Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 1888 ggr
casjacool
0

om man har en okastrerad hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

e lite sugen på å skaffa en till SIA, men undrar om min 2 åriga hane kommer att börja märka revir inne om jag skulle skaffa en till katt?

eller e de Kastrering som gäller innan ev en ny katt?

[SoooL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför är han okastrerad vid 2 års ålder?

casjacool
0

tycker inte att  ja behöver kastrera om han inte märker revir….

LaSadie
0

Ska han användas i avel? Om han inte ska användas i avel så är det bäst att kastera. Låt honom slippa att ha en massa hormoner farandes i kroppen

[SoooL]
0

#2: Håller inte med!

Nilla
0

Katter som inte ska användas i avel bör kastreras, för att undvika oplanerade kullar och Backyard-breeding. Dessutom mår katten mycket bättre som kastrat. Han blir en lugn och harmonisk katt, som inte ständigt behöver drivas av sina hormoner.

Det är rätt tänkt att han behöver en likasinnad kompis för att bli lycklig. Att hålla honom okastrerad omkullkastar dessa planer, såvida du inte vill ha två okastrerade hanar som skriker och pinkar ikapp.

Det var ord och inga visor, har du inga parningar planerade - boka en tid snarast. Kastrering + kompis = the right way to go!  Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Zandrinos
0

Om du kastrerar den vuxna hanen, så är chansen att dom blir kompisar mycket större, det mår båda katterna bäst av.

SacredSouls
0

Enig med de andre her.Glad

Men vil også legge til at en fertil hannkatt ofte kan misforstå litt når det gjelder slike små kattunger og bli litt vel for interessert  (vil heller prøve å parre enn å leke) og da øker jo såklart også sjansen for markering.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

casjacool
0

ja får fundera på Kastrering, men de finns ingen risk för oplanerade parningar här, efter som han är inne katt.

hade sällskap åt han av en kastrerad maine coon hane som ja blev tvungen att oplacera pga av att han började med hämndaktion mot mig, genom att kissa på mig på nätterna…..

skönt att an slutade med de på nya stället:)

sen hade jag tänkt att han skulle kastreras direkt när han blev könsmogen, men eftersom han e lugn går på låda. han är en lugn och harmonisk katt. därför har de inte blivit att jag kastrerat honom.

Nonimonos
0

Vad är det för stilig kille du har? Kanske kan han få lämna något till eftervärlden innan Kastrering, om nu det är något du tänker på.

casjacool
0

han heter milliusgardens lord of topazGlad

ja har ju inte fundrat så mycket på de, men skulle de finnas intresse så varför inte. måste isåfall pra testa honom…..

hur man nu gör de???

Nilla
0

Är han efter Himmeltindens kille? Eminem?

casjacool
0

nä de tror ja inte…. hur så???

kalindas
0

Tror det är från första kullen de hade med sin SIA hona. Tror inte Eminem är pappa till honom.

/Elisa

casjacool
0

kollade stamtavlan, nä de e inte efter den…..

lite nyfiken varför du undrade?

[lisme]
0

#13 det stemmer, men jeg husker ikke hva hannkatten het. Det var en brunmasket siameser

[hakkapelitta]
0

Han är väl efter en jättefin och nästan oanvänd Yahtzee-katt då om jag inte är helt ute och cyklar?

casjacool
0

# 16 de stämmer bra de….

Lejonhjarta
0

Vore väl toppen om han fick bli pappa en gång innan nötterna ryker isåfall. Har du ingen bild så vi får se underverket?Skrattande

Nonimonos
0

Skulle ju vara toppen om du PRA testade och lånade ut honom lite :-)

Nonimonos
0

Du kan ju då få ett barn till honom som sällskap :-)

Nilla
0

#11 Det är alltid av intresse att veta vilka föräldrar katterna har. Och eftersom du sa att han var från Milliusgarden, tänkte jag direkt på Himmeltindens katt. Glad

casjacool
0

#18 syns inte bilden på mitt första inlägg?

annars kan ja ta ett nytt kort å lägg ut…..

