Siames iFokus

Siames

Etikettminneslund
Läst 1845 ggr
Attacks
0

Hvil i fred kjæreste Sherry

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(N) Himmeltindens Sun Sherry,en vakker brunmasket siameser hunn som ble født oppi i Nord hos Aino Ludviksen. En liten kattunge som bare ble mer og mer vakker for hver dag som gikk. Tiden gikk og hun flyttet en stykke i fra sitt barndomshjem,og havnet helt Sør i Norge. Av utseende ble hun en drøm,hun var så gudommelig vakker. Av personlighet,så var hun en av de aller mest morsomme katter jeg har kjent. Dette var en dame med ben i nesa som visste hele tiden hvordan hun ville ha det.Dette var damen man kunne diskutere med i lange baner,men hun hadde så klart alltid rett. Sherry ble elsket av alle,og hun var også katten som elsket alle like høyt tilbake.Hun elsket voksne mennesker,og hun elsket barn,hun elsket gjester,og hun elsket kattunger. Da hun flyttet hit til oss gikk hun rett fra sin siameser mamma Juni "favn" til en ny mamma.En balineser hadde kull da hun kom,så hun flyttet fra en melkebar til neste. Hun hadde også sin helt egen måte å tigge på,egentlig skulle en tro hun hadde hatt fri barneoppdragelse i Nord…noe jeg egentlig også tror hun hadde.Men Sherry var ikke en dame man klarte å si nei til. Hun satt i matfatet før en rakk å blunke. En liten brunmasket slank "arm" var omtrent inn i munnen på deg om du spiste med åpen munn. Gjorde ingenting,var høyst sjarmerende. Høsten gikk og julen kom og hun var med å pyntet tre og pakke inn julegaver på sin måte.Til tider var hun deler av julepynten opp i treet også. Sherry fikk en bestevenn hos oss,Decibell, som ble mor til egene små i slutten av januar. Å skille dem 2 gikk ikke. Sherry flyttet inn i fødekassen omtrent rett etter fødsel.Og der ble hun,støttet Decibell og ble verdens beste tante. Nå  fantes det bare en Sherry i hele denne verden,og Sherry fant også frem til melkebaren til Decibell. Decibell lot henne holde på.Klart hun måtte få litt igjen for strevet som barnevakt. Kattungene vokste til og Sherry ble deres klippe når kanskje mor var nede i kjelleren å gjorde sitt fornødne. Sherry var også min personlige dynepus,hun holdt meg med selskap når jeg pusset tennene,eller varmet hånklene for meg mens jeg var i dusjen. Naturens lyster kan man ikke alltid styre,og Sherry ble gravid noe for tidlig syns matmor. Men jeg  bekymret meg ikke så veldig,for hun tok jo sine små tantebarn som en selvfølge. Så vi gledet oss over hennes graviditet lik jeg er sikker på hun gledet seg selv. Ukene gikk og magen begynte å vokse. Nå er datoen kommet til 11 april,det er onsdag.Dagen går som normalt og Sherry leker,hopper og spretter rundt,like glad som før.Om hun hadde vært et menneske så hadde hun ikke sykemeldt seg fordi hun var gravid. B menneske som jeg er,så kom jeg sent i seng.Sherry kom å lå ved min side,som hun har gjort siden hun flyttet inn,og jeg sovnet. Torsdag morgen,og jeg våknet.Skulle på møte i Kristiansand og strevde med å bli våken. Der er blodflekker på kjøkkenet. Jeg ble lysvåken og fikk panikk.Kattungene er like hele,hunden er like hel,og de voksne kattene er alle som dem skal….. til jeg kommer opp på badet hvor Sherry ligger. Hun er ikke i form,og hun blør bak. Jeg finner raskt frem et bur og får tatt en telefon til Connie i all hast,da dette var tidlig på morgenen.Aino får jeg heldigvis tak i etterhvert. Connie trøster meg med at det er sikkert en kattunge som er død som