Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1721 ggr
Alba333
0

frotté i bolådan?

Läste i en artikel om kattförlossningar att man inte ska ha frottéhanddukar i kattmammans bolåda. Någon som känner igen detta och vet varför man ska undvika det?

hannele44
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom små kattungarna kan fastna med klorna…

Alba333
0

aha, men då kan man kanske ha det under själva förlossningen för då är man ju med hela tiden och sedan byta till mjuka filtar när alla ungar kommit.

Frotté är ju så lätt att tvätta….

Nilla
0

Ja, frottén består ju av små öglor. Det bästa är fleece. Det håller värmen också. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
0

Det finns fleece som blir alldeles statisk och det gör ont på katten när den får stötar. Jag stoppar ibland in frotté i örngott så får jag bättre komfort. Handdukar under och lakan över går bra.

Nilla
0

Ja, kanske om man kör fleecen i torktumlare?! Jag har ingen torktumlare och har inte varit med om statisk elektricitet. Om man tänker på små kattungar - så håller inte lakan/bomull värme så bra - fick jag lära mig.

Jag köpte fleece/metervara med roligt mönster och klippte i lagom bitar till bolådan. Sedan hade jag en trave underlägg att byta med varje dag.

Under förlossningen hade jag inkontinensunderlägg (för säng) över en mjuk dyna i lådan och massor med rena trasor, att lägga under rumpan för att hålla torrt och fräsch hela tiden. Då är väl frotté jättebra. Glad

[lisme]
0

Et godt alternativ til ull, fleece, bomull osv er såkalte Wet-beds. De er veldig myke, isolerer godt, kan vaskes på 90 grader og om kattungene tisser på wet-bed´en renner det rett gjennom og overflaten er helt tørr. Kattene våre både ligger på dem og bruker dem som akebrett nede i gangen - de tar fart innerst i kjellerstua, hopper på wet-bed´en som ligger ved dørstokken etter at de har plassert den der og så seiler de bortover ganggulvet. Og det repeteres mange ganger i de periodene de har kattegården åpen. Vi har alltid wet-beds i burene når vi kjører til og fra utstilling, i boksen vi bruker til fødende katter og de første ukene av kattungenes liv. I tillegg til disse bruker vi engangsunderlag som brukes på sykehjem og sykehus og disse skiftes flere ganger i døgnet (Tena Bed Plus)

Her er link til en norsk nettbutikk som selger wet-beds i forskjellige farger. Den tykkeste er selvfølgelig den aller beste! http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=2401

tuska
0

Den där jättebilliga vita fleecen som är så tunn att man kan se genom den blir statisk, fleec med kvalite ska det vara i en kattbebislåda, då håller det varmt och gott och slipper "spraka" om kattfamiljen.

Fridaybrew
0

Gå till en sybutik och köp på dig stuvbitar för 100 kr så har ni så det räcker och blir över.  Översta lagret tar man bort efter födslen när allt lugnat ner sig och alla är torra och nöjda så att säga. sen är det bar langa på med ett nytt fräscht lager tyg.

/Fridaybrew

Fridaybrew
0

Kan tipsa om hur vi gjorde med bolåda. Vi köpte två st pallkragar och sen fixade vi ett tak på hälften med hjälp av överblivna träparkettgolv =)  vi hade även parkettgolv under som skydd för det "riktiga" golvet.

Storleken blev perfekt, under första tiden så är halva lådan lagom och då kan man ha mat och vatten i andra halvan än ungarna. Ska se om jag hittar en bild

EDIT
Länk till en trevlig bolåde tråd där även en bild på pallkragarna helt ofixade ser ut:
http://katter.ifokus.se/discussions/4d7136f4b9cb46221d04e74f-nybyggd-bolada

/Fridaybrew

Nilla
0

#9 Jättefin låda! Sådana skulle de ta beställningar på! Glad