Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1780 ggr
Sussi89
0

Ni som är/varit gravida?

Jo hur gjorde ni med kattlådorna? Bytte ni i dom själva eller fick ni någon annan att göra det åt er?!

Det ska väl vara någon parasit som kan skada fostret eller liknande?

Samtidigt har jag jag hört att innekatter inte har denna bakterie utan det är bara utekatter som har den.

Och om man byter i lådorna varje dag så hinner den inte utveckas?

Min barnmorska ville inte att jag skulle ha katterna i sängen! Och bara klappa dom lite varje dag! Och tvätta mig efteråt!Förvånad Vad tror ni om det?!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

SunnaLiv
0

Hmm ja e gravid nu o har  två stora o tre ungar.Jag byter lådorna själv o kelar me dom(kan ju inte låta bli)Min bm har inte sagt något om att jag inte skulle få kela me dom,me att man ska tvätta händerna efter att ha rentgjort kattlådan.

Sussi89
0

Okej skönt att det inte bara är jag som "lever som vanligt" Skulle ju aldrig kunna tänka mig att bara klappa katterna, dom skulle ju bli helt förkrossade!!

Själv har jag plasthandskar när jag gör rent lådorna och tvättar händerna noga efteråt.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

SunnaLiv
0

Läser man just om det toxoplasmos så kan man även få det lite varstans ifrån så som att man inte sköljt sina grönsaker och frukter tillräckligt noga.

Smart ide att ha plasthandskar på  :)

Rokkur
0

Inte ha dom i sängen alltså?!? ooops, jag pussar och kramar på mina katter hela tiden. jag tror inte det är nån fara :)

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

mjau74
0

Du kan ta en blodprøve hos legen din for å se om du har vært smittet av toxoplasmos. Jeg tok blodprøve da jeg gikk gravid og jeg hadde vært smittet før. Det er dersom den gravide blir smittet for første gang under svangerskapet det er fare for fosteret.

Lejonhjarta
0

Lite hysteri och speciellt av sådana som inte har husdjur själv. Tvätta händerna efter ni fixat lådorna så räcker säker d. Sköterskorna på BVC höll på att dö när dom såg att vi hade katter ihop m barnen. "Dom ligger ju ihjäl barnen" nämligen…  Bägge mina barn har överlevt hittills, ta i trä, å vi har aldrig haft mindre än 5 katter så länge dom funnits…

AmandaWvW
0

Jag tycker generellt att de är lite nojjiga på humansidan angående toxoplasma, vanligtvis för att de inte vet så mycket om infektionsrisken och tar det säkra före det osäkra.

1. Katter utsöndrar oocystor i 10-14 dagar under hela sitt liv, strax efter att de tar sin första mus.

2. Människor blir bara infekterade en gång under sitt liv, och det är helt ofarligt om inte det inte sammanfaller med graviditet. Upp till 25% av alla förstagångsmödrar har redan antikroppar.

3. Den största riskfaktorn att bli smittad är otillräckligt tillagat kött, framförallt gris och lamm.

4. Oocystor måste mogna i något dygn för att bli infektiösa, rengöring av kattlådan 2ggr per dag hindrar infektion av människa.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

kalindas
0

Sussi är du också gravid? Grattis! Glad
Moa och Gabriella visste jag ju redan!

I samband med annan sjukdom testade jag mot toxoplasmos, här var det i alla fall ingen fara. Då jobbar jag ju även med kor och pussar ladugårdskatter dagligen.
Hade jag blivit gravid så hade gjort ännu ett test och städat lådor med plasthandskar.
I övrigt hade jag pussat på katterna precis lika mycket! Glad

/Elisa

Attacks
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enig med Kalindas jeg. Gjorde det samme i min tid. Tok en test,hadde vært smittet tidligere, ikke uventet. Man må ikke få basselusk hysteri selv om en er blitt gravid. Dvs, det er neppe så mange gravide som har det,men legene Tungan ute

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejdet
0

Mina barn är 23 och 25 år nu och på den tiden snackades det inte ens om toxoplasmos.. jag hade två katter under graviditeten och bytte både lådor och klappa katter och mina barn har överlevt ;-) Tror att risken är minimal faktiskt.

