Affekterad
Så fick vi tillslut PRA-resultatet på S*Broddan's Amor Fati. Tyvärr är hon affekterad så imorgon ska vi boka tid hos veterinären för Kastrering. Vad overkligt det känns 
Lilla Freya som är så full av bus, hur ska hon klara sig som blind? 
Fy vad ledsamt, hoppas det dröjer länge länge innan hon börjar tappa sin syn.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle tro att hon klarar sig bra med nedsatt syn, till och med om hon förlorar den helt. Djur har en förunderlig förmåga att kompensera bortfall av någon för oss människor viktig funktion och vi kan inte märka någonting. Så länge som hon får bo kvar i bekant miljö och det inte blir någon omflytt av möbler och liknande. Troligen kommer hon att öva upp sin hörsel och använda den i mycket högre grad än tidigare vid knepigare avståndsbedömningar. Ungefär som en fladdermus använder högfrekventa sonarljud för att mitt i natten lokalisera matnyttiga insekter och sina egna bohålor.
Tråkigt att höra. 
Men jag tror precis som #2 att hon kan klara sig bra i ett hem där det inte är för många förändringar. Det är inte ens säkert att du märker det.
Vi har en misstanke att en av Smillas ungar Alva (vavva) är blind eller ser dåligt. Hon är en fegis, men rusar iväg även om det är min mamma (som vavva älskar) som kommer gående. Dock stannar hon upp så fort hon hör mammas röst. Vavva är kastrat och inga avkommor efter henne. Men ev. ska vi kolla henne för att se om misstankarna stämmer.
/Elisa
Så ledsamt att höra, men jag är också hoppfull för din vackra katt. Jag tror att man anpassar sig.
Nej, Va tråkit att höra :( :( Men jag tror hon kommer klara det galant!
Sååå ledsamt!
Vi får hoppas att det dröjer länge innan sjukdomen bryter ut på henne.
Vi som har affekterade katter, får älska dom ändå mera hjälpa dem över ev. svårigheter.
Får håpe hun blir minst 10 år + før hun eventuellt får noen problemer.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tack alla! Jag har förstått att katter ofta klarar sig ganska bra som blinda, men det känns så hemskt ändå. Lilla busgumman
Hoppas att det tar många år innan hon blir helt blind, och självklart kommer vi göra allt vi kan för att hjälpa henne om hon får problem 

Nej vad tråkigt!!
Elvira och mamma är i sommarstugan men jag ringde till dem och berättade. De skulle höra av sig till dig! Verkligen jättetråkigt med lilla sessan, dubbelt upp eftersom du hade tänkt att ta kull på henne. Jag har själv en katt som är dubbelbärare, jag hoppas att det kommer dröja många år innan sessan är helt blind och att hon kommer klara av det bra!
Kram Emelie!
- S*Broddan´s - www.broddans.se

#10 Jag skrev ett mail till Elvira också, men hon kanske inte kollar mailen i sommarstugan.
Ja, det är jättetråkigt verkligen
Att vi inte kan avla på henne är sånt som händer, men att hon kommer att bli blind är hemskt att tänka på
Hoppas bara att hon kan få ett långt och lyckligt liv ändå. Detsamma för din Wednesday, och alla andra affekterade katter såklart.
Kram!
Så trist at hun har PRA
Heldigvis er dette en sykdom som ikke reduserer livskvaliteten til katten i mer enn i liten grad så lenge vi katteeiere legger til rette for at det skal være mulig for den rammede katten å leve et normalt liv. Det er selvfølgelig også synd at dine planer for henne ikke kan gjennomføres, men jeg regner med at det finnes en god løsning på dette også
Det er selvfølgelig et sjokk å få beskjeden, men etterhvert vil det nok bli bedre.

Vilka tråkiga nyheter för er! Tror och hoppas att hon ska kunna få ett riktigt bra fullvärdigt liv ändå med dig.

Usch vilka tråkiga nyheter! Vackra lilla Freya. Antar att hon är minst lika livlig som min gosse. Men vad jag hört så ska det ju klara sig bra även utan synen, att de kompenserar. Men visst är det inga roliga nyheter.
Själv har jag ju kullbrorsan Jasper S*Broddans Quantum Satis Vi har inte testat honom o frågan är om vi ska göra det. Jag vet inte om jag egentligen vill veta på förhand
#14 Hvorfor ikke?

Jadu, finns ju endå inget man kan göra. Inte roligt att veta säkert och bara sita o vänta på att han blir blind om han nu skulle vara affekterad.
Jag själv är mer positiv att testa båda mina, men sambon vill inte så jag respekterar honom. Siamesen är ju redan kastrerad och det ska lilla Jasper också bli här framöver
Hadde jeg vært i samme situasjon, ville jeg helt klart ha testet katten! Det finnes noe man kan gjøre, og som man burde gjøre om det nå skulle vise seg at katten har PRA. Det er å legge til rette for at katten skal få leve et godt katteliv selv om den blir blind. Å sitte og vente på at det skal skje er for negativt, man må tenke på hvilke muligheter man har, ikke hvilke problemer man har eller kan få en gang i framtiden. Jeg kan sette situasjonen litt på spissen og si at du kanskje aldri vil oppleve at han blir helt blind. Noe annet kunne jo skje lenge før han mister synet. Det er nok av sykdommer og ulykker som kan ramme kattene våre, og det å ha fått beskjed om at katten kanskje blir blind en gang er en ren bagatell. For ingen av oss vet hvor lenge kattene våre vil leve, og ingen vet hvilke sykdommer de kan få.