Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1393 ggr
Norpan
0

Siames

Hej alla siamesälskare!

Här har ni en som inte vet något om simamesen men som har fastnat för deras utseende och det jag läst om dessa katter. Vad jag undrar är detta kring deras pratande, är det så att de pratar hela tiden. Jag menar får man sova på natten osv. Funderar nämligen på att skaffa en men har två barn på 2 och 5 år som äntligen sover och det vore ju skönt om man kunde få fortsätta med det trots att man skaffar katt. Tacksam för svar.

Celia
0

Hej Norpan

oroa dig inte för barnen, de kommer att sova gott. Det är inte så att siameser eller andra orientaliska raser pratar ideligen. Våra är knäpptysta när de är nöjda. De pratar när de vill något och när man själv pratar med, eller kallar på, dem Glad

Okastrerade hanar och honor skriker däremot (hanen när han lockar på honor och honorna när de löper), men det gör ju alla raser.

Siamesen är social och behöver mycket uppmärksamhet. Deras speciella röst och behov av att stå i centrum har gett dem stämpeln att de är högljudda och 'jobbiga'.

Jag föreslår att du besöker en uppfödare i din närhet för att se rasen i sin hemmiljö. Fika en stund och ställ alla frågor som du gått och funderat över (fast de är du även välkommen att fråga här). Jag är helt övertygad om att du inte kommer att tycka att de är jobbiga, tvärtom Glad

Lycka till!
Mvh, Cecilia

TacoBelle
0

Min siames pratar hela tiden, dock inte på natten. Han pratar och sjunger när han är nöjd, missnöjd, bajsnödig, hungrig, leksugen, när det kommer gäster, när han är uttråkad, när han ska hitta på något bus, när jag tittar på honom, när han vill in i något skåp, när han har roligt, när jag pratar eller sjunger osv. Han har jämt något att säga. Han t.om pratar i sömnen *S*

Jag vill bara säga det att siamesen är en otroligt social katt och trivs inte alls som ensamkatt, den bör alltså ha minst en kattkompis.

Celia
0

Nu gick vi om varandra här. Jag skrev om två i den andra tråden :)

Men oj vad tjatigt det låter i din förklaring. Hade någon sagt så till oss innan vi skaffade katt, så hade jag aldrig åkt och tittat på siames ens Flört Ungefär som om du får gå med öronproppar jämt och ständigt. Har han jobbig röst? Våra har helt olika röster, så det är lätt att höra vem som har något på hjärtat Glad

Caelitus
0

Vi har tre barn. To på 14 og ei på 19mnd. Ingen av dem har blitt vekt av våre katter. De skriker bare når de har løpetid, men barna har en tendens til å sove gjennom alt. Når de ikke løper er det bare meg og min mann de vekker, når de mener det er på tide med frokost…..

TacoBelle
0

Det var inte meningen att det skulle låta som att siamesen är tjatig eller jobbig. Ozzy har en fin röst och jag tycker det är supermysigt att han pratar så mycket. Det är så praktiskt också, han talar ju om vad han vill och inte vill så det blir inga missförstånd.

Men det är olika från individ till individ hur mycket dom pratar. Ozzy är den siames som pratar mest av alla mesar jag träffat faktiskt.

Celia
0

#5 - jo när man redan vet hur de är, så låter det mysigt Glad men jag tror att det kan avskräcka andra (?)

TacoBelle
1

#6 Äh man kan ju inte dölja deras pratighet. Förr eller senare lär det ju komma fram ändå Glad

Celia
0

Här har ingen sagt ett ljud på hela dagen (bortsett från den lilla), så det är nog väldigt individuellt. Kanske har jag för många, så att det är därför som de är så tysta :)

Canoodles
0

Jag tror att pratigheten beror lite på hur mycket man själv pratar med dem. Får de positiv respons när de pratar så blir det ju mer prat.

Mina orientaler är inte jättepratiga utan säger till när det är något de vill eller att jag börjar prata med dem.

[viciousy]
0

Skrattande

Celia
0

Det börjas tidigt - när lilltjejen ser eller hör mig så skriker hon i högan sky (inte så högt med tanke på att hon bara är en liten 3 veckorsbebbe) - sen blir hon helt tyst och nöjd när jag snackar med henne :) Så uppmärksamhet kan också få dem tystare.

