Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2665 ggr
Lejdet
2011-05-13 10:25
0

Casper fertil igen!

Det höll inte i sig länge det där Superloinchippet för nu har Casper börjat strila igen och har varit på Juno nu när hon löpt, så om några veckor lär det visa sig om han har nåt "krut i fiskarna" ? Det sattes in i aug-10

Blir det en kull så var den ju inte direkt planerad men det får gå ändå.. jag har inte givit honorna p-piller nu när jag inte har haft fertil hane utan låtit dem löpa för de löper inte så ofta. Jag såg inte att han var på henne förrän det var försent och nu vill jag inte avbryta löpet med p-piller för att inte skada eventuella foster.

Cinzano är ju ute och dejtar i katthuset så det lär isåfall ännu en gång bli två kullar samtidigt om det funkar för henne denna gång. Fördelen med det är ju att de kan hjälpa varann att dia om det skulle bli problem, nackdelen är att det blir lite "fullt hus" ett tag men det har ju funkat två ggr förr!

Hde ju tänkt ta Juno ur avel men hon har ju gett två väldigt fina katter ur senaste kullen så hon får bli mamma en gång till. Hoppas på fler OLH denna gång!

amandahurtigh
2011-05-13 10:28
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Hoppas att det blir massa fina och friska bäbisar. Jag som är så svag för chokladlånghår Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Lejdet
2011-05-13 10:31
0

#1 då har du en tingad redan då? Flört

amandahurtigh
2011-05-13 10:35
0

#2 Haha!Skrattande Min första oriental kommer att bli en chokladis, men har inte hittat en ännu! Får väl hoppas på att det blir en liten flicka som vill bli en Jämte Flört

Ska skicka in stamnamnsansökan redan nu, för att jag inte kan hålla mig. Har väntat på en oriental och egen uppfödning i tio år nuGlad (är uppväxt med uppfödning av Ragdoll och Bengal)

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[SoooL]
2011-05-13 14:37
0

Ta inte detta på fel sätt nu men detta är väl ändå din tredje oplanerade parning på kort tid? Varför låta honor gå utan p piller och löpa? P-piller i sig är dåligt men ändå att löpa har jag lärt mig. Och tar du inte lite väl lätt på parningen? "Ja oj hoppsan där vart det lite jökande" ungefär. Tycker det är synd men det är jag. (Ta inte detta inlägg elakt nu för så menar jag inte) . Om Juno nu vart gravid så hoppas jag på ett gäng friska chokladisar.

Zandrinos
2011-05-13 17:26
0

Din chipkastrerade hane kan också vara steril, fast han parar.

#4 Tycker som du.

[lisme]
2011-05-13 18:43
0

Joker parret utallige ganger mens han hadde chipen. Han begynte å parre jentene i november, men ingen av dem ble drektige. Han parret dem stort sett bare en gang, med noen unntak. Først i midten av april i år var han ordentlig fertil igjen

Lejdet
2011-05-13 18:55
0

#4 de andra kullarna har inte varit oplanerade, vet inte vad du fått det ifrån?

Lejdet
2011-05-13 18:57
0

# 6 det låter ju bra, jag hans testiklar är ju helt förkrympta fortfarande så det kan ju vara så att det bara är instinkten som sitter i med två löpande honor i närheten

Lejdet
2011-05-13 19:05
0

# 4 jo jag tar faktiskt lite illa upp av det du skriver för som du vet så tar jag väl hand om mina katter och har fått alla ungar sålda varav flera till utställning och avel så på vad sätt jag är oseriös bara för att jag ville skona honorna från att stoppa i dem p-piller i onödan det vet jag inte?

Casper gick från snäll mesig kastrat till sitt gamla jag på bara någon dag och Juno är en tyst löperska så det är inte så lätt att förutspå. Betydligt värre saker har hänt hos betydligt mer kända uppfödare än en oplanerad kull mellan två renrasiga fina katter som inte är släkt.

Jag ser många fördelar med att ha dubbla kullar då de små liven har två mammor att tillgå.

Alba333
2011-05-13 20:23
0

#4 Håller inte alls med dig! Då jag haft förmånen att följa Lejdet här på forumet sedan hon startade sin uppfödning så vet jag att hon verkligen gör allt för att katterna ska må bra. Jag säger heja Lejdet!!

Det är många uppfödare som tagit aktivt avstånd från p-piller då det är sådana risker förknippade med dem.Har hört om så många honor som fått livmoderinflammation för att ägarna låtit dem gå på p-piller. Förstår inte varför det skulle vara hemskt att låta honorna löpa. Har man uppfödning så har man… Det är väl det mest naturliga att honorna får löpa i sina cykler och som det passar dem istället för att vi människor hela tiden ska mixtra med deras hormoner med piller och kemikalier.

