Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2557 ggr
klepa
0

Hur mycket mat?

Hej. Undrar hur mkt mat en siames på ca 6mån ska äta? Känns som att min tjej äter lite väl mycket, då hon fått en liten mage…. :p

Hon äter torrfoder och whiskasjunior måltidspåsar(ca 1 påse om dagen)

[SoooL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måltidspåsar? En enportionspåse om dagen? Det är väl högst rimligt? Min SIA äter nog mer än din isf och inte är hon tjock.

[SoooL]
0

Och min tjej är nästan 6 månader (6dagar kvar).

Sussi89
0

Mina får nog ganska mycket matOskyldig

Dom får mat ca 3 ggr om dagen(mjukmat eller kött). Och det är ganska stora portioner eftersom 7(!!) katter ska ha av den maten. Och ibland får dom torrfoder.

Jag har två ungkatter; 6 och 4 månader

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Supinesophie
0

Vissa katter får en liten "hängbuk" på magen, men det är mest löst skinn :)

Sozzia
0

Förstår ditt dilemma.

Låter rimligt med maten. Det är säkert torrfodret då som hon går upp på… Obestämd

Jag hade samma sak med Råran vid 6 månaders ålder. Rådfrågade uppfödare och de sa att jag inte skulle begränsa hennes mat ytterligare, utan låta henne få äta. Och det gjorde jag. Det visade sig att hon "växte i" sin mage sedan och då växte hon jättemycket under ett par månader.

Om du är orolig, rådfråga uppfödaren/vet. Annars kan du säkert låta henne få äta (om det inte är alltför stor övervikt).

kalindas
0

Skulle gissa att det är en liten tigermagen (hängmage) hon har. Glad

Min Ellie är inte tjock, men har en rejäl hängmage och är lite "sladdrig" i hullet.

Något man bör tänka på är att man ska vara väldigt försiktig med att banta en katt då de lätt utvecklar leverförfettning. Detta kan om det vill sig illa leda till döden.

En ung katt kan gott och väl få vara lite småtjock, då de växer och behöver extra näring.

/Elisa

Kardarkas
0

Mina äter hur mycket dom vill och det är inga problem alls:)

Mvh Caroline

www.kardarkas.se

[nollottan]
0

Japp här hemma är det fri tillgång på mat och torrfodret byts beroende på vikt. Tex queen och kitten 36 vid löp, parning utställning mm då de kan tappa vikt och börjar de bli lite runda får de siames eller sterilized en period (RC) Just nu har de fri tillgång på alla 4 då de sköter sin vikt alldeles utmärkt själva :-) men jag är nog lyckligt lottad. Min kastrat därimot får uppvägd mat morgon+kväll av sterilized. (hon är 2,5år)

Nilla
0

Försök att ge blötfoder 2 ggr/dag åtminstone. Hon bör ha fri tillgång på torrfoder - men äter mindre av det ifall du ger henne mer blötmat. Mjau har en bra tetra för kattungar. Mer ekonomiskt och dessutom svenskt.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus