2 kontra en..?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Jag vet att en siames inte trivs ensam, så därför har jag nu tänkt skaffa en kat4-kompis till min tvååriga siames. Har därför några frågor som framförallt oroar min sambo:
1.Får man mer "fritid" med två katter? (Just nu kör vi varannan kväll hemma så alltid någon är hemma efter jobb och stimulerar honom).Vi tänker att ca tre kvällar i veckan borde vi kunna typ träna eller träffa vänner nån eller ngra timmar.
2. Vår katt kissar i soffan och säng nu trots Kastrering, varit i kontakt med vetrinär som tror det är för att han mår dåligt pga ensamheten. Skaffat feliway men ingen bättring, kan detta bli bättre av ny katt=stimulans?
Tack! / Maja
Det borde göra skillnad om han får en kompis. De kommer underhålla varandra och ni behöver inte ha dåligt samvete att lämna dem ensamma då och då.
Ang. kissandet.
Köp något som tar bort doften t.ex. http://www.ecodor.se/Djurprodukter/ tvätta inte med något med amoniac, för det triggar kissandet. Använd grönsåpa. Du kan väta fläckarna med ättika eller ättiksprit.
Om möjligt, så köp duschdraperier och lägg i säng och soffa. Det är inte lika trevligt att kissa på detta.
Men köp en kompis till honom. Kan bli en del fräsande i en vecka, sen brukar det gå över…
/Elisa
Och glöm inte att skaffa fler kattlådor när den nya kommer, lycka till med kissandet och bebis-letandet! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja just det, har hört om vaxduk också. Får köpa in det eller draperi snarast. :)
Nu tvättar jag kattlådan med endast varmt vatten samt torkar ur med papper, detta görs var tredje dag. Får testa med ättika också.
Har du några små tips om hur man samanför två vuxna katter? Har läst lite om galler och så. Men skulle vara kul att höra om egna erfarenheter..
Tror nog du ska undvika en vuxen katt till en som är osäker sen innan och kissar. Risken är då stor att kissandet ökar.
Bättre att hitta en kattunge. Det måste inte vara en siames eller oriental, men det är väl det som kommer fungera bäst.
/Elisa
Alla katter är unika men när min lilla orintaltjej fick en kompis efter 4 månader som ensamkatt förändrades allt. Innan krävde hon konstant uppmärksamhet och omvårdnad, sprang runt i lägenheten och vrålade om hon inte hade en människa inom klapp-avstånd. Hon förvandlades till en harmonisk sällskapskatt över en natt som låg och kutter-spann i en hög med sin kattkompis.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.