Inte så bra spottad??
Även fast jag litar helt på uppfödaren i fråga vill jag fråga er med..
De är så att jag blivit kär i en liten kille som dock inte är så jätte bra spottad. Hur viktigt är ett bra mönster på utställning? Hur kräsna är domarna?
Låt höra hur ni andra uppfattar de..
/Emelie

Emelie, ett gott råd om du vill ställa ut och skaffa en mönstrad katt. Satsa på ett bra mönster och typ. Inte bara ett flott mönster och inte heller bara en fräck typ.
Du kan vinna med en katt som har dåligt mönster om den håller måttet för övrigt och speciellt om den är extremtypad, men inte lika ofta som med en som har både fin typ och finfint mönster.
Jag har en gammal oriental här hemma. Han hade superspotts i sina unga dar, av bra typ (dock inte extrem) men kastrerad pga jätteknick på svansen. Om vi bortser från svansen så hade han allt som en domare sökte efter på 90-talet och han blev nominerad på var- och varannan utställning och ofta BIS-kastrat.
Jag har sett andra spotted-registrerade katter ställas ut, med dåligt mönster, och hört många domare klanka ner på detta. Det är inte roligt om katten är bra för övrigt.
Jag har förstått att du är mycket intresserad av utställningar och föreslår att du tänker igenom ditt beslut noga. Är du en tävlingsmänniska så ska du söka upp det bästa, även om du måste vänta ett tag till. Jag ska tänka på dig om jag ser något som jag tror på, det tror jag att andra här inne kan göra också :)
Mvh, Cecilia

#1 Tack för ditt svar.. nej de är ju som jag misstänkte ganska viktigt de där med spottarna med.. dock är ju ingen detalj den avgörande..
Dock är ju killen i fråga så satans söt suck..

Nu är inte jag den som föder upp spottade katter, men är det inte så att mönstret utvecklar sig med tiden och att orientalkattungens spottar inte är så bra som den vuxne kattens? Eller är denna kattunges spottar dåliga också för den ringa åldern?

Fast flera har ju nämt även spottarna blir sämre som äldre? Ja du hmm.. de är inte lätt detta.. kan man inte göra han solid hehe
jag har en dåligt spottad kille, men i sin tur är hans mönster väldigt synligt, det finns många spottar som är så blekta att de knappt syns. hans dåliga spottar börjar faktiskt komma fram nu, han är mkt bättre spottad än förut, raringen.
jag vet att S*Moramyrans har en spottad hane med bra typ som är väldigt välspottad och att hon försöker få fram välspottade bebisar nu, och hennes båda honor är nog parade ;)

#5 Deras hemsida fungerar inte 
Dock är ju jag absolut inte i grunden ute efter en spotted så färgen för mig är egentligen de minst viktiga.. dock hade de varit roligt att sätt synd sidan inte fungera
jo, men sidan fungerar väl?
jag var inne på den för bara några dagar sen eftersom jag träffade henne på utställningen i Bollnäs :)
Annars har väl Tine på forumet spottade bebbar just nu?
www.canoodles.se

#7 Nej hennes hemsida vill inte fungera för mig i alla fall 
Japp har full koll på Canoodles 
du får kika in där lite senare :)

#9 Ja den fungera dock inte igår heller.. men jag får gå in lite då o då få se om de vill ge sig.. dock så var de ju inte de vi skulle diskutera här 
Utan hur kräsna på mönster anser ni domarna är?

#10 Min erfarenhet är att en typad katt med sämre mönster alltid slår en mindre typad katt med super mönster på utställning. Fokuserar sedan uppfödare främst på att följa trenden så blir bra mönster en bristvara.
Är det inte dessutom så att en katt som i grunden är tigre får ett sämre mönster när det bryts upp i spottar än en katt som är tabbymönstrad? Jag har för mig att det har betydelse vilken form av tabbymönster som katten har. Det blir större och mer distinkta och tydliga spottar hos en katt där ett tabbymönster bryts upp i spottar än hos en tigre. Eller har jag fel?