MalinL
2011-05-13 20:40
0

#10 Det beror på, vissa honor måste gå på p-piller om man har dem fertila, min hona t.ex löpte 8 dagar, hade uppehåll 3, löpte 8 dagar osv. På såna honor måste man sätta piller om man inte vill kastrera, för annars löper de ihjäl sig, får livmodersinflammation eller båda delarna.

Alba333
2011-05-13 21:06
0

#11 låter som att det är bättre att katrera en sådan hona…

[SoooL]
2011-05-13 21:12
0

Jo men r din hona vart parad med en bondkatt var det ju inte planerat hoppas jag. Och jag kanske har fel när du hade 2 kullar samtidigt sist att en inte var planerad?

[SoooL]
2011-05-13 21:14
0

Jag har aldrig använt ordet oseriös. Jag vet att du har fint hand om dina katter, har jag ju sett. Vart bara förundrad över att du tar så enkelt på en oplanerad parning. :)

Lejdet
2011-05-13 21:47
0

#13 Den första gången släppte min bror mycket riktigt ut min Juno och hon kom hem några timmar senare, sedan föddes det en kull med 3 oäkta ungar och 3 äkta, varav en dog. Jag tog fullt ansvar för det och lät DNA-testa de rasrena ungarna för ett faderskapstest vilket bevisade att Casper är far till dem.

De senaste två kullarna var planerade samtidigt, de föddes med 3 veckors mellanrum och det var inga problem med det? Jag gick hemma sjukskriven och hade all tid i världen att ta hand om dom och de har visat sig ha blivit underbara katter när det gäller temperamentet.

Kanske är det för att jag tyckte att du var en oseriös kattungeköpare som först hade tingat en unge hos mig och sen ändrade dig i sista stund som du har behov av att yttra dig på detta sätt?

För övrigt så är jag ensamstående och förfogar själv över min tid och mitt liv och tycker jag inte att det är väldens katastrof med en oplanerad kull om två månader så är det väl upp till mig??

Lejdet
2011-05-13 21:49
0

# 11 Mina två systrar löper ungefär var 6e vecka nu på våren och ännu mer sällan på vintern. Cinzano löper 2-3 ggr/år bara så jag ser inte det som ett problem.

Men det är ju så att de sätter igång varann, när en löper gör den andra det också.

LottaX
2011-05-13 21:57
0

Lite hårt tycker jag, ingen ska behöva stå till svars.

Dock förstår jag att funderingar dyker upp då bägge honorna varit ute för omplacering för mindre än en vecka sedan då de inte fungerar i samma hushåll.

Då de inte fungerat ihop tidigare kan jag inte förstå varför de helt plötsligt ska kunna dela på sina eventuella ungar?

Bara mina cent…

SacredSouls
2011-05-13 22:01
0

#13 Det er faktisk andre gangen noen drar opp denne saken med Lejdet sitt første kull. Det synes jeg er fryktelig trist for hun hadde maks uflaks og jeg vet ingen som er så lærevillig som det Lejdet har vært hele veien.Hun spør alltid når det er noe og er aldri redd for å "gå ut" med ting, noe som mange kunne følge hennes eksempel på.

#14 En ting som man lærer seg ganske raskt når det kommer til oppdrett er at ting mange ganger ikke går etter planen. Man kan planlegge og drømme til man blir grønn i ansiktet men når det kommer til stykket så er det alltid kattene selv det kommer an på.

Noen ganger opplever man døde kattunger,livmorbetennelser,katter som ikke blir drektige,en kombinasjon som ikke blir som en ønsker,syke katter ,smittsomme sykdommer,katter som ikke fungerer i avl etc etc. Listen er lang! Så det handler nok ikke om at Lejdet tar lett på dette,men at hun rett og slett vet at det ikke var det verste som kunne hende Flört

Og når det tross alt er snakk om chip så er jo litt av meningen ved å sette den at man kan ha gutta som kose"kastrater" slik at de får roet seg ned å vært litt kosebamser en periode og da såklart sammen med jentene.

"0 Jeg vet ikke hvor lenge en slik chip varer,men siden Casper har hatt den såpass lenge så er det vel en liten sjans for at han kan være fertil igjen ? Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-05-13 22:06
0

# 17 de fungerar men har sina revirstrider och till skillnad mot många andra uppfödare så stänger jag inte in mina katter ensamma i en massa olika rum, utan tycker att de ska kunna fungera tillsammans och det funkar när jag är i samma rum, då bråkar de inte. Jag menade inte heller att de kommer att ligga och mysa i samma bolåda som Iris och Juno gjort, utan att om nån av dem tex. behöver snittas eller om Cinzano som är förstagångsmamma vid snart 4 års ålder inte vet hur hon ska ta hand om dom så har jag en "reservmamma" att ta till.

Men som jag skrivit så blir det sista parningen för Cinzanos del nu, sen kommer jag att kastrera henne och eventuellt omplacera antingen henne eller systrarna sen när mina nya honor har växt upp.

Det är ingen som helst brådska med att omplacera dom.

