Avelsforsikring -dolda fel
Jeg lurer på om det er noen her som virkelig har hatt nytte av Agria's skjulte feil(dolda fel)- forsikring??
Har hørt av en del norske oppdrettere ikike får noe igjen for denne avtalen - så hva har dere som har prøvd ut forsikringen erfart??
Så det er virkelig INGEN svensker som har gjort krav i denne typen forsikring?? På nesten alle dere som har hjemmesider og forsikring i Agria, skriver dere at hattungene er forsikret med dolda fel-forsikring, men det er altså ingen som VET hva den er god for??……

Jag har aldrig behövt utnyttja den, så jag har inget riktigt svar :(
jag har utnyttjat den!!
den fungerar bra tycker jag.
min katt avled, och han hade inte varit försäkrad i ett år hos agria, men hans mamma (jag födde upp katten) har jag dolda-fel försäkring (ingår i avelsförsäkringen)på..
så jag fick ut hela livförsäkringsbeloppet via hennes dolda-fel försäkring för hennes 1.a och enda kull..
så det var ju bra. :)

Hej, kanske fyller den extra avelsförsäkringen någon funktion- någon gång- för någon?? Endast en gång har den s.k Dolda fel försäkringen kommit på fråga i min uppfödning- alltså den kom på fråga och fick ett snabbt avslut genom svaret som kom från Agria. En av mina kattungeköpare åberopade försäkringen då hennes katt fått diagnosen HCM men enligt Agria så är detta inte ett dolt fel- och Agria gav istället exempel på vad dom anser vara ett dolt fel som exempelvis vattenskalle samt andra synliga defekter
= dolda fel…
Märklig liten tilläggsförsäkring som hos oss får hänga kvar ett tag till…men jag vet inte direkt varför?
Har de en liste over hva som regnes som skjulte feil??
I mine øyne er skjult feil noe hverken oppdrretter eller veterinær kan oppdage ved vanlig undersøkelse….
Kan nesten høres ut som om de de bruker mange fine ord på noe som er umulig å få noe igjen for, da….

#5 - ja det verkar som om de inte själva vet vad som gäller. Tror därför inte att det finns någon lista. Det är nog olika från fall till fall. Jag har också kvar mina extra-försäkringar, men jag vet inte till vilken nytta. Kan ju vara bra att ha om det fungerar :)
Etter at vi mistet en kattunge etter den eneste katten som har avlsforsikring i Agria, ble vi nektet refusjon på forsikringen. Kattungen hadde feil på ryggsøylen, som grodde ned mot brystbeinet, noe som igjen gjorde at hjertet og lunger ikke utviklet seg videre. Da jeg anket, fikk jeg svaret: Sitet:" Agria kan ikke se at katten hadde så store lidelser at avlivning var eneste utveg".
Nå reiser jeg inn til vet.høgskolen i morgen for å få veterinæren som avlivet kattungen til å se på brevet fra Agria, og skrive ennå en uttalelse.

Det var det dj….aste jag har hört!
Hoppas att du kan få ett intyg som säger motsatsen. Tror AGRIA att vi avlivar katter för "skojs" skull?
Kram, Cecilia

Ett dolt fel är något som funnits från början men inte gått att upptäcka vid veterinärbesiktningen. Sen finns det naturligtvis alltid utrymme för tolkningar som med alla försäkringar.
Som uppfödare är du skyldig att ersätta köparen om katten visar sig ha ett dolt fel inom 3 år. Detta är enligt lag och inget som i sig har med försäkringen att göra. Försäkringen är till för att uppfödaren inte ska behöva betala ur egen ficka. Jag skulle aldrig vilja vara utan den försäkringen.

