Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2046 ggr
[Cisco-Fidel]
0

Vad gäller? (ang PRA)

Kan köparen lämna tillbaka katten (katten är snart 9 månader) och återfå 40% av köpesskillingen pga av att nu har köparen fått svar att katten är PRA-bärare?

SE*Wishetens
0

Jag skulle ha svårt att acceptera det, eftersom en PRA-bärare kan användas i avel, ställas ut och användas som sällskapskatt som vilken katt som helst. Vad skulle man ersätta? Att katten har en känd defekt gen, när den i själva verket kan ha många fler som aldrig upptäcks?

Agria kommer exempelvis inte betala ut något från dolda fel-försäkringen även om en katt har dubbla anlag, eftersom sjukdomen inte bryter ut förrän katten är vuxen (även om anlagen finns där vid födseln). Det finns inte heller någon veterinärvård att ersätta - även om en katt blir blind finns det ju ingen behandling mot PRA i dagsläget.

Mitt svar i den frågan blir nej. PRA är inget dolt fel - särskilt inte när katten bara har ett anlag och därmed aldrig kommer bli blind.

(fast har någon ett bättre resonemang skulle det vara intressant att höra)

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[Cisco-Fidel]
0

Precis så känner jag med. Katten är fullt frisk och kan användas i avel ju.

SE*Wishetens
0

#2 > Köparen vägrar vad? Vägrar acceptera att de inte får pengar tillbaka? Ptja, jag skulle erbjuda att ta tillbaka katten ändå (så den inte far illa i ett hem där den inte är önskad) - men några pengar skulle de inte få, eftersom det inte är några fel på katten.

Det vore väldigt intressant att höra hur köparen resonerar… vad det är de vill ha ersättning för?

Det som MÖJLIGTVIS skulle kunna göra att jag skulle återbetala en del av köpeskillingen vore om jag hade sålt katten till en annan uppfödare och lämnat garantier för att katten ska kunna användas i avel tillsammans med en annan namngiven katt. Fast, jag skulle aldrig skriva ett sådant avtal…

[nollottan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nej, för 9 mån sen visste vi inte att PRA fanns. PRA bärare får ju användas i avel…

[Cisco-Fidel]
0

Om rutan för återköp kyssats i? Ändras läget då tycker ni?

SE*Wishetens
0

#5 > Fast den handlar väl om reklamation, dvs att det skulle vara något fel på "varan"? Det är ju inget fel på katten, alltså får de inga pengar. Däremot skulle jag gärna ta tillbaka katten om de vill bli av med den.

(ska dock erkänna att jag inte är särskilt inläst på sveraks avtal - har inte behövt läsa på  - än…)

[Cisco-Fidel]
0

Så uppfattade jag det oxå när jag läste igenom det idag- Tack för snabba svar!

SE*Wishetens
0

Har läst "baksidan" på köpeavtalet flera gånger, och jag är osäker på vad återköpsrutan innebär exakt. Själva kontraktet säger inte så mycket:

Efter det att katten levererats har köparen som regel inte rätt att lämna tillbaka den såvida inte köparen reklamerar katten eller om säljaren och köparen träffat överenskommelse om återköp genom att ha kryssat i JA-rutan på sidan 1 av detta avtal. Om återköpet sker, räknat från leveransdagen  • inom 14 dagar återbetalas 80 % av köpeskillingen  • inom 3 månader återbetalas 60 % av köpeskillingen  • efter 3 månader men inom 12 månader återbetalas 40 % av köpeskillingen  • efter 12 månader men inom 24 månader återbetalas 20 % av köpeskillingen  • senare än 24 månader återbetalas ingen del av köpeskillingen.

Någon annan som vet? Innebär ett kryss i Ja-rutan att köparen kan återlämna katten och få tillbaka köpeskilling oavsett anledning?

FridaSkov
0

Har man kryssat i den rutan så är man som uppfödare tvungen att ta tillbaka katten oavsett skäl. Dvs även om köparen tröttnat på den. Då får man betala tillbaka enligt villkoren du citerar där. Jag tror knappast att det går att reklamera en katt pga att den är PRA-bärare men är JA ikryssat på kontraktet har uppfödaren inget val.

