Siames iFokus

Siames

Etikettstandard
Läst 1265 ggr
Biames
0

Harleking

Hej.

Har kollat runt på utländska uppfödares hemsidor och hittade en liten bedårande oriental flicka som var harleking tecknad är denna typ att teckning godkändd av FIFE. Är det någon som vet om det finns någon harleking orientla i sverig. Är väldigt sugen på denna lilla tös får se vad jag får för svar av uppfödaren.

Canoodles
0

Om jag har fattat saken rätt så blir alla bicolour i Sverige reggade som 03 oavsett andelen vitt.

Någon som håller på med bicolour kan säkert svara bättre.

Biames
0

Har varit inne och kollat på Sverak och Haleiking ( stavade fel innan) regas som 02 fast jag kan inte hitta någon i sverige är det någon som vet?

zeldtrix
0

Harlekin reggas som 02. På oriental och SYS är 03, 02 och 01 godkänt. Katterna reggas efter andelen vitt dvs. 03 - 25-50 % vitt, 02 - 50-75 % vitt, 01 - över 75 %. Däremot är inte 09 godkänt på OSH så katten måste ha minst 25 % vitt. Det är även viktigt att man ser från alla håll att katten är en bicolour.

S*Zeldtrix Spiderman som jag fött upp och som kalindas äger är på gränsen mellan 03 och 02. Han har väldigt mycket vitt.

Celia
0

Harlekin har fötts i Norge. Jag såg bilder på en norsk lista, tror det var förra året.

Biames
0

Tyvärr så är den lilla tjejen tingad, men fick precis besked om att hennes syster som är blåtabby spottad precis blev abokad så nu står jag i valet och kvalet vad ska jag göra. Får väl fundera ett tag till och jag vill ju att den skall var utställningsbar och det är för tidigt att säga något om detta än då de bara är 2 veckor gammla. Jag kan ju alltid hoppas på att harliking tösen blir avbokad om inget annat så ser föräldrarna ut att vara jätte finna, inte extremt typade utan precis så som jag vill ha dem och stamtavlan ska vi inte tala om tror att det är farfars far som har blivit WW 00,01,02,03,04,05,06 om jag inte har fel för mig och om inte detta är nog så har mer än hälften tagit titlar allt ifrån CH- EC och detta är ju inte dåligt. Nä jag får tänka lite till men måste ställa er en fråga, vad hade ni gjort????

Mvh Biames en förnärvarande förvirrad tjej

zeldtrix
0

S*Zeldtrix Snoopy har blivit far till ett par harlekin i Norge hos Af Yum Yum. Tyvärr (då jag inte vill ha långhår) är modern variant. Inom IDP får man ju para variant med korthår.

# 4. Om jag tänker på samma så är de väldigt vackra. Synd att de har så hög inavelskoefficient dock.

Celia
0

#6 - jag har dessvärre aldrig sett stamtavlorna, men det är säkert samma katter som du tänker på om det inte finns så många…

[hakkapelitta]
0

harlequin är vackert vackert :D

zeldtrix
0

# 7. Ja, det är det säkert. Om jag snor tråden något så är det väldigt ofta man ser extrema inavelsparningar nuförtiden. Både bland OSH och SIA…

Celia
0

#9 - ja och då är det väl oftast inte gjort för att det inte finns några alternativ (?), utan för att uppfödarna vill ha det så där i hopp om bätte typ (ja eller vad de nu är ute efter?). I längden blir majoriteten inte alls bättre, tvärtom. Hälsan behöver vi väl knappast nämna här…

Jag vill inte skriva några namn här, men det finns en gammal uppfödare som alltid har kört med kraftig inavel och till sist såg katterna inte ens ut som de skulle. De var så dåligt typade att man trodde att det rörde sig om en annan ras eller någon blandning. Men det tycktes inte spela någon roll, så länge EN i varje kull gick att ställa ut och förhoppningsvis avla vidare på. Gärna då med ett kullsyskon eller någon av föräldrarna (!)

Anderssonskan
0

Biames!

Kan du inte lägga ut en bild på en harlekin, hittar inga o blev så nyfiken!

