Siames iFokus

Siames

Etikettomröstning
Läst 4086 ggr
Nilla
0

Diplomerad uppfödare?

Nilla gnuggar sina grå och tänker högt.

SVERAK-uppfödare i Sverige har nu möjligheten, att förkovra sig ytterligare i SVERAKS stadgar och regler. När du läst på ordentligt avlägger du ett test för, att sedan certifieras som "Diplomerad uppfödare i SVERAK".

Man kan läsa följande på SVERAKS hemsida:

"Att vara SVERAK-diplomerad uppfödare är att betrakta som en kvalitetssäkring - för kattköpare likväl som för uppfödaren.

Uppfödaren åtar sig att vara uppdaterad med, ta del av och följa nya beslut, regler och författningar samt att aktivt agera för katten som sällskapsdjur och för god djurhållning."

www.sverak.se

Under fliken uppfödning på SVERAKS hemsida, finner du följande text med rubrik " Som kattuppfödare…"

Som uppfödare åtar man sig ett avelsmässigt ansvar gentemot rasen och kunskaper krävs i kattens skötsel, genetik och ärftlighetslära, sjukdomar, rasstandard, avel, ansvar mot kattungeköparen samt kunskap om FIFes och SVERAKs stadgar och regler och en del av de svenska lagarna.

Genom att underteckna exempelvis SVERAKs blankett "Registreringsanmälan" har man därigenom intygat att man är införstådd med FIFes och SVERAKs stadgar och regler.

Följer vi inte som medlemmar och uppfödare redan SVERAKS regler och stadgar?

Efter godkänt test blir du gratulerad av SVERAK och upptas på listan under s k "Diplomerade uppfödare" på deras hemsida. Om jag inte räknat fel, har 127 uppfödare redan kvalificerat sig och SVERAK har fått in ca 63 500 kr. Av detta får klubbarna 20%/medlem, vilket för nuvarande rör sig om 100kr/medlem.

50 800 kr till SVERAK och 12 700 kr att fördela på de olika klubbarna runt om i Sverige…ööööh?

Vad händer med de uppfödare som av olika skäl väljer att INTE diplomera sig? Tja, eftersom certifieringen enligt SVERAK ska borga för "kvalitétsgaranti", måste alltså dessa uppfödare ses som mindre kvalificerade och inte lika seriösa som de certifierade, eller hur?

Varför avlägger man inte testet redan i samband med registrering av stamnamnet? Detta borde vara ett obligatoriskt moment och ingå i stamnamnsavgiften!

Att inneha stamnamn i SVERAK borde vara lika med, att vara "diplomerad" eller hellre "certifierad uppfödare".

Mellan IDP-klubbarna och SVERAK gapar en stor och djup klyfta. Certifieringen inom SVERAK kommer inte att mildra denna, snarare tvärtom. Vi som är medlemmar i SVERAK blir ännu större viktigpettrar med diplomet på väggen.

Om jag har tänkt att genomföra testet? Javisst! Vem vill riskera att hamna utanför klubben "Diplomerad uppfödare"? Men i ärlighetens namn har jag bättre saker för mig.

Jo och så en sak till…om du kör på testet, är dina 500 kr förverkade och du får hosta upp ännu en femhundring för din "omtenta". Lider du av dyslexi, kan det bli ett dyrt kalas…ordet är fritt!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus