Fakta, missförstånd och skitsnack
Vet ni vad allesammans? Forum är en perfekt plats för undersökningar av hur vi människor fungerar. Ni kan välja vilken tråd som helst där det har förekommit en diskussion av något viktigare slag - sjukdom, defekt eller annat - och ganska omgående utläsa att samtliga som har svarat inte har läst hela innehållet.
Det blir lummigt, otydligt och en hel del missförstånd. I färskt minne har jag tråden om foster som jag skapade igår. Man blir förbluffad när man ser en del svar med tillhörande frågor som redan finns upptagna i de första inläggen.
Vart vill jag komma med detta? Jo jag undrar varför vi är så arga och ledsna över allt skitsnack som förekommer inom kattvärlden (skitsnack=icke sanna uppgifter) när vi själva är skulden till många missförstånd, just bara för att vi inte tar till oss all information som ges.
Jag har upplevt samma sak i telefonsamtal och öga mot öga med andra personer samt i samlingar där flertalet uppfödare/kattägare av någon anledning har träffats (träffar, föreläsningar, utställningar). Man tar inte till sig all information - antingen av ointresse eller okoncentration. I skrift kan det bero på samma saker men även svårigheter med text (synen, läs- och förståelse svårigheter, olika språk etc).
Vågar vi även i framtiden vara öppna med vad som händer inom våra hem eller ska vi gå över till gruppen som smusslar med allt? Jag tänker nog fortsätta att vara öppen och extra tydlig, men vad anser just Du om "problemet" - har Du också uppmärksammat detta?

Jag såg också i din tråd om tillbakabildat foster att det kom frågor som redan fått svar. Jag vet inte varför det blir så, om en del bara hemskt gärna vill göra sin stämma hörd eller om det bara är brist på koncentration. Det blir trist och osammanhängande, och hur kan man komma med råd och tips om man inte ens läser vad som har skrivits…
Jag vill ändå säga att detta forum tillhör de bättre. Det finns forum där jag inte sätter min fot på grund av agressiv ton och "konstiga" inlägg.
Ofta bygger skitsnack på oriktiga och/eller ofullständiga uppgifter som du säger. Någon har hört något om någon och när det har gått några varv så har det helt plötsligt blivit en sanning….
Jag hoppas verkligen att vi kan vara öppna med vad som händer med våra katter, ofta kan det ju hjälpa någon annan och man kan själv få hjälp och svar av någon som har råkat ut för samma sak.

#1 - Det var skönt att läsa att även någon annan har uppmärksammat detta - ibland undrar jag om det är mig det är fel på
Och det kan det ju vara ibland när jag t ex är otydlig och har svårt för att göra mig korrekt förstådd, men inte varje gång…
Jag tycker att vi alla har rätt att bestämma själva vad vi vill berätta eller ej och jag tycker inte att det är fel att vänta några veckor innan man går ut med en kull. Har du problem med något så kanske du diskuterar detta öppet med din närmaste bekantskapskrets och då tycker inte jag att det smusslas. Vi måste ju inte gå ut på forum eller mailinglistor och skrika ut vår sorg eller ev. problem. Möjligheten finns men det är inte alltid man orkar eller vill.
Vi ska inte bli kallade 'smusslare' för att vi inte gör detta. Problemet är nog att det även uppstår sådana här missförstånd efter ett helt vanligt telefonsamtal med en uppfödarvän som man kanske har ringt och bett om råd och som inte riktigt har lyssnat på allt. Jag har upplevt detta med självupptagenhet hos folk som verkar lyssna men som bara har ena örat öppet.
Problemet tycks riskera att dyka upp överallt, oavsett vilket 'forum' vi väljer att använda oss av när något händer. Vi borde införa samma procedur som vi oftast använder då vi lämnar ett telefonnummer - mottagaren upprepar och givaren rättar vid eventuella fel 

