Tillbakabildat foster?
Jag sitter här och oroar mig för vår ena hona. Hon födde fram ett tillbakabildat (eller outvecklat?) foster för en stund sedan. Jag har aldrig sett något liknande…
Nu oroar jag mig - vet inte om det ska komma ut något mer och vad jag i så fall kan förvänta mig. Fler sådana, ingenting eller riktiga missfoster. Det vikigaste nu är att det inte tillstöter några komplikationer för honans skull. Håll tummarna för henne!
Mvh, Cecilia
Hoppas att allt går bra och jag håller tummarna stenhårt!!
Håller tummen för henne och hoppas resten går bra.
Jeg krysser også fingrene for alt skal gå bra..

Det var riktigt tråkigt att höra! 
Håll dig bara cool och avvakta vad som händer. Om det kommer fler så är det ju inget att göra. Om du är osäker på om det är fler kvar åker du till din veterinär imorgon. Syrsa kommer att lösa detta.
Här i Gbg håller vi tummarna för er!
#4 Ser ut som hon kastat fostret, är hon långt gången? Det kan ju vara så att något var fel med fostret och naturen hjälpte till lite där. Tråkigt då det händer sånt här 
Ser hun fremdeles drekitg ut, eller kjenner du at det er flere i magen??
I tilfelle, så burde de jo komme ut innen terminen. Du pleier jo å vite når hunnene dine skal føde.
Jeg vil tro at veterinæren kan svare på spørsmålene dine bedre enn alle oss her,
Jeg tror at bildet viser et foster som har sluttet å vokse, kanskje lå det utenfor livmoren og ikke fikk det miljøet som det burde hatt.

Det ser outvecklat ut i mina ögon, hur länge har hon gått dräktig?

Hon skulle föda nu, så allt stämmer utom storleken på fostret. Ja nu ligger den i alla fall i saltvatten i kylen, för kommer det något annat konstigt så vet jag att veterinären vill se vad jag snackar om :)
Hon behandlades för urinvägsinflammation med Vetrimoxin precis i början av dräktigheten. Fast då visste vi inte att hon var dräktig. Men detta med medicineringen ska inte spela någon roll, så då tror jag mer på bakterier i samband med urinvägsinflammationen.
Jag har tidigare sett 'cigarr-foster' men aldrig en så här liten 'söt' sak. Den kan inte ha varit så många veckor gammal när den dog :(
Nåja, kan man lära sig något av detta så är ju det alltid bra. Synd om mamman bara…
Håller tummarna för att allt går bra för mamma katt!
Berätta hur det går!
"Cigarr-foster" har jag sett (en på pricken beskrivning f. ö.) men det här lilla fostret var ju som en liten mini-mini-kattunge!?

Jag håller tummarna för att allt går väl!
Stakkars liten. jeg synes det lignet på et underutviklet foster. Kanskje noe var galt som gjorde at den lille babyen ikke vokste som den skulle, men at den hadde livsvilje og ble værende lenger enn den egentlig skulle. Det skjer jo både i dyreverden og menneskeverden.
Håper det går bra med mamman.Om du er urolig så hadde det kanskje hjulpet med en tur til veterinæren og ultralyd.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Krysser virkelig fingrene for deg Celia og håper allt går bra med mammaen.
Hur liten jämfört med en normal kattunge var fostret, med tanke på att dagen var "inne"? …något mindre..mycket mindre!? Vägde du fostret?
Ser ut som en riktig unge omsluten av hinnor…har du avlägsnat hinnorna…normal för övrigt etc!?
Ursäkta frågorna men har stort genetik och medicin intresse…
MÅNGA lycka till med övriga bebbar!!!

#14 - Du kan titta på bilden i inlägget (högre upp). Jag har lagt en penna bredvid så att man lättare förstår.