#11 Ja, fast vad är då ett dolt fel man kan få ersättning för? Trodde nog att HCM skulle vara ett sådant, men det är det alltså inte enligt vad jag läser här.
….hmm

Detta har jag kopierat från Agrias hemsida.
Agria Dolda Felförsäkring ingår i tilläggsförsäkringen Agria Avel Honkatt, men kan även tecknas separat.
Försäkringen ersätter när du som uppfödare blir ersättningsskyldig för dolda fel. Försäkringen tecknas för kull som är registrerad och inte uppnått 15 veckors ålder.
Levererar du en kattunge som under de tre första åren visar sig ha en sjukdom eller en defekt som bevisligen fanns redan vid leveransen, måste du ersätta köparen. Ett dolt fel kan vara allt från en infektion till allvarliga medfödda fel. Dolda felförsäkringen skyddar dig mot dessa kostnader. Försäkra kullen före 15 veckors ålder!
Varje katt försäkras till sitt försäljningspris. Då har du ett skydd motsvarande kattens försäljningspris både för veterinärvård och för dödsfall. Observera att det är viktigt att köparen även har en enskild försäkring för kattungen i Agria. I de fall veterinärvårdskostnaderna vid behandling av ett dolt fel överstiger kattens försäljningsvärde lämnas fortsatt ersättning från den enskilda försäkringen i Agria.
Dolda felförsäkringen gäller även om du själv behåller kattungen eller om du säljer katten till utlandet.
Detta är alltså en försäkring som i första hand är till för uppfödaren i fall där man blir ersättnings-skyldig enligt konsumentköpslagen.
Det är alltid i första hand är kattens/nya ägarens egen försäkring som ska täcka kostnaderna.
Angående HCM så går det ju knappast att bevisa att felet fanns redan vid leverans.

Hej, jag har läst reglerna och de låter bra, men betänk hur svårt det är att bevisa att NÅGOT finns före leverans vid besiktningen. Tänk t ex en skada på skelettet, som visar sig när kattungen växer och blir äldre. Vem kan intyga att den BEVISLIGEN fanns vid tillfället för besiktning och leverans? Även om det skulle vara troligt, utifrån karaktären på deformiteten, så kommer ju ingen veterinär intyga det eftersom man inte röntgar kattungar vid leveransen.
Jag har svårt att se VILKET fel som skulle kunna BEVISLIGEN intygas, eftersom Agria kräver ett friskintyg från leveransen till att börja med, och om veterinären har utfärdat ett friskintyg, då fanns där alltså inga fel. Känns som ett cirkelresonemang.
Vore kul höra exempel på när försäkringen faller ut, vilken typ av fel som veterinärer 100 % kan garantera fanns redan vid leveransen trots att de inte då märktes vid besiktning.
Jag har försökt åberopa den dolda fel-försäkringen en gång. Friskintygad kattunge levereras, och får efter ett par dagar i nya hemmet problem med infekterade ögon + vax i örat. Några dagar senare kvarstår detta, och veterinär konstaterar vid undersökning en stor polyp i hörselgången, som måste opereras bort. Katten får bestående men i form av något snedställt huvud. Här menar veterinärerna att polypen MYCKET TROLIGEN funnits längre tid än de dagar som hade förflutit efter besiktning och leverans, då det är ovanligt att ddenna typ av polyper växer fram så snabbt. Alltså skulle den funnits vid leverans och friskbesiktning, men ännu dold eftersom synliga besvär av den inte uppstått än. Dock kan ju ingen helt säkert BEVISA detta. Så det föll ju. Då fick jag en insikt i hur svårt det måste vara att åberopa denna försäkring överhuvudtaget.

Som jag har förstått det hela (kan i och för sig ha missförstått också) är försäkringen till för uppfödaren i fall där det är bevisat att katten är såld med ett dolt fel och uppfödaren blir ersättningsskyldig.
Jag har fått intrycket att många tror att försäkringen är till för kattungeköparna, vilket inte är fallet. De ska ha sin ersättning om det är ett bevisat dolt fel antingen jag har försäkringen eller inte. Jag som uppfödare har försäkringen för att slippa betala ur egen ficka.
Det är självklart viktigt att göra klart för veterinären vad som gäller så att de skriver klart och tydligt och inte luddar till det.

Jag har använt den en gång. Det var när vi hade en kull perserbebisar. Jag sålde en kille till en tjej och allt var frid och fröjd ett par månader. Sedan ringde hon och sa att han var så trång i näsborrarna och hon hade varit till vetten och dom fick operera honom. Det visade sig att han växte igen sakta men säkert i näsborrarna. Hon fick tillbaka det hon hade lagt ut på veterinärvården från Agria.
//Monica