Siames iFokus

Siames

Etikettberättelser
Läst 1497 ggr
Fielie
2011-07-02 02:40
0

Annat sinario

Läste en lång tråd om en diskussion bla om att ha hane ihop med honor,risk för hoppsanparningar osv.

Min hane går ihop med de andra katterna,så man får hålla ett ständigt vakande öga. Men jag vill inte heller hålla någon instängd,så visst kan det finnas risker äver här, men peppar peppar…

Däremot blev jag tvungen att sära på Umbra och Musse,så Umbra bor hos min syster nu och det fungerar mycket bättre.

Senariot: Musse min kastrathane TÅL inte Umbra en fertil hona, vilket jag tyckte var väldigt märkligt…..

Sussi89
2011-07-02 10:00
0

Va skönt att kunna ha dom ihop ändå! Det låter ju inte så kul att behöva ha några instängda.

Sen är det väldigt tråkigt när några inte går ihop :/

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

AmandaWvW
2011-07-02 11:51
0

Alla kattgrupper är unika och det är inte möjligt att kunna förutspå vilka som inte kommer överens. Det är inte ens så att man alltid kan analysera dem tillräckligt för att med säkerhet veta vem som "bestämmer" (om man ens kan använda termer av hierarki i en kattflock).

Det kan ibland verka som om en är ranghögst därför att den attackerar andra katter, till synes oprovocerat. Men i själva verket är det den katten som är lägst i rang och som ständigt känner sig osäker och rädd och därför känner sig tvingad att försvara sig. Det kanske var det som hände med dina katter?

Hur som helst tror jag att det behövs någon form av maktbalans för att katterna ska kunna leva tillsammans. Den fertila hanen kanske har självförtroende nog för att trivas med dominanta (?) honan medan den kastrerade inte har det?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

[nollottan]
2011-07-02 13:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att fertila och kastrater inte riktigt pratar "samma" språk har jag också erfarat…..

Fielie
2011-07-02 14:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra med forum då man kan bolla med andra, att Musse gjort så för att han är osäker låter logiskt.