Biames
0

Tyvärr så kan jag inte klippa ut bilderna som uppfödaren har på sin hemsida men om du går in på nedanstående sida å klicka vidare till kattungar så hittar du harliking tösen under kullen som är född den 7 april. Jag har blivit erbjuden en av de andra honorna fast vet inte vilken av dem än. Kan du inte kolla på dem och säga vad du tycker. Är sugen på en harliking men uppfödaren vet ju absolut inte när det kommer att dyka upp en så jag är rätt så sugen på systern då stamtavlan är intressant så vi får väl se.

Är det någon som vet om det är vanligt med blåspottad tabby i Sverige?

http://www.scarlettini.nl/

Anderssonskan
0

Oj oj vad svårt, dom är ju så små på bilden!

Men harlekin tjejen var fin, men är så svårt med en sådan bild.

Biames
0

Förstår vad du menar, väntar fortfarande på svar från uppfödaren. Har du föresten anmält dig till Top Cats utställning nu i Maj. Du sa något om Linköping, blir det något? Har precis blivit beviljad dispens så att jag kan komma hem då Wildas uppfödare ska vidare till Stockholm så jag ska ta tåget hem. Hade som sagt varit roligt att träffas igen

Anderssonskan
0

Ska fixa anmälan i helgen och medlemskap i linköpings kattklubb.

Så jag ska dit *S*

DÅ får vi ta o fika som vi skulle ha gjort i Jönköping haha…

Celia
0

#12 - vilken vacker katt mamman är!

Kan du vänta med att bestämma dig tills de är 3 veckor (?) så brukar man se bra hur de blir då. Vilken rekommenderar uppfödaren själv?

Anderssonskan
0

Det gick at gå in på sidan o klicka på "Meer fotos" och så var det en kamera bredvid, då fick man se mera kort på kattungarna, jättasöta!

Biames
0

# 15 Varför ska du bli medlem i Linköpingskatt klubb? Trodde att du redan var medlem i en kattklubb. Och givetvis ska vi ta en fika det är ett måste. Visst är de söta, glömde säga att det fanns fler bilder.

#16 Har inte fått något svar från uppfödaren än. Men jag har ju skrivit att jag vill ha en katt som både håller för utställning och avel så om jag skulle resaveraden nu så är det bara preliminärt då uppfödaren själv vet (hoppas jag *ler*) att det är för tidigt att säga om den håller när den blir större.  Hade inte haft något emot att ta hem mamman, det var de grönaste ögon jag sett, kan ju alltid hoppas att detta är ärftligt. Vet du om det finns många blåspottade tabbys i sverige. Om det finns harliking i släkten är det lättare att få detta själv då? Ska faktiskt be uppfödaren lite snällt att maila den som har tingat harliking tösen och fråga om hon ska ha den för annars så tar jag den utan att tveka.

Anderssonskan
0

nej är inte medlem någonstans än!

Att jag kunde vara med i Jönköping var för att uppfödaren hade anmält mina innan jag ägde dom :-)!

Biames
0

Då förstår jag.

Celia
0

#18 - jag kan inte mycket om bicolour och kan inte svara på din fråga om harlekin :(

Frågan om blåspotted tabby kan jag däremot svara på:

När man snackar engelska så säger man 'blue tabby spotted' och det är detsamma som blåspotted här i Sverige. Det finns alltså en del blåspotted (blue tabby spotted) i Sverige, men jag vet inte hur många som regelbundet förekommer på utställningar.

zeldtrix
0

# 10. Precis. De flesta idag verkar bara tänka på typ, och med typ menar jag öron. Hälsa, temperament och dylikt verkar definitivt inte vara lika viktigt. Alternativ finns det ju definitivt gott om idag så den ursäkten håller i varje fall inte. Vet inte vad förklaringen är. Mycket intressant hur som helst.

Ja, ofta är det så när man inavlat i flera generationer. Det slår tillbaks. Vi hade mycket intressanta föreläsningar om detta när vi läste genetik och sällskapsdjursavel på vet. utbildningen.

Celia
0

#22 - detta ämne är så pass viktigt och intressant att det bör ha en egen tråd, så det ska jag fixa snarast Glad