det kommer säkert gå jättebra nu! Glad

/Elisa

Supinesophie
2011-08-08 16:00
0

#46 Ja det känns som att det är påväg åt rätt håll :)

GunillaSverkersson
2011-08-08 16:02
0

GladGladHärligt, vi har varit så oroliga, de små liven är ju så känsliga. Pussa på honom från ossKyss Ge snälla Oddie en puss också för att han är en så snäll styvpappaKyss

Och sov gott i natt du din stackare.

Supinesophie
2011-08-08 16:06
0

#48 Tack så mycket! Det har varit skönt med stöd från dig och de andra på forumet, ni är Oskyldig

Ska pussa lite extra. (om det går Flört)

Broddans
2011-08-08 19:53
0

Vad skönt att läsa!!!! Kyss Vi håller alla tummar och tår för att det ska gå åt rätt håll nu!!!

GunillaSverkersson
2011-08-09 10:18
0

Hur är det med sötnosen idag mat och gå på lådan?

Supinesophie
2011-08-09 12:21
0

Han äter i små portioner, uppblött torrfoder och kokt abborre. Han får även extra vätska i spruta i munnen. Än så länge har han inte bajsat, men han har kissat en gång. Han är ganska trött och sover mest.

Spotless
2011-08-09 12:33
0

Hoppas han kommer igång att äta ordentligt fort nu. Små och många portioner är absolut rätt väg att gå nu och mycket vätska. Det viktiga är också att han äter, vad han äter en kortare period är inte lika viktigt utan hitta något han tycker om.

Angående parafinoljan så lägger den sig som en hinna i tarmen och hindrar näring från att tas upp så var försiktig med den, framför allt till en växande individ. Vätska är A och O nu och att ha äter. Kanske lite messmör?

Lycka till med lillkillen!

Supinesophie
2011-08-09 12:38
0

#53 Han fick messmör i stället för olja idag :)

Spotless
2011-08-09 12:46
0

#54 Topp!

Garmabias
2011-08-10 17:53
0

Jag tycker att du ska köpa hem majsvälling sempers för bebisar som komplement. Det har fungerat i många olika situationer genom åren för mina katter. Framförallt gillas det och sedan kan du blanda i fiskbullar naturella i små bitar. Lycka till!

Lotta Garmabia's

Supinesophie
2011-08-10 18:40
0

Tack för tipset :) Jag köpte RC mjölkersättning idag och det verkar han gilla. Han åtm lite burkmat när jag blandade i mjölken.

Fortfarande inget #2 i lådan dock :/

kalindas
2011-08-10 19:12
0

Verkar han förstoppad igen tycker du eller är han pigg och rör sig?

Öka lite på messmöret. Man kan använda Microlax, i rumpan, på kattungar (var tvungen med det på Caramel), men kolla med veterinär för säkerhetsskull. Kan säkert gå lika bra med lite parafinolja.

Om du måste åka in till veterinären igen, be att de lägger lite B-vitamin i vätskan de sprutar in under huden. Det ökar matlusten och var det som räddade Smillas liv då hon var kattunge.

/Elisa

Supinesophie
2011-08-10 19:44
0

#58 Har gett parafinolja idag igen, så det borde nog komma ut nåt snart. Men om han inte bajsar i morgon så blir det väl att ringa veterinären igen. Han är mycket piggare nu än när han var förstoppad. Han har lekt och busat lite och han har ätit ordentligt.

kalindas
2011-08-10 19:52
0

Då ska nog magen komma igån snart också. Tar ju en liten stund att fylla på tarmen efter han fick ut de han hade i den innan. Glad

/Elisa

Supinesophie
2011-08-10 21:25
0

Jo det är väl så, den blev väl helt tom…

GunillaSverkersson
2011-08-11 19:41
0

Vad bra att han äter och busar Glad Hur är det idag  med den lilla sötnosen. Han var ju väldigt förtjust i  modersmjölksersättning,  här hemma Emelie brukade hälla på kokta kycklingen eller köttet. så han kanske är dålig på att dricka vatten.

Supinesophie
2011-08-11 19:49
0

Han är ännu piggare idag och har ätit Hills i/d både med och utan mjölkersättning. Lite kokt abborre har han också fått. Bajsat har han gjort, det var löst. Min plan nu är att han ska äta i/d och få canicur tills han blir bra i magen, sen introducerar vi annat.

GunillaSverkersson
2011-08-11 20:07
0

Vilken tur att han hamnade hos digGlad och att du har tagit hand om honom så bra .

kalindas
2011-08-11 20:16
0

Skönt att magen kommit igång på honom! Tänk på att i/d inte alltid fungerar på den typen av lös mage. Men den är ju snäll mot den i alla fall. Glad

/Elisa

Supinesophie
2011-08-11 21:01
0

#65 Det var vad oddie ordinerades när han var liten och det funkade, därför tänkte jag prova det med lillen. Finns det nåt bättre alternativ? Vill inte att han blir förstoppad igen bara Tungan ute

kalindas
2011-08-11 21:16
0

När det gäller diarreér som har med tjocktarmen att göra. Alltså inte katter som spyr eller annat. Så tycker jag Hills w/d eller ev. Hills d/d fungerar bättre. Hillw/d innehåller mer fibrer och binder vätskan likt canicuren. Dock är den väldigt mager och kanske inte optimal att enbart ge till en kattunge.
Sen har jag förstått att RC (veterinärfoder)har en del bra mat för magen, har dock aldrig prövat någon av dem själv på mina katter.

Vet bara att Smilla och Jackson åt i/d i veckor och blev inte bättre. Bytte till w/d och en dag efter hade magen stabilicerats.

Spidde tålde inte i/d alls, men han var ju risallergiker. Blev superbra i magen av d/d.

Alla dessa har varit torrfoder. Vet inte hur burkmaten fungerar på trassliga magar…

/Elisa

MalinL
2011-08-11 21:25
0

RC Intestinal är helt super mot lös mage. Funkade 100 ggr bättre än vad ID gjorde när min hona hade stressmage efter sin sista kull. Efter första givan med detta så var avföringen fast.

kalindas
2011-08-11 21:33
0

Det var den jag menade. Hade bara glömt namnet. Glad

/Elisa

Supinesophie
2011-08-11 22:58
0

#68 Är det våtfoder då? Torrfoder äter han inte (om jag inte blöter upp det först)

MalinL
2011-08-11 23:49
0

#70 Det finns som både våt och torrfoder.

Supinesophie
2011-08-14 07:47
0

Lilla Pysen börjar nu bli som en vanlig kattunge igen. Han busar och äter, sover och går på lådan Glad

Oddie har börjat uppskatta Pysen som sovkompis och buskompis, fast ibland är han en smula hårdhänt och förstår inte att Pysen är så liten.

Här kommer lite bilder:

I transportburen på färjan mellan sverige och Åland

Supinesophie
2011-08-14 07:49
0

Första bilden hemma

Supinesophie
2011-08-14 07:51
0

Dag 3, goskatter

Supinesophie
2011-08-14 07:52
0

Webcambild från igår

kalindas
2011-08-14 08:48
0

Kyss

/Elisa

Spotless
2011-08-14 13:54
0

Härligt att han mår bra nu.

GunillaSverkersson
2011-08-14 19:27