Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 4223 ggr
Canoodles
1

Tiamin-brist

Är det någon här på forumet som har erfarenhet/kunskap om tiamin-brist B1 hos digivande honor.

Doyan har drabbats av detta och går nu på behandling.

Rovardotters
0

Hej Canoodles

Jag har inte varit med om det men jag brukar ge mina katter lite extra b-vitaminer ibland för säkerhets skull, särskilt dräktiga och digivande honor. Kan du inte berätta hur tiaminbristen yttrar sig? Hur du märkte det.

Canoodles
0

Tiaminbrist ger ganska allvarliga problem. Katten blir förvirrad, får svårt att hålla balansen, huvudet "far runt" ögonen flackar, de kan börja tjoa, nacken kan böjas åt sidan. Min veterinär jämförde det med dilerium hos missbrukare, det blir en massa felkopplingar i hjärnan.

Det är den främre hjärnbarken som påverkas och katten dör om den inte får rejäla doser fort. Det kan handla om timmar. Tyvärr finns det inte renodlade tiaminpreparat att tillgå utan man får anväda Beviplex som innehåller alla b-vitaminerna. Beviplex ges intravenöst i stora doser 10-20 ml. Behandlingen kan behöva upprepas flera dagar i rad.

Jag har fått sätta Doyan på Galastop för att få hennes mjölkproduktion att upphöra. Tack och lov är bebisarna nu 6,5 vecka och äter vanlig mat.

yahtzeecats
0

Hej, oj, stackars Doyan! Jag har inte hört talas om detta. Tänk att det finns så mycket som kan hända med katterna, och i uppfödning, och saker man inte hört talas om.  Förvånad Kan denna brist uppstå oavsett om katten får fullvärdig kost? Doyan får helt säkert kattungefoder, som ju sägs ska täcka allt en digivande hona behöver. Finns det andra faktorer som gör att en katthona inte kan ta till sig tiaminet i fodret, är det detta som har hänt? Eller ska man ge tillskott av vitaminer? Tacksam för mer info när du vet mer. Håller tummarna för hennes tillfrisknande så att hon snart är pigg och glad igen.

Rovardotters
0

Hej igen

Låter väldigt allvarligt. Bra att du berättar så man kan lära sig. Vilket/ vilka foder har hon ätit den senaste tiden? Jag antar att det kan ha betydelse eller menar veterinären att det kan finnas andra orsaker?

Canoodles
0

Förr var det vanligt med tiaminbrist på utekatter i fiskeläger som åt mycket rå fisk. Man säger också att dåligt/gammalt foder kan påverka men inget av detta stämmer på Doyan, hon äter inte rå fisk (förutom en och annan strömming några gånger per år) och får fullvärdigt foder som inte är gammalt….  Min veterinär har överhuvudtaget inte nämnt foder som en orsak i Doyans fall. Troligen handlar det för Doyans del om någon medfödd brist/oförmåga att ta till sig tillräckligt med tiamin.

Som jag har förstått det hela är detta väldigt ovanligt och det är inte någon större idé att ge extra b-vitaminer i förebyggande syfte om man inte vet om att katten har det här problemet.

Just nu oroar jag mig för bestående hjärnskador hos Doyan som fortfarande är ostadig och förvirrad. Tyvärr har hon ju ingen matlust på grund av Galastopen (hon mår illa av den) försöker locka med allt möjligt godis. 

Hon ska få beviplex i kväll och imorgon bitti. Har tack och lov en alldeles underbar veterinär, Satu Kärnä, som ställer upp i alla väder och på alla konstiga helger, trots att hon egentligen inte har jour! Hon är guld värd.

Vad jag också har förstått kan symtomen förväxlas med eklampsi men det är lätt kollat. Är kalcium nivån ok på blodprovet är det tiaminbrist. Man får köra uteslutningsmetoden. Kunskapen hos veteinärer om tiaminbrist kan vara ganska bristfällig eftersom det är så pass ovanligt.

yahtzeecats
1

Tack för att du delar med dig av informationen. Kanske en oförmåga ta till sig tiaminet som triggats/utlösts av den belastning det innebär för en mammakatt att dia flera ungar (snabb ämnesomsättning osv).

Stackars kissen! Hoppas verkligen hon klarar denna kris.

Celia
0

Usch vilken mardröm :( Men vilken jättebra information vi fick här, tusen tack! Jag har hört om något liknande hos en annan uppfödare för en del år sedan men minns inga detaljer. Allt är som bortblåst - men symtomen var densamma och det hände när katten hade kull.

Hoppas att Doyan slipper några bestående men. Katter är små mästerverk när det gäller neurologiska skador, så vi håller tummarna!

Rovardotters
0

Hej igen

Jag håller också tummarna för Doyan.

yahtzeecats
0

#7, berätta mer - har katter extra bra förmåga klara neurologiska skador?

Canoodles
0

Har sökt lite på nätet och funnit några artiklar där man talar om något som på engelska heter "sulphur dioxide" som kan finnas i foder och förstör tiaminet.

Någon som är duktig på kemi-engelska?

Celia
0

#9 - det är 'vår' vet. Erik som sa detta när vi en gång diskuterade en annan uppfödare som avlivat flera ur en kull med sneda ben och liknande. Jag frågade hur det kom sig att vissa veterinärer ville avliva medan jag själv har erfarenhet av att det rättar till sig inom några veckor.