[lisme]
2011-05-13 22:43
0

Jeg har hørt om noen hannkatter der Suprelorin ikke har hatt noen virkning i det hele tatt. Andre har parret 12-15 uker etter at chipen er satt inn, og hunnkatten har blitt drektig.

#13 + # 14 Det er levende vesener vi snakker om, ikke en mobiltelefon som kan programmeres til å gjøre det man forventer av den. Ville det ha endret situasjonen om Lejdet hadde brutt sammen på forumet på grunn av at to katter har parret seg? Ville hun ha vært en bedre oppdretter da?Og hva i all verden gjør det om de to har parret seg? Jeg vet etterhvert om en god del oppdrettere også innen andre raser som har opplevd uforutsette parringer, Lejdet er ikke alene. Blant annet ble det første kullet vårt til uten at vi i detalj hadde planlagt det. Vi visste ikke en gang at hunnkatten hadde løpetid, før vi så at hannkatten parret henne. Sånt skjer.

# 12 For noen katter er det riktig å gi p-piller en kort periode, for andre er ikke det hensiktsmessig. Skal man kastrere en hunnkatt fordi den har for kraftige løpetider, for ofte? Hvorfor det? Så liten som avlsbasen til langhår i kat IV er kan vi ikke utelukke hunnkatter som er friske og sunne men som løper for ofte og har for sterke løpetider. Det finnes mye verre ting som kan skje om vi selekterer på et sånt grunnlag.

Vi som har holdt på med oppdrett i noen år, jeg regner meg blant dem - ikke fordi jeg har holdt på så lenge men lenge nok til å vite det samme som andre oppdrettere vet - vi lager planer for kattene, drømmer om forskjellige kombinasjoner osv men til syvende og sist er det faktisk ikke vi mennesker som bestemmer hva som skal skje, men kattene! Vi mennesker gjør så godt vi kan, men også vi gjør feil heldigvis. Skal vi da til evig tid sitte med hatten i hånden og bare godta å bli "dunket i hodet"?

De fleste av oss har vel et inntrykk av andre katteeiere og oppdrettere, men vi er ikke enige alle sammen om hvem som er såkalt seriøse og hvem som er såkalt mindre seriøs eller til og med - fullstendig useriøs! Jeg for min del kan synes at det er litt for lettvint å skaffe seg et dyr uten å vite noe særlig om dyret og dets behov for så i ettertid oppdage at dyret har behov som ligger utenfor det man trodde til å begynne med

Det mest interessante er hvem av oss har retten til å sette seg som dommer over andres valg, andres meninger og andres reaksjoner?

MalinL
2011-05-13 23:16
0

#12 Ska man kastrera en sådan hona, på vilka grunder då, om honan är sund för övrig, en god mor och ger fina bebisar utan komplikationer så ska man kastrera för att hon har en stark fertilitet? Förstår helt ärligt inte hur du resonerar här. Glad

[SoooL]
2011-05-13 23:26
0

Jag ville inte göra någon upprörd eller arg. Jag vart fundersam, och ville inte komma med "påhopp". Man måste få undra saker utan att det ska tolkas elakt Rynkar på näsan var därför jag var noga med att be TS inte ta det elakt när jag skrev frågan - just för att jag inte ville vara elak utan bara få ett svar, inget mer med det. Olyckor händer ja - det vet jag. Så e det med det.

[SoooL]
2011-05-13 23:29
0

#20: Och jag poängterar återigen att jag inte kallat Lejdet för oseriös.

[nollottan]
2011-05-14 00:54
0

oj vilken härlig diskussion det hade blivit här :-)

Pratet om man ska sätta P-piller eller inte, kastrera eller inte verkar vara en oänlighet… Glad alla gör vi olika vilket jag tycker är helt ok så länge katten mår bra. Alla katter fungerar ju olika så man får ju bara göra det bästa av situationen. Att föda upp katter är inte alltid det lättaste då de tystlöper, blir med barn trots p-piller, superlion mm mm Tycker Lejdet gör helt rätt, hade inte velat läsa att hon stängt in Casper i ett rum för hon är osäker på om han är fertil. En sak många faktiskt glömmer bort är att katter kan "bli på smällen" trots p-piller. Så är man uppfödare får man välja. Tror inte det hade fungerat att ingen uppfödare ville handhålla med egen hane…. vissa vill ha sina hanar med de andra som sällskaps katt, andra har dem i hankattrum tills de kastreras. Hoppsansa kullar händer hur försiktig man än är och då får man ta ett beslut och stå för det! det är det viktigaste. Lejdet kunde ju valt att hon inte ville ha denna kull och gjort abort och sedan hållt käften om det…..  Juno är en fin katt och mycket god mamma så jag förstår varför hon tog sitt beslut. Hur många kullar man vill ha och hur tätt, är ens egna beslut så länge man följer alla regler och mammakatt är frisk och i gott hull.