Det lär vara helt korrekt :)
Det bästa ska vara att finna en spotted som bär på bra classic mönster. Så har jag hört många diskutera och jag såg själv vad de menade då vi hade en orientalkull. Där var en med dåligt mönster och jag ska se om köparen har lagt ut nya bilder så att man kan se hur hon blev som vuxen… Ni kan se den kullen i tråden "Utställningsbilder". Den med kass mönstring sitter längst till vänster. Dessvärre syns inte mönstret på den till höger, men jag hittar säkert en bild som visar att han var bra som liten. Ska även kolla hur det utvecklade sig på honom.
Vår Isphe var riktigt prickig som liten och fick behålla detta upp till ca 7 års ålder. Nackdelen med honom är att hans prickar inte är helt genomfärgade ner i botten (då han har varm färg) han skulle haft samma konstraster som när han var kattunge, det är snyggare.
Visst vinner en extremtypad med kass mönster. Det finns ju så kassa spottedkatter att de är reggade som tickade. Domarna påpekar att det nog är en dålig spotted och nominerar sen katten, istället för att uppmana ägaren att omregistera.
Men om man har två likvärdiga i typ, den ena med kasst mönster och den andra med bra, så kan nog alla lista ut vilken som vinner?!

Spotted verkar vara lite av en chansning man vet alltså inte hur de blir oavsätt hur de ser ut.. hmm.. vad klok jag var nu *haha*
Hmm ja nån som har en solid till salu haha känns tryggast så 

#9 nu har jag sätt hanen i alla fall till kullen du sa.. MUMS han var inte illa du
# 16 - det enda dåliga med honom är hans ögonfärg, annars är han verkligen kanonsnygg.

#17 ok.. ja ögonfärg och spottad och öron o profiler hehe har verkligen nån katt allt.. alla har väl nått fel
bara mer eller mindre stort

Jag har aldrig hört någon få draget cert pga dålig mönstring (jo förresten, jag hade en tabby-SIA som inte fick ett CAP en gång ;)) Men dragna cert pga ögonfärgen händer rätt ofta, om nu inte alla domarna har fått hjärnblödning de senaste åren ;)

# 18 Den dagen allt sitter på samma katt kan vi lägga ner avelsarbetet! Det är nästan alltid så att en del är bättre och en del är sämre, man får välja det man själv tycker är viktigast.
annars brukar röda mönstrade orientaler få bra ögonfärg.
det är beroende på domare vad de föredrar, men jag tror en bra typ går före ett bra mönster, det har jag själv sett på utställningar många gånger. sen är det olika, riktigt riktigt bra spottar ser man väldigt, väldigt sällan. halvbra spottar ser man oftare och de får oftast bra kritik av domare på utställningar också :)
(exempel kullbror till min kille, svartsilverspottad. han var kanonspottad som liten men det har försvunnit, han tog BIS-J förra helgen…)
jag skulle hellre satsa på en med bra ögonfärg och ok typ än riktigt kass ögonfärg och bra typ. min svarta oriental har inte så mkt att komma med rent "öronmässigt" men hans ögonfärg är utöver det vanliga!
man kan inte få allt på en gång, man måste kompromissa och låta känslor styra lite också ;) ;)

…och det är lättare att avla in öron än en hållbar ögonfärg :)

Ja nog har jag de jag kollar efter och de jag föredrar med.. de finns hämskt mycket ungar till salu med för mig för små öron tex. Mönster kanske inte är så viktigt som jag dillat i mig..
De jag dock fått höra är att ögonfärgen inte är klar för än de är 2år typ hur ska man då bedömma den på en liten 7-8v gammal unge?

