Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 1483 ggr
Ditchhiker
0

Undran?

Jag har nyligen fått reda på att SVERAK har godkänt ett stamnamn åt en av dess medlemmar som blev godkänt och registrerat hos IDP 1990. Kan det verkligen stämma? Så får man väll inte göra?

//Tomas

Canoodles
0

Eftersom det är helt skilda organisationer så undrar jag om man kollar det. Tror faktiskt inte det.

Alla SVERAKs stamnamn börjar ju med S* också utom de riktigt gamla, så en viss skillnad blir det ju i alla fall.

Ditchhiker
0

S* tycker jag i alla fall är för marginellt för att säga att dem är skilda namn.

Jag vet att IDP skickar sina stamnamnsregister till SVERAK, men men vad ska man göra?

//Tomas

Celia
0

Som SVERAK-medlem vet jag att man har möjlighet att överklaga ett nyreg. namn, men jag vet inte om detta även gäller för medlemmar i andra förbund. Borde ju gälla alla…

Juliette-
0

Jag tycker de låter väldigt konstigt även om de är IDP eller Sverak.. Jag tycker inte de skall få finnas exakta namn i båda klubbarna utan de måste ju kollas upp.. Hade jag varit den IDP anslutna hade jag helt klart överklagat.

Leonis
0

Jag tycker den som fått sitt stamnamn "stulet" ska överklaga till den andra klubben som godkännt det. Himla tur man har sitt skyddat genom att det är registrerat både i FIFe/SVERAK och IDP Skrattande Man betalar ju ändå för sitt namn då ska ju ingen kunna "sno" det tycker jag.

Micare
0

#0 Tydligen är det så att SVERAK inte kontrollerar stamnamn mot idp, men vice versa gäller. Det är väldigt trist tycker jag då det finns många idp klubbar i europa och det är inte kul att vara en dublett :-(.

#5 Jag utgår från att man måste gå över till idp som sverak medlem för att regga sitt stamnamn också i idp.

Micare
0

Angående detta har jag hittat en dublett i stamnamnet Samsara. Detta stamnamnet är ursprungligen reggat i GCCF och jag hittar dessa katter längre bak i stammen på mina katter. Idag finns det en fransk uppfödare som har registrerat detta stamnamn.

Leonis
0

#6 Japp men i och med man har det registrerat i FIFe/SVERAK så har man det på livstid även om man går över till IDP. Från starten hade jag Siames i min uppfödning och var då och fram till 2000 med i SVERAK, sen startade jag med Perser&Exotic och gick då över till IDP. Så mitt stamnamn är reistrerat i Både IDP och SVERAK så mitt blir nog inte "stulet" av någon Skrattande

[hakkapelitta]
0

Mitt stamnamn är dubbelregistrerat i IDP. Det är inte helt identiskt, men jag blev väldigt otrevligt bemött av IDPs ställföreträdare som även tog upp detta med mig över ett forum (!) på internet. Ett tag kändes det riktigt obehagligt. Det var ju inte mitt fel så att säga, utan snarare SVERAKs som reggat det.

Dubbelkollar inte SVERAK/FIFe mot IDPs register så finns det inte mycket man kan göra, och då kan inte heller FIFe anse att det är ett så stort problem tänker jag - och eftersom jag inte heller tycker att det är några problem så är det fine by me.

Jag har tur då den här uppfödaren inte verkar vara aktiv. För mig är det inte så blodigt allvar på liv och död att dela ett stamnamn med någon annan. Jag tror mitt stamnamn går att hitta i CFA och GCCF också.

Micare
0

#9 Självklart är det inte det fel att ditt stamnamn är dubbelreggat. Jag kan nog tycka att man från förbundets sida borde kolla lite mer noga innan man reggar stamnamn. Jag tycker det har betydelse om det finns dubletter eller inte. Ponera att någon i sverak eller fife skulle välja stamnamnet Shermese och få igenom det! Detta stamnamn representerar en viss typ av katter och linjer och det skulle bli så fel om någon kopierade  det! Det blir särskilt påtagligt om dubletten är inom samma ras.

Celia
0

Det värsta är nog om man har samma ras och stamnamn som någon som blir avstängd på livstid eller blir ökänd pga något som är väldigt negativt. Efter sådana händelser glömmer aldrig folk och kommer automatiskt att associera den oskyldiga uppfödaren med den andre…

Lika svårt att bli av med som det är för siamesen att bli av med den gamla stämpeln om enmanskatter och aggressivitet :(

Leonis
0

#11 Tycker inte alls Siamesen är aggressiv eller enmanskatt, på den tiden jag höll på med Siames så var dom då väldigt folkkära och frammåt mot främmande, inget aggressivt alls i dom jag hade. Förutom då hanen, han gillade inte då det kom hem folk som hade egna hanar hemma för då skulle han försvara sitt revir, helt naturligt anser jag då han kände annan hankattslukt Skrattande Annars var även han vänlig mot främmande.