må ut,ikke tenk det verste. Jeg får få minutter på å bestemme meg,men velger å ta med Sherry til byen.Får ringt til dem jeg skulle på kurs til å si jeg blir forsinket,jeg MÅ opp på dyreklinikken.Dem er veldig forståelsefulle og bare utsetter møtet et par timer. Oppe på klinikken og Sherry er blitt dårligere.Hun får målt tempen og protesterer ikke,hun orker ikke.Da blir jeg redd.For dette er ikke den Sherry jeg er vandt med.Temperaturen er lav,og hun blir lagt på et varmeteppe. Her må jeg si farvel til Sherry,fordi jeg må på mitt avtalte møte.Men dyrlegene lover å kontakte meg underveis. Motvillig går jeg,men jeg vet hun er i de beste hender. Telefonen ringer første gang og dem kan fortelle via ultralyd at der er minst 4 bebiser inni henne,og alle lever. Håper stiger hos meg. Telefonen ringer  igjen etter en kort tid .Sherry er såpass dehydrert at dem ikke finner en blodåre,slik at dem får gitt henne væske og antibiotika intravenøst.Sherry blir væsket opp med litt sprøyter under huden,i håp om at dem finner en blodåret etterhvert. Telefonen ringer en tredje gang. Sherry er blitt enda dårligere. Får hun ut bebisene sine har hun en overlevelses margin på 20 %, får jeg henne kastrert så er sjansen 50 % større. Gjør hva dere syns er best,bare kastrere henne sier jeg med gråten langt opp i halsen. Telefonen ringte igjen, Sherry var ikke sterk nok og døde under operasjonen. Hun er sendt inn til obduksjon,men jeg tviler sterkt på at det er noe annet enn en livmorbetennelse. Jeg syns det er så skremmende hvor raskt ting kan skje fra alt virker normalt til det er livstruende. Selvfølgelig klandrer jeg meg selv,for at jeg ikke våknet tidligere,men samtidig kan ikke Sherry ha vært syk lenger enn noen få timer fra start til slutt,min lille trøst. Men dette er så vondt.Det er ekstra  vondt fordi hun snart skulle bli mamma selv,hun skulle jo ha mange mange år forran seg,hun var virkelig min lille følgesvenn og hun var også Decibell sin aller beste venn. Decibell går rundt i huset og roper etter henne enda. Verden er føles så urettferdig. Min sønn har mistet 2 MCO kosepuser på kort tid av lerversvikt diverse.Den ene rakk å bli over året,den andre rakk ikke å  leve like lenge. Vår kjære Gloria døde av en lukket livmorbetennelse.Og nå var det Sherry sin tur med inn i statistikken.   Det har vært mennesker som har fortalt meg at jeg bør tie stille om Sherry,ihvertfall en tid,fordi det finnes onde tunger som i ettertid kan komme til å pynte litt på historien eller kanskje fortelle at hos Veena,der død kattene som fluer. Jeg velger likevel å fortelle dette,fordi jeg klarer ikke tie stille om det,jeg er en person som trenger å ha noen å fortelle det til for det hjelper meg i min sorg. Men ja,vi har mistet 4 katter på altfor kort tid her i huset,men dette er av årsaker som kan ramme hvem som helst,det er ikke smittsomt. Jeg er veldig glad fordi jeg har mine andre katter og alle de glade kattungene som enda ikke er reiseklare. Ingen av dem kan erstatte dem jeg har mistet,men dem er en god trøst.   Takk og lov for at Sherry var en (N) Himmeltindens. Takk for all støtte før,nå og etter, Aino. Å miste Sherry vet jeg er like tungt for oss begge. Men jeg er så glad fordi det er du som er Sherrys oppdretter,fordi du har blitt en av mine beste venner i kat IV miljøet som ikke dømmer,men støtter.   Hvil i fred vakre Sherry,og takk for alle gode minner har etter deg,dem vil leve evig i hjertet mitt.   Veena

