Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1479 ggr
Norpan
0

Färg

Oj nu bomberderar jag verkligen med frågor. Vilken är den vanligaste färgen på en siames? Är det någon färg som är mer fördelaktigt att ha om man skall ställa ut? Vad brukar man få betala för en siames? Är det något specielt som jag skall tänka på att fråga när jag besöker en uppfödare? Tack alla snälla för era svar.

NorpanSkrattande

Canoodles
0

Bomba på du!!!

Jag tycker att du ska strunta i färgen och välja en kattunge du tycker är trevlig. Eftersom du har barn så ska du ju ha en framåt och positiv liten katt.

Man kan väl säga generellt att ju ovanligare färg desto "lättare" på utställning, konkurrensen blir ju mindre, men det innebär ju inte med automatik att den kommer att glida igenom utställningarna på en räkmacka!

Priserna ligger nog från 5500-7000 ungefär.

Celia
0

Hur ser priserna ut i Norge? Sist det var uppe på diskussion så tror jag att det låg i snitt på 4500 norska. Har det ändrats?

Jag ser i #1 att det verkar ha gått upp en del i Sverige sedan jag sålde katt sist (2005).

*letar efter garnet och stickorna…* Flört

Canoodles
0

7000 är nog det högsta jag har hört. 5500-6000 tror jag är ett mer vanligt pris på en till synes defektfri katt.

Celia
0

Hur reagerar sällskapsköparna? (defektfri katt end. för sällskap) Svimmar dom eller? Skrattande

Jag tänkte ta 5000:- nu när jag fick en så STOR KULL Oskyldig men då är det kanske för lite? Skulle ju helst vilja att hon hamnar hos en uppfödare pga att pappan är så ointresserad av tjejer…

Canoodles
0

De svimmar inte! Det är många raser som ligger i det intervallet.

Jag skiljer inte på utställnings/avelskatt och sällskapskatt prismässigt.

Tar jag mer betalt för en kattunge som jag tror på utställningsmässigt t ex så har jag ju på sätt och vis lovat något som kanske inte blir verklighet.

Dessutom så kostar ju alla kattungar lika mycket att föda upp, antingen de är stjärnor eller inte. Jag går ner i pris om kattungen har svansknick t ex annars är det samma pris.

SacredSouls
0

#2 Jeg tror det er noen få som fortsatt tar 4500 nkr. Men da er det som regel bare med en vaksine. Ellers så er normalen mellom 5000-6000 nkr.

Jeg synes egentlig 6000 nkr er en helt grei pris jeg. Vil jeg ha katten spiller det ingen rolle om hvor mye den koster.Kat. 4 er jo en rimelig rase i forhold til mange andre og det er jo viktig at det ikke blir sånn at den går på "billigsalg"

Jeg har jo kun solgt ett kull. De to brødrene som skulle til samme kjøper ga jeg god søskenrabatt på og solgte for 5500 nkr + 3500 nk for broren.(fullvaksinert) Hun siste tok jeg 6000 for.Jeg kommer nok ikke til å ha forskjell i pris om det er til avl/utstilling eller kos men gi rabatt om katten har noen defekter såklart.

#4 ja jeg synes 5000 svenske kroner er for lite.Du kan trygt ta 5500 iallefall.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Celia
0

#5+#6 - jag har aldrig heller gjort skillnad på priset men jag tycker att redan 5000:- låter som max för en familj som bara vill ha en sällskapskatt. Men de som vill ha till sällskap kanske då väljer en defekt katt istället, om det nu finns några sådana i kullen eller hos någon annan uppfödare.

Förr drog jag av 1000:- om en katt hade en lättare defekt. Hur mycket brukar man dra av idag?

1999 betalade jag 6000:- för en hane i Sverige för att han var den enda i landet efter en utländsk hane och när vi köpte vår hane i Skottland för snart 2½ år sedan så betalade vi 7000 SEK exkl. resor, ombud och andra kostnader. Det slutade på ca 12000:- för en hane med svansdefekt, så ibland är man beredd att betala för speciella individer - men jag tror att en som bara ska ha till sällskap tänker annorlunda (?) Tidigare har jag fått den uppfattningen åtminstone, men det kan ju ha ändrats.

