Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 6186 ggr
Rokkur
0

Är det herpes?! Eller vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse när jag vaknade så kom Cyan som vanligt och skulle gosa, trodde då hon hade tungan ut ur munnen men när jag tittade efter så såg jag att det var ett "sår" som om där varit en blåsa. Bifogar en bild.

Kan det vara herpes? Hon verkar ha lite ont, men inte så farligt. tackars lilla tjejen Rynkar på näsan

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
0

Svårt att svara på. Har för mig att Calici ger mer blåsor på tungan än vad Herpes gör. Herpes sätter sig mer ofta på ögonen och i andningsorganen. Men visst kan det vara virusrelaterat.

/Elisa

Rokkur
0

Ja, fick höra det nu med att herpes inte sätter sig i munnen. Är inte så påläst om Herpes, men var mina första tanke då vet. Henrik trodde att det kunde varit en herpesinfektion hos Cyan som 3(!) av hennes kattungar dog av…. det ser inte ut som ett sår utan mer som att där varit en blåsa….

Alice Walker

kalindas
0

Mina katter hade blåsor i munnen och det var Herpes och mykoplasma felis som de hade.
Du kan ju testa dem om du vill. Fast de måste ha syptom för att det ska synas.
SVA har ju kattögonpaketet och sen även ett prov för att kolla Calici.

http://sva.se/upload/pdf/remisser/VIP/VIR/Kattremiss.pdf

/Elisa

[lisme]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vår katt som hadde herpes hadde ingen sår eller blemmer i munnen. Katten som hadde calici hadde heller ikke sår eller blemmer i munnen, men den fikk stomatitt på grunn av calicien. Små kattunger kan dø av calici……

origirl
0

Dett er jeg rimelig sikker på er et EOSINOFILE Granulom-komplex

Eosinofile ulcera: Røde tykke sår, ofte på leppene eller inne i gommetaket. Klør og kan gjøre svært vondt.

Kan reagere bra på trimetropim-sulfa om de er milde, men vil ellers kreve kortison i injeksjonsform. Man kan og smøre på smertestillende.

Disse dermatittene er vanlig hos katt, men ingen sykdom i seg selv.

De reagere slik at kattens hud reagerer på ulike ting. De responderer veldig bra på kortisonbehandling

som ofte gjør at man avstår fra en kostbar utredning og bare behandler de slindringsmessig.

Man bør lete etter bakomliggende årsaker så som parasitter, allergier, infeksjoner eller virus.

Kilde: www.dumonetpersians.no

Rokkur
0

Heidi: Tror du har rätt! Kollade upp det lite och såg att det kunde visa sig som upphöjda röda exem på halsen med, vilket har gett henne pälslös fläck. Cyan hade det för kanske två veckor sen, fast då visste veterinören inte alls vad det var! Jag ska ta upp det med vet på torsdag så kanske jag kan få kortisonsalva till henneGlad Och så kan dom göra en koll av henne samtidigt.

Tack för alla svar! :)

Alice Walker

Rokkur
0

Kom på vad hon kan ha reagerat på! Stronghold, alla katterna fick det eftersom Herman visade sig ha skabb i öronen( var han nu fick det ifrån!?) Antar att jag kan ha hälsat på nån katt som haft och fått med mig det hem.

Alice Walker

origirl
0

Enda grunden till jag visste vad det här kunde vara, er at jag såg dom samma såren på läpparna til en perser för många år sen. Kunde inte komma i håg hela namnet bara Granulom. Så då fick google hjälpa på minnet Flört