Bara Jag ?
Är det bara jag som har en katt som kommer att utveckla PRA ? Eller tiger man om det ? Alla går ut med sina PRA-svar som är N/N Känner mej faktiskt lite ensam i detta läge. Jag har vetat om det nu några veckor och gråtit klart känns det som. För att förklara känslan och sorgen jag fick blev min liknelse.
Det va som att förlora körkortet och aldrig mera få det tillbaka
Det är min kära "Bumpa" det gäller.
Jag letar en Hona i bland, sen kommer känslan , lägg av nu Tuska.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch, vilket tråkigt besked att få. Känner med dej. 
Så tråkigt Inger!
Gäller detta också resten av kullen då? (inte så insatt..)
Jag Pm.ar dej Hanna

Tråkigt att höra och jag vet att du absolut inte är ensam, men det är nog många uppfödare som inte har valt att gå ut med sina PRA-tester offentligt i de fall de har varit positiva.
Men ingen kan ju på något som helst sätt hjälpa om man har en sjuk katt, så jag förstår inte varför det ska vara så farligt att berätta det. Detta är ju som ett lotteri tyvärr, vissa vinner högsta vinsten, andra får tyvärr nitlotterna…
Det enda vi uppfödare kan göra nu är ju att hjälpa och stötta varandra och bli bättre på att låna ut de avelshannar som är helt fria istället för att hålla på dem själva.
Sen är det ju alltid såhär när nåt nytt upptäcks, det blir hysteri ett tag och sen lägger det sig. Jag beklagar att Bumpa har sjukdomen, men ta inte ut nåt i förskott och fatta inga ogenomtänkta beslut!
Kram på dig!

Du är absolut inte ensam! Jag har fått en avkomma som är homozygot, om du vill veta mer är du varmt välkommen att höra av dig till mig via mejl; ulrika.ortenberg@merlions.se
Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se
Det måste kännas jättetrist och jag är ledsen för din skull. Betänk dock att en blind katt kan leva ett fullvärdigt liv som sällskapskatt, det är absolut inte hela världen! Kram!
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
#6 Visst får "Bumpa" leva. Hon har många kastrater här hemma som kan visa henne rätta vägen. Det är inget idag som är synligt på henne.
Jag vet en tjej vars kattunge visat sig utveckla PRA och kommer bli blind såsmåningom. Ledsen blev hon :(
Beklagar TS. Ledsamma nyheter :(
Jag vet inte om jag vågar testa min tjej än.. känner mig inte redo för något negativt .
#7 Visst är det flera som har homozygota.
Men det måste få vara upp till var och en om man vil ta det ut i offenligheten.
Oavsett kan du para Bumpa med en fri hane. Nu er inte PRA världens undergång hellre som flera her säger. Har forsått det sånn at dom katterna som blir blinda blir det ved 6-7 års ålder( säg till om jag tar fel)
Då er dom som oftast i oriental världen pensionerad från avel och er mysiga kastrater. Nu vet man om det och kan då planera ut i från det.
Krya på dej 

Min Wednesday som har kull nu är också dubbelbärare och kommer att bli blind
Jag är säker på att hon kommer få ett fortsatt bra liv, men det är ändå sorgligt. Och en sådan bra mamma hade jag hoppas på att få en till kull med, men ibland gpr det ej som man tänkt sig. Jag beklagar Bumpas resultat!
- S*Broddan´s - www.broddans.se