[Cisco-Fidel]
0

# Ajdå, det är så illa då.

Enl. mej tycker jag det är sjukt att man vill läma tillbaka katten efter 6 månader pga att den är bärare.  Skulle aldrig få för mej att lämna min Cisco bara för att han är bärare… Han är mitt <3

SE*Wishetens
0

#9 > Tack för svaret, då tolkade jag det fel. Intressant. Är då katten 9 mån och man kryssat i återköpsrutan är det bara att säga ja tack och återbetala 40% av köpeskillingen till köparna oavsett orsak.

Imponerande att någon uppfödare överhuvudtaget kryssar i den rutan… det är ju inte alltid man kan garantera att man har plats för en "nygammal" katt i hemmet.

[Drama]
0

Om man går in och läser under punkten återköp så står det inget om att de måste vara någon specifik orsak till återlämnandet vilket innebär att katten kan lämnas tillbaka oavsätt vad orsaken är.

Efter det att katten har levererats har köparen som regel ingen rätt att lämna tillbaka katten såvida inte köparen reklarmera katten eller om säljaren och köparen träffat överenskommels om återköp genom att kryssat i Ja-rutan på sidan 1 i detta avtal.

Om återköpet sker, räknat från leveransdatumet

Inom 14 dagar återbetalas 80 % av köpeskillingen

Inom 3 månader återbetalas 60% av köpeskillingen

Efter 3 månader men inom 12 månader återbetalas 40% av köpeskillingen

Efter 12 månader men inom 24 månader återbetalas 20% av köpeskillingen

Senare än 24 månader återbetalas ingen del av köpeskillingen.

Taget från Sveraks blanket om överlåtesle avtal för katt.

Så en katt kan alltså lämnas tillbaka utan att den är defekt och få en del av köpeskillingen tillbaka enligt detta avtal om man kryssat i rutan JA, vilket man bör tänka sig för innan man gör detta enligt mig.

FridaSkov
0

Det är tyvärr något man får räkna med när man kryssar i återköp. Det är ju ingen som tvingar en att göra det.

Jag skulle heller inte lämna tillbaka en katt som var bärare. Inte en affekterad heller för den delen Tungan ute

[Drama]
0

Oj då flera som lusläste avtalet Skrattande, detta kanske får uppfödare att tänka sig för innan man kryssar i rutan.

SE*Wishetens
0

Jag tycker nog avtalet är lite luddigt skrivet… det skulle nog inte skada om det förtydligades att det är återköp OAVSETT ORSAK det handlar om. För min del framgick inte det helt tydligt av själva avtalstexten.

hannele44
0

Fast jag fattar inte heller hur man kan lämna ifrån sig en katt man haft i 6 månader ? Bäst att du tar katten därifrån om dom inte älskar den efter en sån lång tid !

kalindas
0

De kan bevisligen inte älska sin katt! En bärare blir ju inte sjuk, så det måste finnas någon annan orsak de vill lämna tillbaka katten. 
Om inte det är ren dumhet (dvs. att de inte läst om vad PRA är) vill säga..;-)

/Elisa

Alba333
0

Jag kryssar oftast i JA-rutan. Anser att jag heldre själv köper tillbaka min katt än att jag hittar den på blocket.
Enligt mig är anledningen till att köparen vill bli av med katten ointressant för, precis som en del skriver här, har de väl bestämt sig för att bli av med katten så kommer de ju att göra sig av med den oavsett om jag som uppfödare samarbetar eller inte.

MalinL
0

#11 Det är därför jag aldrig skulle kryssa i den rutan. Har skrivit om det flera gånger här, men många verkar inte hålla med. Att förbinda sig att alltid återta en katt oavsett orsak, när köparen inte har samma förpliktelse är enligt mig snudd på dumdristigt. Men jag tror att många som kryssar i ja på återköp inte riktigt har förstått vad det innebär.

[Cisco-Fidel]
0

#17 För vissa betyder aveln mer än vad själva katten betyder verkar det som…

kalindas
0

Tråkigt när det blir så. Speciellt då katten utan problem går att använda på en fri katt.