Då svarade han att man alltid måste ge kläm/liggskador samt alla neurologiska skador ca 3 veckor innan man fäller en dom.

En annan fick ju något neurologiskt här också. Då var vi hos en annan vet. som ville avliva men jag ville behandla. Det var hos den där token där jag själv fick välja medicin! Men det gick bra, katten bor än idag hos Twistnshouts. Fortfarande lite sned i huvudet men kastrerad och frisk :)

#10 - är urkass på sånt. Ska fråga gubben när han kommer hem.

twistnshout
0

Jag håller tummarna för Doyans tillfrisknande!! Stackars tjejen tiaminbrist låter verkligen läskigt.
Tacksam för att du delar med dig och sprider kunskap.

#11 Jodå min lite sneda Maalin är pigg och kry och är det största charmtroll som skådats.

Canoodles
0

Doyan är bättre idag. Hon fick ytterligare en dos Beviplex i går kväll och har kommit till sig en del. Har precis pratat med veterinären och jag ska ge Doyan tabletter nu på morgonen B-kombin forte och så avvaktar vi till eftermiddagen.

Har fått hjälp att hitta en artikel om tiaminbrist. den är från 1970 och handlar om burkmat så den känns inte riktigt aktuell men lite svar på sina frågor får man

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1695079&blobtype=pdf

Canoodles
0
MijmuPix
0

Hej!

Kan bara hålla med de övriga; tack för att du delar med dig av all information! Hur går det för Doyan? Hoppas att hon kryar på sig snart! Jag håller tummarna för henne!

Celia
0

Hur går det Canoodles, ännu lite bättre nu? *håller tummarna*

Canoodles
0

Doyan är helt ok nu efter vad jag kan se!!! Det känns jättehärligt även om det är med tungt hjärta jag tvingas inse att hon får bli kastratGråter Hon har varit en fantastisk mamma, enkla förlossningar, rejäl modersinstinkt utan att vara höns-mamma och hon har fått trevliga och frejdiga bebisar en del riktigt snygga också!

Hennes bebisar har däremot haft det tufft. Eftersom jag inte kollade upp det hela ordentligt så fick de dutta på mamma även efter att hon fått galastop så de blev illamående med kräkningar och diarré… De har inte varit riktigt i stöten sen dess men nu är alla på rätt väg och ökar i vikt igen. En lektion i livets hårda skola….

Nu hoppas jag att allt ska vara över för den här gången, det har varit tufft för både katterna och mig.

[hakkapelitta]
0

Jag hoppas också att det vänder nu och går åt rätt håll istället! Glad

Celia
0

#17 - det är bra att det har vänt Glad Trist att bebbarna blev drabbade, men det är sånt man inte vet. Om veterinärerna inte säger något så tror man ibland att det är lugnt… Sen för att se det positiva i olika eländen, så brukar jag säga att man lär av sina misstag. Du kommer aldrig att göra samma igen!

Fick Doyan gå med kroppsstrumpa sen så att de inte kunde dia, eller kom du på någon annan fiffig lösning?

Sulphur dioxide är detsamma som svaveldioxid på svenska, men det har du troligen redan fått fram eller förklarat av någon annan. Hur som helst så är det lättare att söka på det svenska ordet för alla som är intresserade av att läsa mer om detta.

Håller tummarna för att det inte ska ske något återfall. Dessa symtom som du beskrev i början av tråden låter som en mardröm, man kan ju bli förtvivlad och känna sig hjälplös för mindre.

Celia
0

Ann-Marie Nilsson skriver i 'Kattens sjukdomar' att katter med tiaminbrist avlider om de inte blir behandlade. Hon tar upp hur det kan uppkomma och nederst i stycket avslutar hon med prognosen:

"God om katten kommer under behandling i tid. Om det dröjer för länge kan katten få kroniska skador i hjärnan."

Detta är något som vi alla få ha i bakhuvudet om några liknande symtom skulle dyka upp på annat håll.

Canoodles
0

Någon fiffig lösning kom jag inte på, provade med tröja men det slutade med att Doyan fick bo i sovrummet själv istället.

Ja det är viktigt att katten kommer under behandling snabbt, då brukar det lösa sig.

Varför i hela friden har man svaveldioxid i mat?????? Hoppas innerligt att de har slutat med det.

Denna kommentar har tagits bort.
Celia
0

Svaveldioxid används som konserveringsmedel. Så vi får i oss sån skit också Ledsen Från Sverigebryggeriers sida om läsk;

"Svaveldioxid kan också användas som konserveringsmedel, särskilt om man även vill dra nytta av dess förmåga att förhindra mörkfärgning, t ex av citronsaft.

De koncentrationer som används ligger oftast långt under de godkända maxvärden som Livsmedelsverket fastställt."

Så Livsmedelsverket godkänner alltså detta, men har angivet ett värde. Är det konstigt att vi har konstiga sjukdomar här i världen…

Canoodles
0

Lite svaveldioxid till frukost kanske?

Fy f_n, nej det blir kremering den dagen jag lämnar in, för multna kommer jag aldrig att göra med alla förbenade konserveringsmedel man har fått i sig….