#9 Det kan variera mycket, en del börjar inte förlora synen förrän senare i livet medan andra börjar tappa redan vid 7 månader. Det sker successivt och hur lång tid det tar är också individuellt.
**Kattungar till salu!
Jag vet om fler som har drabbade katter…men det tyx inte som om dom vill berätta om det och det är ju upp till var och en . Jag beklagar att Bumpa är positiv….jag väntar själv på prov svar och hoppas av hela mitt hjärta att jag får ett N/N svar ! Men det känns ändå som om testa är det enda rätta,då vet jag hur det ligger till !
# 9 Visst är det upp till var och en att berätta om PRA resultat, men inget man ska behöva hålla hemligt, om vi nu ska hjälpas åt att få bort det från våra Kategori 4 katter
Det är inget man ska skämmas över, säkert är vi många som sitter med "näbben i kläm"
#13 Så tråkigt för dig att fina Bumpa är homozygot.
Lider med dig, det är ingenting som man ska skämmas för, för vi visste ju inte om detta förrän detta året.
Nu har ju Sverak antagit ett hälsoprogram så att alla avelskatter kommer att behöva testas, så oavsett om folk vill vara öppna med sina katters resultat eller ej så kommer det ändå att vara en kontroll då man inte får para homozygota katter, eller bärare med varandra. Test resultaten kommer ju även att registreras hos Sverak. I min vampyrkull så står det inskrivet i stamtavlorna att båda föräldrarna är testade.
Sedan så kan det kanske vara så att för många som visat sig ha homozygota katter så kommer detta som en chock, och de vill kanske bearbeta detta själva innan de går ut med det på forum och liknande och det måste man förstå. Vi hanterar alla saker på olika sätt.
Jag har inte testat än men jag ska gå ut med resultatet på min hemsida och här, det lovar jag. Jag prioriterar andra utgifter och investeringar just nu för jag ska ändå inte para någon på ett tag.
Tråkigt att höra om fina Bumpa..
Kanske du kan få dispens av Sverak för att para henne med en fri hane? Så får du en kull efter henne och kan då behålla en hona.
Jag har inte testat mina katter, så själv har jag ingen aning om mina bär på anlaget. Då de är kastrater så väljer jag "vänta och se".
Håller tummarna att det tar många år innan Bumpa blir blind och att du och dina katter slipper all jäkla otur nu!
/Elisa
Tråkigt att höra om Bumpa… Men jag vet att hon kommer få ett toppen liv hemma hos dig Tuska!
#9 & #16 enl djurskyddslagen får inte en homozygot katt användas i avel hur mycket vi än vill… 
Jag vet det. Därför jag nämde dispans (eller hur det nu stavas).
/Elisa
#17 Nej, och jag tycker att det är lite synd eftersom en parning med negativ katt bara producerar bärare. Hade varit bra om man kunde få dispens för specifik parning, dvs med specificerad hane/hona.
**Kattungar till salu!
#17 Visst Millimina hon är lika älskad för det och kanske blir mera bortskämd än de andra, sorgen är ju den att jag ingen mer fertil hona har. Får börja med nå nytt eller lägga av, det är valet jag nu har. Mina tankar varje minut är, ska jag leta hona ????
#20 Vet hur det känns. Har börjat om två ggr. Tror inte jag gör det en 3e gång.
**Kattungar till salu!
Vad tråkigt att Bumpa är homozygot… själv har jag en hona som är bärare. Jag hoppas innerligt att alla som har katter med dubbla anlag för PRA går ut och är ärliga med det, för det kan vara viktig information för någon som äger en släkting till katten. Dessutom gör det att tex Pawpeds statistik blir snedvriden om man bara skickar in resultat på fria + bärare, och inte på de som har dubbla anlag. Det är inte heller något att "skämmas" för, ingen kan ju rå för att man har en katt som har dubbla anlag för PRA!
SE*Wishetens - http://www.wishetens.se
#18 Det är inte Sverak som kan ge en sådan dispens utan jordbruksverket.
Vi ska ju så småningom jobba bort bärarna oxå med ett rätt avelstänkande framåt och då känns det för mej helt fel att söka dispens. Vi har alla ett tufft jobb framför oss.
Men jag talar ju för att vi ska inte vara rädd för bärarna idagsläget, då skulle det bli allt för glest med hanar.
#24 I dagsläget ligger det långt i framtiden. Vi har visserligen större avelsbas (tror jag) än de har på aby, men de har arbetat med PRA länge (sen 70talet, visserligen inte m gentest hela tiden) och de har inte lyckats arbeta bort bärarna. Avelsbasen måste komma i första hand.
**Kattungar till salu!
#24 Tuska > Som #24 Nelliots säger så har man ännu inte tagit steget på Aby/Som för att utesluta bärare ur avel. Personligen är jag övertygad om att det kommer ta många år - kanske 5, 10, 15, 20 år - innan vi kan ta det steget på sia/ori. Skulle vi gå för fort fram kommer vi tappa i avelsbas, typ och riskera att få bekymmer med andra sjukdomar om vi utesluter bärarna för tidigt.
Åh, fy vad tråkigt att Bumpa har dubbla anlag.
Jag förstår att det måste kännas riktigt tungt. Det bästa är väl att avvakta ett tag och se. Kanske dyker det upp en hona till dig snart och att du känner att du vill fortsätta då.
# 26 jag ville få fram i mitt inlägg att vi inte ska vara rädd för bärarna, dessa 20 åren som det tar måste vi oxå se, fast då lever inte jag och får vara med.
Jag förstår din förtvivlan, men Bumpa kommer säkerligen leva ett alldeles ypperligt liv ändå! Försämringen av synen kanske kommer sent i livet, det får vi tro.
Förstår det som att folk av "lättnad" skriver av sig, när de får sina testresultat. Antar att det är en del katter som kommer tas ur avel nu.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Kjempesynd at vakre Bumpa er homozygot
Og selvfølgelig alle de andre som også er det. Jeg tenker på hver dag hvor heldige vi har vært med våre katter, der ingen av dem er bærere engang. Men dette er flaks, og ikke noe annet enn det! Og det er uflaks med de som er homozygote. Jeg håper at katteeiere og oppdrettere kommer over sjokket og er åpne på hvilken status katten har, spesielt de som brukes i avl. I Sverige har dere heldigvis et forbund som er våken og tar raske avgjørelser, i Norge er det dessverre ikke sånn. Jeg har sendt inn informasjon om PRA og henvist til SVERAK og deres behandling av PRA, og jeg har oppfordret andre om å gjøre det samme. Jo flere som sender inn en oppfordring om helseprogram for PRA i kat IV, desto større sjans er det for at det skal bli gjennomført. Jeg kan ikke helt skjønne at oppdrettere kan fortsette å avle på katter som ikke er testet - hvor er deres moral og ansvarsfølelse hen?
Jag beklagar verkligen, det är nog bra att ett hälsoprogram kommer igång. Jag har skickat iväg tester på mina katter och går i nervös väntan på deras resultat.
Hur artar det sig på en katt som har PRA,går det i skov,eller går det längsamt, eller slår det bara till?
# 31 Det kan debutera tidigt valigast vid 1,5 år, utvecklingen går långsamt, de kan vara helt blinda vid 5-7 års ålder.