marieirene
2011-05-14 04:18
0

Lejdet, Jag kan förstå din reaktion till viss mån men varför försvarar du dig själv genom att attackera andra uppfödare och frågeställaren av den känsliga frågan ifråga? Det hade väl räckt att förklara..?  Kanske ngn annan funderat på samma sak och då är det ju jätte bra att få förklara en xtra gång,eller hur? Så vem vet du kanske borde tacka henne för frågan i stället.. Glad Det är inte många som vågar fråga saker som kan tänkas upplevas som påhopp.. Jag upplever det inte som om hon vill/ville förgöra dig… I dessa inlägg nedan ser jag det som att du försvarar dig genom attack. Inlägg  # 9  där säger du :"Betydligt värre saker har hänt hos betydligt mer kända uppfödare än en oplanerad kull mellan två renrasiga fina katter som inte är släkt." Inlägg #15 säger du:" Kanske är det för att jag tyckte att du var en oseriös kattungeköpare som först hade tingat en unge hos mig och sen ändrade dig i sista stund som du har behov av att yttra dig på detta sätt?" Inlägg#19 säger du: "# 17 de fungerar men har sina revirstrider och till skillnad mot många andra uppfödare så stänger jag inte in mina katter ensamma i en massa olika rum."Tycker du att den uppfödare som delar upp sina katter för att de anser att det behövs av olika anledningar är en dålig uppfödare? Jag tror iaf inte ngn uppfödare gör det utan att känna skäl till detta. Man måste komma ihåg att vi håller våra katter inne i flockar och då har de inte möjligheten att fly till grannbyn el dyl om revirstrid uppkommer på allvar. Om osämjan blir för stor anser iaf jag att det mest humana man kan göra är att dela bråkstakarna. Helst med en kompis förstås. Summa summarum tycker jag att man ska undvika att hävda sig själv genom att sänka andra det är inget bra sätt att växa på i något sammanhang. Försöker själv alltid ändra mina tankar när/om jag själv hamnar i detta tankesätt. Till sist vill jag önska dig lycka till om det tagit sig och hoppas du får många fina bebbar. CoolGladKrama varandra i trafikenGladCool / Marie

GunillaSverkersson
2011-05-14 05:48
0

All heder till dig Lejdet som är så öppenGlad Jag ser detta forum som ett ställe att lära mig saker på och tycker att det blir lite tråkit om det bara är gulligull hela tiden. Vi uppfödare måste se varandra som kolleger och inte som konnkurenter. Hjälpa och stödja varandra.

Vi har alla olika filosofi med våra katter. Själv har jag en utekatt min gamla huskatt Gert vissa tycker att det är hemskt. Så vem är jag att dömma andra?

Just nu får jag huset nerkissat av mina två fertila hanar. Någon troligtvis Snake kommer att bli kastrerad i höst.Jag är glad att de samsas om huset även om de håller det uppdelat själva och sitter och fräser åt varandra i trappen. Jag har dem åtskilda när jag eller någon annan inte är hemma. Jag är också glad för  att båda är snälla mot min gamla Gert.

Våran Fancy löpte vid 4 månader innan hon flyttade hit vi gav henne p-piller hon fick livmoderinflamation som vet klarade att bota, vi valde att para henne relativt tidigt.Vad är rätt och vad är fel??  Svårt att veta innan. Ibland händer det oväntade saker eftersom vi håller på med levande djur.

Vem är jag att dömma andra? jag hoppas att de flesta gör så gott de kan och genom att fråga de galmla erfarna uppfödarna kan vi få råd och hjälp. Men om vi inte vågar vara öppna kan vi ju inte få varken goda råd eller hjälp.Flört

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[SoooL]
2011-05-14 09:16
0

Och jag har tydligen missat att du kallat mig öppet flr oseriös kattungeköpare för att jag ändrat mig ang en katt som ska bo med mig i minst 10 r. Jamen så roligt, tack. Sista gången jag är trevlig mot dig här på forumet så total ignorans från min sida nu så slipper jag vara otrevlig! Men du är så helt fel ute!

kalindas
2011-05-14 09:40
0

Tänker inte ge mig in i diskussionen  i denna tråd. Det enda jag vill tillägga är att Superlorin, ska på hundar, vara i ett halvår. Därefter kan de bli fertila när som helt.
Har velat chippa min hund som jag har på foder, men veterinärerna rekomenderar det inte pga att man inte kan garantera deras fertilitet efteråt.

Men verkan av chipet, ska försvinna efter ett halvår. Varar det längre på katten/hunden är det väl mer en bonus..Flört

/Elisa

Lejdet
2011-05-14 11:41
0

#27 ja och det står jag för, för du ville köpa en hane av mig som inte var helt frisk och stod på antibiotika, därför ville jag inte varken ha någon handpenning av dig eller skicka fler foto på en mager eländig kattunge innan jag visste hur det skulle gå för honom? Detta var jag hundra procent öppen med. Du blev sur och påstod att jag var oengagerad för att jag inte skickade bilder på honom. Du påstod att du var ute efter att köpa en Balines, hane och då helst chokladmaskad och så gick du istället och tingade en siames från en annan uppfödare som du sedan har skrivit otaliga trådar om att hon inte riktigt verkar vara vad du förväntade dig? Du har även ifrågasatt alla oss uppfödare om varför vi inte informerat dig om att man helst ska ha två kat.4 katter ihop.