Enligt en bok om genetik och samtal med orientaluppfödare när vi hade Orrisar här hemma, har jag insett att det inte alls är så svårt att avgöra om det blir bra eller dålig grön färg på katten som vuxen.
Kommer det gröna tidigt i utvecklingen (redan från övergången då den blå babyfärgen börjar försvinna kring 6v ålder), så får den behålla denna gröna (oftast mer olivgröna) ögonfärg i några månader för att sedan försvinna - nästan garanterat 'forever'. Det dyker inte upp något nytt grönt vid könsmognad, inte heller vid 1 eller 1½ års ålder.
Tar övergången däremot väldigt lång tid på sig (då är ögonfärgen blyertsgrå upp till en ålder av ca 10 veckor, ibland lite längre) och får det gröna först (strax innan) eller vid leverans, så är man ganska säkrad för att det ska hålla någon månad, övergå lite i gult och senare återkomma och ge mer 'studs' i den gröna färgen. Katten förblir grönögd :)
Rovardotters läste ett stycke för mig från en bok via telefon en gång, och där tog man upp detta på ett mycket begripligt sätt.
#22 - så rätt, så rätt! förlorar man ögonfärgen är den omöjlig att få tillbaka, öron går dessutom snabbare att få fram bra :)
läste ditt nästa inlägg också och det var mycket bra!
bifogar en bild på min grönögding på 12v. och den ögonfärg han hade då!
#23 - det stämmer väl till en viss gräns. men jag tror många som vill att deras orientaler ska ha grönare ögon än vad de har säger så många gånger… "den kommer sen". jag har bara sett motsatsen själv. men i regel brukar rödspottade ha bättre färg än brunspottade t.ex. jag får väl hoppas på att det är så, för isåfall vet jag inte hur gröna ögon min kille kommer få!

OK
Ja har jag tur nu ska jag åka och titta på 2 killar
jag blir ju nervös trodde jag skulle få leta ihjäl mig de har nämligen känts så.. men gud tänk om jag finner en liten drömkille de ni ;)
#27 - jag är ju lite så att jag tycker att orientalernas "trademark" är just de gröna ögonen som inte finns på någon annan ras! visst kan andra raser, ex. bengaler ha gröna ögon, men den färgen är alltid uppblandad.
jag hoppas på att få en kull med bara orientaler med min SIA hona, och att hennes intensitet ska hjälpa till att få bra ögonfärg på orientalbebisarna ^^

Jag ska nog kolla med uppfödaren vad herrn har för ögon då verkar de som om de är så viktigt.. vanan från skogkatt där ögon mönster typ ingenting spelar nån roll bara typ och sånt så kommer de blir en förändring kommer bli nervös så man blir knäpp på utställning igen osv.. haha

#28 - håller med till max%
#29 - Har du blivit knäpp på utställning? Det blev jag också en gång, jag lämnade kvar en resenär i Göteborg (!) så ibland är det inte bra att bli så där.
Jo, ögonfärgen är viktig även om en del domare blundar för den när allt annat finns på plats (men detta gäller i princip bara de riktigt extremtypade). Det går inte att komma med en som har allt efter standarden men gula ögon, då ryker certet för det mesta.

Jag är KÄR med eller utan spottar är jag rädd 

Åh har du hittat en nu? Vad kul att det dök upp någon du redan har fastnat för innan du har träffat honom
Det bådar gott!

Ja jag är knäsvag :D jag hoppas han är lika trevlig som han är fin.. skall dock troligen kolla på 2 killar alltid bra när man får chansen.. så man verkligen väljer rätt..
Nu hoppas jag bara man inte gör nått dumt när man skaffar på sig en hane

Du får skaffa tuffa tangakalsonger med inbyggd blöja 

Jag har 7 år till nästa OSH-kull, men så länge kan du nog inte vänta? Tar en OSH-kull vart 10:e år 

Hahaha nej jag tror inte herrn skulle vara fertil då.. sen kanske han är fel färg i din smak med de vet man aldrig

Dubbelt