6000 norska är 6 952, 20 i svenska kronor, så då har priset höjts ganska rejält i Norge den senaste tiden. Senast de diskuterade pris på norska listan så tog de flesta 4500-5000 norska kronor. Det var inte så länge sedan.

Det skulle vara intressant att höra hur det ser ut i DK idag. De brukar ligga under de svenska priserna.

Finland vet jag inte så mkt om - tog 5000:- när jag sålde dit senast men då fick de även rabiesvacc på köpet - eller var det kanske chipet, jag minns inte…

Micare
0

Jisses! Jag köpte katt i Norge i början av 2004 för 4000 n kr, (stamtavla 1). 

Här i Sverige verkar det som om priserna drar åt 6000 kr som ngt slags genomsnitt nu, snarare än åt 5000 kr som det gjorde bara här om året.

Hälsningar Ninni.

SacredSouls
0

Men nå er jo chipmerking ganske så mye dyrere i Norge enn i Sverige også. (såvidt jeg vet iallefall) Hos min veterinær koster det 518-, pr katt og han er ikke blant de dyreste. I hovedstaden koster det oppmot 1000 nkr for å ID merke en katt.  Og når man har begge vaksiner inkludert + chip , så synes ikke jeg 6000 er ille i det heletatt.Glad

Den ene jeg har fra Norge betalte jeg 4500 for i 2005,men den var kun vaksinert en gang og var heller ikke chipmerket.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Celia
0

#8 - ja det har sannerligen gått upp i pris fort. Danmark brukar ligga mycket lägre, så det skulle vara intressant att höra om de också har höjt mycket.

Personligen så skulle jag nog tagit dessa pengar och lagt till några tusen och importerat från ett land lite längre bort istället. Och har inte Danmark höjt, så får jag två katter där för samma pris som en i Sverige (tänker då på de som ligger på närmare 8000:-,  för det fick jag mail om att det förekommer).

#9 - Inom SVERAK är vi tvingade att ha kattungarna fullvaccinerade när vi säljer dem, så har det varit i flera år. Vi är däremot inte tvingade att chipmärka. Själv chipmärker jag inte om katten säljs inom Sverige. Om de ska exporteras så är man ju tvungen, men jag tycker inte om att chipmärka en katt innan den har blivit vuxen.

Personligen tycker jag inte att 6000 SEK är för mycket för en katt, men jag undrar hur de som enbart ska ha sällskapskatter resonerar om priser över 5000:-.

Hoppas någon med sällskapskatter ser detta och kan svara :)

Canoodles
0

Jag tror inte att det gör någon större skillnad för de som ska ha en sällskapskatt faktiskt. Ska man ändå lägga upp så pass mycket pengar så spelar det ju knappast någon roll om det är 5000:- eller 6000:-

I slutänden är väl alla katter sällskapskatter! Det hoppas jag i allafall.

Och varför skulle sällskapskatten vara mindre värd egentligen? En synlig defekt kan ju ge en viss rabatt men inte mer än 500-1000:- tycker jag.

Celia
0

#11 - du missförstår mig :(  Jag gör ingen skillnad på en katts värde i pengar eller syftet med anskaffandet. För mig är de lika mycket värda oavsett utseende, gener eller defekter (men jag tar givetvis inte lika mycket för en defekt katt som för en utan defekter även om jag i hjärtat kanske känner mer för den defekta). Jag berättar endast hur det var för bara några år sedan och frågar hur det kan ha ändrat sig så mycket och fort, för jag är förvånad.

I färskt minne har jag också alla telefonsamtal från kattungespekulanter sedan jag höll i kattungeförmedling och givetvis även privata samtal och mail. Det är många som vill ha en katt men som redan vid 4500:- tycker att det blir en svår månad att klara av. Speciellt svårt om det skulle hända något som kräver vet.vård som inte uppfödaren är ansvarig för. De flesta införskaffar även en massa tillbehör som måste finnas på plats innan katten flyttar in.

