Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2041 ggr
Sussi89
2011-07-23 22:05
0

Åh nej!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick mina PRA svar idag på Carl Philip, Björne och Ellie. Carl Philip och Björne är N/N alltså fria från det.

Men min lilla söta Ellie är- rdAc/rdAc - Affected Rynkar på näsan

Så nu framöver så kommer jag bara ha Carl Philip som fertil katt, han och Ellie skulle ju annars parats när dom blivit äldre.

Min stackars lilla EllieRynkar på näsan

Jag är ändå glad över att Björne och Carl Philip är friskaGlad

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

kalindas
2011-07-23 22:09
0

Tråkigt att höra om lilla Ellie. Rynkar på näsan

Skönt att killarna är fria i alla fall. Glad

Om du lånar ut Carl Philip till några honor, så kan du ju ta en dotter till honom i betalning för parningen. 
Tänk dej en liten vacker classic tabby padda. Kyss

/Elisa

kalindas
2011-07-23 22:10
0

Du kan ju även be om dispens på en kull mellan dina katter. Då ungarna efter dem bara blir bärare…

/Elisa

Supinesophie
2011-07-23 22:10
0

Va bra att du har två friska! Och tråkigt med Ellie affekterad Rynkar på näsan

kram på er!

Maxima06
2011-07-23 22:15
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, vad tråkigt Rynkar på näsan men skönt att de andra var fria iaf.

Milamen`s
2011-07-23 22:51
0

Trist å høre om lille Ellie Rynkar på näsan men bra at de andre to er frie.

Ta gjerne en tur innom våres hjemmeside www.milamencattery.dinstudio.no Glad

alltidsiames
2011-07-23 22:53
0

Det var ledsamt. Men katten kan ha ett fint liv med dig ändå.

FridaSkov
2011-07-24 14:16
0

Men vad tråkigt att höra Rynkar på näsan Jag fick själv samma besked bara ett par dagar sedan och har nu samma problem som du. Jag hoppas och tror att våra katter kan leva ett fullvärdigt liv även om de så småningom blir blinda men visst är det trist när avelsplanerna går i kras.

Kram!

Rokkur
2011-07-24 14:26
0

Så himla tråkigt med lilla Ellie, men antar att hon kommer fixa det finfint, hon är en tuffing den damen! Glad Nu ska jag testa syskonen till henne, får vi se om det är nån mer som är sjuk……. =/

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

SE*Wishetens
2011-07-24 14:29
0

Vad tråkigt..!

Glöm inte att ni kan söka dispens från jordbruksverket att göra en parning och sen kastrera katten ifråga. Det är möjligt att man får nej, men då har man åtminstone provat. PRA är ju trots allt en sjukdom som bryter ut senare i livet, och då kan ju katten faktiskt vara helt frisk när man tar sjukdomen. Gör man en ögonlysning som är fri så kan det hända att jordbruksverket tar det i beaktande och ger dispens.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

FridaSkov
2011-07-24 14:37
0

Ang. dispens så hoppas jag verkligen att de inte delas ut till höger och vänster utan bara i väldigt speciella fall - om ens några. Missförstå mig inte nu, men det är nog väldigt få av de affekterade katterna som är oumbärliga för aveln. Vi vill ju bli av med sjukdomen och även om kattungarna bara blir bärare så blir det snart svårt att hitta några fria att para dem med! Då har vi helt plötsligt ett värre problem. Man kanske blir tvungen att para bärare med varandra eftersom det inte finns fria katter att tillgå. Där ska vi inte hamna hoppas jag!

Jag bor i Danmark, och här är det varken olagligt eller mot Felis Danicas regler att para en affekterad katt. Man behöver inte ens testa. Ändå så väljer jag att kastrera för jag kan inte rättfärdiga användandet av henne i aveln. Jag hoppas att det snart blir samma krav för registrering här som i Sverige.

SE*Wishetens
2011-07-24 14:47
0

#10 > Dispenser är inget som delas ut till höger och vänster, enligt de Abymänniskor jag pratat med som varit i kontakt med jordbruksverket. Däremot kan det ju faktiskt vara så att man själv har en avelsplan som innebär att det inte kommer ut fler bärare på avelsmarknaden.

Säg att man har en fri och en affekterad katt som paras, alla ungar blir bärare. Samtliga ungar kastreras och säljs till sällskap, utom 1 som behålls i katteriet. Denna katt paras med en annan fri katt, som man kanske också äger själv eller har en god vän som äger. I generationen efter kastrerar man återigen tidigt de katter som inte ska fortsätta i avel. Då har man fått bort anlaget på 2 generationer utan att "sprida bärare" till aveln.

FridaSkov
2011-07-24 14:51
0

#11 Nej det trodde jag inte heller. Dock har jag svårt att se vitsen även om man gör som du säger. Det finns säkert fall där det är värt det dock.

SE*Wishetens
2011-07-24 14:54
0

#12 > Ja, givetvis varierar det från fall till fall. Rör det sig om en import som bär på värdefullt blod, eller en katt vars stamtavla är vanlig i landet? Men det är ju upp till varje ägare att bestämma om man ska söka dispens eller ej, och upp till jordbruksverket att bevilja eller neka.

FridaSkov
2011-07-24 14:56
0

#13 Då är vi nog överens egentligen. Men jag tror inte att jordbruksverket har en susning om vilka linjer är värdefulla och inte, därför tycker jag inte att man ska söka dispens "bara för att". Visst är det upp till var och en, men rent krasst så är det bättre ju färre som gör det.

Attacks
2011-07-24 15:32
0

Jeg syns kanskje sånn i ettertid, regelene som kom i SVERAK, kanskje kom litt for raskt.

