Siames iFokus

Siames

Etikett: kattungeprat
Läst 2956 ggr
Maniac's
0

Kattunger som ikke vil spise selv, trenger tips

Jeg trenge hjelp.

Jeg har vært hos dyrlegen mannfoldige ganger. Kattungene har slitt med oppkast, diare og undervekt. De er nå kommet i bedre form og er enda litt undervektige.

De er nå i flott form, leker og klarter og koser seg.

Probleme er at de vil ikke spise selv. Av og til kan de spise våtmat, men virker som de har mistet interessen for det også. Så jeg mater dem jevnlig daglig. kattemor gir dem fremdeles melk, men det er ikke nok for dem.

Jeg har prøvd så mange metoder får å få dem til å spise, men de eier ikke lyst.

Har noen tips råd til hva jeg kan gjøre?

Kattungene er nå 7 uker og trenger å begynne å klare spise selv.

Setter STOR pris på hjelp!

kalindas
0

Har du testat med köttfärs eller kyckling? Det kan hända att det är mer lockande att äta än burkmat och torrfoder. 
Köp lite kattungemjölk (KMR) och blanda upp maten med, så får de i sig lite extra näring.

Hoppas de små kommer igång att äta själva.

/Elisa

Maniac's
0

Har testet kylling, det ville de ikke ha. skal prøve kjøttdeig. håpe de vil spise det.

De kaster opp og får diare av kattungemelk, Men de tåler fint fløte.

kalindas
0

Var det kokt eller rå kyckling du provade?
Det verkar som de flesta katter tycker bäst om fläskfärs, så pröva det.
Är flöte samma som grädde?

Så förresten i en annan tråd tips på att ge majsvälling till bebisar till dem. Prova det. Blanda gärna i en äggula.

/Elisa

Maniac's
0

Jeg prøvde med kokt kylling.

Grädde er det samme som fløte ja.

majsvälling og äggula er det noe som kattunger pleier å liker å spise? eller ska jeg gi det med sprøyte?

kalindas
0

Sätt fram det så de dricker det själva, inte i spruta. Blanda i en äggula.
Om de tycker om det, så testa att mosa ner lite köttfärs i majsvällingen. 
Ang. kyckling så pröva att ge dem rå hackad filé.

/Elisa

Nilla
0

Klarar de ikke modersmjölkersättning? Du kan blöta upp kattungefoder i modermjölkersättning och putta in i munnarna på dem - eller blanda upp med lite blötmat/leverpastej. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Maniac's
0

Ja, når jeg kommer hjem skal jeg prøve meg frem litt=) Takk for hjelp! kommer senere med resultalt

Nilla
0

Lycka till! Låt oss veta hur det går. Det finns säkert fler med bra tips här. Glad

alltidsiames
0

Mina bebisar brukar gilla laktosfri A-fil och  gräddfil.

Maniac's
0

#6 nei de kaster opp av modersmjölkersättning/morsmelkærstattning.

jeg bruker et pulver jeg fra RC jeg ikke kommer på hva heter som fungerer fint som melk for dem. Det gir dem næring og får dem opp i vekt. Tror det også blir brukt for jakthunder hunder jakt.

SacredSouls
0

Rc convalensce support er super. (heter noe slikt noe) Det er et pulver man blander ut i vann. Alle mine elsker den der. Jeg pleier alltid å kjøpe den når vi har drektige katter og jeg blander den ut tjukt. Slik at det blir velling nesten.Er det den du bruker?

De har nok blitt litt late nå når de er vant med at du mater dem. Sitt på gulvet og ha maten i hånden og la hånden gå mer og mer ned mot tallerken,helt til de tilslutt begynner å spise av den istedet for hånden din. Lag det som en liten topp på tallerken og bland inn noe du tror de liker.Gjerne en liten dæsj med rømme eller youghurt på toppen. Det er få som klarer å motstå det.

Et veldig godt tips er å kjøpe druesukker på apoteket. Det gir energi og gir også matlyst. Du kan blande ut i maten eller du kan gi det i vann en stund før de skal spise.

Har håndmatet en liten frøken helt fra fødselen av og hun var så lat at hun nektet å lære seg å drikke vann av bolle. Ventet alltid på at jeg skulle gjøre istand erstatningen og kom som et lyn når sprøyten var klar. Tror hun var over 5 mnd før vi endelig fikk henne til å drikke vann fra bolle Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du provat att byta till ett annat våtfoder? Provat flera sorter? Mina kattungar vägrar helt plötsligt att äta Mjau och Bozita så jag har fått gå över till Pussi och ICAs småpåsar. Prova också att stoppa in lite mat i munnen på dem så att de får smak på det. Precis som Kalindas skriver tycker de oftast bättre om rå fläskfärs än nötfärs. Prova det och se till så det är lite ljummet och inte kylskåpskallt.

Lycka till!

Maniac's
0

#11 Rc convalensce support heter det ja;)

Ja har tenkt på det også, men når jeg mater dem, tvangs forer jeg dem så å si, nesten en kamp hver gang.

