För liten bostad?
Ett par kompisar till min dotter längtar sååå efter katt, men de bor i en etta på 22 kvm. De frågade mig om det går att ha katt på denna lilla yta.
Vad tycker ni? Instinktivt svarade jag att det är för litet. De tycker mycket om siameser och orientaler och är införstådda med att de då måste ha två och att de inte är de lugnaste kattraserna precis.
Tilläggas ska att de har loftsäng och flera högre skåp som katterna skulle kunna hoppa upp på samt att de skulle kunna sätta upp hyllor längs väggarna till katterna. Någon större klätterställning lär de ju inte ha plats för.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
dom vill just ha kat4?
har dom balkong med?
Jag bor på 25 kvm med mina 2 kat4 katter. Inga problem alls. Jag har en stor klätterställning som går upp till taket och massa tunnlar och leksaker till dom. Tror inte att dom har nånting att klaga på. :)

Fast det verkar ju som det är flera som bor på dessa 22kvm?
Hade som minst 3katter och 2hundar på 20kvm (fast det var gränsfall). Holly, Siamesen var lyckligast då vi bodde trångt. Var lägenheten för stor gick hon och ropade på mej.
Det är väl gränsfall i storlek. Men inreder de bra till katterna och aktiverar dem, så tror jag inte det ska vara någon fara.
Förhoppningsvis kommer de väl leta efter ett större boende snart?
/Elisa
Jag tycker det är för litet.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#1 De gillar dessa raser, men kan tänka sig annan katt också. De vill inte ha nån pälskatt bara. Ingen balkong tyvärr. Det är två vuxna människor som bor där.
#2 Okey, kul att höra att det kan funka. 
Om man tänker på hur katterna gör här hemma när de kommer rusande, jagande varann i bus så verkar de ju uppskatta att just kunna springa fort. Det måste ju vara ganska omöjligt på så liten yta. Vi bor i villa på 114 kvm. Inte jättestort, men med lång hall intill köket så de får upp farten ganska bra. Behöver de inte rusa av sig ibland eller räcker det med att de hoppar högt och lågt och fram och tillbaka? Känner mig mycket tveksam där.
Våre katter elsker å løpe gjennom huset i full fart og heldigvis har de ganske god plass til å gjøre det også. Jeg mener at det blir for lite plass for to aktive katter på 22 kvadratmeter. Hadde det vært snakk om to kastrerte eldre katter så ville det vært ok men ikke unge og aktive kat 4 katter
#7 Jag tänkte som dig först, men skulle de ta hand om två omplaceringskatter som är vara vid mycket större yta tror jag det finns risk för att de kommer vantrivas. Tar de däremot två kattungar vänjer de sig ju kanske lättare och anpassar sig bättre. Eller?
#8 Jo det har du rett i, jeg tenkte bare på at eldre katter er ikke like aktive som kattunger og ungkatter er
På kvällarna går jakten här hemma och katterna galopperar genom 170 kvm hus - fram och tillbaka - fram och tillbaka! De har mycket spring i benen! 
Jag har bott på 70 kvm också och det gick bra. Men skulle jag stänga in mig, min son och två katter i ett av rummen här - så tror jag inte att vi skulle må bra.
Det är oavsett bättre med vana innekatter och raskatter, än att de blir sugna på en huskatt och stänger in den ensam. För den fixar inte så liten yta.
Tror kattungar kan klara det ok, nackdelen är som ni skriver att de inte kan rusa runt.
Lotta, du får helt enkelt kräva att de flyttar..;-)
/Elisa
Vårt vardagsrum er 22kvm og det funkar fint för 2 katter dom löper från stugan inn på badrummet opp i klösträdet,rundt bordet og tilbaka.
Jag ställde ju en liknande fråga innan jag flyttade, men då om 35kvm. Minns inte exakta svaren men många tyckte iaf att det var gränsfall. Vi bor nu två personer på 42kvm med två kat4. Jag kan säga att jag skulle INTE flytta till mindre om jag inte visste att det var tillfälligt. Katterna utnyttjar alla rummen när de rejsar och får väl upp en okej fart, men det är ändå stor skillnad från hur de kan leka när de t.ex. är hos mina föräldrar som bor större. De är inte underaktiverade men som sagt, mindre skulle inte funka bra. Kan tillägga att vi då har loftsäng, klösträd till taket och hyllor på ena väggen. Ingen balkong.
Förstår att det inte är svaret du vill ha men det är min erfarenhet iaf.
Varför inte åka dit och bilda dig en uppfattning. Gör ett hembesök. 
Jag skulle säga nej, bor på 120kvm i dagsläget och ser hur de älskar att kunna sträcka ut och springa. Därmed inte sagt att det inte går med mindre yta men 22kvm är väldigt lite. Skulle inte vilja ha dem så om det inte handlar om en kortare period.
Der det er hjerterom er det husrom 
Jeg bodde på rundt 22 km da jeg flyttet for meg selv som ung. Hadde perser og huskatt sammen. Nå er jo ikke en perser den mest aktive da
men det gikk iallefall veldig bra.
De kommer jo dit som kattunger og vil jo vennes ved det.Ja det er jo litt for lite,jeg er enig det,men det spørs jo hva de gjør det til også.
Det finnes jo mange muligheter,slik som å gå daglige lufteturer i bånd feks
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#14 De bor i Stockholm och jag bor söder om Kalmar, ca 42 mil emellan, så jag tror jag hoppar över det. 
De har inte lämnat nån intresseanmälan för mina kattungar så det är inte det detta gäller. De frågade mig och jag började fundera och tänkte bara höra lite med er här på forumet vad ni tycker. Det är ju lite delade meningar om saken uppenbarligen. Kul att höra olika åsikter.
Om man hittar på mycket bus så kan det gå.
#18 Och det gör dom ju. Det vet vi! 
Jag har många roliga skrymslen i min lägenhet så för katterna är den större än 57 kvm. De älskar klädkammaren, städskåpet, klätterträden, alla köksskåpen, att hoppa in i kylskåpet, våningssängen, att hoppa upp och surfa på dörrarna, jaga svansen i badkaret o.s.v.
Min kusin bor på 20kvm öppen planlösning och skaffade sig en devon rex. Det fungerar kanon :)
Jag har 3 st hemma nu och har haft 5 st som mest. Bor på 54 kvm och jag skulle inte klara av att bo mindre med mina "galningar" Jag söker redan efter större eftersom jag gärna vill kunna behålla en misseunge när jag får kattungar….. Jag har själv bott på 20 kvm och det gick bra med hund, men katt, nä det skulle inte jag klarat iallafall. Inte ens om det bara var en… Ibland tar jag med katterna hem till mammas 200 kvm för att de ska få springa av sig lite :-)

Fast nog är det så dom nyttjar allt dom har.. mina lever på 68kvm och på vår-höst en enorm balkong på några kvm till.. och nog nyttjar dom allt dom kan.. bodde med 3katter på 40kvm 1år.. gick ju bra men 22 det är ju halva den lilla lägenheten?? Kan man ens bo där en människa
skulle få cellskräck