Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 1897 ggr
spexis22
2011-07-06 10:24
0

Torrfoder

Någon som kan tipsa om bra foder om man ska få bort den hängande kulan på magen på katterna. Obestämd

Michaela-N
2011-07-06 10:32
0

Varför inte bara ge dem mer motion?

Broddans
2011-07-06 10:33
0

Ge mer kött och mindre torrfoder, rått grishjärta, kyckling.. allt :)

kalindas
2011-07-06 10:37
0

Den får man inte bort. Ofta är det något det ärvt. Kallas för "tigermage".
Det fungerar inte att banta bort.

/Elisa

flis
2011-07-06 10:38
0

En av mina rexar har gått ner 1,2kg av att jag gått över till blötmat och bara ger lite torrfoder. Jag tror att mina katter mår bättre av den här kosten.

spexis22
2011-07-06 10:54
0

Jag kände oxå att rått kött mm vore bättre men i sjuraffären sa de att jag ska absolut inte ge blötmat, ehh?

Magen har kommit till nu efter sterilisering/bukoperation plus att vet sa att Ninja borde tappa lite i vikt, hehe. Hon är såååå goooooosig ändå fast hon fått häng och nu plötsligt stora tuttar :)

Broddans
2011-07-06 11:10
0

Ibland känns det som att djuraffärer bara vill sälja sina stora dyra torrfoder förpackningar. Jag tror att blötmat är bättre än torrfoder. Mina har fri tillgång till torrfoder (för kattungar) men får mycket kött och ibland också blötmat. De äter inte mycket torrfodrer och har ingen problem med vikten. Men som Kalindas skrev så är den där lilla påsmagen ärftlig och har egentligen ingenting med att de är tjocka att göra.

kalindas
2011-07-06 11:16
0

Visst vill zoobutiken sälja torrfoder. De flesta torrfodertillverkare bjuder den butik som säljer mest, på alla möjliga saker. Vet i en butik där jag jobbade, så fick de en två veckors resa till USA.

Köttmängd i fodret, låg magnesiumhalt (ej över 0,09) och minimalt med spannmål är att föredra. 
Burkmat är säkert inte fel, om man bara väljer en sort utan massa tillsatser som smakförstärkare.

/Elisa

nelliots
2011-07-06 12:49
0

Min huskatt gick ner i vikt när hon flyttade till min mamma. Där finns en katt som bara får äta mjukmat och det serveras mat 4 ggr per dag, ingen fri tillgång med andra ord. Om man kan lösa det tror jag att det är det bästa och enklaste sättet. Då menar jag inte nödvändigtvis att man måste ge mjukmat, utan att man ransonerar maten så det inte kan äta hur mkt de vill. Funderar på att flytta min utställningskastrat dit tillfälligt inför SW. Flört

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

spexis22
2011-07-06 16:49
0

Tack för alla svar Skrattande