Celia
0

Efter kriget fick man använda de individer som fanns kvar och på 50-60talet fick uppfödarna erfara att en smal avelsbas i längden gav problem med temperamentet.

Jag har haft besökare här (inte kattfolk) som har ställt sig med armarna i luften och ryggat när de har sett att vi har siameser. Dessa personer träffade på rasen när de var barn och har aldrig glömt hur elak en siames är ;) Problemet med temperament är borta sedan många, många år. Tack och lov för det :)

Negativa saker är svåra att sudda bort…

Leonis
0

Tycker personligen Siames är en mycket trevlig katt, kul med katter som vill vara lite högre än bara som mina soffisar ligger som högst i soffan , måste till och med ha en stol för att hoppa upp på Bänken, riktiga klumpedunser är dom jag har nu Glad

PollyBoffin
0

#11 Råkade ut för det när jag sa att jag skulle köpa siames! Två tanter som undrade hur jag kunde köpa så elaka katter, detta efter att ha berättat att jag fick avliva min huskatt för han var aggressiv… De hade erfarenhet från 60-70talet då någon de kände blivit attackerad av en siames! Det tar verkligen tid innan stämpeln försvinner!

Wikrita
0

Unnskyld at jeg drar dere inn på rett spor igjen, men var det ikke stamnavn/uppfødernamn det var snakk om??

Nå ligger jo alle FIFes stamnavn ute på hjemmesiden deres, og Ind.klubbene burde vel søke i den basen, siden IND-klubbene er mange og små, mens FIFe har alt på ett sted…..

Kanskje FIFe må anbefale sine medlemmer at hvert enkeltindivid må sjekke i andre klubber etter stamnavnet før det kan sendes til til FIFes sekretariat - at man rett og slett må ta mer ansvar selv.

Micare
0

#16 Jag som privatperson har vare sig tid att kontrollera eget stamnamn mot stamnamn reggade i andra förbund eller tillgång till register inom andra förbund (mitt stamnamn är reggat i SVERAK). Detta borde ligga på förbundsnivå tycker jag. IDP skall visst inte vara så litet utanför Norge ;-). Bla GCCF är idp förbund.

Celia
0

När man betalar för ett stamnamn så betalar man ju för Sherlock Holmes-arbetet innan, så det tycker inte jag heller att man ska behöva undersöka själv.

Celia
0

Den här tråden verkar ha dött efter påpekande om ämnet. Jag hoppas att #0 blev något klokare på hur det kan fungera, annars får vi söka annan info och lägga upp här :)

FiiaL
0

# 9 - Eftersom det är jag som godkänner alla stamnamn som ansöks av IDP-medlemmar, var det också jag som var otrevlig mot Hakkapelitta. Det var inte alls meningen att vara det, men det spelar ingen roll. Det viktiga är hur det uppfattades. En gång för många år sedan fick jag lära mig, att det är sändaren - i detta fall jag - som ska tänka på hur mottaggaren - Hakkapelitta - kan tänkas uppfatta det man säger eller skrive.

Därför ber jag dig, Hakkapelitta, om ursäkt.

[hakkapelitta]
0

FiiaL - du behöver inte be om ursäkt igen, det har du redan gjort och den är mottagen för längesen! :)

det var varken ditt eller mitt fel det som hände, och missuppfattningar över internet är så lätt hänt. däremot tycker jag att valet att kontakta någon om en sån här sak över ett forum är fel tillvägagångssätt för att lösa ett sådänt här problem.

Celia
0

#20 - det var en jättefin gest. Vi vet nog alla hur det kan vara ibland när man har en dålig dag. Jag var t ex på hemskt dåligt humör igår och försökte att inte skriva så mycket i olika diskussioner. Idag är jag inte fullt så upptrimmad Flört

FiiaL
0

# 21 - och därför valde jag att nästa gång skriva ett PM. Jag tycker nämligen att jag har en viss skyldighet att informera, även om jag inte kan göra något åt saken.

[hakkapelitta]
0

#23 - Det var själva idén med att pm:a över ett forum som jag tyckte var ett konstigt sätt att ta upp detta. Jag hade föredragit att få ett mail på min riktiga mailadress.

FiiaL
0

OK, ska komma ihåg det nästa gång. Jag tyckte bara att det var ett enkelt sätt.