Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1365 ggr
hannele44
0

Ålder för parning ?

Många säger att man bör para mellan 1- 2 års ålder-varför det ? Vad är skillnaden att vänta till  efter 2 år ?

kalindas
0

Risken är större för komplikationer hur äldre katten är. Precis som för människor så blir det svårare förlossningar.
Tycker ofta jag hör att katter som fått första kullen vid 2år har haft problem med långdragna förlossningar, döda ungar och kejsarsnitt. 
Skatan fick kull sent och första kullen gav direkt problem, kullen efter föddes däremot utan komplikationer.

/Elisa

hannele44
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hmmm…vilken sorts problem och hur gammal var hon ?

kalindas
0

Skatan var 2,5-3år. Hon hade problem med att föda ut dem. En dödfödd låg först och andra tog så lång tid att den också dog. 
Sen orkade hon inte och jag fick snitta ut de övriga två.

Vet minst tre honor med liknade problem, då det var lite äldre.

/Elisa

MalinL
0

Bäckenet stelnar och då är det bra om honan fått kull tidigare. I alla fall så är det vad jag hört.

Har parat mina förstagångshonor mellan 8 och 13 månader.

hannele44
0

Oj ! Från 8 månader -det var tidigt . Ja ,jag får väl hoppas att damen tänker sätta igång med löpandet snart ! Vill ju ha friska fina babysar Skrattande

Attacks
0

Jeg har gjort det samme som Malin. En var 8 mnd, men det  var harde og mange løp før parring,så man måtte velge. Ellers er alt fra 10-12 mnd vanlig for min del. 2 har vært 1.5 år,satt på pillen innen,fordi jeg ikke hadde annet valg. Det passer rett og slett ikke å få kattunger da.

Ellers bruker jeg ikke pillen på mine før dem har hatt et kull,og aller helst ingen p-piller senere om det kan unngås. Tar heller raske kull om formen er fin,og kastrerer etter 1-3 kull.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

hannele44
0

Ok. Jag kan bara hoppas att damen Ofelia tänker sätta igång…hon bli 2 år i november !

Attacks
0

Aha,ingen p-piller før og ingen løpetid? Noen er jo sene,men det er vel heller mer sjeldent hos kat IV :-) Den kommer nok snart.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

hannele44
0

Jo,hon har löpt, och av olika anledningar så har hon varit på piller i 6 månader. I mitten på juni tog jag bort p-piller eftersom jag hittat hennes "date " Kyss trodde hon skuille börja löpa gamska snart efter det….men ingenting änRynkar på näsan

kalindas
0

Tog ett halvår innan Skatan började löpa efter jag slutat ge henne piller.

/Elisa

hannele44
0

Ajdå ! Nåväl….bara att vänta och hoppas .

[nollottan]
0

min katt blev skendraktig efter parning och det tog hela 90 dagar innan hon borjade lopa igen sa jag kunde gora en ny parning…. en del katter loper ju bara 1 gang per ar. Hoppas du har tur nu nar du hittat en date!

(ursakta texten ar pa semester pa mallorca utan de tre sista tangenterna pa datorn ;-)

Lejdet
0

Har parat mina så att de var 1 år när ungarna kom. Tänker para Vega första gången nu i höst, hon fyller ett i nov.

#12 Skrattande kan du inte ens hålla dig härifrån från Mallis? Flört Ziggymannen mår bra och hälsar!

hannele44
0

#12 texten är helt ok …..det som känns liiiiite svårare är att du sitter på Mallis å jag sitter här i regnet Flört