Studie om katters sociala beteende
SLU ska göra en studie på hur katter beter sig i grupp och hur de påverkas av att bo tillsammans på liten yta. Vad har ni för tankar kring detta?
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Nu har jag läst artikeln ovan och som jag tolkar det handlar det inte i första hand om hur många katter utan hur stor yta de lever på. Det står att det nu är lagligt med 15 katter på lika många kvadratmeter. Själv räknar jag minst 10 kvm per katt, men tycker eg att det är för lite. Eftersom TNR-kolonier lever ute på relativt obegränsad yta borde de inte påverkas av forskningsresultaten. Efter vad jag kunde läsa mig till kommer ev ny lagstiftning först och främst att röra hur mycket utrymme som ska finnas för varje katt. En sån lagstiftning påverkar i första hand uppfödare och katthem. I uppfödarnas fall ser jag inget negativt i detta. För katthemmen kan det dock innebära att de inte kan ta emot lika många katter som förut.
**Kattungar till salu!
Hörde detta på radion igår. Intressant. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Intressant…
Undra om de även jämför med olika raser, kastrerade eller fertila djur osv…?
/Elisa
#3 Det tror jag inte. Katterna skulle tydligen komma från ett katthem och de ska jämföra hur 15 katter beter sig på 30, 60 osv kvm
**Kattungar till salu!
Blir ju inte riktigt samma sak som en väl fungerande flock med besläktade individer.
Men samtidigt är det bra om de höjer kraven från en katt per kvm, vilket är alldeles för lite!
/Elisa
#5 Nej, det blir det ju inte. Själv bor jag alldeles för trångt just nu (39 kvm), men hoppas få ett jobb snart så jag kan flytta till större. Dock kommer tjejerna mkt bra överens och killarna är fortfarande små, så jag har tid på mig. 
**Kattungar till salu!
En bit ner i den här tråden finns mer information om studien. Jag tycker det verkar som en bra grej och är mycket nyfiken på resultatet.
**Kattungar till salu!