SunnaLiv
0

Känns skönt o höta för man läser ju som sagt överallt så klart man blir lite orolig.Men som sagt ja rensar o kelar,men som sagt handskar o tvättar efterråt :)

origirl
0

Man ska vara helt trygg om man anvendar handskar, tvätter sej og inte äter kattbajs Flört

Sussi89
0

Bra svar! Då ska det nog inte vara någon fara. Har aldrig hört om någon som skulle varit drabbad av detta.

Jag ska åka och ta ett blodprov på måndag iaf hos barnmorskan, som höll på att dö när jag sa att jag har fem katter! :P

kalindas: Japp jag med :D Är inte så långt gången dock, är i vecka 5-6 :)

#12 Attans! Jag som brukar käka lite kattbajs då och då, får väl sluta med det.Tungan ute

S*Winterwind

Sussi89
0

Bra svar! Då ska det nog inte vara någon fara. Har aldrig hört om någon som skulle varit drabbad av detta.

Jag ska åka och ta ett blodprov på måndag iaf hos barnmorskan, som höll på att dö när jag sa att jag har fem katter! :P

kalindas: Japp jag med :D Är inte så långt gången dock, är i vecka 5-6 :)

#12 Attans! Jag som brukar käka lite kattbajs då och då, får väl sluta med det.Tungan ute

S*Winterwind

kalindas
0

Spännande! Hoppas att allt går bra! Glad

/Elisa

Rokkur
0

Lustigt Sussi, min sa idag på telefon att bara jag är noga med att tvätta händerna så är det ingen fara alls! Vi har nog inte samma bm :D

Alice Walker

tanteva
0

Grattis till bebisen!

Du kan ju göra som jag gjorde - jag levde stenhårt på att det inte var bra att hålla på med lådan så maken skötte det i 9 månader och jag slapp Oskyldig

Det var folk som på fullt allvar menade att jag måste ta bort katten när jag blev gravid … idioter finns över allt!

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Siameshona
0

#12Skrattande & sen vet ni väl tjejer att katterna kan kväva bebisen !!

Nä: jisses. Hur skulle vi alla ha överlevt som är födda innan 80-talet om allt stämde som sägs:)

Era bebisar kommer bara att bli lyckliga bebisar med så många "kompisar"

SunnaLiv
0

haha ja har fått höra det massor,och att de kan bli så svartsjuka på den lilla o vilja göra den illa.Har en orolig sambo här hemma Flört O ännu mer då han ser sig framför sig 5 siameser här hemma o snart höggravid kvinna i huset :*

Rokkur
0

Ja, folk tror sig veta allt! Och det värsta är väl det att det finns de som gör sig av med sina djur när de blir gravida!

Iofs ska Gimlie också flytta härifrån nu, men känner att eftersom jag och Oscar inte är ihop så kommer jag inte ha riktigt den tid jag har nu sen när barnet är fött. Tänker på katternas bästa, det måste finnas tid för dom.Glad Men är inte lätt, Gimlie är ju goskatten här i huset, men han flyttar inte långt Flört Han ska bo hos min bror och hans flickvän!

Alice Walker

tanteva
0

#19 Den katten jag hade när min son var liten var allt annat än svartsjuk. Han "vaktade" bebisen hela tiden, och tittade strängt på mig om jag inte tog upp honom direkt han skrek. Ni vet när man står där vid 4 på natten helt hålögd och gör välling så fort man bara kan … då vill man ju väldigt gärna ha en katt som sitter och stirrar på en som om man var den mest elaka människan i världen :)

Cats are like potato chips - you can't have only one!