Detta är anledningar som framtida kattungeköpare ofta tar upp när de ringer och behöver råd inför ett kattköp och får höra snittpriset. Jag är nyfiken på om de reagerar likadant idag när det har ökat i pris eller om svenskarna har mer pengar idag än för några år sedan? Eller köper de kanske sina katter på avbetalning oftare nu än tidigare? I så fall måste ju även uppfödare har börjat sälja allt oftare på kredit.

Jag misstänker att det är våra svenska skatteregler som har ökat priset drastiskt sedan jag sålde sist och jag förväntade mig att få detta svar när jag ställde frågan. Men ingen verkar ha tänkt i den banan ;) Revisorn påminde mig senast om att jag måste uppge priset inkl. momsen och då är det ju inte 5000:- mina kattungar kostar…

Sen till min personliga syn på priser - då tycker jag egentligen att det inte går att sätta pris på en individ. För mig är de värda så mycket mer än vad det står på 'prislappen', men det har också hänt att jag har gett bort katter för att det helt enkelt har varit det perfekta hemmet. Nu har jag slagit ihop uppfödningen med mitt företag (25% uppfödning) och kan givetvis inte ge bort något helt gratis längre.

Om jag säljer till en person som innehar F-skattesedel (vilket jag förmodar att en uppfödare har), så kan h*n dra av momsen - men om jag säljer en till en vanlig familj så ska de alltså betala vad jag begär + moms och kan inte dra av detta när det är deklarationsdags. Jag tycker att mina tidigare 4500:- kronors kattungar har gått upp ganska mycket när jag nu måste ta 6250:-/katt (inkl.moms). Det kommer att kännas mkt konstigt men så blir det ju när 'Storebror' har övertaget…

Micare
0

#12 Nu skriver jag bara vad jag tror. Jag tror att det är få uppfödare som föder upp i liten skala (dit räknar jag mig själv) som har uppfödningen registrerad som företag. Om man har detta som hobby kan man ju deklarera eventuell vinst som inkomst från hobbyverkasamhet på deklarationen. Om jag talar för egen del så är min uppfödning en sann felustverksamhet, vilket i sig inte gör mig något då detta är en hobby för mig. Om man reggar ett företag tänker jag mig att man skall ha en potential för att gå plus i alla fall, eller ha möjlighet att göra uppfödningen til en del i ett företag man redan har.

Hälsningar Ninni.

Micare
0

Jag funderar på vad det skulle innebära om man gjorde en rejäl prisskillnad på sällskapskvalité och utställnings/avelskavlité som man ex gör i USA. Låt oss säga att man betalar 7000-10 000 för en katt av uställnings/avelskvalité och bara hälften så mycket för sällskapskvalité. Skulle inte uppfödaren då bli ersättningsskyldig på ett helt annat sätt om den dyrare katten av utställnings/avelskvalité ex. utvecklade ett skönhetsfel eller annat fel som innebär att katten inte kan användas till det tänkta ändamålet? Och då låter jag lagar och paragrafer så som köplag och konsumenstköpslagen stå åt sidan för en etisk aspekt. På sitt sätt kan jag tycka att större diskrepans för kvalité på katten är mer rättvist, men jag tror inte det passar den småskaliga uppfödning det handlar om för oss här i Skandinavien.

Hälsningar Ninni.

Celia
0

Nu är det nya regler som kommer att gälla. Det ska bli lättare att byta tjänster med varandra (du får en bilrenovering mot att jag målar ett rum) men de har också sänkt från 10 000:- skattefritt till max 3000:-.

Man måste alltså ta upp alla inkomster över 3000:-. Ska man komma undan detta så får man sälja sina katter för 2999:-/st, men får sen betala skatt för den totala summan av sålda kattungar/år istället.