Jag beklagar om du känner dig kränkt men det gör jag också över dina inlägg och att återigen ta upp det där med mina oäktingar som råkade komma till i första kullen ser jag bara som en försök att misskreditera mig.

Låter som en bra idé att vi inte kommenterar varandra i fortsättningen tycker jag.

Lejdet
2011-05-14 11:59
0

# 25 därför att jag på senare tid har blivit väldigt beklämd/ledsen över hur en del håller sina djur och att de måste tillbringa ett liv eller åtminstone flera år i ett rum på några kvm. ensamma utan mänskligt sällskap.

Jag var naiv nog att tro att sånt inte förekom. Den enda skillnaden är att dessa uppfödare inte går ut öppet med att det är så och deras "hoppsankullar".

Jag anser att kattavel aldrig kan bli nåt man tjänar pengar på och att man inte kan ha "djurfabrik" utan för mig är alla mina katter i första hand sällskapsdjur, i andra hand avelsdjur. Jag har jättedåligt samvete bara vid tanken på att jag kommer att behöva omplacera ett par av mina katter för att inte ha fler än tillåtet. För mig har alla mina katter en egen plats i mitt hjärta även om vissa av dem är mer sociala.

SE*Wishetens
2011-05-14 12:00
0

Jag vill börja med att klargöra att jag inte känner någon som har yttrat sig i den här tråden personligen, alls.

Men jag blir ledsen när jag ser att en kattuppfödare, oavsett vem det är, kritiserar personer som tidigare varit aktuella som kattungeköpare och kallar dem oseriösa. Det är för mig ett kraftigt ord, och anklagande. Likväl känns det trist att uppfödare öppet redovisar privat konversation mellan denne och den presumtive kattungeköparen. Sånt kan jag tycka att man ska hålla mellan varann, och inte skriva ut på forum. Ser inte hur något gott kan komma ur det.

Sen hade kanske frågan kunnat formulerats annorlunda, varit tydligare att det inte handlade om påhopp eller beskyllande utan bara en fråga. det är ju sällan ens fel att två trätar, som man brukar säga.

Just my "two cents".

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Lejdet
2011-05-14 12:02
0

# 31 jag ville bara förklara att det fanns en bakgrund till varför vederbörande vill ifrågasätta mig och min uppfödning. Ok, oseriös är ett hårt ord, men ambivalent då, är det bättre?

Lejdet
2011-05-14 12:05
0

# 28 jag frågade min vet. nu när jag var och testade Cinzano i förra veckan och då sa hon att de egentligen inte vet alls hur länge det håller på katt men tillverkaren hade sagt 1-3 år när de frågade.

[SoooL]
2011-05-14 12:14
0

#31: Jag var tydlig med att det inte var ett påhopp eller var jag inte?
I övrigt så tack för inlägget, håller med

#32: NU är du barnslig. Anledning att ifrågasetta? Jag har inte ifrågasatt, jag har frågat. Jag hade ställt den frågan till vem som helst, även om jag inte mött personen ifråga. Sedan sk**er jag blanka f*n i om det är du som råkar få frågan, simpelt?

DU har noll rätt att hänga ut mig på ett forum, förstår du?! Jag ville inte ha en katt av DIG. Så enkelt var det. Stör det dig? Eller hade du hellre sett att jag köpt en katt och sedan ångrat mig för att jag inte ville ha den och såld den vidare till någon annan? Vilket föredrar du? Istället bör du vara tacksam att jag tackade nej så fort jag kände att jag inte var intresserad av din katt. Oavsett anledning.

Och att kalla mig oseriös? Det bevisar hur ofantligt barnslig du faktiskt är trots din ålder! ha, ha! Jag har letat nogrant efter RÄTT katt till MIN familj. Jag har varit hos många uppfödare och sållat. Och hittat MIN katt från Petra. Och jag har inte en sekund ångrat mitt köp. DET var mitt mål med mitt kattunge köp.
Att du har haft så svårt att acceptera ett snällt "nej förlåt men jag ångrar mig" för FEM jvla månader sedan, det är för mig rätt skrattretande.
Jag var även då trevlig när jag berättade att jag ångrat mig och hade hoppats på att du skulle ta det moget. Istället började DU gnälla över att du vart tvungen att säga nej till andra intressanter. Nåja. Synd att du ska vara så långsint, men det får stå för dig!

SE*Wishetens
2011-05-14 12:16
0

#32 > Det är möjligt att det finns en "bakgrund"; men personligen såg jag inte frågan alls som ifrågasättande, utan bara som en fråga. Men som jag skrev, kanske borde den formulerats ännu tydligare att det inte var för att "hoppa på" någon.