Har også fått sånn en en en gang + 6 fullgåtte store unger. Tror også dette er en som kanskje ikke hadde livets rett,og utviklingen har stoppet opp.
Men er morkaken like stor som på en kattunge som ville vært normal? Eller er det bare bildet som blender litt?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Kattungen är ungefär som mitt lillfinger i tjocklek fast lite kortare. Moderkakan är ungefär som en Champagne-kork i tjocklek. Det är den som syns till vänster under pennan på den första bilden.
Den bakterien som laget urinveisinflammationen, er nok også årsak til dette fosterets skade. Men har du lagt det i saltvann vil de ikke kunne finne bakterien, da skulle du brukt formaldehyd (vet ikke hva det heter på svensk, og kan heller ikke den kjemiske formelen). Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjørt på Synolux resten av svangerskapet, og et par dager etter fødselen.

#19 - Resten av dräktigheten? Hon har gått tiden ut och veterinären har ju antecknat vilka bakterier som fanns i urinen vid tiden för urinvägsinlammationen, så jag har inte sparat fostret för att det ska tas några prover - utan för att han ska se det. Fostret var inte ruttet eller missbildat på något vis och där är inga flytningar, blödningar eller något illaluktande, så mamman har ingen infektion eller inflammation nu. Varför ska jag då behandla henne med Synulox?
Hur går det för mamma katt? Är det bra med henne? Jag ska hem och säga åt kissarna att hålla tummarna för henne…

Allt är bra och hon verkar nästan ha gått i löp redan. Det kan inte vara möjligt så jag förmodar att hon bara är lycklig över att det är över, hon skriker inte men hon kelar och har sig stup i kvarten.
Kanske kan hon få vara med och uppfosta lilltjejen lite istället nu när hon inte har några egna. Fast den andra honan (Bönan) är rätt så snål med sin lilla 
Det är nog inte fel att göra en röntgen eller ultraljud på henne för att vara på den säkra sidan att alal foster är borta.
Nanna hade tre tillbaka bildade foster i livmodern 16 veckor efter hon fått sina 7 ungar. De upptäktes av en slump när jag skulle veterinärkolla henne och han tykte att hon kändes dräktig. Själv hade jag inte märkt något på henne, mer än ett misstänkt långt löp.
Helgen mellan veterinärbesöket så fick hon livmodersinflammation och kastrerades.
/Elisa
#19 For å forhindre det som "23 skriver om i sitt sitt innlegg, at katten får livmoderinflammation.

Ja något ultraljud gjorde han ju inte, men anser att hon är tom och inte behöver någon medicinering. Jag har haft honom sedan 1994 och har 'klippkort' där, så jag litar på honom :)
Ge henne en dos antibiotika för att vara på den säkra sidan innan du parar om henne igen.
Det är synd om hon skulle råka få en livmodersinfektion om det är små rester kvar som veterinären har missat.
/Elisa

Jag vet inte om jag ska ha kvar henne i avel. Denna parning var inte planerad… så det kan bli Kastrering ganska snart ändå. Jag ska höra med Erik vad han säger om att ringa in ett recept. Från årsskiftet har det ju blivit mer restriktivt eftersom det har skrivets ut alldeles för mycket tidigare. Men han brukar inte vara så svår, så det är ju värt ett försök :)
#22 Vad bra! Skönt att det verkar gått bra! Det är klart hon inte delar med sig, hade hon fått fem stycken hade det nog varit en annan sak!
Klappa om dem från mig och så vill jag ge dig pluspoäng för att berättade omdetta! Om jag någonsin startar en uppfödning i framtiden och råkar ut för ngt liknande så kommer det inte som en chock!

#28 - Tack 
Jag minns när vi fick vår första kull. Siames hade vi haft i 4 år men någon nyfödd hade vi aldrig sett i verkligheten. Den första fastnade på vägen ut så att man bara såg nos och mun, satt där jättelänge och var död när han kom ut. Jag försökte att få igång honom i 50 minuter och hela tiden tänkte jag: "Ska han se ut så här, är han missbildad, ser inte huvudet lite konstigt ut osv." När nummer två kom så förstod jag att den förste var normal, systern såg ju lika konstig ut
Tack och lov fortsatte vi med uppfödning - varje år till min semester hade vi en kull :)