Hobbyverksamheten deklararerar man på Skatteverkets T2-blankett, inte i sin vanliga deklarationsblankett. Jag tror att det blir svårt att få igenom sina avdrag på en 'Förenklad inkomstdeklarations'-blankett (?)

Fler än 2 kullar/år kräver en registrerad uppfödning hos Skatteverket och man måste ta upp det som vanlig inkomst. Det var revisorn som sa att jag kommer att förlora ännu mer pengar om jag kör det som hobby, eftersom avdragen tydligen skiljer sig åt (?). Sen har jag 5 avelshonor och det är inte alls omöjligt att 3 av dessa kan få vars en kull under ett år. Jag vill inte få skatteskulder och böter om några år, därför följde jag revisorn råd.

Det innebär inte att man har en 'fabrik' bara för att man följer reglerna och registerar sig hos Skatteverket. Det kan man göra även om man inte får en enda kull.

Mvh, Cecilia

Celia
0

#14 - det tror jag är ohållbart.

Bara att se på hur mycket problem det är/har varit bland Perseruppfödare när det gäller olika priser som lett till brutna kontrakt och andra tvister, katter som inte hållit måttet osv.

Jag skulle heller aldrig kunna sätta olika pris på kullsyskon genom att ta hänsyn till var de hamnar eller hur de ser ut.

Mvh, Cecilia

Micare
0

# 15 Skall man inte väga inkomst mot utgift då man tittar på dessa 3000 kr som är tillåtna skattefritt? Undrar just om man kan komma upp i så höga inkomster på uppfödning så att man kan ta vinning av den slopade förmögenhetsskatten :-).

Jag har inte haft en tanke på att hyra en en revisor för min lilla uppfödning, men det är kanske något man måste se över :-(.

Gäller regeln att man måste regga sin uppfödning hos skatteverket oavsett vad för djurslag man föder upp?

Hälsningar Ninni.

Celia
0

#17 - nej jag tror inte att så många är i behov av en revisor. Att jag slog det samman med företaget är bara för att jag är livrädd för siffror och totalt ointresserad och dum när det gäller regler om skatter och liknande *hatar det*

Det om inkomster över 3000:- gäller nog i första hand tjänster. De pratade hett om detta vid årsskiftet och jag blev alldeles nervös ;) Jag jämställer det mer med avelshaneavgifter (än försälj. av kattunge). Att låna ut en hane mot avgift överskrider oftast 3000:- (man kan då istället säga att man byter tjänster men då måste uppfödaren betala med en annan tjänst. Vet inte om en kattunge räknas som tjänst då heller).

Hobbyverksamhet som går med förlust behöver nödvändigtvis inte deklareras, men man måste spara alla kvitton, anteckningar etc (allt som rör hobbyn) i minst 7 år och om man skulle ha turen att gå en enda krona i vinst tre år senare, så måste man deklarera detta - men har då även rätt att ta upp sina tidigare förluster. Jag har sett ett exempel någonstans, ska leta och se om det kan ha varit här på nätet.

Som hobbyverksamhet får man inte dra av för samma saker, och ej heller lika mycket, som om man har reg. uppfödningen som företag. I företaget kan man välja att redovisa varje månad eller en gång/år. De månader som man inte säljer några kattungar har man ju fortfarande utlägg för mat, sand, yta (hankattrum t ex), veterinärkostnader, annonser, försäkringar etc och kan då ta upp detta som en förlust. Som hobbyverksamhet är det andra regler.

Det är sånt som jag vet lite om, men som jag inte har nerver att sätta mig in helt på egen hand. Det är därför som revisorn fick ännu ett uppdrag. Det blir ju så lite pappersarbete för uppfödningen att det knappt märks i någon räkning (timarvode).

Celia
0

Glömde - jag vet inte om regeln bara är påförd på katt eller om det även gäller andra djurslag. På hund har det funnits sedan länge men tidigare såg nog reglerna lite annorlunda ut. Jag ska leta upp exempel och ska även se om jag kan hitta det om registrering av uppfödning vid 3:e kullen. Återkommer med det :)

Mvh, Cecilia

Micare
0

#18 Vilken tur att jag sparar så frenetiskt på alla kvitton! Det som har kostat mig mest som enskild utgift då jag har haft kattungar är facktist maten och sanden. Jag tror och hoppas att jag har alla matkvittona kvar. Jag funderar kring om djurskyddsmyndigheten rapporterar vidare till skatteverket då man får tillstånd att ha fler än 2 kullar per år (?). Vi måste ju ansöka om tillstånd numer så fort vi har mer än 2 kullar per år och byter adress. 

Hälsningar Ninni.

Celia
0

Hittade ett exempel, fast jag tror att vi är i behov av en hel artikel om detta istället. Jag ska se vad jag kan få ihop…

"**Exempel:
**Adam har deklarerat sin hobbyverksamhet på följande sätt för inkomståren 2000-2006.

**2000       underskott       20 000
2001       underskott       15 000
2002       underskott       10 000
2003       underskott         5 000
2004       överskott         10 000
****2005       underskott       10 000
**2006       underskott         5 000

Adam kan inte göra avdrag för underskott förrän 2004, då verksamheten för första gången ger ett överskott. Adam kan då göra avdrag med 10 000 kr av det underskott som uppstod 2000.
Eftersom verksamheten ger underskott igen 2005 kan resterande del (10 000 kr) av underskottet från 2000 inte utnyttjas. Det kan inte heller sparas längre, utan faller bort. Underskott uppstår igen 2006. Därför kan inte heller underskottet från 2001 utnyttjas. Underskottet från 2002 kan dock utnyttjas vid ett eventuellt överskott inkomståret 2007."

Exemplet ovan är hämtat från Skatteverkets broschyr "Hobbyverksamhet" - SKV 344, utgåva 7 (dec 2006) som även finns på deras hemsida.

Celia
0

#20 - du behöver inte ansöka på nytt om du flyttar inom samma kommun, det gäller bara om du byter kommun.

Detta är också en dum regel. Om en person blir satt med djurförbud så gäller detta enbart i den kommun som utfärdar förbudet. Då kan personen bara ta och flytta till grannkommunen och sen får h*n skaffa hur många djur h*n vill igen…

Vi bor t ex precis vid en kommungräns och har köpt en bit mark på andra sidan. Vi betalar skatt till två kommuner för det går inte att räkna marken som 'ett'. Det innebär också att om jag sätter hjul på huset så kan jag flytta till andra sidan marken om jag mot förmodan skulle få djurförbud där huset står nu…

Är det inte helt uppåt väggarna galet?!?!?

Celia
0

Kanske är det olika från kommun till kommun förresten (ang. detta med att betala två ggr om man flyttar)? Det kanske beror lite på hur de tolkar reglerna och/eller på hur pass stränga inspektörerna är?

Mvh, Cecilia

Micare
0

#20 Djurförbud borde vara bundet till person och inte till bostaden, det blir ju tragiska konsekvenser om denna person bara byter adress/kommun och får tillstånd igen.

Att ni betalar skatt till 2 kommuner pga husets läge är ett ypperligt exempel på svensk byråkrati, vem vet kanske är kommunalskatten lägre i den ena kommunen så att ni känar på att sätta hjul på huset och flytta dit ;-). Röstar ni också i 2 kommunalval?:-).

#23 Det kan säkert skilja sig från kommun till kommun. Jag har ännu inte ansökt om tillstånd då jag bara haft 2 kullar året än så länge så jag är inte 100 på att man måste söka nytt tillstånd då man byter bostad. Behöver man inte förnya tillståndet vid flytt kan det ju leda till att en person som fått tillstånd att ha ex 15 katter och 6 kullar/året och bor i villa flyttar till en 2 rummare. Då blir det lite magstarkt att ha så många katter tillsammans.   

/Ninn.

Micare
0

# 21 En artikel vore guld värt!

Celia
0

#24 - ja nu har de väl tagit bort fastighetsskatten i veckan, så då ska vi väl bara betala de 4500:- som alla måste (?)