Jag tror att nöjda katter är tysta och att sådana som TacoBelles är lite extra pratiga och som grädde på moset - rejält bortskämda av att det alltid kommer någon och stillar deras behov. Han bestämmer nog därhemma - eller? FlörtSkrattande

flis
0

Jag skulle vilja att mina orientaler pratade mer än dom gör för det låter så mysigt. Deras röst är väldigt speciell, lite dov klang till skillnad mot rexarna som är mycket pipiga. Förutom löptid.Skrikandes

TacoBelle
0

#11 Haha ja du har rätt. Jag är Ozzys personliga slav Flört

SacredSouls
0

Vi har fem siamesere og ingen av de prater så voldsomt mye. Det er mest om man snakker til de man får svar tilbake. Litt koseprating. Jeg tror det er veldig inviduellt på hvor mye de prater.Og det er ikke slik at det forstyrrer søvnen.Så det er ingenting å bekymre seg for. De er jo som vanlige katter rent bortsett fra at når man først får en siameser i hus så forstår man hva en virkelig katt er og hva man har gått glipp av de årene man hadde huskatt etc.Skrattande

De er alt en katt er + litt til. Ekstra kosete,ekstra pratsomme,ekstra sosiale.

Men når hun ene jenta vår løper da trengs det øreplugger,hehe.. men det er alikevel slik at det er kun jeg som ligger våken. Gubben sover gjennom alt og det samme gjør våre tre barn.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Celia
0

#13 - ja det var det jag misstänkte Skrattande

#14 - min gubbe sover också igenom vartenda löp. Det är bara jag som blir irriterad när jag precis ska till att somna, för det är då som våra honor börjar att skrika som värst. Jag tror att de känner på sig att jag ska sova Fundersam

MalinL
0

Våra pratar aldrig så vi störs av det annt än vid löp och när vår fertila hane ropar efter honor. Men om det inte har med "kärlekstörst" att göra så är de inte höljudda, de svara på tilltal de hälsar när amn kommer hem och de kan mjaua lite i köket när de är hungriga, inget mer. Men om man har siames som ensamkatt och den inte får tillräcklig stimulans kan de nog mjauas en del.

Innan vi skaffade vår balineshona så hade jag i flera år velat ha en kat 4 katt men inte vågat. Så fort jag förde det på tal kom min omgivning med förskräckta utrop om hur förskräckliga dessa katter var, att de klättrade på väggarna och skrek oupphörligen. Så jag vågade inte skaffa kat 4 katt utan de blev  ragdoll. Sen fick vi erbjudandet att köpa Saga och det är det bästa vi gjort i hela vårt liv!

Celia
0

"…det är det bästa vi gjort i hela vårt liv!"

Ja jag menar väl det! Finns inga bättre, det går inte ens att jämföra med andra raser Glad

TacoBelle
0

Alltså det är inget fel på Ozzy för att han låter mycket. Han är varken "kärlekstörstande" eller ensamkatt. Han är faktiskt tyst också.

Celia
0

#18 - nej han är bortskämd TacoBelle! Flört

Allvar nu: Jag saknar en riktigt pratsam faktiskt. Vår oriental pratade mycket mer när han var ung. Nu måste jag inleda ett samtal med honom för att han ska gå igång. Förr gick han och småpratade för sig själv lite och han kunde vara på ovanvåningen och snacka på distans med mig här nere. Nu hör han kanske inte lika bra som förr…. Ledsen

zeldtrix
0

Vi har en riktig snackefarbror här hemma. Vår lillkille (eller ja, han är inte så liten längre) Tikka pratar hela tiden, oavsett vad det gäller har han något att förtälja Glad. Han älskar dessutom att åka runt på våra axlar och det är så kul med en sådan katt.

Snusan
0

Vår lilla Diva diskuterar en hel del ,men hon låter mest som en gammal knarrande dörr SkrattandeMen på nätterna är hon tyst .Jag älskar att sitta och prata med henne Kyss

Celia
0

#20 + #21 - härliga kissar ni har Glad Vår gamla TT 'knarrade' också, det gav hon i arv till många av sina barn.

PollyBoffin
0

Mina har ju inte bott hos mig så länge då men jag har redan märkt en viss skillnad på dem. Pelle talar om när han ska på lådan och när han vill ha mat eller bara puss på nosen, medan Prillan pratar desto mer. Hon låter dessutom som en krokodilunge!Skrattande Jättekul! Men de pratar inte störande mycket utan alldeles perfekt! Fast så är de ju väldigt perfekta också!Flört

Celia
0

#23 - vad gulligt med en krokodil Flört Det är förresten kul att se dig här igen Glad

PollyBoffin
0

#24 Skolan har börjat igen så nu kan jag vara ute här lite oftare!Skrattande Och plåga er allesammans! Muhahahaha (ondskefullt skrattFlört)!!!

Celia
0

Skrattande