Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2062 ggr
Dagny
0

Lägesrapport PRA-testade katter

En lägesrapport från i kväll, 26 juni 2011, ur PawPeds hälsoprogram mot PRA på siames och besläktade raser:

Antal testade/undersökta katter = 317
Antal negativa katter = 207 / andel i procent = 65,3 %
Antal bärare/carriers = 100 / andel i procent = 31,5 %
Antal affekterade = 10 / andel i procent = 4,3 %

[nollottan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker jag endå ser ganska positivt ut än så länge.

Nilla
0

Tack, Dagny. Ja, jag tycker också det ser positivt ut. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
0

Jag tycker också det ser försiktigt positivt ut, men jag är rädd att många som fått provsvar att de har affekterade katter inte skickat in sina resultat. Isåfall är procentsatsen affekterade inte riktigt överensstämmande med verkligheten.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Supinesophie
0

Hoppas alla som testar katterna skickar in resultaten, oavsätt om de var positiva eller negativa!

nelliots
0

Mina kära abyvänner säger "Oj, vad många bärare ni har!", men med tanke på att vi inte jobbat alls med PRA innan ska vi nog vara glada för att de inte är fler ändå.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[nollottan]
0

Någon som vet hur många Kategori 4 katter vi har i Sverige. Just nu tycker jag det viktigaste är att alla som är planerade till avel testas för att kunna se framtiden, därför tror jag det kommer bli svårt att se en riktig helhet….

GunillaSverkersson
0

Är det någon som är bra på matte , borde det väl gå att räkna ut hur många affekterade det borde vara om andelen bärare stämmer . Eftersom det har parats utan att veta statusen på katterna. Obestämd

Vi har skickat in alla våra 7 både till PawPeds och sverak

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejdet
0

och jag blir TOKIG på att svaret på Casper aldrig kommer när jag ju har fått de andra 6 svaren! Har mailat 2 ggr utan att få nåt svar. Två uppfödare som köpt mina kattungar väntar ju på svar för om Casper också är neg. så behöver de inte testa sina.

Lillatassen
0

Nu är jag snurrig här.. försökt få tag i en veterinär som tar dessa prover, men verkar inte vara så lätt som jag tänkt. Antingen som tar dem inte sådana här tester eller så pratar dem kodspråk om remisser.. (var får jag tag i sånt?)

Ett ställe tog för 2200kr/katt vilket jag tyckte lät lite dyrt? Men.. Var tog ni era tester någonstans? Blodprov gäller va? Blå stjärnan hade båda blodprov och via något lystest, men då ser man väl inte om de är bärare osv..?

Bor i Trollhättan, så hade vart bra med ett hyffsat närliggande ställe..

kalindas
0

Du tar testen själv och skickar dem til USA eller Australien. Adress tror jag finns både på Pawpeds och på flera PRA trådar här på SiF.

/Elisa

kalindas
0

Står i "Sammanfattning PRA" tråden högst upp.

/Elisa

Lillatassen
0

Okey, men vad exakt är de dem vill ha för blodmängd för dessa tester? Var en klinik som undrade.. och ville även ha remiss..

Lillatassen
0

Läste nu att det kan funka med kattens saliv också. Men hur har ni andra gjort? Vart har ni skickat era prover? Och är det bara att skicka dit dem efter att proverna tagits?

MalinL
0

#13 Två tops, topsa båda ändarna i kattens mun (katten ska ej ha ätit innan), skicka till UC Davis, svar efter ca 10-14 dagar.

AmandaWvW
0

Till Lillatassen

Veterinären är inte ens involverad, på gott och ont. Allt går att sköta hemifrån, förutsatt att du har en skrivare, tops och ett brev med frimärke.

Jag använde mig av UC Davies i Kalifornien, då går man in på deras sida www.vgl.ucdavis.edu och skapar ett konto, då måste man bland annat registrera en e-mailadress. Sen beställer man provet och fyller i kattens uppgifter, välj det som heter rdAC, och betalar, helst med visakort. Visakortet måste vara användbart på internet, prata med banken om det inte fungerar. När man köpt testet skickas en fil till din mail som du måste skriva ut. Där står instruktioner för hur man tar topsen.

Det är slemhinneavstryk, så grugga helt vanliga tops (de behöver inte vara sterila) ordentligt på kind och tandkött. Ett misstag kan vara att om man tar från en kattunge som just diat kan man få med sig mammans DNA. Kattens mun ska vara hyfsat ren så man inte skickar en massa kyckling DNA från senaste måltiden.

Sen lägger man topsen på brevlådan tillsammans med pappret som man skrev ut och skickar det till Kalifornien. Efter 3-4 dagar får man ett mail om att de tagit emot brevet och efter ytterligare ca 7 kommer resultatet. Sen vidarebefodrar man mailet till pawpeds så det registreras där. Voilà!

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Lillatassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tusen tack!! :))

Ser detta rätt ut?

Hanna-B
0

Du har råkat välja fel test, där de testar för en annan sort också. Gå tillbaka till menyn där du väljer tester och välj det som bara heter PRA. Där kommer du kunna välja mellan två sorters tester. Du väljer då PRA-CEP290, ska kosta 40 dollar.

Hoppas har har rätt nu, någon annan kanske kan bekräfta :)

MissMaven
0

Det är för få katter vars resultat är rapporterade för att få något som är mera än bara en indikation.

Om man räknar med att 31,5% procent av alla katter är bärare (har bara ett anlag), är det 3,054% man förväntar sig vara affekterade (dubbelbärare).

Det ser ut (enligt beräkningen) att antalet bärare är underrapporterat.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
0

Glöm inte att sannolikhet är en sak, verkligheten en annan.

Om vi hade kanske 1000 katter testade och ALLA resultat rapporterade skulle vi haft en mer korrekt bild.

Men det räcker med vad vi vet för att införa en obligatorisk testning inför parning, tycker jag.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lillatassen
0

#17 Tack Hanna! Nu har jag beställt tester för mina katter :)