Jeg kan se på den av og til når de er sulte når de springer etter moren og skal ha melk, da setter jeg alltid frem våtmat til dem, og av og til er det en som spiser.

ei lita prinsesse altså;D Har en knall som av og til kan spise når vi har mat på fingen.

At de spiser litt er bedre enn ingenting, men øsnker så inderlig at de kan lære å spise selv slik jeg slipper å beskymer meg hele tiden for dem.

Dette er mitt første kull, så alt er nytt=)

SacredSouls
0

Det som aldri har feilet her har vært kjøttdeig (svin eller kylling) Vanlig kjøttdeig blir for mektig for de små magene. Blandet i druesukker,vann eventuellt litt av den support posen. Skikkelig smørje slik at det blir bare å slikke i seg. Og ja som Lotta skriver. Viktig at de ikke er kaldt.

Så slitsomt for deg at det blir slike vanskeligheter.Man blir jo så engstelig for de små også.Gråter

Men druesukker er et vidundermiddel for matlyst. Prøv det først.Jeg kjøper tabletter på apoteket. Tar noen og putter oppi kokende vann.Avkjøler og gir de i sprøyte.

[lisme]
0

Det er veldig slitsomt med små som ikke vil spise selv, og noen av oss har nok forvent de små fordi man er engstelig for dem (vi har gjort det). Vi fikk tips om Nutri-Cal her inne (Kalindas tipset om det) og det fungerer veldig godt. Vi har gitt dem med sprøyte i munnen fordi de ikke ville slikke det i seg. Nutri-Cal er så næringsrikt at en voksen katt trenger bare 1,5 teskje (mener jeg at det var) pr dag. Tidligere brukte vi risgrøt til baby blandet med morsmelkerstatning for katt til de små når de skulle begynne å smake på mat. Det har fungert kjempefint, men nå får vi ikke tak i risgrøt uten melk lenger, så nå koker jeg ris lenge og vel (gjerne i kokevannet etter at jeg har kokt kylling til kattene) og så kjører jeg det i food prosessoren til det blir en tyntflytende suppe. Denne suppen får kattungene og kattemor servert noen ganger og vi tar litt av den og stryker på munnen deres. Det har vanligvis bare tatt noen dager før de har begynt å spise suppen, og da har jeg blandet inn litt oppbløtt Baby Cat. Så øker jeg mengden av Baby Cat sakte men sikkert og etter ca en uke får de mer Baby Cat enn rissuppe. Fordelen med rissuppen er at den er skånsom for magene og den hjelper om de har løøs mage f.eks

Garmabias
0

Ljummen majsvälling sempers för baby till att börja med. Den är tydligen så god att det sedan brukar bli svårt av avvänja dem ifrån! När kattungarna har börjat dricka vällingen så lurar jag i naturella fiskbullar och sedan kan du också lägga  uppblött babyfoder i. Undan för undan tar du bort vällingen och tillsätter bara vatten. Detta lilla knep har fungerat under 20 år för mina katter stora som små oavsett vad problemet varit. Lycka till!

Lotta/Garmabia's

Maniac's
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yes! Endelig har de fått sansen for mat;D

Jeg var på butikken å kjøpte mange forkjellige variganter av våtmat for å se om noe falt i smak, Å ja det gjod det!:D

Nå spiser de de fleste måltider selv, gir dem 2-3 ganger døgnlig med sprøyte, slik at de skal få den næring, vitaminer og alt det de trenger. For våtmaten dem spiser er en billig variant, og jeg vill anta det ikke er så mye av rette næring til dem i det. Men tenker at det viktigste først og fremst er at de begynner å spise selv.

Om morningene når jeg står opp, løper alle kattungene til kjøkkene for da vet de jeg setter frem mat til dem. ER SÅ GLAD for at de nå kjenner at de er sultne og vet hva mat er.

Prøvde i dag å gi dem tørrmat blandet med vann, slik at det var mykt, men det ville dem ikke ha. Så håper jeg får lure det til i måltidene dems snart=)

Takk for all hjelp fra alle. Setter stor pris på hjelpen=)

Jeg tror og håper dette ordner seg.

kalindas
0

Härligt att de små äter! Glad

/Elisa

Maniac's
0

Tyst I'am happy happy:D

marysiam
0

men åh så skönt!!;)) Lycka till fortsättningsvis;)

Nilla
0

Kjempebra! Så fin bild! Glad

Pröva och mosa i uppblött torrfoder i blötmaten. Det kommer att lösa sig, nu när de fått smak på mat.

Maniac's
0

Ja tenkte å prøve på det i morgen tidlig for da er dem ekstra sultne, kanskje de godtar det da=)

Skal gi lyd senere om hvordan det går=)

SacredSouls
0

Så bra Glad Ja ta bittelitt oppbløtt tørrfor blandet i først også øker du bare mer og mer delen tørrfor etterhvert.

alltidsiames
0

Det är lika bra att göra som de vill, vi är ju deras slavar!Glad

oscarsine
0

Godt å høre at de endelig har skjønt at mat er godt:-))