Jag vill tillägga att det du (Canoodles) tar upp om andra forum är intressant att läsa. Det är mycket underligt att samma problem ännu ej har uppstått här. Jag saknar det inte, så börja för allt i världen inte med något sådant 'prov'
Jag kan redan nu lägga ut en varningens ord, de som inte sköter sig får en varning - och om detta inte hjälper så plockas era skrivrättigheter bort med en gång. Sen kan ev. sabotörer roa sig med att skapa nya användarnamn och försöka ta sig in, är vi riktigt dj…ga tillbaka så kollar vi varenda IP-adress tillhörande alla nya och de får därmed ingen ny access 
Men jag tror och hoppas att vi aldrig ska behöva uppleva något sådant här. Skulle någon av någon anledning (mobbning bakom kulisserna t ex) behöva hjälp, så är det bara att slänga iväg ett PM till mig 
#1Som helt fersk oppdretter og såklart tilhørende naiv og uvitende
så synes jeg åpenhet er utrolig viktig.Det beror jo mye på mennesketypen også,er man en åpen person så føles det naturlig å gå ut med diverse ting.
Jeg er veldig enig beskrivelsen din ovenfor.Men samtidig så synes jeg et forum er det perfekte sted å kunne være åpen på også. Såklart vil det alltid finnes de som setter spørmålstegn og tydelig viser at de ikke har lest hva som står. men man har iallefall muligheten til å kunne svare for seg.I andre sammenhenger har man ikke det.
Jeg er ikke helt enig at det er vi selv som er skyld i skitsnakket. Jeg vil heller si at det er noen få som har det med å alltid komme med formaninger istedet for støtte og som liker å spre litt uhygge. Men det skrevne ord er jo veldig lett å misforstå også,man må ha i minne at alle er ikke like flinke til å formulere seg,noen er ordblinde og at man tross alt ikke kan se mennesket som skriver. Ofte kan de skrevne ord se helt annerledes ut enn det som var meningen.
Når det gjelder spørsmålet ditt så vet jeg med meg selv iallefall at jeg kommer til å være åpen,Jeg prøver så godt jeg kan å få med meg sammenhengen og svarer på det jeg kan litt om,eller har en mening om. Til sist så vil jeg bare si at det er uhyre viktig å være ekstra tydelig også.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag håller med er allihopa här ovanför! Jag gillar att man kan vara så öppen man vågar här (internet, man vet aldrig, det kan lura galna yxmördare överallt) och det är inget jag tänker sluta med. Jag håller också med SacredSouls att det kan lätt bli missförstånd när man inte ser personen i fråga och att det är jättelätt att missförstå varandra (av olika anledningar)! Jag gillar detta forum jättemycket, det är en otroligt trevlig stämning härinne tycker jag och jag ser gärna att vi fortsätter hålla det så
! Inget smussel!

Öppenhet är altid positivt tycker jag. Tyvärr är det nog så att det ofta sker missförstånd och feluppfattningar uppfödare emellan. Det skrivna ordet kan ofta låta hårdare än när man pratar med varandra också precis som övriga sagt.
Tror ni inte att mycket missförstånd och att man inte tar till sig info beror på stressen i samhället? Vi ska hinna med så oerhört mycket på extremt lite tid och man hinner inte ta till sig allt.
Detta forumet är nog ett av de bättre än så länge. På kattforum.se känns det som värsta lynchmobben i många fall
. Hoppas det förblir så här trevligt härinne :)!

