Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3480 ggr
klepa
2011-07-11 17:03
0

hosta

Hej.

Min simaestjej (under ett år) har alltid emellanåt hostat en lite torr hosta, det kommer ingenting när hon hostar men den låter lite elakartat ändå.

Nu idag har hon hostat mycket mer än vanligt, förut hände det max en gång om dagen… Detta märkte min pojkvän då jag var på jobbet och när jag kom hem sprang hon lika glad och pigg till dörren men bemötte mig med en torr hosta igen.. :/ märkte också att hon spytt upp av maten som jag lämnat till henne.

Har nu bokat tid till veterinären, fick tid till imorgon, men tänkte höra vad ni tycker och om det låter bekant? Som sagt har det fram tills nu hänt så sällan att jag inte tänkt på det desto mer… Hon är ändå lika kälen och glad som alltid så hon verkar inte direkt sjuk.

Tack för alla svar redan i förhand!

hannele44
2011-07-11 17:25
0

Vilken sand använder du ? Jag har upplevt att viss sand ger upphov till hosta..

Missannas
2011-07-11 17:25
0

Jag har en siames med astma, hon brukade också ha en sporadisk torr hosta som började strax innan hon skulle fylla ett år. Hon var inte påverkad i övrigt men eftersom det trappades upp tog jag henne till veterinären där hennes lungor röntgades och vi fick veta att hon har astma.

Idag äter hon prednisolon (kortison) i mycket små mängder och är helt fri från sin hosta och är pigg och glad.

Nu behöver det ju inte vara så att din katt också har astma men det är bra att du tar henne till veterinären så du får reda på varför hon hostar. Det kan ju också vara en helt vanlig infektion i luftvägarna, lycka till i alla fall Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2011-07-11 17:48
0

Veterinären kommer att fråga om hon är avmaskad. Det är det första man tänker på vid hosta. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

klepa
2011-07-11 19:18
0

Tack för alla svar!:)

Hon har MissCat klumpbildande kattsand, har köpt lite olika varje gång för att hitta ngt bra. Detta är något finare än det som jag hade tidigare åt henne. Har ni några bra förslag på kattsand?

Hon är avmaskad så kan utesluta det. Men känns som att det inte kan vara ngt jätteallvarligt då hon är superbusig hela tiden och verkar äta och dricka normalt…

Men kanske ändå bra att kolla upp det så jag får ro i sinnet, hon har inte hostat nu sen jag kom hem men om jag hoppar över vet. besöket så lär hon hosta igen, det är ju så typiskt..

hannele44
2011-07-11 20:22
0

Pussi Ultra compakt..finns på alla affärer ! Provade all fin fin sand  som kostade mer..men den här sanden är bäste enligt min mening-och katterna hostar ingenting ;-) och mina katter har inga sjukdomar eller allergier. Lycka till Glad

alltidsiames
2011-07-11 21:11
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vissa börjar hosta när de spinner kraftigt och andra pga kattsand.

Liljekatten
2011-07-11 21:19
0

Det kan bero på sanden. Min Boyan hade hosta var dag innan jag bytte bort den dammande kompaktsanden (provat olika sorter). Nu kör vi med träpellets och hon hostar mycket sällan. Vann en paket Ever clean för ett tag sedan som jag hällde i en låda och hon började hosta med en gång. Man ser ju hur mycket det dammar när man häller upp det så man är ju inte helt förvånad.

alltidsiames
2011-07-12 08:00
0

Vilket märke har du på träpelletsen, man vill ju inte ha nåt med giftiga klisterämnen i?

kalindas
2011-07-12 09:46
0

Tror inte det är några klisterämnen i pelletsen, den är bara hårt sammanperssat kutterspån. Man köper vanlig eldningspellets. Brukar kosta ca 50kr för en säck.

/Elisa

Liljekatten
2011-07-12 11:18
0

#8 Jag köper Neova träpellet 16 kg-säckar á 49:-. Ska du prova så försök hitta pellets som är 6 mm. De flesta är 8 mm och det funkar också, men katterna gillar den mindre bäst. Lite lättare för dem att krafsa i. Givetvis finns ju också pellets i zoobutikerna som är speciellt till djur, men då blir det ett helt annat pris.Flört

Maxima06
2011-07-12 13:39
0

Men finns det inte nåt sånt som ska göra att pelletsen brinner bättre i de pellets sorterna? som de ska kunna få exem eller nåt sånt av? Har inte vågat använda nåt annat än peewee pelletsen här.

(förlåt för jätteluddigt meddelande, det var bara nåt som ligger bak i huvet på mig som jag inte kan komma ihåg:P)

kalindas
2011-07-12 13:50
0

Om det finns nåt kemiskt så borde det ju stå på påsen tycker jag. 
Vet inte hur dyr peewee pelletsen är. Men det finns ju en pellets som heter Feline Pine som är små pellets. Finns att köpa på foderbilen, ca 9kg för 175kr

/Elisa

Maxima06
2011-07-12 13:55
0

#12 Feline pine är betydligt dyrare, jag köper 14 liter (9kg)peewee för 99kr i min djuraffär.

kalindas
2011-07-12 14:11
0

Ok, bra att veta. Glad
Är pelletsen lika små i storleken?

/Elisa

Lillatassen
2011-07-12 16:21
0

Hur gick det idag?

klepa
2011-07-12 19:35
0

Hej.

Tack för alla svar, supersnällt när ni ger goda råd!:)

Min kille tog henne till veterinären medan jag var på jobbet idag och vi fick en hel del att tänka på. Det tog inga prover än då hon verkade frisk i övrigt. Tydligen lite röd i halsen vilket beror tydligen på hostandet.

Men nu ska vi börja med att byta kattsand, testa något annat foder och helt enkelt börja i grund och botten. Hon ska också avmaskas ifall det skulle vara magkartar.Veterinären föreslog också att vi skulle minska på mängden leksaker hon har, fattade inte helt hur hon menat men det kan tydligen finnas irriterande ämnen(?) i vissa leksaker som kan irritera halsen.

Hmmm det var säkert ngt annat också hon sa som jag inte kommer på just nu men i stort sett var detta allt. Hon var inte orolig och tyckte vi skulle se om det blir bättre och om inte så får vi åka på besök pånytt. Men har en känsla att det kommer att gå bra, hon verkar ju inte alls tycka att hon är sjuk så som hon håller på :P

Missannas
2011-07-12 21:12
0

Hoppas det beror på något enkelt som fel sand eller dylikt så det blir bättre med hostan nu Glad Bara av nyfikenhet, vad får hon för foder och vilket foder rekommenderade veterinären?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2011-07-12 21:46
0

Frågar samma som #17 vad får hon för foder?
Byt inte det direkt (om det inte är nåt skräpfoder du ger). Bättre att testa sanden och det övriga först. Risken med att byta foder är att hon han få trassel med magen också.
Så en sak i taget..Flört

/Elisa

klepa
2011-07-13 21:32
0

Hon äter Mjau som torrfoder och fick förut whiskas junior måltidspåsar, men testar just nu icas kattmat. Köpte ett par burkar så hon får äta dom och byter efter det till ngt annat igen(el går tillbaka till whiskas).

Maxima06
2011-07-13 21:46
0

#14 Det är samma storlek på peewee och feline pine, tror det är 6mm.

kalindas
2011-07-13 21:58
0

Icas kattmat (torrfodret) är inte bra! Den har skadligt hög magnesiumhalt och låg halt av taurine.
Burkmaten tror jag är bättre, den är ganska lik övriga burkmatsorter.
Mjau torrfoder är väl ett ok foder, ligger i klass med Royal canin.

Vänta med att byta till något nytt foder och testa att byta sand i en vecka. Ta något som inte dammar.

/Elisa

Nilla
2011-07-14 07:43
0

Mjau torrfoder är inget vidare. Mina katter älskar "Fiskfest", pg a doften och får det som godis på kvällen.

Om du vill ge torrfoder, så rekommenderar jag att du köper i djuraffären. Botanisera inte bland påsarna i din matbutik. Inte bra. Många fodersorter innehåller socker, salt och spannmål och som Kalindas skriver: kan de vara direkt skadliga för katten. Som bäddat för allergier och sjukdomar.

Håller med Kalindas, att inte byta ut allt på en gång. Håll dig till Mjau blötfoder så länge, om hon är van vid det. Pröva med lite rått kött -kalvfärs, nötfärs och små kycklinghjärtan.  Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

klepa
2011-07-14 11:57
1

OK. Har gett Mjau då hon fick detta hos uppfödaren sin och verkar ha haft önskad effekt, då hon tycker om det och verkar må väldigt bra i övrigt. Hon äter inte Mjau blötfoder.

Ska troligtvis byta tillbaka till Whiskas blötfoder, hon tyckte om det och det verkade vara bättre än Icas…(iaf enligt henne) Men tror faktiskt inte att hostandet har med maten att göra.

Dessutom har jag inte hört henne hosta nu på ett tag, verkar som att det har lugnat sig lite. Vet iofs inte varför då jag inte ännu hunnit göra så mkt åt saken, men det är ju bra att det inte blir sämre. :)

alltidsiames
2011-07-14 14:51
1

Jag har en kräktant som numera äter från en bricka och då äter hon långsammare och kräks nästan aldrig. Fick tipset här såklart!