Oavsett vilket, tycker jag det är trist när man utmålar någon annan som oseriös eller redovisar privat konversation. Det hör inte hemma på ett publikt forum, och det borde inte vara något som en registrerad uppfödare ägnar sig åt.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Lejdet
2011-05-14 12:18
0

# 34 inget mer bråk nu tack och det var just det du gjorde, hängde ut mig och min uppfödning offentligt på ett forum så därför svarade jag

Lejdet
2011-05-14 12:20
0

# 34 jag har inga som helst problem med att folk inte vill köpa just mina kattungar av någon anledning men då kan man ju säga det på en gång och inte vänta i en månad?

[SoooL]
2011-05-14 12:23
0

Jag skrev bara saker jag läst på detta forum så det är inget som är nytt.
Men som sagt, nu vill jag inte ha någon diskussion med dig alls. Trodde du var mognare än så 5 månader senare men tydligen inte.

Lejdet
2011-05-14 12:24
0

# 35 nej det är ju bra att du inte såg frågan som ett ifrågasättande men det gjorde jag eftersom hon påstår att i stort sett ingen av mina kullar har varit planerade. Nej jag glömde bort att en reg. uppfödare inte får ha känslor eller bli sårad. Ska genast sluta med det!

[SoooL]
2011-05-14 12:34
0

Fast det är roligt att du misstolkar också - och blir sur över det. När det inte var alls något jag påstod. Jag syftade på huskattkullen, måste ha missminnt mig att en fd parning varit oplanerad (ta fel kan alla) och så denna. Det kallar jag inte alla då du haft 5 kullar totalt.

(Jag är totalt värdelös på att inte ge svar på tal när det skrivs felaktigt om mig, får erkänna det!)

Lejdet
2011-05-14 13:03
0

# 40 där har du fel också, jag har haft 4 kullar, inte 5.

[SoooL]
2011-05-14 13:05
0

Mc kullen, bil kullen, flygplanskullen, stjärnkullen och så huskattkullen?

1, 2, 3, 4, 5

kalindas
2011-05-14 13:24
0

Nilla eller Line.
Ett tips är att ni låser denna tråden och låter de två "kompatanterna" ta diskussionen privat. Flört

/Elisa

Lejdet
2011-05-14 13:47
0

# 42 men ursäkta är du inte läskunnig eller? Jag skrev ju längre upp i tråden att det var en blandad kull med tre oäktingar och resten rasrena? Du kanske inte vet det men en katt kan para sig med flera olika hanar och då får ungarna olika fäder i samma kull.

Lejdet
2011-05-14 13:52
0

# 43 för min del känns det som om jag aldrig mer ska skriva nåt om min uppfödning då man ska bli ifrågasatt hela tiden av folk som inte ens har ordentlig koll på faktan bakom sina påståenden.

[SoooL]
2011-05-14 13:52
0

Ja, lås tråden och ta bort/cencurera sånt som inte borde publiceras på ett publikt forum. Kanske även saker jag skrivit, men även det TS skrev om mig som kattköpare. Mycket onödigt att ha på siames.ifokus! Hon kanske ska skriva mitt för och efternamn också så att ingen vill sälja katt åt mig i framtiden?!

Lejdet
2011-05-14 13:58
0

# 46 tanken föll dig inte in att folk kanske inte vill köpa katter av mig i framtiden när du började med att skriva att jag har en massa oplanerade kullar och verkar ta så lätt på min uppfödning? Att mitt stamnnamn är känt och att du hängde ut en person offentligt?

Du är anonym och ej uppfödare så vem skadar det mest?

Nilla
2011-05-14 14:38
0

Men jeeeeeesus, vilken pajkastning! Förvånad

Jag måste hålla med min merarbetare Line här: oavsett vad man tycker om Lejdets "planering av sina kullar" - måste man tillstå att hon alltid är öppen och ärlig om vad som händer i hennes katteri, samt att hon är mycket villig att lära!

Hon är alltid mottaglig för de råd och tips som de mer erfarna uppfödarna delar med sig av och praktiserar dem också. Många nya uppfödare rynkar på näsan åt de äldre uppfödarnas goda råd och anser att de redan är fullärda. Sedan sitter de där med nyfödda ungar som de inte lyckas klara.

Så är inte fallet med Lejdet och det ska hon ha kredit för. Hur hon sedan planerar sina kullar - är hennes ensak. Jag känner inget behov av att hänga med näsan ner i hennes katteriagenda och "hötta" med fingret.

En olycka händer så lätt - även hos den som säger sig "planera sina kullar noga". Det kan vara ett barn som glömmer stänga dörren till ett rum, öppnar sitt fönster och vips har en honkatt promenerat ut i trädgården, en obetänksam besökare/hantverkare som står för länge med ytterdörren öppen? Känns det igen? Allt kan hända. Casper är dessutom chipkastrerad, vilket visar att Lejdet tagit sitt ansvar och inte låtit sin hane para sig hur som helst.