En PRA positiv katt er jo ingen ugreie å bruke i avl,dersom den er viktig for ens avlsprogram. Men da skal den jo så klart syns jeg parres med en negativ katt, beholde et bebis,og så kastrere den positive katten. Sånn i en overgang, så lenge oftest sykdommen ikke trer i åpen kraft på katten før den er flere år gammel,så skader det jo ingen å ta et kull. Og ingen avkom blir syke. Avkommene må da så klart kun parres igjen med negative.

Nå har ingen regler tredd i kraft slik det gjør i SVERAK om kort tid. Men jeg håper jo på lengre sikt reglene også blir slik i Norge. Men nå i overgangen av den "nyoppdagede" sykdommen, så kanksje det er så at flere PRA positive er viktige for eget avlsprogram. Men da syns ikke jeg at dette skal misbrukes og ta mange kull på katten. Et eneste kull for å å jobbe seg videre mot å få N/N kattunger. Det tar tid, det er en omvei, men…..Glad

Jeg har ingen PRA positive katter,og det er rett og slett bare flaks. Men om jeg hadde,så hadde jeg gjort en slik omvei,fordi jeg gjør parringer først og fremst for mitt avlsprogram. Linjene mine er etter importer og viktige for meg. Hadde mine katter kun vært etter linjer som "finnes overalt" i nærheten, så hadde det vært så mye enklere å hente tilbake i kanskje N/N katt(er). Hadde vi hatt samme regler som SVERAK hadde jeg jo søkt, men det har vi ikke pr dags dato. Man kan bruke hodet og avle fornuftig også,selv om man ikke har slike regler.

Der kommer fler og fler også "krypende" etter,som før ikke forstod eller tok PRA særlig alvorlig. Det kan en kanskje takke SVERAK for også. For det finnes også heldigvis mange oppdrettere som tar det seriøst også uten å ha et helseprogram å forholde seg til.

Så sånn i overgangsfasen håper jeg der gis dispensasjoner for dere som anser katten veldig viktig. PRA er da en mye bedre sykdom å ha på katten sin,enn mange andre sykdommer som hemmer katten i mye yngre alder,og kanskje i leveår, om man må velge mellom 2 onder. Om noen få år har vi som tester avlsprogrammet vårt under stål kontroll.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Dagny
2011-07-24 18:16
0

I Sverige måste uppfödare följa Jordbruksverkets föreskrifter (en förlängning av Djurskyddslagen). SJV 2008:5, § 24 är den paragraf som innehåller bestämmelserna om att man inte får avla med affekterade katter och hundar. Är alltså inget nytt beslut eftersom det har gällt minst sedan mars 2008.

Attacks
2011-07-24 20:19
0

#16 Ja,jeg er fult klar over det :-)

Men jeg skriver kun mine egene tanker rundt det. Ikke noen oppfording til det ene eller det andre Flört

Jeg ser ikke noe forskjell i å bruke en PRA postiv katt i avl,om den er viktig for en,for siden kastrere etter dette ene kullet og parre denne avkommet som blir en bærer med en N/N katt,og forhåpentligvis da da får en med litt flaks en N/N katt å jobbe videre med.

Har man virkelig uflaks,så parrer man sin bærer med en N/N og kan likevel få et helt kull som er bærere. Der er da ingen forskjell. Disse bærerene er fullt lovligere å bruke videre i avl. Hvorfor skal liksom da ikke bærerene etter en PRA positiv katt være omtrent lovlige?

Jeg syns i denne overgangen dette burde være fullt lovlig,da ingen avkom blir syke.

Men nå har jeg ingen PRA positive katter. Dem som skal brukes videre i mitt avlsprogram er en N/N katt og en bærer blandt hunnkattene. Mitt mål er også om bæreren får en N/N hunnkatt å jobbe videre med,så kastreres bæreren. Blir neste generasjon også en bærer,ja så får en prøve en gang til ved å parre denne ved en N/N katt.

Man får ikke bukt med sykdommen i en vending,det vil ta tid,men man skal heller ikke ha panikk,så lenge man bevisst ikke lager flere PRA postive.

Så jeg er faktisk glad for at ikke NRR ble like kjappe med avsluttningen som SVERAK valgte. Det betyr ikke at jeg likevel vil velge å skite fullstendig i kattenes helse.Glad Men samtidig håper jeg på sikt at NRR følger etter SVERAK,men ikke med like mye hastverk.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SE*Wishetens
2011-07-24 20:28
0

#17 > Fast det är inte Sverak som bestämt att man inte får använda katter med dubbla PRA-anlag i avel, utan det gjorde Svenska Jordbruksverket.

Det hade alltså inte spelat någon roll om hälsoprogrammet gick igenom i Sverak eller ej, det hade varit förbjudet och emot lagen att använda en katt med dubbla anlag i avel.

(Ville bara förtydliga :) )

Attacks
2011-07-24 20:33
0

Nei,sant det. MEN uten noen helseprogram,så hadde man heller ikke kunne laget noen kontroll over det,for det ville være mange som ikke da hadde brydd seg om å teste  - dessverre. *Puh!! Det ble en lang setning*Skäms

Nå mener der ikke å kuppe tråden til trådstarter,egentlig kunne de siste innleggene blitt flyttet over i en ny tråd,så man kunne fortsette å diskutere der helt generellt.

Men PRA finnes jo på mange raser,det er nå bare så vidt jeg vet Aby og nå Kat IV (innom SVERAK) som kjører på med en helseprogram. Jeg vet om enkelte andre oppdrettere i andre raser som PRA tester for sin egen viten og ville ønske det beste i eget avlsprogram.