Vi verkar väldigt eniga
Jag tror precis som Zeldtrix att stress är en bidragande orsak, då är det lätt att det blir fort och fel. Håller också med om kattforum.se som väl var det jag närmast hade i åtanke…..
Jag tror också att det går att skylla en hel del på skolan. Det är många år sen man fick lära sig att skriva ordentligt där. Både stavning och meningsbyggnad verkar vara tämligen omodernt….Självklart är det många yngre människor som kan skriva ordentligt men ibland ser man verkligen att det haltar.
Eftersom jag själv är ganska ny som uppfödare har jag fått lära mig den hårda vägen vilka man kan lite på och vilka man ska hålla sig ifrån. Det är väldigt tråkiga erfarenheter men det är nog likadant inom de flesta verksamheter antingen vi håller på med katter eller frimärken. Skitpratare finns det överallt.
Själv har jag valt att ha några få nära uppfödarvänner, bl a en birmauppfödare som jag har känt i många herrans år och det är så skönt för vi rör oss ju inte i samma kretsar så att säga
Jag har en vision eller det kanske är en utopi om att man ska kunna vara helt ärlig och be om hjälp och stöd av kollegorna utan att efteråt få det i nacken. Tänk om vi kunde vara öppna och ärliga då skulle man inte behöva "uppfinna hjulet" varje gång man råkade ut för något.

# 8. Ja, vi verkar vara mycket eniga här inne
.
Det som jag tänkt allra mest på och som är ganska tråkigt och obehagligt är att skitsnacket blivit värre och värre under åren. Från att "enbart" ha varit snack om andras katter och det som rör katteriet har skitsnacket "höjts" till att inbegripa rena personpåhopp och snack om folks privatliv. Mycket trist tycker jag.
Åpenhet er viktig,og jeg er så glad for noen tør å fortelle også om saker som kanskje ikke er av dem rosenglade siden ved å drive oppdrett. Håper ikke jeg sa noe galt i den tråden,det mente jeg virkelig ikke. Men såkalt skitsnack har jeg senest i dag fått erfare.Noen mennesker er dessverre bare syke til sinns.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag tycker så synd om skitsnackarna för de fattar inte att om man snackar skit om andra kan man ge sig den på att andra snackar skit om en själv…….

Skittkasting er noe av det jeg liker minst med å holde på med katt. Jeg synes åpenhet oppdretterene imellom er viktig. Den muligheten vi har til å dele den kunskapen vi tillegner oss er for viktig til at vi har råd til å la skittkasting og smålighet ødelegge. Selv er jeg helt fersk og uten at de erfarne oppdretterene deler sin kunnskap med meg, da har jeg ingen ting å basere mitt oppdrett på. Det er tross alt andre som har oppdrettet de kattene jeg bruker i mitt oppdrett og hannkattene jeg får låne. Jeg har kun vært heldig med kombinasjonen jeg valgt.
På samme måte deler jeg med andre de erfaringene jeg kommer ut for, for takk og lov så har ingen opplevd "alt". Jeg håper de som har mot til å fortelle om ting de kommer ut for, fortsetter med det.

Ett experiment som jag tycker är spännande är om man sätter sisådär 5-10 personer i en ring. Person nr 1 viskar en historia i person nr 2:s öra som denne i sin tur för vidare till nr 3 osv. Siste man som nås av historien berättar den högt och det som kommer fram brukar vara så långt ifrån den ursprungliga historien som man bara kan tänka sig.
/Ninni.

Jag har inte varit hemma under eftermiddagen och kvällen så jag har läst alla nya inlägg nu. Jag kan bara nicka instämmande och hålla med. Någon skrev om att vara ny (typ 'dum' och lättlurad) men jag har egen erfarenhet av att bli lurad när jag inte längre var så ny, men troligen lika 'dum'
När man sitter i smeten ser man inte längre alla symtom…
#11 - är så sant som det är skrivet. Det är det första tecknet på att man bör dra öronen åt sig.
#13 - Det är nog den bästa leken som kan få människor att förstå att man inte ska tro på allt man hör. Man glömmer det aldrig efter att ha varit med i denna lek 

Jag instämmer med det ni skrivit ovanför 
Jag tycker att det är förjävligt att vuxna människor ska hålla på och snacka skit och sprida lögner.
Jag tycker också att det är en trevlig stämning här på Siamesifokus. Och jag hoppas att det fortsätter så.
Kram till er alla