Efter några år tillsammans på forumet, har man hunnit bilda sig en uppfattning om de uppfödare och kattägare som är medlemmar här. Man kanske inte alltid stödjer deras val och hur de hanterar vissa situationer. Men jag tycker ändå att vi försöker att stötta varandra och råda så gott vi kan när det kniper. Vi får acceptera att vi är olika och inte alltid tycker lika jämt.

Vi måste också fundera på hur det vi skriver kan uppfattas av andra.

"-Kommer han/hon ta illa vid sig av det jag har skrivit? Om det möjligen kan tolkas som ett påhopp - kan jag formulera mig på något annat sätt, men ändå få fram det jag vill förmedla? "

Om man inte tänker sig för och kritiserar andra medlemmar - får man nog vara beredd på en motreaktion, vilket SoooL får med råge.

Välj era ord om ni vill fortsätta diskutera. Vi tillåter inga personliga påhopp - från något håll, kanske jag ska tillägga… Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

origirl
2011-05-14 14:42
0

Jag tycker man ska vara mycke aktsam med att kalla båda köpare och uppfödare för oseriösa.

Bara för att nån inte har samma syn på saker, gör ting på samma sätt vill inte automatisk säga att nån er oseriös.

Er man en uppfödare så blir man frågsätt hela tiden, Soool har gjort det öppent. Hon borde kanske sendt det som personligt meddelande men hon har i alla fall tagit upp saken med dej.

Och inte gjort det på det vanliga viset i kattvärlden vart det blir diskuterad bak din rygg och du er den sista som får veta något och absolut inte får nån anledning till att forsvara dej.

Lejdet
2011-05-14 14:49
0

#48 tack för de orden och ja jag erkänner att jag kanske är lättprovocerad ibland och borde visa mig mognare men samtidigt måste jag ju ha rätt att förklara och försvara ett påstående som inte äger sin riktighet?

#49 ja själv är jag inte konflikträdd (som du kanske märkt) och tar hellre en öppen diskussion än en bakom ryggen! Jag har gjort flera fel och misstag precis som många andra uppfödare men brukar vara öppen och ärlig med dem för jag tror på nåt sätt att ärlighet alltid varar längst?

Men jag funderar nu allvarligt att bli en anonym läsare här istället och sluta skapa trådar och bilder från mitt och mina katters liv.

[SoooL]
2011-05-14 14:54
0

#48: Fast nu återigen så var det aldrig menat som något negativt. Jag var nyfiken och ställde en fråga. Det måste man ju ta om man går ut öppet med saker som sker i ens liv på ett forum, eller? Jag försökte vara tydlig md att det inte var ett elakt inlägg men det togs inte in av en del läsare.  Om man inte får ställa frågor på ett forum, vad har man forum till? Vore väl annat om jag medvetet ville vara elak?
Sedan är det ju synd att det är svårt att förstå folk i skrift. Det är svårt att låta snäll när man skriver har jag märkt hehe :)

""-Kommer han/hon ta illa vid sig av det jag har skrivit? Om det möjligen kan tolkas som ett påhopp - kan jag formulera mig på något annat sätt, men ändå få fram det jag vill förmedla? "

Om man inte tänker sig för och kritiserar andra medlemmar - får man nog vara beredd på en motreaktion, vilket SoooL får med råge."

- Och hur skulle jag formulera mig då? Jag skerv "ta inte detta på fel sätt" och att det inte är menat som ett elakt inlägg. Vad mer begärs?
Men går man ut öppet med allt i ens liv på ett forum så får man väl ta att folk ifrågasätter någongång? Klarar man itne av att ta det som en vuxen person så kanske man ska sluta publicera allt i ens liv? En fundering bara.
Och bara för att jag stället en fråga så ska jag ta skit? Att jag är oseriös? Jaja, så kan ni ju se det.

[SoooL]
2011-05-14 14:55
0

#49: Och jag har för SISTA gången nu, jag säger det inte en gång till, aldrig kallat TS för oseriös!

Nilla
2011-05-14 15:39
0

Gräv nu ner stridsyxan, flickor! Glad

[lisme]
2011-05-14 16:56
0

Eller ta det via pm ;o)

SacredSouls
2011-05-14 17:36
0

Ojsann Förvånad ja dette hadde utviklet seg veldig.

Resten får dere ta privat jenter, for nå går dere alt for langt begge to.

Slike private samtaler og hvorfor en velger å ikke kjøpe katt osv hører ikke hjemme på et åpent forum uansett grunn!

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2011-05-14 21:51
0

# 51 det är alltid svårt att få fram nyanser via skrift och ibland räcker det inte med att skriva att man inte menar nåt illa när det så tydligt framgår av texten att man faktiskt gör det? Man kan ju inte skriva vad som helst genom att ursäkta sig med att folk inte ska ta illa upp bara för att man sagt det.