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
0

Gråter Det er så grusomt dette her Veena og jeg er så fryktelig lei meg på dine (og også Aino) sine vegne.

Jeg synes det er veldig flott at du bestemte deg for å gå ut med historien om hva som har skjedd og jeg støtter det 100 % og håper at alle vil ha respekt for hva som har skjedd og ikke hverken pynte på eller forandre noe. Du kunne ikke gjort noe som helst annerledes Veena og det er så fryktelig urettferdig at dette skulle ramme deg.

Hvil i fred vakre Sherry

Masse klemmer fra Line (og Knut)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

Åh nej Veena! Finner inga ordGråter. Så otroligt tragiskt. Sherry var en så vacker katt. Tänker på dig.

Kram Malin

Himmeltinden
0

Det er med tårer i øynene jeg leser det Veena skriver. Fordi vi mistet Sherry….vakre Sherry.

Men jeg er full av respekt fordi du Veena velger å gå ut med dette i offentlighet. Dette er noe du ikke kan noe for, og ikke skal klandres for.

Vakre søte Sherry…Hvil i fred, du vil altid være i mitt hjerte.

Caelitus
0

Huff Veena dette var trist! For en grusom måte å miste en som står en nær på.

Jeg synes det er kjempeflott at du står frem med dette. Hvorfor skulle du klandres, det er ille nok at du må gjenomgå noe slikt. Det er på tide at det blir litt åpenhet rundt dødsfall og drektighet/fødsler. Dette er ikke risikofritt hverken for mennesker eller dyr. Det er en mer en stor nok belastning å miste hunnkatten sin eller deler/hele kull, om ikke en skal bli utsatt for skjeve blikk og ondsinnete komentarer.

Vi føler med deg Veena!

Celia
0

Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter

~ En ängel kom, berörde och vände om ~

Canoodles
0

Det är så fruktansvärt sorgligt att det inte finns några ord som räcker….

Denna dikt har tröstat mig när jag har förlorat nära och kära, kanske kan den hjälpa dig lite också Veena.

Döden tänkte jag mig så
av Bo Setterlind (Dikter från San Michele, 1954)

Det gick en gammal odalman
och sjöng på åkerjorden.
Han bar en frökorg i sin hand
och strödde mellan orden
för livets början och livets slut
sin nya fröskörd ut.
Han gick från soluppgång till soluppgång.
Det var den sista dagens morgon.
Jag stod som harens unge, när han kom.
Hur ångestfull jag var inför hans vackra sång.
Då tog han mig och satte mig i korgen
och när jag somnat, började han gå.

Döden tänkte jag mig så.

Helenaf76
0

*stora varma tröstekramar *

Jag känner med er och skickar mitt varma deltagande i er sorg. Gråter

Micare
0

Gud så trist för dig, din son och Aino! Jag saknar ord.Gråter

Jättebra att du talar öppet om vad som hänt er. Låt inte de som förtalar dig tynga dina axlar.

Kramar/Ninni med katter.

Snusan
0

Tänker på dig Gråter 

Skickar en styrkekram / Suzan

Rovardotters
0

Huh, vad hårt det är ibland. Alla tvingas vi förr eller senare uppleva en tragisk historia med någon av våra katter, särskilt vi som är uppfödare. Det är nära att man bara vill ge upp då, kastrera alla och bara njuta av dem till sällskap så man slipper riskera att något ska hända. Sherry får vila i frid, försök vila du också Veena. Det frestar på att uppleva så sorgliga händelser.

Celia
0

#0 - det var så hemskt att läsa detta i natt och jag hittade inga ord. Jag hade bilden öppen när jag började att läsa men blev tvungen att stänga den. Jag har aldrig träffat Sherry men det var skitjobbigt. Jag hade ju redan sett samma bild för inte så länge sedan, fast i samband med kattungeprat. Jag kan tänka mig att ni, Veena med sina nära, fortfarande är inne i ett chocktillstånd. Ett hårt slag detta!

#6 - Denna dikt lästes upp på en begravning jag var på 1993. Samtliga fick en utskrift av talet där denna ingick och jag har läst den många gånger sedan dess. Så fint att du skrev upp den här.

Attacks
0

Tusen takk alle sammen.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

zeldtrix
0

Vila i frid vackra Sherry. Vi tänker på dig och din familj Veena.

Tröstkramar från Liselotte med familj

twistnshout
0

Åh vad trist att läsa detta! Jag beklagar sorgen efter Sherry. Gråter

Canoodles
0

# 11 Den har följt mig sen jag var liten och min farfar som stod mig väldigt nära dog.  Jag "fick" dikten av min fröken i skolan.

När min pappa dog härom året bad jag min kusin läsa dikten på begravningen så det är verkligen en dikt som jag älskar och som jag själv finner stor tröst i.