Jag tror inte att vi hade fått rösta i båda kommunerna… Röstkorten angav Lunds kommun (mest korrekt då det är där vi är folkbokförda) - men alla dessa valsedlar som kom i brevlådan innan valet var från den andra kommunen med helt fel distrikt. De var bara att elda upp direkt Skrattande

Jo det verkar logiskt att man måste söka på nytt om man flyttar till mindre, frågan är om de kräver det om man flyttar till större?

#25 - jag ska se vad jag kan hitta Glad

PollyBoffin
0

#10 jag har köpt mina till sällskap och jag ringde till sverak först och frågade vad snittpriset låg på (inga uppfödare skriver ju på hemsidorna vad de tar för kissarna) och fick höra 5000-7000kr. Jag var beredd att hosta upp 14000 alltså, som tur var kostade det inte så mycket, men avbetalning hade inte suttit helt fel kan jag säga, ville dock inte ens ta upp frågan, det kändes dumt! Speciellt som jag studerar nu, det sved rejält i plånboken! Men det är de värda! Varenda slant! De är så pussinussiga så!Flört Jag tror att är man hyfsat insatt så kommer inte priset som en alltför stor chock, men är man helt grön när det gäller raskatter så kan man nog få en smärre hjärtattack!Skrattande Men smakar det så kostar det! Ni ska absolut inte sänka priset på dem!

Celia
0

#27 - jag hade prisuppgift tidigare. Det retade bara andra uppfödare och en del som tog ut ett högre pris använde mig som sophink. Jag var billigare eftersom deras katter var bättre…

Jag tog bort hela hemsidan för 2 år sedan, nu ligger där enbart info om familjens katter och sen har jag en liten nyhetssida där jag berättar lite ibland. De som känner mig vet vad jag har på G ändå och de som inte känner mig ringer eller mailar som en första kontakt när de söker katt.

Wikrita
0

Jeg vet ikke om kr 6000,- pr kattunge er representativt for de fleste oppdrettere i Norge.

Da jeg startet opp for 10 år siden, tok det 1 år før jeg fikk kull som levde opp. Først måtte hunnkatten gjennom en livmoderinflammasjon og falsk svangerskap. Jeg tenkte at jeg ikke hadde erfaring nok eller hadde den "tyngden de erfarne "oppdretterne hadde, og ville legge meg på en lavere pris, for jeg følte at jeg burde klare å oppnå noe med kattene før jeg kunne ta den samme prisen som andre. Da lå prisene på kr 3000,-  Men jeg fikk beskjed av en oppdrettervenninne som var og tittet på kattungene mine at jeg ikke behøvde å gjøre det, jeg kunne risikere å underminere "markedet".

Etter at DD ble født i '99 ble det på en måte "legalt" å heve prisen, og da jeg startet å importere en hunn fra UK og en hann fra Sverige, følte jeg at det var ikke noe problem.

I dag har jeg høyest pris for kattene som har ren siamstamtavle mens "skrapsiamen" (siameser med orientaler innenfor 10 G i tavlen) ligger nesten like lavt i pris som en med defekter.

I Norge får vi ikke lov å registrere katterier som geskjeft, fordi man går aldri med overskudd, og får i følge skattetaten altfor mye å skrive av på skatten, noe som igjen vil føre til at vi kan betale lavere innteksskatt.

Celia
0

Allting är relativt när man jämför priser. De som tar 8000:- kan påstå att andra som tar 6000:- konkurrerar ut dem och de som tar 6000:- kan påstå att de som tar 4500 fördärvar marknaden. Sånt snack kommer alltid att finnas. Inom vår svenska rasring hade vi tidigare ett minimipris nämnt i stadgarna, jag vet inte om det är struket eller om det finns kvar - men så länge man inte låg under det priset så var man inte skuld till att fördärva marknaden för de andra.

Någon som vet om den regeln finns kvar? Jag kan leta själv annars, det kommer dock att dröja ett tag innan jag kommer ifrån min göromål…