Å Tuska, så tråkigt med Bumpa 
#28 tuska > Aha, då är jag med 
Det är så tråkigt Inger och jag känner med dig - otursfåglarna kan de kalla oss 

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Nej det är inte bara du Inger.
Jag har idag efter flera veckors väntan fått veta att Bumpas far "Manne" är affekterad. Visst är det tråkigt att veta att han troligtvis blir blind men det jobbigaste är att alla hans avkommor minst är bärare.
Och inte var det roligare att få veta att min nya inköpta hane är bärare - och då inte går att para med de honor som är efter Manne - som jag hade planerat.
Så jag som många av oss uppfödare får ta flera steg bakåt för att komma framåt igen. Men vem har sagt att avel är enkelt säg. ;-(
Jag fick mig tre fina ungar på midsommaraftonsnatten - håller tummarna hårt för att de är fria. snälla snälla snälla!
Planerna går i stöpet för många är jag rädd för, men jag har nu beslutat mej för att börja om från början. men med vad ????
Hoppas Hoppas dina nya bebisar "bara" är bärare då, för det går ju ändå att "reparera". Har du nå vackert åt mej där av ungarna ??
EN TÖS
Det är väl bara grabbar förstår jag
Det ser då ut som 2 töser och 1 pojk, så det är bara att hålla tummarna. Jag vill ha mig en fri så att jag kan använda Nikson.

Stackars dig Tuska å stackars fina Bumpa!
Jag missade början av allt detta då jag varit frånvarande här ett bra tag. Vet att sonen till min stam-mamma e fri så hon har som mest anlag om jag förstått det hela rätt.
Ska ta och testa mina avelshonor bara jag får lite hjälp på traven med hur man gör. Tänkte ta ett snack på utställningen i helgen. Blåsan ska ju ha ungar nästa vecka så jag är sent ute…

Usch så tråkigt! Fina Bumba. Ja, jag förstår att mångas planer går i stöpet, jag själv vågar mig inte ens på att börja känner jag…:(
Tycker inte du ska ge upp, det finns det många fina kissar som inte är bärare, det är de som får gå vidare i avel…det positiva är ju att det upptäcks i tid så inte fler enkel och dubbelbärare avlas på…
Hoppas nu att Bumba får vara frisk i många långa år!