LaSadie
0

Det första kortet visar inte honom så mycket :)

Nilla
0

Måste fråga vad det är för mening med att en katt blir far till EN kull? Då vill det till att någon av dem verkligen går vidare i avel - annars är ju parningen faktiskt meningslös. Det finns massor av omplaceringar som behöver hem - och då syftar jag även på Siameser och Orientaler. Då anser jag personligen att det är bättre att ta hand om en som redan finns.

Nej, för att det ska "löna sig", behöver han para ett antal honor. Man bör då ta med i beräkningen, att det finns en viss risk för att en "torr" hane börjar pinka inne. Hans libido väcks ju liksom till liv.

Halshugg mig om ni vill…Foten i munnenSkrattande

casjacool
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kanske de här e bättre?

[SoooL]
0

Han är jätte fin :)

casjacool
0

#26 tack så mycket, de e min lilla mysfarbrorSkrattande

MalinL
0

#24 Att en sällksapshane blir far till en kull ser jag inte som något negativt. Att något bör gå vidare för att det ska vara någon vits med parningen är ju självklart, men så är det väl vid alla parningar?

Det kan ju vara kul som honkattsägare att låna en hane som inte redan har flera kullar efter sig, den genetiska bredden blir ju större på det sättet.

Nilla
0

Javisst det förstår jag. Självklart är det kanonbra om "sällskapshanar" kan bidra till att bredda avelsbasen. Annars skulle vi väl bara ha matadorhanar?

Om samtliga ungar i en kull säljs till sällskap - är ju parningen tämligen meningslös, det var så jag menade.

Hur många katter går egentligen vidare i avel från en kull? De flesta säljs ju till sällskap. Nja, jag kan inte hålla med om att detta är målet med all avel. Det finns nog ett antal uppfödare som gör om en kombination - för att den "blev lyckad" och för att "man har köpare" - trots att samtliga kommer att gå till sällskap. Ska man vara krass, är dessa parningar - till ingen nytta.

Därför menade jag att han kanske behöver para flera honor, för att det ska "ge något". Och då kanske han inte är så "torr" längre.

Do you catch my drift? Jag är lite snurrig idag. Måste vara värmen här nere i Skåne… Skrattande

kalindas
0

Ska man sen vara lite krass, så kanske han bör PRA testas och FIV/FeLV testas, innan han ev. parar en hona. Detta blir ju en extra utgift för ägaren.
Blir han kastrerad, så mår han ju minst lika bra av det och man slipper testerna. Glad

Fast killen är fin och går han igenom testerna och någon är intresserad av att låna honom. Så tycker jag absolut du kan välja att köpa en son eller dotter efter honom. Glad

/Elisa

nelliots
0

#25 Oooooooh, ser fiiina jätteblåa ögon! Skrattande

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

nelliots
0

Malin & Nilla: Får han en parning eller två så finns ju iaf chansen att ngt går vidare. Flört

#30 Testkostnaderna får man ju igen på parningsavgiften. Tror inte ngn förväntar sig att hon ska låna ut honom gratis. Flört

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Nilla
0

Jag har startat en nya tråd där jag "spånar vidare" - för att inte kapa denna tråd. Skrattande

[lisme]
0

Skal han brukes i avl - uansett om det er ett kull eller flere - må jo minstekravet være at han er testet for PRA og FIV/FeLV. Det koster litt, under 1000 kr, og siden det ikke er vanlig å låne ut hannen gratis får jo eier dekket inn sine utgifter.

casjacool
0

ska ja låna ut honom så kommer han givetvis testas innan så att allt e grönt……

sen kan de ju vara bra å veta själv om han e fri eller ej, även fast han inte går i avel. men de e ju så jag tänkerSkrattande

[lisme]
0

Jeg synes du tenker på helt riktig måte! Om vi ikke hadde drevet med oppdrett ville vi likevel ha testet kattene våre. Og jeg ser ikke bort fra at vi ville undersøkt hofter og hjertene på dem også, noe vi vurderer å gjøre på avlskattene våre.

kalindas
0

Bra tänkt. Glad

/Elisa

[nollottan]
0

superfin kille! :-)