Förstår inte ens vitsen med att från början fråga om jag inte haft för många oplanerade kullar? Vad ville du ha för svar på den frågan?

Hade jag svarat ja så vad hade det spelat för roll och nu när jag svarar nej så vad spelar det för roll? Vad är liksom meningen med själva frågan eller påståendet från början?  Man får enligt reglerna ha tre kullar på samma hona på två år och man kan även få dispens för fler så vad är problemet så länge katterna är sunda och friska? Detta blir Junos tredje kull på 2 år OM hon nu ens är dräktig?!

Det hade varit befogat att fråga om jag inte hade en aning om att de hade parat sig och inte visste datum för eventuell födsel utan att jag helt plötsligt bara hade upptäckt att hon var dräktig. Men nu ville jag med den här tråden bara visa att superloinchippet verkligen kan gå ur så här snabbt utan förvarning så att andra är medvetna om det.

För övrigt tänker jag inte kommentera den här frågan mera.

[SoooL]
2011-05-14 22:13
0

Är inte mitt fel att du övertolkar och är överkänslig över överanalyserar. Tyvärr.
Jag trodde diskussionen skulle dö i samband med att flera moderatorer bett oss hålla tyst. Jag har redan droppat detta men som vanligt ältar du. Precis som med något som hände för över 5 månader sedan. Vad säger man.

*övergår till min vardag och schlager* Oavsett hur mycket du "ogillar" mig så önskar jag dig lycka till med uppfödningen och att honan får en fin kull kattungar om Carl-Bertil lyckats få henne gravid.  Hans avkommor är gudomliga. Kakan var det sötaste jag sett på år och dar!

Lejdet
2011-05-14 22:29
0

Ja själv avskyr jag schlager så jag satte mig hellre vid datorn efter en god födelsedagsmiddag och tårta.

Ok jag kanske är en klimakteriekossa det erkänner jag. men du kanske bör tänka på i fortsättningen hur du uttrycker dig innan du "frågar" saker.

Jag ogillar sällan folk och är faktiskt inte en långsint människa så vi gräver ner stridsyxan nu.

Over and Out!

[SoooL]
2011-05-14 22:35
0

Ja riktigt dåligt Europa! Sverige rocks haha!!

Jag är aldrig sur på folk så blir upprörd när du går på för hårt. För frågan var inte ment som nåt elakt, ingenstans. Jag var nyfiken *hack i skivan*.

Va bra, skönt. Vi gör alla fel, och det var fel av mig att ångra ett köp, men samtidigt lika bra och det tror jag du tycker också med tanke på att jag började vela. Man ska vara helt 100 nöjd. Glad

Fortsatt trevlig helg!

Nilla
2011-05-15 00:34
0

Bra gjort av er båda. Natti natti. Glad

SunnaLiv
2011-05-15 11:41
0

Jag lärde mig något nytt allafall av att läsa denna tråd.Hade ingen aning om att en katt kan bli parad av olika hanar o föda olika ungar :)

Sen måste ja dock säga att ja önskar att vi alla är mer trevliga emot varann.Vi är här för att stödja varann och dela våra erfarenheter och komma med råd.

Det blir så himlans mycket trevligare då :D

hoffens
2011-05-18 14:11
0

Jag är sjuk och har inte varit här på 4-5 månader.

Jag blir ledsen och och arg när jag läser allt skit.

Man kan ju undra om det är vuxna kvinnor som skriver här. Låt var och en uppfödare skötta sitt. Jag hoppas att jag klara av att ta 2 kullar till sen lägger jag av. Har mina kattungar som minna barn och de får gå fritt på 80 kvm. har en stor inhängnad altan där de kan gå ut och in när de vill.

[lisme]
2011-07-01 21:30
0

Hvordan går det med Juno, er hun drektig?

Lejdet
2011-07-01 21:31
0

# 63 nejdå, han är inte fertil, hon har löpt 2 ggr efter det

Lejdet
2011-07-01 21:32
0

Men han har börjat strila rätt mycket igen.. inte så kul

[lisme]
2011-07-01 22:02
0

Så kjedelig at han har begynt ned det! Er det kanskje på grunn av den nye gutten din? Muffin er helt uanfektet av at han bor sammen med to unge gutter som begynner å vise tegn på å være fertile. Enn så lenge markerer ingen av dem og vi nyter den tiden vi har Skrattande

Lejdet
2011-07-03 10:30
0

#66 han började med det igen då jag hade LaBells hane här en vecka i katthuset. Rastgårdarna ligger ju bara några meter från varandra så han kände väl hans lukter. Sen dess har han strilat både inne och ute i rastgården, häromdagen på min huvudkudde igen… suck. Lille Sixten bryr han inte sig om ett skvatt så jag tror inte att det är därför.

[lisme]
2011-07-03 12:38
0

Nei da er det nok den fertile hannkatten som var på hans område som har ført til at han markerer reviret sitt.