Precis som jag förutspådde kommer det bli ett gäng som desperat jagar "fria" katter och räknar bärarna som skärp. Har redan hört rykten om uppfödare som vägrar låna ut sina "fria" hanar till honor som är bärare. Om detta är sant så är det tragiskt!

Vill man ha fria katter i avel, är det ju då bara att spara en fri unge efter sin bärare till hona.
I mitt tycke är kärlek till katten och stamtavlan viktigare är om katten är bärare eller ej….

/Elisa

AmandaWvW
0

# 19 Jag vet att både Alba333 och jag har full förståelse av vad som står i avtalen vi skriver under, och gör ett medvetet val när vi kryssar i återköp.

För mig spelar det ingen roll av vilken anledning en katt från min uppfödning måste omplaceras, jag vill ändå att omplaceringen ska gå genom mig. Det är inte nödvändigtvis så att jag måste ta hem den till mitt hem, om det verkligen skulle gå åt pipsvängen och flera av mina kattungeköpare skulle åberopa återköpsrätten har jag vänner och släkt som skulle kunna ställa upp om jag behöver tillfälligt (eller permanent) hem till vuxna katter.

Jag tycker att återköpsrutan är en win-win-överenskommelse, jag får själv välja ut ett nytt hem till min katt och köparen behöver inte oroa sig för att de inte blir av med en katt de omöjligt kan ha kvar.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

origirl
0

Tråkigt at nån bara vill ta dom lätta vägarna!Skrikandes

Myzakatt
0

Jag skulle aldrig heller kryssa i återköpsrutan. Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

alltidsiames
0

Jag har kryssat i den på max två tror jag. Det handlar om kemi mellan mig och köparna och mig och katten. Svårt att förklara men ibland måste man följa sitt hjärta bara.

MalinL
0

Jag tycker att återköpsrutan är en win-win-överenskommelse, jag får själv välja ut ett nytt hem till min katt och köparen behöver inte oroa sig för att de inte blir av med en katt de omöjligt kan ha kvar.

Men så är det inte riktigt. Genom att kryssa i återköpsrutan så har du förbundit dig att ta tillbaks katten och återbetala del av köpesumman, köparen är däremot inte förbunden till någonting.

Jag använder egna kontrakt där jag skriver att köparen ska medela mig och att jag kan vara behjälplig genom kontakter och annonsering om köparen önskar omplacera, däremot så ger jag aldrig garantier att jag kan tillbaka såld katt.

Bara för att man inte kryssat i återköpsrutan så betyder det inte att inte kan hjälpa till vid omplacering eller rentav ta tillbaks katten, däremot har man inte förbundit sig att göra det, såsom man gjort om man kryssat i ja-rutan.

AmandaWvW
0

Nej, jag vet att köparen inte förbinder sig att sälja tillbaka, men det blir i alla fall en bättre chans att de gör det, jag har redan utnyttjat det en gång.

Vi får väl bara acceptera att vi har olika preferenser i den här frågan, men anta inte att vi som kryssar i gör det av dumhet, jag vet precis vad det innebär.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

SacredSouls
0

Usj.. det er tragisk at kjøper vil reklamere Gråter

#21 Förvånad Dette er jo helt ekstremt.Jeg håper virkelig at dette vil roe seg snart og at man begynner å se litt mer langsiktig og lenger enn sin egen nese..Dette må da handle om mennesker som ikke har satt seg skikkelig godt inni hva PRA/en PRA bærer er.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

Jättetrist att höra. Man blir ledsen å kattens vägnar. Se till att fixa ett nytt hem åt honom. Säg till om du vill flytta tråden till Café Siam.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

#27 Jag menar inte att du är dum för att du kryssar i ja-rutan. Glad 

Jag syftade mer på att många kryssar i ja-rutan för att de tänker att de vill vara behjälpliga om katten ska omplaceras, men inte är medvetna om att de förbinder sig att ta tillbaks den oavsett vad, det finns ju situationer där det är näst intill omöjligt att stoppa tillbaks en vuxen katt i hemmet, t.ex om man håller på att flytta, har problem med sina egna katter, små ungar hemma osv.

[Cisco-Fidel]
0

Ja det är så sorgligt tycker jag :( Hjälper uppfödaren, så det är ej nån katt jag fött upp.

#29 Vad är Café Siam?