Undersökning avel
Är kullar där samtliga ungar planeras att säljas till sällskap - meningslös avel?
Målet måste vara att få fram en kattunge som är såpass bra, att den kan föra generna vidare. Men tänker alla så?
De flesta kattungar säljs till sällskap, vilket många uppfödare också poängterar. Detta för att ingen kan garantera att en liten kattunge verkligen blir den där vrålsnygga utställningskatt eller superfertila kattmamma - som köparen hoppas på. En katt är en levande varelse - utseendet kan ändras, katten kan bli sjuk och eller visa sig inte vara fertil alls.
Alltså kanske en honkatt behöver få X antal kullar innan "den där" ungen går vidare i avel. Och en "sällskapshane" behöver utföra X antal parningar innan han göra "nytta" i aveln.
Det kommer alltså också att födas X antal sällskapskatter "på vägen till målet", vilket är naturligt.
Men vad anser du om denna parning?
Jag har fått en jättefin kull, där samtliga katter sålts till sällskap. Någon unge blev lite mer typad än de andra och har ställs ut som kastrat. Denne gör alltså "reklam" för min uppfödning.
Fler hör av sig och vill ha en kattunge från samma kombo och jag parar min hona igen - med syfte att tillgodose de köpare jag har på kö. Jag är medveten om, att samtliga kattungar kommer att säljas till sällskap. Är detta avel med mål?
(Förtydligar att jag inte menar "sällskap på pappret". Samtliga kommer kastreras direkt.)
* Bild på min Mattis som liten.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus